برند دیار برای ارائه راه‌کارهای نوین مالی توسط گروه توسن معرفی شد

شرکت توسن (توسعه سامانه های نرم افزاری نگین) روز گذشته در مراسمی از برند دیار دیجیتال و اکوسیستم توسن دیجیتال رونمایی کرد.

دیار دیجیتال که نام تجاری مجموعه توسن دیجیتال است به منظور هماهنگی و یکپارچه‌سازی کسب و کارهای دیجیتال گروه توسن راه اندازی شده است. دیار دیجیتال وظیفه خلق ارزش در حوزه‌های فعالیتی گروه توسن و اکوسیتم فین‌تک را بر عهده دارد.

شرکت توسن سال 78 فعالیت خود را با هدف ایجاد پلتفرم‌های مورد نیاز بازارها و نهادهای مالی و ارائه راهکارهای نوین فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری، آغاز کرد. در حال حاضر بیش از 50 بانک، موسسه مالی و اعتباری و نهاد دولتی از خدمات توسن استفاده می‌کنند و بیش از 27 میلیون ایرانی نیز از محصولات و سرویس‌های این گروه بهره‌مند می‌شوند.

از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت می‌توان به اولین Core Banking در ایران، اولین اینترنت بانک ایران، اولین سوییچ پرداخت ایران و اولین سیستم هوش تجاری ایران اشاره کرد.

دیار دیجیتال در واقع پاسخ گروه توسن به تغییرات دنیای دیجیتال است که با تکیه بر میراث 23 ساله این شرکت در حوزه بانکداری و پرداخت شکل گرفته است.

طی سال‌های گذشته گروه توسن همگام با تحولات و روندهای دیجیتال، اکوسیستمی شامل کسب و کارهای مختلف و با رویکردی نوین خلق کرده است. بر این اساس نیاز بود تا به منظور یکپارچه‌سازی و هماهنگی بیشتر این اکوسیستم و اعضای آن، مجموعه جدیدی راه اندازی شود. «دیار دیجیتال» به نمایندگی از گروه توسن هماهنگ کننده، هدایت استراتژی و یکپارچه سازی کسب و کارهای دیجیتال گروه توسن را انجام می‌دهد و در عین حال نقش طراحی چشم اندازها و افق پیش روی شرکت‌های دیجیتال این گروه را بر عهده خواهد داشت.

روز گذشته گروه توسن، به شکل رسمی از دیار دیجیتال رونمایی کرد، در ابتدای این مراسم دکتر ولی‌الله فاطمی، بنیانگذار گروه توسن به روی صحنه آمد و با تشبیه مسیر و اهداف توسعه توسن با روش مورد استفاده برای ایجاد یک شهر در دل کویر با استفاده از قنات اعلام کرد:

اعتقاد جدی من این است که با کمک فناوری‌هایی مانند اینترنت، بلاکچین و غیره می‌توانیم به یک مفهوم در دسترس‌پذیری برسیم.

وی ادامه داد:

دیار در این خصوص است که چگونه می‌توان در یک فضای اکوسیستم، بدون زیرساخت و امکانات اولیه بتوان تمایز‌ها را ایجاد کرد. ما باید خانه‌های شهرهای کویری را به عنوان یک الگو برای اکوسیستم خود در نظر بگیریم. حس یکسان بودن، برابری، عدالت و اعتماد در یک خانه کویری، یک نمونه و الگو برای همه ماست.

دکتر فاطمی تاکید کرد که دیار می‌خواهد تمام نابرابری‌ها را با برابری در هزینه و دسترس‌پذیری فراهم آورد، هر چقدر این سیستم بزرگ‌تر باشد، دسترس‌پذیری و عدالت بیشتر است.

بنیانگذار گروه توسن در پایان سخنان خود گفت:

اعتماد در نتیجه بزرگ‌تر شدن این اکوسیستم است که موجب کاهش هزینه، افزایش عدالت و کاهش محدودیت‌ها می‌شود.

پس از سخنان دکتر فاطمی، امید ترابی، عضو هیات مدیره توسن به روی صحنه آمد. امید ترابی در خصوص تاریخچه فعالیت‌ها و دستاوردهای گروه توسن توضیح داد:

توسن از سال 1378 کار خودش رو آغاز کرد، این شرکت بزرگ‌ترین سهم در خدمات کور بانکینگ را دارد، 30 میلیون ایرانی از خدمات ما استفاده می‌کنند، در بیش از 6 کشور فعالیت داریم و حدود 38 درصد از ATMها از سامانه‌های توسن استفاده می‌کنند. ما سال 1400 به بازار سرمایه ورود پیدا کردیم که یک نقطه عطف بود که یک شرکت کاملا خصوصی به بازار سرمایه وارد شود. تا آنکه با یک مفهوم جدید با نام فین‌تک آشنا شدیم.

عضو هیات مدیره توسن در خصوص فعالیت‌های این شرکت در زمینه فین‌تک گفت:

ما در گروه توسن تلاش کردیم تا در تمامی ترند‌ها و حوزه‌های اصلی فین‌تک فعالیت داشته باشیم، شرکت‌های فرابوم، آپسام، اعتماد هوشمند، سکوک، ققنوس، داده کاوان و دلفین از جمله شرکت‌هایی بودند که در حوزه فین‌تک راه اندازی کردیم. اگر بخواهیم وضعیت کلی از این شرکت‌ها را بررسی کنیم، باید بگوییم که در حوزه Open API در سال گذشته بیش از یک میلیارد تراکنش داشتیم. در حوزه Customer Credit بیش از 6000 میلیارد اعتبار به کاربران دادیم. در زمینه Digital Identity با 10 بانک فعالیت داریم و دو میلیون و 500 هزار احراز هویت داشتیم و یک میلیون و 200 هزار امضای دیجیتال را جمع‌آوری کردیم.

امید ترابی پس از مروری به فعالیت‌های گروه توسن، تاکید کرد:

ما در گروه توسن به این نتیجه رسیدیم که صرفا سرمایه‌گذاری بر روی پیلارهای مختلف فضای دیجیتال کافی نیست و از ابتدای سال 1401 مجموعه توسن دیجیتال که از این پس با برند دیار شناخته می‌شود، تاسیس شد. دیار پاسخ ما به تغییرات دنیای دیجیتال است، دو دلیل عمده ایجاد دیار، یک- هم‌افزایی و یکپارچگی در شرکت‌های گروه توسن و دو- ایجاد زنجیره خلق ارزش از کنار هم قرار دادن محصولات گروه توسن است.

وی در خصوص لزوم ارایه راهکارهای جدید توسط دیار توضیح داد:

برای پاسخ به این سوال که آیا قله‌ای مانده که دیار به فتح آن نیاز داشته باشد یا خیر، چند سوال را مطرح می‌کنم: آیا ما بانکداری دیجیتال داریم؟ آیا ما یک بانک دیجیتالی واقعی و یک نئوبانک داریم؟ آیا نئو بانک‌هایی که به وجود آمدند توانستند به معنای واقعی یک ورژن جدید از بانکینگ را ارایه دهند؟ آیا مردم ایران می‌توانند از خدمات اعتباری در کشورهای دیگر استفاده کنند؟ آیا نوآوری‌های مالی در سطح استانداردهای بین‌المللی است؟ آیا ما در حوزه حاکمان داده گام برداشتیم؟ ما فکر می‌کنیم که اگر در این زمینه‌ها گامی برداشته شده، کامل نبوده و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد. ما به دنبال وحدت در فضای بسیار گسترده و نامتمرکز بازار هستیم، می‌خواهیم قلمرو داری کنیم و همکاری حداکثری با کلیه فعالان صنعت داشته باشیم.

در بخش دوم این رویداد، پنل گفتگو با نازنین دانشور مدیرعامل تخفیفان و نت برگ، تیم لطیف مدیر هلدینگ مکس، امید ترابی مدیرعامل دیار و ولی‌الله فاطمی بنیانگذار توسن برگزار شد.

در این پنل ولی‌الله فاطمی در خصوص عدم همکاری بزرگ و موفقیت‌آمیز میان بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک و آنکه آیا امکان ورود شرکت‌های بانکی به حوزه فناوری زیر فشار رگولاتوری وجود دارد، توضیح داد:

تمام صحبت ما آن است که این فضا امکان‌پذیر است و برای فراهم آوردن همین فضا دیار را ایجاد کردیم.

امید ترابی در همین خصوص توضیح داد که تاکنون کسانی که سرویس‌ دهنده در زمینه فین‌تک بودند، آنچنان ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کردند که طرف مقابل تمایل به همکاری داشته باشد. اما حالا فضا تغییر کرده و این اتفاق در حال رخ دادن است. وی با ذکر یک مثال گفت: ما با شرکت ازکی همکاری در زمینه ارائه سفته الکترونیک انجام دادیم که تا شش ماه پیش اصلا در فضای کسب و کار ایران وجود نداشت اما حالا سفته‌ای که در بانک صادر می‌شود به وزارت اقتصاد API می‌گیرد سپس در وزارت صمت امضا می‌گیرد و یک فرآیند پیچیده در ازکی تبدیل به یک سرویس شده است. به این ترتیب ما اگر سرویسی داشته باشیم که بتوانیم تمایز ایجاد کنیم، این همکاری صورت می‌گیرد.

تیم لطیف تاکید کرد که اتصال به لایه کسب و کار نمی‌تواند از طرف بانک‌ها صورت گیرد، این سرویس‌ها باید به گونه‌ای بهینه شده باشد که تیم‌های سرمایه‌گذاری تمایل داشته باشند براساس آن، بیزینس مدل‌شان را رشد دهند. در واقع سوپراستارهای این حوزه حاضر نیستند برای بانک یا دیگر شرکت‌ها کار کنند، این افراد تمایل دارند که برای خودشان کار کنند، اما می‌توان خدماتی ارائه داد که این گروه‌ها از آن خدمات استفاده کنند.

1 در مورد “برند دیار برای ارائه راه‌کارهای نوین مالی توسط گروه توسن معرفی شد”

  1. محسن رضازاده

    بسیار جالبه تا به حال نشنیده بودم دربارش…. بنده معتقدم باید تا جای ممکن از این گروه ها از سمت دولت حمایت بشه. واقعاااااا باعث شرمگینیه یک ایرانی هست که حتی به کشورهای همسایه سفر کنه و بخاطر ایرانی بودنش از خیلی مزایای مالی و بانکی محروم باشه… امیدوارم این گروه در این باب هم یک قدم بزرگ بردارن به امید خدا…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH