بررسی تبلت‌های آلکاتل پاپ 7 و پاپ 8: کاپ ارزانی!

Alcotel-Pop-7-&-8-Review-(37)

در این چند وقت اخیر دائما به سراغ تبلت‌های جدید و البته گران قیمت بازار رفتیم و با بررسی و مقایسه‌های مختلف سعی کردیم تا نسل نوین این دستگاه‌های هوشمند را به شما معرفی کنیم. از بررسی تبلت توانمند Z2 سونی گرفته تا دو دستگاه جدید گلکسی S نسخه‌های 8 و 10.5 اینچ سامسونگ که هر کدام در این بازار پر هیاهو، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اما اگر سری به بازار فروش بزنیم، متوجه خواهیم شد سهم تبلت‌های ۷ و ۸ اینچ که اغلب قیمت‌های ارزان‌تری دارند بسیار داغ بوده و تمایل خریدان به سمت این محصولات بیشتر است و به قدری هم تنوع در این بین وجود دارد که خیلی سخت بتوان گزینه مورد نظر را به سرعت پیدا کرد.

از آنجایی که درصد زیادی از تبلت‌های این رده به شرکت‌های گمنام و بی‌کیفیت تعلق دارند، بر آن شدیم تا دو دستگاه جدید از کمپانی با قدمتی چون آلکاتل را به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان دعوت کرده و از این دستگاه‌های خوش قیمت بخواهیم تا خودشان را بهتر به شما معرفی کنند. مدل‌های پاپ 7 و پاپ 8 دو تبلت سیم کارت خور از سازنده فرانسوی هستند که با رقم‌های معقول 450 و 650 هزار تومان و گارانتی اصلی یاس به فروش می‌رسند. پس اگر شما هم قصد دارید که برای خودتان در همین محدوده یک تبلت خوش قیمت بخرید، ادامه بررسی ما را از دست ندهید.

طراحی

به طور معمول تبلت‌هایی که در رده ارزان قیمت‌های بازار قرار می‌گیرند، طراحی چشم‌گیری ندارند و بسیار مشابه سایر دستگاه های این سری هستند. البته در این بین آلکاتل که یکی از توانایی‌های اصلی آن در طراحی محصولات دلفریب و زیباست، پای را کمی از این داستان فراتر گذاشته و دو دستگاه خوش دست را روانه بازار کرده و در این بین با در نظر گرفتن وزن 285 گرمی برای پاپ 7 و 325 گرمی در بطن پاپ 8، نشان داده که قصد دارد مدل‌هایی نسبتا سبک را روانه خانه کاربرش بسازد.

تبلت‌ها از نظر طراحی بسیار شبیه به یکدیگر بوده و به نوعی کپی برابر اصل هستند! کلید پاور و تنظیم صدا در سمت راست جای گذاری شده است (اگر تبلت را به صورت عمودی در نظر بگیریم)، محل ورودی کارت حافظه و سیم کارت که با یک درپوش پلاستیکی محافظت می‌شود در سمت چپ قرار داشته و پورت استاندارد 3.5 میلی‌متری در بالا خودنمایی می‌کند.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (36) Alcotel Pop 7 & 8 Review (11)

Alcotel Pop 7 & 8 Review (2)

در اینجا محل اتصال میکرو یواس‌بی برای پاپ 8 در پایین و در پاپ 7 در بالا قرار دارد. دلیل این تفاوت چندان مشخص نیست اما این مدل از طراحی برای پاپ 8 کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسد. اگر دو تبلت را به پشت برگردانیم تفاوت‌ها کمی بیشتر نمایان می‌شود، جایی که لنز دوربین در پاپ 8 وسط دستگاه قرار داشته و در پاپ 7 متمایل به گوشه سمت چپ است. همچنین محل قرارگیری اسپیکرها نیز کمی متفاوت است، اگرچه توری پوشاننده آن و حتی تعداد سوراخ‌هایش نیز کاملا با یکدیگر برابر هستند!

Alcotel Pop 7 & 8 Review (35) Alcotel Pop 7 & 8 Review (33) Alcotel Pop 7 & 8 Review (1)

از آنجایی که پاپ 8 دارای 1 اینچ اضافه ابعاد نسبت به برادر کوچک جثه‌اش است، حاشیه‌های دور نمایشگر برای آن کمتر بوده تا بدین طریق میزان خوش دستی‌اش افزایش یابد.

هر دوی این تبلت‌ها را می‌توان با یک دست گرفت و حتی با آن‌ها از این طریق صحبت کرد، اما به طور حتم منظره زیبایی از مکالمه کردن با این مدل‌ها خلق نخواهد شد!

Alcotel Pop 7 & 8 Review (9) Alcotel Pop 7 & 8 Review (10)

نمایشگر

به طور حتم نمی‌توان از این این تبلت‌های سری پاپ انتظار نمایشگرهایی با کیفیت qHD یا حتی فول اچ‌دی را داشت و اگر همان وضوح اچ‌دی را هم دیدید، بایستی کلاهتان را از خوشحالی بردارید! البته صبر کنید، برای پاپ 7 نیازی به برداشتن کلاه نیست چرا که وضوح تصویر 600 در 1024 پیکسل به این رقم نمی‌رسد اما پاپ 8 با 800 در 1280 پیکسل به این عنوان دست می‌یابد.

وقتی که پاپ 7 را برای نخستین بار به دست گرفتم، طبق عادت دیرینه کمی آن را به زاویه‌های مشخصی گرداندم و نخستین چیزی که به خاطرم آمد، تبلت دیمو 700 بود که در نگاه از زاویه‌ها دچار تغییر رنگ شدیدی می‌شد. البته محصول آلکاتل تا این حد دچار رنگ پریدگی نیست اما اوضاع و احوال نمایشگر به خوبی نشان می‌دهد که فناوری IPS هیچ جایگاهی در دل پاپ 7 نداشته است. به سراغ پاپ 8 که برویم کمی اوضاع بهتر شده و حداقل این محصول نشان می‌دهد که اختلاف قیمت 200 هزار تومانی تنها به خاطر 1 اینچ بزرگ‌تر بودن نیست و داشتن فناوری مهمی چون IPS کمک زیادی در بالا رفتن کیفیتش داشته است. البته نمایشگر هر دو تبلت انعکاس نسبتا زیادی هم دارند اما میزان روشنایی آن‌ها در حد قابل قبولی است.

برای بررسی بهتر اوضاع، تصاویری را بر روی آن‌ها ریخته و در کنار یکدیگر گذاشته و مشغول عکاسی شدیم، تصاویر زیر حاصل این تلاش ماست!

Alcotel Pop 7 & 8 Review (28) Alcotel Pop 7 & 8 Review (27) Alcotel Pop 7 & 8 Review (24) Alcatel Pop Review (1)

سخت‌افزار

کلا کمپانی آلکاتل نشان داده که یکی از طرفداران پر و پا قرص چیپست‌های مدیاتک است و احتمالا اگر سازندگان مطرحی چون اسنپدراگون و انویدیا قیمت‌های پایین‌تری را هم پیشنهاد دهند، عشق به مدیاتک سبب نخواهد شد تا به سمت این سازندگان برتر برود.

البته با توجه به قیمتی که این تبلت‌ها دارند، استفاده از چنین چیپست‌هایی دور از ذهن نیست، جایی که برای پاپ 7 از مدیاتک MT8312 با دو هسته Cortex A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتزی استفاده شده است و واحد گرافیکی Mali 400 و ۱ گیگابایت رم، از دیگر مشخصات آن است.

در سوی دیگر پاپ 8 درست همان مشخصات مدل 7 اینچی را دارد با این تفاوت که چیپست MT8382 از چهار هسته بهره می‌گیرد.

برای آنکه ببینیم این چیپست‌ها چه عملکردی در قلب تبلت‌های ما دارند، وارد آزمایشگاه شدیم تا به بررسی دقیق‌تر آن‌ها بپردازیم.

در نخستین گام از بنچمارک پی بهره گرفتیم که با توجه به هسته‌های مشابه نتایج نزدیکی برای تبلت‌ها به دست آمد (عدد 343 برای پاپ 7 و 355 برای پاپ 8).

Alcotel Pop 7 & 8 Review (7)

پس از آن از آزمون چند مرحله‌ای Quadrant استفاده کردیم و نتایج را در کنار چند تبلت دیگر گذاشته که نمودارهای این مقایسه را در ادامه مشاهده می‌کنید.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (20) Alcotel Pop 7 & 8 Review (21) Alcotel Pop 7 & 8 Review (22)

آزمون AnTuTu دیگر برنامه‌ای بود که در این مراحل مورد امتحان قرار گرفت. پاپ 7 امتیاز 12810 و پاپ 8 عدد 16729 را در مقابل خود دید.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (23)

در آخرین مرحله به سراغ bonsai‌ رفتیم که برادر کوچک قامت عدد 1110 و برادر درشت هیکل رقم 1235 را به دست آوردند تا مشخص شود پاپ 8 در مجموع تبلت قدرتمندتری است.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (8)

یکی از گزینه‌های مهم برای خریداران تبلت، توانایی آن‌ها در اجرای بازی و برنامه است و بدین خاطر یک عنوان نسبتا سنگین به نام need for speed: shift را بر روی آن‌ها به همراه دیتای سنگین ریختیم و مشغول بازی شدیم. بر روی هر دو تبلت بازی به صورت کاملا روان و خوبی اجرا شد تا این امر مسجل شود که این دستگاه‌ها گزینه‌های خوب و قابل اعتمادی برای بازی کردن هستند.

رابط کاربری

اگر سرکی به اینترفیس تبلت‌ها بکشید، با ظاهر عجیب و غریبی رو به رو نخواهید شد و تقریبا همان اندروید خالص با کمی تغییرات جزئی انتظار شما را می‌کشد. البته نسخه اندروید 4.2.2 را نمی‌توان یک برگ برنده برای آلکاتل تلقی کرد، چرا که با توجه به عدم تفاوت زیاد اینترفیس با ورژن اصلی، می‌شد انتظار نسخه بالاتری را داشت یا حداقل در انتظار ارایه آپدیت برای این تبلت‌ها باشیم. تفاوت‌ها به برخی موارد جزئی همچون شکل آیکون‌ها یا وجود برنامه‌ای چون آب و هوا محدود شده است و از سازنده‌ای چون آلکاتل انتظار بیشتری در این بخش می‌رفت.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (3)

حال با این اوصاف، آیا شما انتظار ارایه آپدیت برای پاپ 7 و پاپ 8 دارید؟ اگر از ما بپرسید، می‌گوییم به همین 4.2.2 بسنده کنید!

دوربین

اصولا تبلت‌ها دستگاه مناسبی برای عکاسی نیستند، به خصوص زمانی که شما نمی‌خواهید هزینه چندانی برای داشتن یک نمونه از آن‌ها را بپردازید. پس تلفیق دو گزینه بالا چه پاسخی را برای شما خواهد داشت؟ دوربین‌هایی کاملا ساده و حتی بی‌کیفیت که هیچ فلاشی نیز در کنارشان دیده نمی‌شود و صرفا جهت تیک خوردن گزینه‌ای به نام: دوربین‌دار بودن، آلکاتل آن‌ها را بر روی دستگاه‌های خود سوار کرده است. به طور حتم عدد ۲ مگاپیکسل چیزی نیست که ارزش تست کردن چندانی داشته باشد و بیشتر از همه کاربر را به یاد دوربین گوشی‌های گذشته می‌اندازد که کلی بر روی توانایی ۲ مگاپیکسلی خودشان مانور می‌دادند، اما امروزه با عدد ۲ حتی تره هم برای شما خرد نمی‌کنند، به خصوص وقتی بدانید که خبری از فوکوس خودکار هم در آن‌ها نیست! تصاویر زیر توسط دوربین‌های این دو پاپ گرفته شده‌اند (با پاپ کاتولیک فرق دارد!).

Alcotel Pop 7 & 8 Review (15) Alcotel Pop 7 & 8 Review (18) Alcotel Pop 7 & 8 Review (14) Alcotel Pop 7 & 8 Review (17) Alcotel Pop 7 & 8 Review (16) Alcotel Pop 7 & 8 Review (19)

در بخش فیلم‌برداری داستان به طور کل عوض می‌شود! توانایی ضبط فیلم با کیفیت فول اچ‌دی چیزی نیست که انتظارش را داشته باشید. البته پس از گرفتن کلیپ تا حد زیادی از تعجب‌تان کاسته خواهد شد، حجم کلیپ یک دقیقه‌ای که ما گرفتیم در حدود 50 مگابایت شد و جزئیات پایین با افت فریم و نویز فراوان، ارمغان این تلاش بود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که همین توانایی در بین تبلت‌هایی با چنین رنج قیمتی یک غنیمت محسوب شده و بهتر است به جای غر زدن، کمی هم از داشتنش بر خود ببالید!

خوشبختانه دوربین جلو برای پاپ‌ها در نظر گرفته شده و با اینکه VGA‌ هستند و کیفیت‌شان هم چنگی به دل نمی‌زند اما به طور حتم در مکالمه‌های تصویری ارزش بالایی خواهند داشت.

پخش چند رسانه‌ای

حقیقتا در این بخش انتظار چندان زیادی به خصوص از پاپ 7 نداشتم و فقط جهت امتحان، چند کلیپ اچ‌دی و فول اچ‌دی را بر روی آن ریخته و منتظر شدم تا اگر افتخار پخش کردن آن‌ها را داد، شاهد لگ و افت فریم زیادی باشم. به همین خاطر بر روی کلیپ فول اچ‌دی مورد نظرم کلیک کردم و به تماشا نشستم. ۱۰ ثانیه، ۲۰ ثانیه، ۱ دقیقه! دریغ از حتی ذره‌ای افت فریم و یا تاخیر در پخش صدا و تصویر! همه چیز به نحو احسنت در حال پخش شدن بود و پاپ 7 با آن ظاهر ساده و بی‌آلایش همچون مدلی قدرتمند از پس اجرای سنگین‌ترین ویدئوها نیز بر می‌آمد! درباره پاپ 8 هم کاملا مشهود بود که توانایی کافی برای اجرای تمام کلیپ‌ها را خواهد داشت.

Alcatel Pop Review (3)

کیفیت صدای پخش شده از اسپکیرهای تبلت‌ها تقریبا در یک سطح بوده و به آن‌ها می‌توان به سختی نمره قبولی را داد. خوشبختانه مدیای پیش فرض پاپ‌ها از اکثر کدک‌های صوتی و تصویری هم پشتیبانی می‌کند اما برای دیدن زیر نویس بایستی دست به دامان برنامه‌ای چون MX Player شوید.

امکانات ارتباطی

یکی از قسمت‌های بسیار خوب درباره این تبلت‌ها، سیم کارت خور بودن آن‌ها و توانایی مکالمه‌شان است که ارزش این محصولات آلکاتل را در مقابل تبلت‌های هم رده به نحو چشم‌گیری بالا می‌برد. هر دو پاپ در شبکه 3G به خوبی فعالیت کرده و سرعت اتصال به اینترنت در حد بالایی قرار دارد، ضمن اینکه از تمامی استانداردهای وای‌فای هم به خوبی پشتیبانی کرده و میزان فاصله مفید برای اتصال به مودم هم در سطح مطلوبی قرار دارد. آلکاتل از نسخه 4 بلوتوث نیز در این تبلت‌ها بهره گرفته است.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (31)

حافظه

درباره حافظه داخلی پاپ 7 و پاپ 8 در بسیاری از سایت‌ها به ۴ گیگابایت اشاره شده که خوشبختانه تبلت‌هایی که در اختیار ما قرار داشت، ۸ گیگابایتی بودند! از این میزان فضا، 5.59 گیگابایت در اختیار کاربر است و البته به واسطه حضور کارت حافظه جانبی می‌توان آن را تا ده‌ها گیگ دیگر افزایش داد!

باتری

پاپ 8 از یک باتری 4100 میلی‌آمپری و پاپ 7 از یک نمونه 3500 میلی‌آمپری بهره می‌گیرند و آلکاتل ادعای زیادی بر روی توانایی‌های آن‌ها دارد.

اگر شما به صورت مداوم از تبلت‌های خود جهت دیدن فیلم، گردش در اینترنت و سایر کارهای روزمره استفاده کنید (بدون آنکه لحظه‌ای به دستگاه استراحت بدهید)، پاپ 7 بیش از ۶ ساعت و پاپ 8 نزدیک به 8 ساعت دوام می‌آورد که می‌توان بدین خاطر نمره قبولی را به آن‌ها اعطا کرد.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (34)

لوازم جانبی

یکی از مشکلاتی که همیشه خریداران تبلت‌ها با آن دست به گریبان هستند، لوازم جانبی تبلت‌هاست، به خصوص وقتی که قرار باشد این دستگاه‌های هوشمند وسیله‌ای برای سرگرم ساختن (یا همان ساکت کردن!) کودکان‌تان لقب بگیرند، نقش این لوازم جانبی جهت زنده نگاه داشتن تبلت‌ها فزونی می‌گیرد.

در این بخش آلکاتل به نوعی سنگ تمام گذاشته است و با جای گذاری یک کیف آهنربایی و همچنین قاب پشتی ژله‌ای در پک دستگاه، رسما گاردهای محافظ را به صورت رایگان به خریدار عرضه می‌کند تا دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشد.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (29) Alcotel Pop 7 & 8 Review (30) Alcatel Pop Review (4)

سخن پایانی

شاید این تبلت‌ها معمولی‌تر از آن باشند که بخواهیم بر روی امکانات، قدرت سخت‌افزاری یا کیفیت نمایشگرشان مانور بدهیم، اما وقتی با قیمت مناسب این محصولات در بازار مواجه می‌شوید، متوجه خواهید شد که دو گزینه خرید بسیار خوب در پیش روی شما قرار دارد. پاپ 7 با رقمی در حدود 450 هزار تومان و پاپ 8 با عدد 650 هزار تومان، چیزی نیست که بتوان به این راحتی‌ها از کنارش گذشت! به خصوص وقتی که بدانید هزینه‌ای بابت لوازم جانبی قرار نیست بپردازید و تبلت‌های شما توانایی مکالمه نیز دارند، به طور حتم یک کاپ ارزانی را به آن‌ها اهدا خواهید کرد.

Alcotel Pop 7 & 8 Review (13)

5 در مورد “بررسی تبلت‌های آلکاتل پاپ 7 و پاپ 8: کاپ ارزانی!”

  1. با سلام من یک پاپ 8 چند ماه پیش خریدم ولی حالا در یک لحظه هنگ کرد و دیگه روشن نشد برای تعمیر یا استفاده از گارانتی باید چه کار کنم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH