چرا نباید نگران آینده بیت‌کوین باشیم؟!

منتقدان منتظر آگهی فوت بیت‌کوین هستند اما داده‌های آن‌چین نشان می‌دهند که قیمت حال حاضر بیت‌کوین محدوده خرید خوبی به حساب می‌آید.

با شروع یک روند نزولی، جمعیت زیادی با شعار “بیت‌کوین مرده” وارد میدان می‌شوند و با خوشحالی پایان بزرگترین ارز دیجیتال را اعلام می‌کنند!

وقتی بیت‌کوین توانسته 70 درصد ریزش داشته باشد و از 69 هزار دلار به 21 هزار دلار برسد، قطعاً به راحتی می‌تواند تا 6 هزار دلار هم بریزد. با مقدار اهرم‌هایی که در این بازار استفاده می‌شود، یک فروش عظیم می‌تواند باعث شود قیمت به 3 هزار دلار هم برسد.
-پیتر شیف

چند ماه گذشته، ماه‌های سختی برای سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بوده و بیت‌کوین اخیراً تا مقدار 17600 دلار هم کاهش پیدا کرد. اما آخرین صحبت‌های مربوط به از بین رفتن این دارایی، احتمالاً همچون ۴۵۲ پیش‌بینی قبلی اشتباه از آب در می‌آید.

علاقه‌مندان بیت‌کوین از داده‌های آن‌چین استفاده می‌کنند تا نشان دهند زمان خرید بیت‌کوین است. در ادامه به این داده‌ها نگاه دقیق‌تری می‌اندازیم.

بعضی از معامله‌گران، همیشه روی میانگین متحرک 200 هفته‌ای خرید انجام می‌دهند

یکی از شاخص‌هایی که در گذشته نشان داده محدوده حمایتی خوبی بوده، میانگین متحرک 200 هفتگی بیت‌کوین است.

نمودار هفتگی بیت‌کوین/میانگین متحرک 200 هفته‌ای

قسمت‌هایی که با دایره سبز مشخص شده، در گذشته زمان‌هایی بوده که قیمت در انتهای روند نزولی خود قرار داشته و شروع یک روند صعودی به حساب می‌آید. این ناحیه‌ها، پس از برخورد با میانگین متحرک 200 هفتگی، بازگشت روند داشته‌اند و این میانگین متحرک، محدوده حمایتی خوبی برای بیت‌کوین بوده است.

البته در اکثر اوقات، قیمت یک سایه (Shadow) زیر این میانگین متحرک زده شده و به آرامی به بالای آن حرکت کرده تا در نهایت یک روند صعودی آغاز شود.

قیمت حال حاضر بیت‌کوین هم تقریباً نزدیک به این میانگین متحرک است؛ احتمال این وجود دارد که مقدار دیگری کاهش قیمت داشته باشیم، اما طبق این شاخص، کاهش عظیمی وجود نخواهد داشت و بیت‌کوین دوباره روند رو‌به‌رشد خودش را آغاز خواهد کرد.

وجود محدوده حمایتی چند ساله

در کنار محدوده حمایتی‌ که میانگین متحرک 200 هفته‌ای برای ما مشخص کرده، یک سری سطوح قیمت دیگر داریم که باید به عنوان سطوح حمایتی عمل کنند.

نمودار هفتگی بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین آخرین بار در تاریخ دسامبر 2020 زیر 24 هزار دلار بود. در آن زمان محدوده 21900، ناحیه حمایتی بیت‌کوین بود که باعث شد بیت‌کوین تا 41 هزار دلار هم برسد. بعد از ریزش به زیر 20 هزار دلار، سطح حمایتی بعدی 19900 و 16500 خواهد بود.

شاخص MVRV می‌گوید که زمان انباشتن است

آخرین شاخصی که به ما می‌گوید زمان خرید و انباشت بیت‌کوین است، شاخص MVRV است که در حال حاضر مقدار 0.969 را نشان می‌دهد.

شاخص MVRV

همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد، عددی که این شاخص معمولاً به ما نشان می‌دهد بالای عدد یک است. به جز دو مورد که روند نزولی را به ما نشان می‌دهد.

مورد اول در سال 2020 بود که این شاخص مقدار 0.85 را نشان داد و برای 7 روز زیر عدد یک باقی ماند. مورد دوم هم در 2018 بود که این شاخص عدد 0.6992 را نشان داد که برای 133 روز زیر عدد یک باقی ماند.

جمع‌بندی

با این‌که داده‌ها نشان می‌دهند احتمال کاهش بیشتر قیمت بیت‌کوین وجود دارد، اما همچنین این را هم نشان می‌دهند که قیمت به مدت زیادی در این محدوده پایین باقی نخواهد ماند.

این مطالب صرفا نظر شخصی هستند و برای سرمایه‌گذاری نیاز است که تحقیقات شخصی خودتان را انجام دهید.

1 در مورد “چرا نباید نگران آینده بیت‌کوین باشیم؟!”

  1. بنظر من تا ۱۵ هزار هم میریزه ولی بعدش تا وقتی از ۲۵ بالتر نره نباید خرید زد
    میشه قبلشم گرفت ولی ریسک داره که باز بریزه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH