مشتریان می‌توانند هزینه خرید گاز از روسیه را با بیت‌کوین پرداخت نمایند!

روسیه سرگرم بررسی طرح پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری جهت پرداخت هزینه مواد خام فروشی خود مانند گاز یا نفت است. به‌دنبال اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه در بحبوحه حمله این کشور به اوکراین، کرملین تصمیم گرفت تا پذیرش ارزهای دلار و یورو از کشورهای متخاصم را متوقف نماید.

جنگ در اوکراین موجب تشدید تنش‌ها میان روسیه و جهان غرب شده و کشورهای غربی به منظور تنبیه مهاجمان روس، تحریم‌های متعددی را علیه فدراسیون روسیه وضع کردند. همچنین فعالیت چندین رسانه روسی در اروپا ممنوع اعلام شد و دارایی بانک‌ها، الیگارش‌ها و نمایندگان پارلمان روسیه در خارج از این کشور مسدود شد.

روسیه نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تصمیم گرفت تا از پذیرش یورو و دلار جهت پرداخت هزینه گاز فروخته شده خود امتناع نماید. ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه در روز چهارشنبه گذشته (3 فروردین ماه) از تصمیم دولت برای عدم پذیرش ارزهای مربوط به کشورهای متخاصم خبر داد. وی گفت: “من تصمیم به اجرای مجموعه‌ای از اقدامات گرفته‌ام که طی آن، هزینه گاز صادر شده به کشورهای متخاصم بایستی بر اساس واحد پولی روبل پرداخت شود. بنابراین کلیه پرداخت‌های انجام شده با ارزهای مربوط به کشورهای متخاصم غیرقابل قبول خواهند بود. بدیهی است که از این پس تحویل کالاهای ما به اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده و دریافت هزینه آنها با یورو و دلار دیگر بی‌معنا خواهد بود.”

این اقدام مشخصا با هدف تحریک ارزش روبل عملیاتی شده است. از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه، ارزش روبل همواره سیری نزولی را تجربه کرده است.

روسیه احتمالا حاضر به دریافت هزینه فروش نفت و گاز خود بر اساس بیت‌کوین خواهد بود

پاول زاوالنی؛ رئیس کمیسیون انرژی دومای دولتی روسیه در جریان برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که این اقدام صرفا در رابطه با کشورهای متخاصم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. بنابراین کرملین در رابطه با پذیرش ارز از کشورهای دوست نظیر چین و ترکیه، انعطاف‌پذیری بیش‌تری از خود نشان خواهد داد.

پاول زاوالنی گفت: “داد و ستد با ترکیه بر حسب واحدهای پولی لیر و روبل قابل انجام خواهد بود. بنابراین این کشور به ارزهای مختلفی دسترسی دارد و چنین روشی کاملا معمول است. چنان‌چه آنها مایل به معامله با بیت‌کوین باشند؛ ما این‌کار را انجام خواهیم داد. بدیهی است که روسیه سناریوی دریافت بهای گاز یا سایر مواد خام صادراتی خود نظیر نفت بر اساس ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین را مورد بررسی قرار می‌دهد. هنگامی‌که ما با کشورهای غربی داد و ستد می‌کنیم؛ آنها بایستی هزینه‌های خود را با پول سخت یا همان طلا پرداخت نمایند. همچنین آنها می‌توانند برای پرداخت هزینه‌ها از ارزهای مورد نظر ما یعنی پول ملی روسیه (روبل) استفاده کنند.”

اصطلاح “پول سخت” مورد اشاره توسط این سیاست‌مدار روسی به ارزی اشاره دارد که دارای ارزش اقتصادی ذاتی است. این مورد با ارزی که توسط کالاهای دارای ارزش حمایت می‌شود؛ متفاوت است. طلا نمونه‌ای از پول سخت محسوب می‌شود؛ چرا که ارزش آن به‌صورت کاملا مستقل تعیین خواهد شد.

این اظهارات غیرمنتظره موجب افزایش قیمت بیت‌کوین شد. قیمت این ارز دیجیتالی برای مدت زمان کوتاهی از مرز 45 هزار دلار فراتر رفت. به‌نظر می‌رسد که اکنون چند روزی است که قیمت این رمزارز بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفته است. بسیاری از ناظران بازار بر این باورند که قیمت بیت‌کوین می‌تواند به مسیر 100 هزار دلاری شدن بازگردد. در حال حاضر قیمت این ارز دیجیتالی در محدوده 44 هزار دلار تثبیت شده است.

علاقه احتمالی روسیه به ارزهای دیجیتالی موجب تشدید نگرانی‌های بانک‌های مرکزی در کشورهای غربی شده است. پیش از سخنرانی ولادیمیر پوتین، کریستین لاگارد؛ رئیس بانک مرکزی اروپا، ارزهای دیجیتالی را عاملی در جهت کمک به روسیه معرفی کرد. به گفته وی، ارزهای دیجیتالی به روسیه کمک می‌کنند تا بسیاری از تحریم‌های وضع شده توسط کشورهای مختلف جهان را دور بزند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH