وزیر ارتباطات: استفاده ارزهای ملی میان ایران و روسیه موجب تقویت تجارت دو طرف می‌شود

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرگزاری روسی راشاتودی تاکید کرد که تحریم‌های غرب نمی‌تواند مانعی برای توسعه همکاری میان شرکت‌های ایرانی و روسی باشد.

وزیر ارتباطات به همراه جمعی از فعالان و مدیران شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته پایانی تیر ماه به روسیه سفر کردند و دیدارهایی با وزیر توسعه اقتصاد دیجیتال، مخابرات و ارتباطات روسیه، رئیس آژانس فدرال رگولاتوری ارتباطات و رسانه‌های جمعی داشتند.

این سفر با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و بازارسازی برای محصولات فناورانه ایرانی انجام شده و به گفته وزیر دستاوردهای متعددی برای ایران داشته است.

زارع‌پور در سفر خود به مسکو، مصاحبه‌ای با خبرگزاری راشاتودی روسیه انجام داد که در ادامه خلاصه‌ای از این مصاحبه را مشاهده می‌کنید:

رهبران ایران و روسیه توافق کردند که بیشتر به سمت تجارت با ارزهای ملی حرکت کنند، این برای هر دو اقتصاد چه معنایی دارد؟

زارع‌پور: این اتفاق می‌تواند تجارت بین دو کشور را تقویت کند. اولین کاری که باید انجام دهیم این است که امکان تجارت بین ایران و روسیه را آسان‌تر از قبل کنیم. این نوع کارها، مانند ایجاد کانال مالی مشترک دو کشور می‌تواند باعث تسهیل و افزایش سطح تجارت و همکاری‌های بین دو طرف باشد.

شما روابط این روزهای تهران و مسکو را در حوزه فناوری‌های پیشرفته چطور توصیف می‌کنید؟

زارع‌پور: این روزها تقاضای واقعی بسیار زیادی از طرف بخش خصوصی در هر دو کشور برای بهبود همکاری‌های فناورانه وجود دارد و شاهد فعالیت‌های زیادی برای رشد این بخش از همکاری‌ها هستم، اما برخی موانع وجود دارند که باید رفع شوند. به عنوان مثال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به استانداردی مشترک برای تجهیزات محصولات نیاز داریم که توسط مقامات دو کشور قابل حل است یا فرایندهای گمرکی بین دو کشور باید اصلاح شود.

چه زمینه‌هایی برای همکاری مشترک بین دو کشور درحوزه‌های فناوری‌های پیشرفته قابل پیش‌بینی است؟

زارع‌پور: معتقدم که می‌توانیم در زمینه‌های مختلف از جمله سخت افزار، نرم افزار، شبکه، توسعه خدمات دیجیتال مشترک بین ایران و روسیه و حتی پلتفرم‌های مشترکی برای ارائه خدمات قابل اعتمادتر به کشورهای‌مان همکاری کنیم. همه این موارد، مذاکره شده است تا راه حل مشترکی برای حضور محصولات ایرانی در روسیه و همچنین محصولات روسی در ایران ارائه شود.

ایران با موفقیت از داده‌های ماهواره‌ای استفاده کرده، آیا ممکن است که روابط بین ایران و روسیه را در این زمینه توضیح دهید؟

زارع‌پور: فعالیت ایران در این حوزه از حدود دو دهه قبل آغاز شده است و حالا صنعت فضایی در کشورمان بومی شده است. ما می‌توانیم ماهواره‌های خود را بسازیم و آن را با پرتابگر خودمان به مدارهای پایین زمین “کمتراز 500 کیلومتر” پرتاب کنیم. اما قطعا تجربیات و دانش روسیه می‌تواند به برنامه صنعت فضایی ایران کمک کند، ما مشتاق هستیم همکاری موثرتری بین دو کشور در این حوزه شکل دهیم.

قطعا شرکت‌های روسی و ایرانی مایل به همکاری نزدیک‌تر هستند، آیا تحریم‌های غربی بر آن تاثیر می‌گذارد، آیا این مسئله نیز می‌تواند مانع دیگری باشد؟

زارع‌پور: خیر، قطعا اگر ما بخواهیم تحریم‌ها اثری نخواهند داشت. اراده سیاسی و نیاز بازار واقعی برای تسهیل و بهبود این نوع همکاری بین دو کشور وجود دارد. فکر می‌کنم اگر ایران و روسیه بخواهند می‌توانیم همکاری‌های فناورانه بین خودمان را بهبود و توسعه دهیم. اگر بتوانیم در کوتاه مدت موانع موجود را که اشاره کردم برطرف کنیم، قطعا می‌توانیم از ظرفیت‌های دو طرف برای حل مشکلات و داشتن محصولات و خدمات بومی استفاده کنیم.

1 در مورد “وزیر ارتباطات: استفاده ارزهای ملی میان ایران و روسیه موجب تقویت تجارت دو طرف می‌شود”

  1. علی شاهرودی زند

    به امید خدا به نظر من که خیلی خیلی خبر خوب و خوشایندی هستش. فرهنگ ما و روسها بیشتر از بعد دینی تفاوت داره وگرنه در خیلی چیزها شبیهیم و باید رابطه بهتری با کشورای همسایه داشته باشیم؛ حتی هند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH