تمامی آی‌فون‌های اپل در سال 2024 مجهز به تراشه‌های 3 نانومتری خواهند بود

انتظار می‌رود که کمپانی TSMC در اواخر سال جاری میلادی تحویل تراشه‌های 3 نانومتری به اپل را آغاز نماید. اما این تراشه‌ها برای استفاده در مدل‌های نسل بعدی آی‌فون مهیا نخواهند بود؛ چرا که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها گوشی‌های سری آی‌فون 14 اپل کمتر از 6 هفته دیگر به‌طور رسمی معرفی خواهند شد. اپل در سال آینده استفاده از تراشه‌های 3 نانومتری برای مدل‌های منتخب آی‌فون‌ را آغاز خواهد کرد؛ اما این تراشه‌ها تا سال 2024 در کلیه مدل‌های آی‌فون‌ قابل دسترس نخواهند بود.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که لیتوگرافی 3 نانومتری آخرین گره فرآیندی مورد استفاده برای تولید پیشرفته‌ترین تراشه‌های فعلی موجود در بازار است. کاهش مقیاس فرآیند تولید به‌معنای افزایش تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده در یک تراشه خاص است. افزایش تعداد ترانزیستورهای درون تراشه نیز معادل ارتقاء توان پردازشی و بهبود بهره‌وری انرژی آن خواهد بود.

گوشی‌های جدید سری آی‌فون‌ 14 پرو مجهز به تراشه A16 Bionic خواهند بود. این تراشه‌ با استفاده از جدیدترین نسل فناوری 4 نانومتری توسط کمپانی TSMC تولید خواهد شد. از سوی دیگر مدل‌های غیر پرو آی‌فون 14 همانند تمامی هندست‌های خانواده آی‌فون‌ 13 از تراشه A15 استفاده خواهند کرد. تراشه A15 Bionic اپل با وجود 15 میلیارد ترانزیستور ابدا پردازنده ضعیفی محسوب نمی‌شود؛ اما اپل همواره به‌طور سنتی برای جدیدترین مدل‌های آی‌فون‌ خود از آخرین پردازنده توسعه‌یافته سری A بهره گرفته است.

اگرچه بسیاری از کاربران از مدل پردازنده مورد استفاده در هندست خود آگاه نیستند؛ اما در این میان برخی افراد احتمالا تصور می‌کنند که پرداخت مبلغ بیش‌تر برای خریداری یک هندست جدید با تراشه‌‌ یک نسل قدیمی‌تر اقدام چندان معقولی قلمداد نمی‌شود. تراشه A15 Bionic کماکان به اندازه کافی قدرتمند بوده و افرادی که از مشخصات گوشی‌های آی‌فون آگاهی چندانی ندارند؛ احتمالا متوجه وجود هیچ‌گونه مشکل خاصی نخواهند شد.

TSMC فروش تراشه‌های 3 نانومتری را در اواخر سال 2022 آغاز خواهد کرد 

از آنجا که اپل تا پیش از سال 2024 در کلیه مدل‌های آی‌فون خود از تراشه 3 نانومتری استفاده نخواهد کرد؛ لذا اپل احتمالا در سال آینده نیز رویکرد استفاده از 2 مدل مختلف تراشه را به‌کار خواهد بست. بدین‌ترتیب گوشی‌های سری آی‌فون 15 پرو از تراشه 3 نانومتری A17 Bionic بهره گرفته و مدل‌های غیر پرو سری آی‌فون 15 نیز از تراشه 4 نانومتری A16 Bionic استفاده خواهند کرد.

حتی در سال 2024 که اپل در کلیه مدل‌های سری آی‌فون 16 از تراشه‌های 3 نانومتری استفاده خواهد کرد نیز کمپانی به منظور ایجاد تمایز بیش‌تر میان مدل‌های گران‌قیمت پرو و مدل‌های مقرون‌به‌صرفه غیر پرو از نسخه‌های مختلف تراشه‌های 3 نانومتری بهره خواهد برد. به‌نظر می‌رسد که این یک راهبرد کلیدی از سوی اپل به‌شمار رفته و کمپانی آمریکایی در آینده نیز آن‌را دنبال خواهد کرد.

اپل تنها مشتری تراشه‌های 3 نانومتری تولید شده توسط کمپانی TSMC به‌شمار نمی‌رود. در واقع بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل قطعات نیمه‌هادی در جهان بایستی تا سال 2024 تراشه‌های مورد نیاز کمپانی‌های کوالکام، مدیاتک، AMD و سایر مشتریان را تولید نماید.

1 در مورد “تمامی آی‌فون‌های اپل در سال 2024 مجهز به تراشه‌های 3 نانومتری خواهند بود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH