کوالکام به‌دنبال تصاحب بخشی از سهام کمپانی ARM است

انویدیا پیش‌تر از طریق انجام مذاکراتی در صدد خریداری کمپانی ARM بود. ARM یک شرکت انگلیسی فعال در زمینه طراحی تراشه بوده و به پیشرفت کسب‌وکار اسمارت‌فون در جهان کمک می‌کند. با توجه به ظهور کامپیوترهای مبتنی بر معماری ARM، نقش‌آفرینی چشمگیر این کمپانی در آینده صنعت کامپیوترهای شخصی چندان مایه تعجب نخواهد بود.

با این‌حال انویدیا پس از چندین نوبت تلاش بالاخره از خریداری ARM صرفنظر کرد. انجام این خرید ابدا آسان نبود؛ زیرا انویدیا بایستی تائیدیه چندین نهاد نظارتی را دریافت می‌کرد و از چندین دور تحقیقات ضد انحصاری نیز سربلند بیرون می‌آمد. اکنون مجموعه‌ای از شرکت‌ها در حال حرکت به سمت خریداری بخش کوچکی از کمپانی ARM و تضمین آینده کسب‌وکار خود هستند.

بر اساس یک گزارش جدید، کمپانی آمریکایی تولیدکننده تراشه موسوم به کوالکام قصد دارد تا به رقبای خود پیوسته و مالکیت بخشی از سهام ARM را در دست بگیرد. کوالکام در کنار سایر شرکت‌ها به‌دنبال تشکیل کنسرسیومی است که بی‌طرفی شرکت انگلیسی طراح تراشه در بازار رقابتی تجهیزات نیمه‌هادی را تضمین می‌کند.

شرکت ژاپنی SoftBank پس از شکست پیشنهاد خرید 66 میلیارد دلاری کمپانی ARM توسط انویدیا در اوایل سال جاری تصمیم گرفته تا سهام ARM را در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه نماید. با این‌حال با توجه به نقش کلیدی ARM در صنعت فناوری جهان، عرضه اولیه سهام آن موجب شکل‌گیری نگرانی‌هایی پیرامون مالکیت آینده این شرکت شده است.

کوالکام یکی از بزرگ‌ترین مشتریان ARM به‌شمار رفته و مایل به نقش‌آفرینی در آینده این شرکت است

کریستیانو آمون؛ مدیرعامل کوالکام ضمن مصاحبه‌ای اعلام کرد: “ما در این سرمایه‌گذاری به‌عنوان سهام‌دار مشارکت خواهیم کرد. این سهام یک دارایی بسیار مهم به‌شمار رفته و برای رشد صنعت ما حیاتی است.” جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که کوالکام یکی از بزرگ‌ترین مشتریان ARM محسوب می‌شود. کمپانی آمریکایی در طراحی کلیه پردازنده‌های اسنپ‌دراگونی خود از طرح‌های ارائه شده توسط کمپانی ARM استفاده می‌کند.

همچنین آقای آمون افزود که کوالکام به منظور خریداری کامل ARM احتمالا با سایر شرکت‌های تولیدکننده تراشه همکاری خواهد کرد. چنان‌چه این خرید توسط یک کنسرسیوم به اندازه کافی بزرگ انجام شود؛ در این‌صورت نگرانی‌ها پیرامون کنترل آینده ARM پس از عرضه عمومی سهام آن کاهش خواهد یافت. به گفته آقای آمون، تضمین عملکرد مستقل کمپانی ARM منوط به مشارکت تعداد زیادی از شرکت‌ها در فرآیند خریداری آن است. سرمایه‌گذاری در ARM به‌همراه یک رقیب به ارزش‌گذاری مطلوب و عرضه اولیه موفق سهام کمک خواهد کرد. این اقدام، ادامه سرمایه‌گذاری در ARM و استمرار فعالیت جدی آن‌را تضمین می‌کند.

بیانیه کریستیانو آمون به ایده تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های تولیدکننده تراشه، جان و انگیزه جدیدی بخشیده است. این شرکت‌ها احتمالا به سرمایه‌گذاران بنیادی ARM تبدیل خواهند شد. پت گلسینگر؛ مدیرعامل اینتل نیز در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که کمپانی تحت سرپرستی وی احتمالا از این اقدام حمایت خواهد کرد.

این اقدام یک فرآیند جالب و پر فراز و نشیب است؛ خصوصا اینکه اینتل ارتباط خود با تراشه‌های ARM را از دست داده است. موضوع جالب توجه اینکه حتی دولت بریتانیا نیز در تلاش برای محافظت از ARM است. بر اساس گزارشات اخیر، سیاست‌مداران بریتانیایی از دولت درخواست کرده‌اند تا سهام طلایی ARM را خریداری نماید. به باور آنها این شرکت یکی از دارایی‌های کلیدی و استراتژیک بریتانیا در عرصه جهانی محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH