بررسی عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

جالب است بدانید که اولین بیت کوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. از آن سال تا به این لحظه این ارز دیجیتال با نوسانات متفاوتی همراه بوده است و این نوسانات توانست برای معامله‌گران و تریدرها شرایط سود‌دهی فوق‌العاده‌ای را به دنبال داشته باشد. از آنجایی که برای بیت کوین قیمت واحدی تعریف نشده است، هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای زیاد شدن و یا حتی کم شدن قیمت بیت کوین وجود ندارد.

به همین خاطر در صرافی‌های مختلف، خرید بیت کوین و فروش آن با قیمت‌های مشابه انجام می‌شود. از این رو تریدر‌ها می‌توانند با استفاده از تحلیل فاندامنتال Fundamental Analysis و یا تحلیل تکنیکال Technical Analysis، نسبت به پیش‌بینی قیمت بیت کوین اقدام نمایند. در ادامه، برخی از عوامل مختلفی که می‌تواند موجبات صعود و سقوط قیمت بیت کوین و تغییر در ارزش این رمزارز را به دنبال داشته باشد بررسی خواهیم کرد.

عامل اول: هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

هر چهار سال یک بار به هدف کنترل سیستم عرضه و تقاضا، فرآیندی به‌نام هاوینگ Halving اجرا می‌شود. بر این اساس، پاداش‌ ماینرهای بیت کوین (تعداد بیت کوینی که در فرآیند استخراج به دست می‌آید) نصف می‌شود. پدیده هاوینگ برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ اجرا شد. کارشناسان و تحلیلگران معتقدند پدیده هاوینگ می‌تواند موجبات افزایش قیمت بیت کوین را شامل شود و این نظریه حاکی از آن است که عرضه بیت کوین رو به کاهش است. چرا که می‌تواند موجبات کاهش فعالیت ماینر‌ها را به دنبال داشته باشد. اما به طور کلی در رابطه با کاهش و یا افزایش ارزش بیت کوین نمی‌توان به طور قطع پدیده هاوینگ را موثر دانست.

بد نیست همینجا راجع به تعداد بیت کوین های در گردش و ارزش قیمتی آن اشاراتی را داشته باشیم.

چه مقدار بیت کوین در گردش است؟

میزان کل عرضه بیت کوین توسط نرم افزار آن محدود شده و هرگز از 21،000،000 کوین بیشتر نخواهد شد. کوین های جدید آن در طی فرآیند معروف به استخراج یا ماینینگ (با استفاده از مکانیزم proof-of-work) ایجاد می شوند: با رله شدن تراکنش ها در سراسر شبکه، آنها توسط ماینرها جمع می شوند و به صورت بلوکی بسته بندی می شوند و توسط محاسبات رمزنگاری پیچیده محافظت می شوند.

ماینرها به عنوان دستمزد در ازای مصرف منابع محاسباتی خود، به ازای هر بلوکی که با موفقیت به زنجیره بلوکی اضافه می کنند پاداش دریافت می کنند. در لحظه راه اندازی بیت کوین، پاداش 50 BTC برای هر بلوک بود: این تعداد با استخراج هر 210،000 بلوک جدید به نصف کاهش می یابد که عمدتا برای این شبکه تقریباً چهار سال طول می کشد. از سال 2020 پاداش بلوک سه بار نصف شده و 6.25 بیت کوین را شامل می شود.

بیت کوین قبل از عرضه عمومی استخراج نشده بود، به این معنی که هیچ کوینی استخراج نشده و یا بین موسسان توزیع نشده است. با این حال، در طول چند سال اول حضور BTC، رقابت بین استخراج کنندگان نسبتاً کم بود که همین موضوع به اولین شرکت کنندگان در شبکه اجازه داد مقادیر قابل توجهی کوین از طریق استخراج منظم جمع آوری کنند: تخمین زده می‌شود که ساتوشی ناکاموتو به تنهایی بیش از یک میلیون BTC دارد.

استخراج بیت کوین بسته به نرخ هش فعلی و قیمت بیتکوین، برای استخراج کنندگان می تواند بسیار سودآور باشد.

عامل دوم: کیفیت سیستم عرضه و تقاضا

سیستم عرضه و تقاضا می‌تواند بر روی قیمت بخش اعظمی از کالاها تاثیر گذار باشد. این شرایط در تعیین قیمت لحظه ای بیت کوین نیز به عنوان یک عامل مهم معرفی می‌شود. به همین خاطر در شرایطی که حجم محدودی از یک کالای خاص در دسترس باشد و نرخ تقاضا بیشتر باشد، در نتیجه موجبات افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود و عکس این قضیه می‌تواند کاهش قیمت را به دنبال داشته باشد. این شرایط برای رمزارز بیت کوین نیز وجود دارد. به همین خاطر سیستم عرضه و تقاضا عامل دیگری است که می‌تواند شرایط کاهش ارزش بیت کوین را ایجاد نماید.

عامل سوم: پیچیدگی و امنیت در سیستم بلاک چین‌ (block chain)

عامل دیگری که می‌تواند شرایط تغییر ارزش بیت کوین را به دنبال داشته باشد، ایمنی در سیستم بلاک‌چین است. به همین خاطر، هر چقدر این سیستم از پیچیدگی و ایمنی بیشتری برخوردار باشد قیمت و ارزش بیت کوین نیز افزایش خواهد یافت. اما زمانی که ایمنی در سیستم بلاک‌چین و پیچیدگی در آن کم شود، می‌تواند موجبات کاهش ارزش بیت کوین و بی اعتمادی نسبت به آن را ایجاد نماید.

عامل چهارم: درک و اطلاعات جامعه

امروزه با توجه به اینکه رونق در بازار خرید و فروش بیت کوین روز به روز رو به افزایش است اما هستند افرادی که هنوز درک و اطلاع دقیقی نسبت به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ندارند. بر این اساس هر چقدر اطلاعات و فهم عمومی نسبت به رمزارز بیت کوین کم باشد، این شرایط نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی ارزش بیت کوین داشته باشد.

عامل پنجم: فعالیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی

هر شرایطی که بتواند نسبت به تغییر هدف و احساسات سرمایه گذاران موثر باشد، می‌تواند در کاهش و یا افزایش ارزش رمزارزها تاثیر گذار باشد. از جمله این موارد می‌توان به سخنرانی‌های مدیران سایر شرکت‌ها و یا مقامات کشورها و یا حتی افراد مشهور که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارند اشاره نمود. این موضوعات می‌تواند در مسیر فعالیت تریدر‌ها شک و ابهام به وجود آورد. در این حالت پدیده  FOMO (Fear Of Missing Out) رخ خواهد داد و در ادامه به دلیل ترس از دست دادن سرمایه، موجبات عدم ریسک پذیری نسبت به  فعالیت سرمایه‌گذاران را ایجاد نموده تا اینکه آنها را مجبور کند که ارز‌های دیجیتال خود را در کمترین زمان به فروش رسانده تا سرمایه‌های خود را از بازار خارج نمایند.

یه عنوان مثال می‌توان به سخنرانی مدیرعامل شرکت فیسبوک اشاره نمود. مارک زاکربرگ Mark Elliot Zuckerberg در کنگره آمریکا موضوع وجود امنیت و اطمینان در ارز دیجیتال فیسبوک با نام لیبرا Libera را مطرح نمود که این سخنرانی موجبات کاهش قیمت بیت کوین را به دنبال داشت.

عامل ششم: محدودیت‌های قانونی

از آنجایی که پس از گذشت ۱۴ سال، هنوز مقررات واحد و دقیقی برای معاملات، خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در کشورها وجود ندارد و هر کشوری خط و مشی دلخواه خود را دنبال می‌نماید. این عامل به سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های قانونی دارایی و مالیاتی در دولت‌ها اشاره می‌کند.

چرا که این موضوع می‌تواند افراد را نسبت به مخفی کردن دارایی‌های خود ترغیب نموده و بر میزان تقاضا تاثیر مستقیمی داشته و در آخر موجبات کاهش قیمت بیت کوین را به دنبال داشته باشد. مانند محدودیتی که در سال ۲۰۱۷ توسط کشور چین برای فعالان و سرمایه گذاران اعمال شد. بر این اساس قیمت بیت کوین کاهش ۴۰ درصدی را تجربه کرد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

1 در مورد “بررسی عوامل موثر بر قیمت بیت کوین”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH