وزیر ارتباطات: مردم ایران شایسته اینترنت پرسرعت‌تری هستند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در رابطه با سرعت و کیفیت اینترنت و رتبه جهانی ما در رده‌بندی کشورها بر اساس سرعت اینترنت، توضیحاتی را ارائه داد.

چند ماهی است که کاربران اینترنت در کشور ما، از افت سرعت اینترنت و کاهش کیفیت اتصال شبکه، شکایت دارند و اتفاقاتی از جمله قطعی چندین باره کابل‌های فیبر نوری و از دسترس خارج شدن چند صد گیگابایت از پهنای باند اینترنت بین‌الملل، از دلایل این مشکل بوده است.

وزیر ارتباطات در این باره گفت: مشکل کندی اینترنت در کشور ما، اتفاقی نیست که به تازگی رخ داده باشد و چندین سال است که این مشکل وجود دارد و علت آن فرسودگی شبکه انتقال مخابرات و عدم توسعه زیرساخت‌های اینترنت ثابت است.

زارع‌پور ادامه داد: برای حل ریشه‌ای این مشکل، اینترنت ثابت باید توسعه یابد تا مردم ما، همچون مردم سایر کشور‌ها، در منزل و محل کار وابسته به اینترنت همراه نباشند؛ چرا که ظرفیت اینترنت همراه محدود است و وقتی حجم زیادی از کاربران به طور همزمان از آن استفاده کنند، نمی‌تواند پاسخگویی مناسب داشته باشد و سرعت آن کاهش می‌یابد.

وزیر ارتباطات همچنین در رابطه با افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل گفت: ما هیچ مانعی برای افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل نداریم و رئیس جمهور نیز دستور داده‌اند که هر چه برای افزایش پهنای باند لازم است، فراهم شود.

وی در ادامه در رابطه با رتبه جهانی کشور ما در رده‌بندی بر اساس سرعت اینترنت گفت: بر اساس آمار ارائه شده توسط وب‌سایت Speedtest، شش ماه پیش که من وزارت ارتباطات را تحویل گرفتم، سرعت اینترنت همراه ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون ۲۳.۱ مگابیت بر ثانیه است و این موضوع بیانگر رشد مثبت سرعت اینترنت بوده است.

وی افزود: از دی ماه ۱۴۰۰ تا اسفند ماه ۱۴۰۰، رتبه جهانی ایران، در بخش سرعت اینترنت همراه، از ۷۹ به ۷۷ رسیده است؛ حتی در یک دوره، رتبه اینترنت همراه ما ۷۰ بوده است که این بهترین رتبه ثبت شده تاکنون است و در دولت سیزدهم توانسته‌ایم به این جایگاه برسیم.

وی همچنین در رابطه با سرعت اینترنت ثابت گفت: شش ماه پیش، در زمان ورود من به وزارت ارتباطات، سرعت اینترنت ثابت ۹.۲۷ مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون ۱۰.۳۹ مگابیت بر ثانیه است و این یعنی در این بخش نیز رشد داشته‌ایم؛ البته متاسفانه رتبه کشور ما در بخش اینترنت ثابت خوب نیست و ما برای توسعه اینترنت ثابت و حل این مشکل، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت داریم.

زارع‌پور در نهایت تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که سرعت اینترنت ما مطلوب نیست و مردم ایران شایسته اینترنت پرسرعت‌تری هستند که ما در تلاشیم با اجرای پروژه FTTH، سرعت را بهبود ببخشیم؛ کما اینکه برای شروع، در بهمن ماه امسال، نیم میلیون پورت فیبر نوری را راه‌اندازی کردیم و برنامه ما این است که تا پایان دولت سیزدهم، بیست میلیون پورت فیبرنوری را راه‌اندازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا شاهد بهبود چشمگیری در سرعت اینترنت باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH