با زمین تخت گرایان و باورهای غلط آن‌ها چگونه رفتار کنیم؟

در سراسر دنیا، افرادی هستند که با وجود شواهد و مدارک علمی، باز هم ا‌ذعان دارند که شکل زمین تئوری‌ای اثبات ناشده‌ و یا دروغی هوشمندانه است. نظرسنجی سال ۲۰۱۸ توسط YouGov America و FDU که در سال ۲۰۲۲ انجام گرفت، نشان می‌دهد که ۱۱درصد از آمریکایی‌ها معتقد به تخت بودن کره‌ زمین هستند.

با وجود اینکه عقاید این دسته از افراد به راحتی رد شده و فقط مایه سرگرمی است، ولی نباید استدلال‌هایشان را نادیده گرفت. نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهند که میان تئوری‌های توطئه تداخل‌هایی وجود دارند که برخی از آن‌ها همچون دریچه‌ای به سمت رادیکالیزه شدن هستند. برای مثال توطئه‌هایی مثل QAnon و جایگزینی بزرگ، بارها و بارها غلط بودن‌شان ثابت شده است.

با مطالعه عقاید و شیوه‌ی سخنوری زمین‌ تخت گرایان، می‌توان فهمید که چطور حرف‌هایشان را برای مردم جذاب می‌کنند و در نهایت مسبب پخش اطلاعات غلط در سطح آنلاین می‌شوند.

در یکی از مطالعات جدیدمان، من و همکلاسی دانشگاه‌ام تامس نیلسون، هزاران ویدیو یوتوب را که در آن درباره تخت بودن زمین صحبت می‌شود، بررسی کردیم. سعی کردیم توجه بسیاری نسبت به شیوه‌ی استدلال‌شان داشته باشیم تا ساختار آنچه را که مدعی‌اش هستند، تشخیص دهیم.

یکی از روش‌هایشان طرف‌گیری در مذاکرات است. اینگونه افراد که بسیار وابسته به جنگ‌های فرهنگی هستند، اغلب در هر مذاکره‌ای، هرچیزی که به نفع پیروزی‌شان باشد را (مانند دروغ، حقیقت، باورهای شخصی) به سادگی میپذیرند. همچنین آنقدر تمام شخصیت خود را وابسته به گروهی که عضوش هستند می‌دانند، که ترجیح می‌دهند به صحبت‌های همگروهی‌هایشان بیشتر از گروه مخالف گوش دهند؛ مسئله‌ای که جامعه‌شناسان آن را نوقبیله‌گرایی خوانده‌‌اند.

مشکل از هنگامی جدی می‌شود که انسان‌ها، باورهای اشتباه خود را به بخشی از شخصیت‌شان تبدیل می‌کنند. اخبار و مقالات قابل بررسی هستند؛ اما افکار و عقاید چنین ویژگی‌ای را ندارند و از آنجایی که تئوری‌های توطئه به بخشی از باورهای فرد تبدیل می‌شوند، به چالش گرفتن‌شان دشوار است.

۳ موضوع اصلی در تئوری زمین تخت

در بررسی این ویدیوها فهمیدیم که معتقدان زمین تخت، از تفاوت‌های فرهنگی در مذاکرتشان بهره‌ بسیاری می‌برند. آن‌ها با دخول منطق خودشان، معمولا سه موضوع را مورد هدف قرار می‌گیرند، موضوعاتی که برای هرکس ریشه‌ای شخصی یا فرهنگی دارد.

اولین آن‌ها، بحث بر سر وجود خداست که مسئله‌ای عهد عتیقی‌ست؛ و بر مبنای استدلال کردن است نه مشاهده. انسان‌ها به‌طور عمده درباره تضادهایی همچون ایمان و ناباوری، تکامل و پیدایش، بیگ‌ بنگ و خلقت هوشمند بحث می‌کنند. اما پیروان دیدگاه زمین تخت با مبنا قرار دادن دین‌شان (مسیحیت) گروه دیگر را به استفاده از علم‌دروغین (تکامل، بیگ بنگ و زمین گرد) و ایجاد خدا هراسی در مردم متهم میکنند.

یکی از ادعاها‌شان که باز هم مربوط به دین افراد می‌شود، این است که تنها در صورت تخت بودن زمین خداوند می‌تواند بهشتی در بالای آن بسازد، نه گرد بودن‌اش. همانطور که یکی از معتقدان زمین تخت عنوان می‌کند:

آن‌ها نظریه بیگ بنگ را ابداع کردند تا خلقت خداوند را نفی کنند و تکامل را ابداع کردند تا به تو بخورانند که خدا، به میمون‌ها بیشتر از انسان‌ها اهمیت می‌ده زمین گرد را ابداع کردند تا بگویند خدا بالای آسمان‌ها نه، که پایین است؛ و بینهایت جهان را به وجود آوردند که تو فکر کنی خداوند، بسیار از تو دور است.

موضوع دوم در این تئوری توطئه، در نظر گرفتن مردم عادی به عنوان مجرمانی است که از روی نادانی با گروه‌های سیاسی و افراد معروف همکاری می‌کنند. دانش، قدرت است و این تئوری ادعا دارد آن‌هایی که قدرت را در دست دارند، نمی‌خواهند مردم جزئی‌ترین حقایق را درباره طبیعت بدانند پس آن را مخفی می‌کنند. پیام‌شان این است که مردم راحت‌تر قابل کنترل هستند اگر به شنیده‌هایشان اکتفا کنند به‌جای اینکه با چشمان خودشان شاهد حقیقت باشند. و البته که زمین، با یک نگاه جزئی چشم‌مان، سطحی تخت به‌نظر می‌رسد. معتقدان زمین‌ تخت، خود را به‌سان قهرمانانی می‌دانند که سعی در بیداری مردم در برابر درو‌غ‌های دولت‌مردانی دارند که نمی‌خواهند افراد به آنچه که با چشمان خودشان می‌بینند، اعتماد کنند.

و موضوع سوم، بر اساس تفکر آزادانه است که برمی‌گردد به دوران مذاکرات بسیاری که در آمریکا مبنی بر وجود یا عدم وجود خداوند انجام شد. این نگاه دنیاپرستانه می‌گوید که افراد نباید به افراد دخیل در قدرت اعتماد کنند، در عوض، باید به منطق و تجربیات خودشان تکیه کنند. متفکران آزاد به کارشناسانی که از کتاب‌ها و علوم مختلف کمک می‌گیرند، اعتمادی ندارند چون مردم عادی به آن علوم دسترسی کاملی ندارند. معتقدان زمین تخت اغلب خودشان مشاهداتشان را انجام می‌دهند، به‌ویژه به کمک آزمایشات خانگی. و خود را همچون دانشمندی قدیمی می‌دانند مانند گالیله، اما برای نسل نو.

استدلال ممکن و متقابل

مقابله با اطلاعات غلط، آن هم در فضای مجازی، بسیار سخت است به ویژه وقتی مردم آن را بخشی از باورهای خود می‌دانند. نمی‌توان هم حقیقت یا عدم آن را ثابت کرد چون بی‌فایده است. اطلاعات غلط می‌توانند به سادگی ارزش و اعقادات شخصی مردم را شکل دهند.

برای پاسخ به معتقدان زمین تخت، یا هر گروهی از افراد که به یک نوعی از تئوری‌های توطئه باور دارند، می‌بایست با شیوه‌ استدلال آنان آشنا بود و منطقی که سبب شده از چنین مسئله‌ای پشتیبانی کنند. برای مثال، اگر می‌دانید مستنداتی را که افراد متخصص ارائه داده‌اند، قبول ندارند، پس باید آزمایشی را بهشان پیشنهاد دهید که بتوانند به روش خانگی خودشان انجام دهند و به پاسخی درست برسند.

اگر در میان تمام ادعاهایشان، بتوانید مسئله‌ای عقلانی و منطقی پیدا کنید، پس وجود استدلالی متقابل غیرممکن نخواهد بود. کسانی که عضوی از همین گروه‌ها هستند، می‌توانند کمک بزرگی باشند، تنها یک فرد سخنور مسیحی می‌تواند این افراد را قانع کند که برای ایمان به خداوند، لازم نیست اعتقاد به تخت بودن زمین داشت.

به طور کلی، تئوری‌های توطئه زمانی گسترش پیدا می‌کنند که گروه خاصی از مردم مورد هجوم گروهی دیگر قرار گرفته باشند. حتی اطلاعات نادرست و توطئه‌ها می‌توانند منطقی به‌نظر برسند اگر گروهی بخواهد به نفع خود از آن استفاده کند.

از آنجایی که مذاکرات آنلاین تنها به اشتراک یک مطلب خلاصه می‌شود، کسانی که برای این پست‌های آنلاین کامنت می‌گذارند، وارد چرخه‌ای از عقاید و باورهایی می‌شوند که هیچکدام را نمی‌توان درستی یا نادرستی‌شان را اثبات کرد.

24 در مورد “با زمین تخت گرایان و باورهای غلط آن‌ها چگونه رفتار کنیم؟”

  1. زمین تخت برام قابل باور نیست چون همه جوابایی که برا سوالات احتمالی میدن به صورتی تعیین شدن که بجای پاسخ منطقی فقط یه دلیل میزارن جلومون و تمام. مهم ترینش هم وجود انتها و لبه در زمین تخت هست ک میگن دور تا دور زمین پوشیده از یخ هست و قطب جنوبه و ورود ب اونجا امکان نداره درحالی که با یه ماهواره میشه بصورت غیر حضوری لبه زمین و ببینیم و عکسش رو منتشر کنیم مثل زمین کروی. درحالی که این موضوع چون ب نفع زمین تخت گرایان نیست با توجیح اینکه قطب جنوب قابل ورود نیست وجود انتها و لبه رو بی جواب میزارن

    2
    2
  2. باورم نمیشه چنین *** وجود دارن! حماقت انسان رو پایانی نیست. خیلی دوست دارم بدونم تخت بودن زمین چه موضوع حساسی براشون هست که به نظرشون گرد بودن زمین یه دروغ هست برای توطئه! مردم واقعا *** هستند.

    2
    2
  3. بزرگترین دلیل دروغین بودن زمین گرد اینه که ۱. کعبه قبله مسلمین وقتی روبه قبله هستیم پشت سرمان هم پشت به قبله هستیم ۲. شما حساب کنین وقتی کروی بودن زمین باعقل جور در میاد پس چرا قدرت‌های جهان دیوار های یخی رو با دژهای عظیم احاطه کردن ۳. چرا وقتی قاره آفریقا بزرگتر از روسیه ست ولی در نقشه کروی کوچکتر از روسیه نشان داده شده است و …
    اگر دلایلی محکم دینی و علمی خواستید در خدمتم

    2
    4
  4. مهدی واحدی

    من که میگم زمین کروی هست اگه نبود فقط شمال و جنوب داشتیم نه چهار جهت اونایی که از فضا فیلم گرفتن میگن صافه پس اون کوهستان خیالی کجاست؟

    4
    1
  5. من که میگم زمین کروی هست اگه نبود فقط شمال و جنوب داشتیم نه چهار جهت اونایی که از فضا فیلم گرفتن میگن صافه پس اون کوهستان خیالی کجاست؟

    2
    2
  6. سلام من یک زمین تخت گرا هستم
    چون تمام شواهد چه دینی و چه غیر دینی غیر قابل انکاره و آمریکایی ها هم اصلا به ماه سفر نکردن چون تو فیلمی که از روی ماه ضبط کردن پرچم آمریکا داشت باد میخورد در حالی که روی ماه هیچ هوایی نیست و خیلی دلایل دیگه.

    3
    6
  7. افرادی که اعتقاد بر تخت بودن زمین دارند یک دلیل منطقی میخوام و همین. و چند سوال که بنظرم خیلی ساده هستن. چرا ماه و خورشید گرد هستند اما زمین تخت؟ چرا کره زمین پایان نداره و میشه زمین رو یک دور دور زد و به جای قبلی رسید؟ چرا حتی با قوی ترین تلسکوپ ها هم وقتی به سمت افق دریا نگاه میکنیم اون طرف دریا معلوم نیست؟

    7
    2
    1. با قویترین تلسکوپ‌ها لازم نیست فیلمبرداری هایی که انجام شده در ارتفاع بالا هم بوسیله ی بالون هم از روی اورست صاف بودن زمین رو نشون میده و انحنایی وجود ندارد البته بدون لنز چشم ماهی، حتی فیلمی موجود هست از بندر عباس با یک دوربین قوی زوم شده شما امارات متحده رو می‌بینید بدون انحنا، شما آیا زمین رو دور زدید؟ یا چنین چیزی رو در مدرسه و سیستم یادگرفتید؟ نقشه ی خلبانان هواپیما دقیقن نقشه ی زمین تخت هست به مسیرهای پرواز و سوختگیری دقت کنید ، ماه و خورشید کوچک هستند. و زیر گنبد ، جنس ماه از کره و سنگ نیست جنسش پلاسما هست و مثل یک آینه برای زمین عمل می‌کنه برای همین هست که شما همیشه یک سمت ماه رو می‌بینید چون انعکاس زمین روی ماه مشخصه. درضمن این رو برای نویسنده ی این مطلب مینویسم ، شما از مسیحیت سخن گفتید درحالی که در زمین تخت گرایی بدلیل ریست زمین فقط ادیان ظهور کردند برای پوشش بناها و تمدنهایی ک از قبل از ریست زمین به جا موندن و برای همه سوال شد، زمین 6بار بدست سیستم دارای قدرت ریست شد

      1
      3
    2. شما چند بار دور دنیا رو گشتی خلبان هواپیمایی با دوربین فیلمبرداری کرده و می‌گفت تا جایی که چشم کار می‌کرد زمین تخت منطقی تر از گرد بودنش هست

      2
      3
  8. سلام. به نظر من زمین گرد و کرویه. من این رو قبول دارم که سیاستمدار ها یک سری واقعیت ها رو از مردم جهان پنهون می کنن ولی به نظرم در مورد گرد بودن زمین دروغ نمیگن. علم هم ثابت کرده زمین گرده. اگه زمین تخته پس چرا تمام عکس هایی که تو فضا از زمین گرفتن،زمین گرده؟

    5
    3
  9. سلام
    بنده با نظریه ای بر پایه احادیث و آیات قرآن در حال حاضر فعالیت دارم که همه شواهد عینی و منطقی دال بر تخت بودن زمین دارد ، تخت به معنای چیزی غیر از زمین کروی در پیام رسان ایتا تمام احادیث و آیات قرآن را مورد بررسی قرار دادم و یک سوال در زمین کروی مطرح کردم و مبلغ ده میلیون جایزه برای جواب این سوال در نظر گرفته ام و متاسفانه یا خوشبختانه هنوز هیچکدام از مدعیان زمین کروی قادر به پاسخ دهی منطقی نبودند .

    برای اطلاعات بیشتر در این گروه عضو شوید
    ***************************

    6
    5
    1. باسلام و احترام از مدیر سایت تقاضا دارم که لطفا لینک گروهی که کاربر عبد صغیر ارسال کردند را در سایت قرار دهند و علت اینکه چرالینک در سایت قرار داده نشده را توضیح بفرمایند.باتشکرازشما

      1
      3
      1. سعید صانعی

        سلام، گذاشتن لینک در بخش کامنت‌ها به دلایل مختلف از جمله تبلیغات یا فراهم آوردن بستری برای کلاهبرداری و دیگر موارد، ممنوع هست

        3
        3
    2. عسکر صیفوری

      وارد پیام رسان ایتا شوید و عبارت زمین تخت اسلامی را جستجو کنید قطعا به نتایج خوبی دسترسی پیدا خواهید کرد

  10. کاملا مطلبی غیر علمی بود ! تمام شواهد و مدارک دال بر تخت بودن زمین هستش و این رو با تحقیقات چند ماهه متوجه شدم و حتی خودتون هم می تونید ازمایش بتفوذد رو انجام بدین و در ضمن نظریه داروین کاملا اشتباهه و می تونید برای اون در مورد باکتری فلوجلم تحقیق کنید و در آخر بنده هیچ دینی رو قبول ندارم وهمه ادیان رو مضخرفاتی امیخته با اندکی علوم باستان می دونم . موفق باشید

    6
    4
  11. زمین تخته و اون استدلالاتی هم که بهش اشاره شده زمین تخت گرا ها استفاده می‌کنند یکی از یکی حق‌تر!!!

    7
    5
  12. محمدحسین چمران

    زمین تخت باور غلطی نیست و باید بیشتر با یک دیدی تاریخی بش نگاه کنیم نه علمی…ولی بازم من خودم به شخصه میگم زمین گرده چون واسه “شخص” خودم منطقی نیس حالا چون من میگم نه و فلااان دلیل نمیشه دیگران با مستنداتی که دارن اشتباه بگن،.

    1
    3
  13. امیرعلی هوشمند

    به نظر من هیچ مشکلی نداره که علم و دین در یک رویه جلو برن و بخوان به کشف حقیقت برسن. اینایی ک ما بهشون میگیم دانشمند یک مشت احمق خدا ناباورند

    5
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH