هواوی نیز به جمع شرکت‌های تحریم‌کننده روسیه پیوست

سناریوی مهاجرت دسته‌جمعی شرکت‌های بزرگ حوزه IT از روسیه کماکان ادامه دارد و کمپانی‌های مطرح جهان در حال تعطیلی دفاتر خود در خاک این کشور هستند. هواوی نیز از جمله شرکت‌هایی است که فعالیت خود در بازار روسیه را به حالت تعلیق در آورده است. کمپانی چینی ابتدا در ماه مارس، عرضه اسمارت‌فون‌های خود در روسیه را به نصف کاهش داد. هواوی بر این باور بود که تجارت در روسیه با توجه به شرایط کنونی حاکم بر این کشور بسیار خطرناک است.

هواوی اکنون تصمیم گرفته تا دفتر خود در روسیه را به‌طور کامل تعطیل نماید. یکی از افراد مطلع از موضوع اعلام کرده که کمپانی چینی فرآیند دریافت سفارشات را متوقف کرده و در تدارک تعطیلی دفتر سازمانی خود در روسیه است. این دفتر در زمینه تجهیزات مخابراتی و شبکه فعالیت می‌کند. بدین‌ترتیب کارمندان چینی دفتر روسیه و بخشی از متخصصان روسی خاک این کشور را ترک کرده و سایر کارمندان نیز به مرخصی خواهند رفت.

در واقع هواوی انعقاد قراردادهای جدید با اپراتورهای مخابراتی روسی جهت تامین تجهیزات شبکه و سرور را متوقف کرده است. شرکت‌های مخابراتی روسیه طی سالیان اخیر به شکلی جدی به استفاده از تجهیزات و فناوری‌های هواوی روی آورده‌اند. اکنون تجهیزات تولیدی هواوی در حدودا 33 درصد از کل ایستگاه‌های پایه فعال تلفن همراه در روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. این ایستگاه‌ها مناطق مختلف خاک روسیه را تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار می‌دهند. خروج هواوی از روسیه احتمالا بر فرآیند توسعه و نگهداری پروژه‌های فعلی و آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت. کاهش سرعت راه‌اندازی و توسعه شبکه 5G مشخصا یکی از پیامدهای حتمی خروج هواوی از روسیه به‌شمار می‌رود.

هواوی به طیف شرکت‌های تحریم‌کننده روسیه پیوست

تعلیق فعالیت هواوی در روسیه و اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور در وهله نخست به تهاجم روس‌ها علیه اوکراین مربوط می‌شود. شرکت چینی برای کشف راهکارهای موثر و معقول یا شناسایی کشورهای ثالث که تامین تجهیزات شبکه از طریق آنها امکان‌پذیر است؛ به زمان نیاز دارد. این کشورها با بهره‌گیری از فناوری‌های آمریکایی موفق به دور زدن برخی تحریم‌ها می‌شوند.

پیش از این یک آژانس رگولاتوری در ایالات‌متحده با صدور برخی مجوزهای صادراتی به شرکت‌های بین‌المللی اجازه می‌داد تا تجهیزات مورد نیاز هواوی را تامین نمایند. اما با توجه به جنگ در اوکراین و تحریم‌های موجود، روند صدور مجوزها احتمالا متوقف خواهد شد. بر اساس تجربه بد هواوی که فعالیت تجاری آن به شدت تحت تاثیر تحریم‌های ایالات‌متحده قرار گرفته است؛ بعید است که این کمپانی مایل باشد تا به شرایط دشوار و پیچیده کنونی خود دامن بزند.

البته این احتمال وجود دارد که اپراتورهای مخابراتی روسیه به استفاده از تجهیزات و قطعات یدکی تولید شده توسط سایر شرکت‌ها از جمله اریکسون روی بیاورند. اما خریداری تجهیزات از کشورهای ثالث، هزینه بیش‌تری را به‌دنبال دارد و از سوی دیگر نیز تمامی تجهیزات نیز دارای نمونه مشابه نیستند. بنابراین بروز مشکلات در تامین تجهیزات شبکه می‌تواند آسیب‌هایی جدی را به شرکت‌های مخابراتی روسیه وارد نماید.

در حال حاضر در روند عرضه سایر محصولات مصرفی از جمله تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، اسمارت‌فون‌ها و سایر گجت‌های هوشمند هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است. با این‌حال هواوی احتمالا به منظور پیشگیری از بروز تنش با آمریکا و اروپا، فروش این محصولات را در بازار روسیه متوقف خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH