نگاه کلی به پلتفرم خرید و فروش رمزارز نوبیتکس؛ فاتح بازار ارزدیجیتال ایران

بازار رمزارزها یکی از جذاب‌ترین بازارهای اقتصادی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. مارکتی که حدود 5 سال است به طور جدی در کشور طرفدار دارد و در همین مدت پلتفرم‌های مختلفی نیز برای انجام مبادلات رمزارز در کشور ایجاد شده است.

نوبیتکس یکی از قدیمی‌ترین و در حال حاضر بزرگ‌ترین پلتفرم خرید و فروش رمزارز در کشور محسوب می‌شود. پلتفرمی که در سال 96 توسط چند جوان متخصص متولد شد و حالا مرجع اصلی فعالان و علاقه‌مندان به بازار رمزارزها به شمار می‌رود.

در زمانی که نوبیتکس به عنوان یک صرافی رمزارز ایرانی ساخته شد، هیچ مرجع معتبر و قابل اطمینانی برای ایرانی‌های علاقه‌مند به بازار رمزارزها وجود نداشت و اکثر معاملات در سرویس‌های خارجی صورت می‌گرفت که البته چالش‌های خاص خودش را به همراه داشت.

طبیعتا در بازاری که هیچ دیتایی برای رصد وجود نداشته باشد، چالش‌های دشواری برای تخمین اندازه بازار، تعداد کاربران، شانس موفقیت و پیش‌بینی آینده وجود دارد، به ویژه برای یک استارتاپ تازه نفس که در یک حوزه خاص و ناآشنا برای بسیاری از مردم قصد فعالیت دارد.

آغاز داستان نوبیتکس

پلتفرم خرید و فروش رمزارز نوبیتکس توسط یک تیم چهار نفره متشکل از امیرحسین راد مدیرعامل، امیرعلی اکبری مدیرفنی، محمد آقامیر مدیر بلاکچین و علی آقامیر مدیر تحقیق و توسعه نوبیتکس در 12 اسفند سال 1396 عرضه شد. نوبیتکس در سال 97 به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت شد و همچنین اولین اپلیکیشن اندروید خرید و فروش رمزارز در ایران نیز توسط همین مجموعه در 31 اردیبهشت 98 در اختیار کاربران قرار گرفت.

اما طی سال‌های اخیر بازار رمزارز در ایران با رهبری نوبیتکس، دچار تحولات گسترده‌ای شده است. حالا کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل نام بیت کوین به گوشش نخورده باشد، همچنین دیگر پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز در کنار نوبیتکس رشد کرده‌اند و بازاری پویا و فعال را برای علاقه‌مندان به این بازار رقم زده‌اند.

رمزارزها که روزگاری با دیده تردید به آنها نگریسته می‌شد، حالا به یکی از واقعیت‌های مسلم دنیای مالی امروز تبدیل شده‌اند. بسیاری از بانک‌ها و موسسات پرداختی بزرگ دنیا که زمانی از مخالفان سرسخت این پدیده بودند، امروز برای جا نماندن از این دنیای تازه در حال رقابت هستند.

نوبیتکس در یک نگاه

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به جایگاه نوبیتکس در کشور داشته باشیم باید بگوییم که نوبیتکس در حال حاضر بزرگ‌ترین صرافی رمزارز در کشور است، این پلتفرم 70 درصد سهم بازار خرید و فروش رمزارز در کشور را در اختیار دارد و بیش از سه و نیم میلیون کاربر در آن عضو شده‌اند. به این ترتیب نوبیتکس را می‌توان پیشروی بازار معاملات رمز ارز در کشور دانست.

تعداد بازار معاملاتی رمزارزها در نوبیتکس به عدد 48 رسیده و 178 میلیون معامله موفق در این پلتفرم میزبانی شده که آماری درخور توجه است. این آمارها و موفقیت‌ها حاصل تلاش شبانه‌روزی تیم 250 نفره نوبیتکس است که تلاش کرده‌اند تا نوبیتکس در دوران پرچالشی مانند سالی که گذشت، بدون وجود مشکلی به کاربران خود خدمت‌رسانی کند.

گذر از چالش‌های مختلف در مسیر توسعه

تیم مدیریتی نوبیتکس با رهبری امیرحسین راد، با پیچ و خم‌های فراوانی به ویژه در یک سال اخیر مواجه شدند. با رشد و توسعه رمزارزها برپایه بلاکچین، بازار اقتصادی این حوزه نیز پیشرفت چشمگیری داشت مخصوصا در سال 2021 که با تغییرات مثبت بازار رمزارزها مانند رسیدن ارزش بازار بیت کوین به یک تریلیون دلار، میزان اقبال عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش یافت.

تعداد کاربران نوبیتکس در انتهای سال میلادی گذشته از مرز 3 میلیون و 200 هزار نفر عبور کرد، این در حالی است که نوبیتکس در ابتدای سال 2021 نزدیک به 400 هزار کاربر داشت و تعداد کاربران این پلتفرم طی سال 2021 با رشد چشمگیر 728 درصدی مواجه شد.

همزمان با رشد چشمگیر مخاطبان حوزه رمزارز در ایران، چالش‌های جدیدی برای پلتفرم‌های رمزارز به وجود آمد که ظرفیت‌سازی برای پاسخگویی به تعداد زیاد کاربران آنلاین، موازی‌سازی زیرساخت‌های سخت‌افزاری برای رسیدن به پایداری بـالای 99 درصد از جمله این چالش‌ها بودند و البته با همت متخصصان نوبیتکس مدیریت شدند.

با نگاهی به آمار و ارقام گزارش سال 2021 نوبیتکس که به تازگی منتشر شده، مشخص می‌شود که تنها در سال میلادی گذشته 154 میلیون و 444 هزار و 718 سفارش منجر به معامله در نوبیتکس ثبت شده که یک رکورد در پلتفرم‌های معاملات رمزارز در کشور است، همچنین در سالی که گذشت به طور میانگین 392 هزار معامله موفق روزانه ثبت شد که نشان از حجم بالای معاملات در این پلتفرم می‌دهد.

یکی دیگر از موانعی که پیش راه نوبیتکس و دیگر پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز در کشور قرار گرفت، بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر دستور مسدودسازی درگاه صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور بود، اتفاقی که موجب کوچ سرمایه‌گذاران داخلی به بسترهای خارجی و تقویت این پلتفرم‌ها شد. البته با همراهی خانواده نوبیتکس و تمامی دلسوزان جامعه رمزارزی کشور در نهایت کارزار درخواست لغو دستور مسدودسازی درگاه بسترهای داخلی با امضای ۷۰ هزار کاربر مورد توجه دولت قرار گرفت و طی نامه‌ای دستور لغو بخشنامه صادر گردید.

نوبیتکس در سال میلادی گذشته از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعددی همچون راه‌اندازی سامانه ذخیره‌سازی امن دارایی کاربران، انتقال محافظت شده تتر با نوبیتکس، استفاده از شناسایی دوعاملی و راه‌اندازی مرورگر اختصاصی بیت کوین در این پلتفرم رونمایی کرد.

تیم فنی؛ نقطه قوت نوبیتکس

امیرعلی اکبری، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی نوبیتکس با تیمی 52 نفره در واحد فنی تلاش می‌کند تا علاوه بر بر حفظ بی‌نقص اجزای پلتفرم نوبیتکس، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای آن را تضمین کند. وظیفه اصلی واحد فنی نوبیتکس، ارائه بهترین تجربه کاربری است، بزرگ‌ترین واحد فنی را تیم بلاکچین تشکیل می‌دهد، البته در کنار آن‌ها دیگر تیم‌ها مانند توسعه‌ دهنده‌های اندروید، هسته معاملات، گروه‌های ادمین پشتیبانی، عملیات و حسابداری نیز فعالیت می‌کنند که نقش اساسی در ایجاد یک پلتفرم یکپارچه و پایدار برای کاربران دارند. تیم محصول، تسترها، iOS، فرانت و سرور نوبیتکس از دیگر تیم‌هایی هستند که واحد فنی نوبیتکس را تشکیل داده‌اند.

در سال گذشته سامانه ذخیره‌سازی رمزارزها به شکل چند امضایی توسط تیم بلاکچین نوبیتکس طراحی و اجرا شد، این موضوع، اتفاق مهمی به‌منظور اعتمادسازی برای کاربران بود. همچنین تیم بلاکچین برای اضافه نمودن هر رمزارز جدید نیازمند رعایت استانداردهایی بود که در همین راستا استفاده از مزیت نگهداری دارایی بر روی شبکه اصلی به جای نگهداری توکن‌ها روی شبکه‌های جایگزین، ایجاد امکان ذخیره‌سازی سرد و سیستم چند امضایی برای هر کوین و همینطور بررسی پشتوانه و آینده رمزارزها، به‌عنوان لازمه‌های اضافه کردن رمزارزها به بازار نوبیتکس باید در نظر گرفته می‌شد.

تیم فنی نوبیتکس در سال گذشته با وجود افزایش چشمگیر کاربران توانست با افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به تقاضای کاربران پاسخ دهد و همین موضوع موجب شد تا نوبیتکس بتواند با حفظ پایداری، در ادامه سال 2021 بتواند ویژگی‌های جدید به این پلتفرم اضافه کند.

تیم پشتیبانی و امور مشتریان؛ پاسخگویی 24 ساعته

زمانی که برترین پلتفرم حوزه معاملات رمزارزها در بازار ایران را لانچ می‌کنید و یک بازار 24 ساعته را برای مشتریان فراهم می‌سازید، باید بتوانید به صورت 24 ساعته به مشتریان خود سرویس‌دهی کنید. در عین حال بازار رمزارزها یک بازار جدید و تازه است و کاربران اطلاعات زیادی در خصوص آن ندارند و به همین دلیل بسیاری از افرادی که در این بازار فعال هستند، بدون آگاهی لازم وارد می‌شوند و همین مورد موجب می‌شود تا مشکلات متعددی برای آن‌ها به وجود بیاید.

از طرفی در هر لحظه ممکن است مشکلاتی برای کاربران به وجود بیاید که برای رفع آن نیاز به کمک پشتیبانی دارند، به این ترتیب نقش تیم پشتیبانی و امور مشتریان برای کاربرانی که درصد زیادی از آن‌ها به خوبی با بازار رمزارزها آشنایی ندارند، چالش‌های خاص خودش را دارد.

چالش‌های اصلی تیم پشتیبانی و امور مشتریان نوبیتکس با مدیریت مرضیه فروزان‌فر در سالی که گذشت به دو بخش عمده تقسیم می‌شد، دسته اول مشکلاتی است که امکان دارد از نظر فنی به صورت مقطعی برای سایت و اپلیکیشن نوبیتکس به وجود بیاید و به تبع آن تعداد مراجعه‌ها به پشتیبانی نوبیتکس افزایش ناگهانی داشته باشد. دسته دوم نوسانات شدید بازار است که باعث می‌شود تعداد کاربران جدید، تعداد درخواست‌ها برای احراز هویت و همچنین تعداد مراجعه کنندگان به پشتیبانی نوبیتکس افزایش ناگهانی داشته باشد.

تیم پشتیبانی نوبیتکس در سه بخش چت آنلاین، احراز هویت و مرکز تماس، در سه شیفت با مجموع 113 نیرو مشغول فعالیت هستند و در هر لحظه‌ای که کاربران نیاز به کمک یا حل مشکلی داشتند، پاسخگوی آن‌ها خواهند بود.

حجم کاری تیم پشتیبانی و امور مشتریان نوبیتکس در گزارش سال 2021 این پلتفرم قابل درک است، طبق این گزارش تعداد چت‌های ماهانه تیم پشتیبانی در 10 ماه سال به بالای سه هزار چت رسید. همچنین تیم پشتیبانی در این سال زمان انتظار برای پاسخگویی کاربران را از هزار ثانیه به زیر 60 ثانیه رساند.

پشتیبانی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نوبیتکس است که به صورت 7/24 فعالیت دارد و هرگونه ضعف در این بخش موجب می‌شود تا اعتماد و تجربه کاربران در استفاده از نوبیتکس کاهش پیدا کند.

مدیریت منابع انسانی؛ قلب نوبیتکس

منابع انسانی نوبیتکس از یک تیم ۹ نفره تشکیل شده که مسئولیت تمام فعالیت‌ها و خط مشی مربوط به فعالیت افراد در نوبیتکس را برعهده دارد. این تیم توسط محمد فرمد مدیریت می‌شود و در سال میلادی گذشته با توجه به حجم بالای افزایش نیروی نوبیتکس، روزهای شلوع و پرچالشی را پشت سر گذاشتند.

همانطور که گفتیم نوبیتکس کار خود را با 4 نفر آغاز کرد اما این تیم تا پایان سال 2020 به 60 نفر رسید، اما در سال 2021 نوبیتکس دچار تحولی بزرگ شد و نیروی انسانی این پلتفرم با رشدی 248 درصدی به 209 نفر در پایان سال 2021 رسید.

بر اساس گزارش سالانه نوبیتکس، در حال حاضر 209 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند که 45 درصد آن‌ها را نیروهای خانم تشکیل دادند. همچنین میانگین سنی کارکنان نوبیتکس 28 سال است، هرچند در بخش فنی میانگین سنی افراد به 30 سال می‌رسد. اهمیت بخش منابع انسانی جایی مشخص می‌شود که بدانید این تیم در سال میلادی گذشته معادل سه هزار و 196 ساعت مصاحبه برگزار کرد، همچنین به طور میانگین در هر ماه 12 نفر به کارکنان نوبیتکس اضافه شدند.

نوبیتکس در مسیر توسعه

با تمام این شرایط، مسیر توسعه نوبیتکس متوقف نشده و  این تیم آماده مقابله با چالش‌های جدید است. علی آقامیر، هم‌بنیان‌گذار و مدیر تحقیق و توسعه نوبیتکس در کنار تیم این شرکت به دنبال رسیدن به اهدافی مشخص مانند ارایه تمامی امکانات مورد نیاز برای فعالان بازار رمزارز در ایران، ورود به دنیای اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi)، توسعه بازار در سطح بین‌المللی، تمرکز بر رسالت آموزش و اطلاع‌رسانی، ایجاد بستر مورد نیاز برای به اشتراک‌گذاری دانش حوزه رمزارزها، ارائه راهکارهای متنوع برای مشاوره و پشتیبانی کاربران و همچنین سرمایه‌گذاری در محصولات کاربردی مرتبط با رمزارزها است.

تیم نوبیتکس برنامه دارد تا درسال آینده تعداد رمزارزهای این پلتفرم را افزایش دهد تا نیاز کاربران به پلتفرم‌های خارجی کمتر از گذشته باشد، به این ترتیب باید منتظر شنیدن خبرهای خوب از این پلتفرم در آینده نزدیک باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH