نخستین ورژن بتای اندروید 13 برای دستگاه‌های پیکسلی منتخب گوگل منتشر شد

به‌دنبال انتشار 2 نسخه پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان اندروید 13 در ماه‌های فوریه و مارس، گوگل اخیرا نخستین ورژن بتای این سیستم‌عامل را برای تست عمومی منتشر کرده است. مطابق روال همیشگی برای نسخه‌های بتای اندروید این‌بار نیز نصب و استفاده از این پلتفرم در مقایسه با ورژن‌های پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان بسیار آسان‌تر است.

این پدیده از مقوله طراحی ناشی می‌شود؛ چرا که اکنون انتظار می‌رود که هیچ‌گونه باگ بزرگ، وحشتناک و متوقف‌کننده‌ای وجود نداشته باشد. با این اوصاف کاربران احتمالا کماکان مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. زیرا ویرایش اخیر اولین نسخه از ورژن‌های چهارگانه بتای برنامه‌ریزی شده قبل از انتشار نهایی اندروید 13 در اواخر سال جاری میلادی است.

کاربران اسمارت‌فون‌های پیکسلی منتخب گوگل در صورت تمایل به تست اولین نسخه بتای اندروید 13 می‌توانند به وبسایت برنامه بتای اندروید (Android Beta Program) مراجعه نموده و نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام کنند. در ادامه طی مدت چند دقیقه تا چند ساعت، نخستین ورژن بتای اندروید 13 به‌صورت یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری OTA در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. نسخه‌های بتای بعدی نیز همانند آپدیت‌های نرم‌افزاری معمولی به صورت OTA منتشر خواهند شد. این موضوع برای ورژن نهایی اندروید 13 پس از آماده‌سازی نیز صدق می‌کند. همچنین کاربران در صورت دریافت نسخه پیش‌نمایشی توسعه‌دهندگان اندروید 13 در گذشته، اکنون نیز نخستین ورژن بتا و ویرایش‌های پس از آن را به‌صورت OTA دریافت خواهند کرد.

نخستین ورژن بتای اندروید 13 با مجوزهای جدید برای دسترسی دقیق‌تر به فایل‌های رسانه و APIهای مسیریابی صوتی بهبودیافته منتشر شده است. اپلیکیشن‌هایی که خواهان دسترسی به رسانه‌های ذخیره شده روی هندست شما هستند؛ اکنون بسته به نوع فایل موردنظر جهت دسترسی، 3 گونه مختلف مجوز را در اختیار دارند.

یکی از این مجوزها مربوط به تصاویر و عکس‌ها، یکی متعلق به ویدیوها و دیگری مخصوص فایل‌های صوتی است. پیش‌تر دسترسی به کلیه موارد اشاره شده صرفا از طریق گزینه “دسترسی رسانه” تعیین می‌شد. در این‌حالت با اعطای مجوز به یک برنامه امکان دسترسی آن به کلیه اشکال رسانه فراهم می‌شد؛ اما اکنون دیگر این‌طور نیست.

در صورت اعطای مجوزهای جدید به یک برنامه، اپلیکیشن مذکور صرفا به انواع فایل‌های رسانه‌ای مورد تائید کاربر دسترسی خواندن خواهد یافت. بنابراین توسعه‌دهندگان هنگام ساخت برنامه برای اندروید 13 بایستی این مدل مجوزهای جدید را مدنظر قرار دهند. همچنین در زمینه مسیریابی صوتی و گزارش‌دهی بهتر خطاها برای اپلیکیشن‌های مولد کلید نیز چندین پیشرفت جزئی اعمال شده است. اما این موارد احتمالا در وهله نخست برای توسعه‌دهندگان برنامه جالب توجه خواهند بود.

غول جستجوگر ضمن برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O در ماه آینده، جزئیات بیش‌تری را در رابطه با اندروید 13 و امکانات جدید این سیستم‌عامل با مخاطبان به اشتراک خواهد گذاشت. همچنین دومین نسخه بتای اندروید 13 به احتمال فراوان همزمان با برگزاری این رویداد منتشر شده و گوگل از امکانات و ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل رونمایی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH