گروهی از محققان دانشگاهی به دنبال تولید آنتن 5G در داخل کشور

در حالی که دوره گذار از تکنولوژی 4G به 5G را می‌گذرانیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به پوشش حداکثری 5G دست پیدا کرده‌اند یا حداقل بسیاری از شهرهای بزرگ و پرجمعیت آن‌ها از پوشش کامل 5G بهره می‌برند.

اما در کشورهای درحال توسعه همچون ایران، این روند بسیار کندتر پیش می‌رود، ما در حال حاضر کمتر از 20 آنتن 5G فعال در کشور داریم و به نظر می‌رسد حداقل تا سه سال آینده این تکنولوژی صرفا در شهرهای بزرگ کشور در دسترس خواهد بود.

اما دسترسی به فناوری 5G نیازمند اراده مسئولین، تهیه سخت‌افزارهای لازم، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از این فناوری است. با توجه به تحریم‌ها و وضعیت مریض اقتصاد ایران، به نظر می‌رسد که تهیه سخت‌افزار زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه فناوری 5G مانند آنتن‌ها اینترنت نسل پنجم هزینه بر باشد.

به همین جهت یک گروه ایرانی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دست به ساخت اولین آنتن 5G بومی در کشور زده‌اند تا بتوانند در آینده از تحمیل‌هزینه‌های سنگین واردات تجهیزات مورد نیاز و ارزبری از کشور جلوگیری کنند. البته این اتفاق علاوه‌بر اهداف اقتصادی باعث رشد و توسعه دانش فنی در داخل ایران و بهره‌برداری حداکثری از متخصصان و نخبه‌های با انگیزه نسل جوان خواهد شد.

گروه مخابرات جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به مدیریت علی مختارانی بر روی پروژه ساخت اولین آنتن 5G در داخل کشور فعال هستند. مختارانی معتقد است که با توجه به گردش مالی بالای تولید این نوع آنتن‌ها، صرفه‌جویی ارزی و وجود دانش فنی آن در کشور، سرمایه‌گذاری بر روی خط تولید ساخت آنتن 5G بومی، دارای توجیه اقتصادی است.

به گفته مدیر این تیم پژوهشی، گروه مخابرات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تا کنون چند نمونه از آنتن‌های جدید BTS از جمله آنتن‌های 4G را تولید کرده و تجربه لازم برای تولید آنتن 5G  در داخل کشور را دارد. وی در همین زمینه گفت: تیم ما دو آنتن 4G تولید کرده که یکی از آن‌ها در یک منطقه پرازدحام نصب شده و درحال سرویس‌رسانی است. ما جدیدترین آنتن 5G در جهان را پیدا کرده و مشابه آن را در دانشگاه پیاده‌سازی می‌کنیم.

مختارانی در خصوص این پروژه توضیح داد: ما تا پایان تابستان نمونه اولیه آنتن 5G بومی را رونمایی می‌کنیم، این آنتن از فناوری‌های نسل قبل یعنی 4G، 3G و 2G هم پشتیبانی می‌کند و بخشی از مواد اولیه آن هم در داخل کشور تولید شده است.

وی در خصوص تامین هزینه‌های مالی این پروژه توضیح داد: برای ساخت آنتن‌های 5G از بودجه خودمان استفاده کردیم، جهاد دانشگاهی یک نهادغیردولتی است و باید خودش به درآمدزایی برسد. اپراتورهای تلفن همراه نیز کمک مالی به ما نکردند، البته توافق‌نامه‌ای با همراه اول داریم که بر اساس آن اگر جهاد دانشگاهی موفق به تولید این آنتن‌ها شد، همراه اول آنتن‌های مورد نیاز خود را از طریق ما تامین می‌کند. هرچند که بهتر بود این شرکت برای تولید نمونه‌ها به ما کمک می‌کرد.

مدیر این تیم پژوهشی در خصوص براوردهای انجام شده برای تعداد و هزینه ساخت این آنتن‌ها گفت: بر اساس نیازسنجی‌ها ما به 20 هزار آنتن 5G در داخل نیاز داریم، اگر هزینه هر آنتن 160 میلیون تومان باشد در مجموع یک بودجه 3200 میلیارد تومانی برای خرید این تعداد آنتن نیاز است، البته مشخص نیست چه تعدادی به ما سفارش خواهند داد.

 

 

2 در مورد “گروهی از محققان دانشگاهی به دنبال تولید آنتن 5G در داخل کشور”

  1. اینکه تا به الان در ایران راه اندازی نشده بسیار جای سوال داره
    حدا از اینکه بسیاری از موبایلها دیگه مجهز به 5G هستن ما کلااااا عقب هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH