5 پیش‌بینی از آینده ارز دیجیتال

5 پیش‌بینی از آینده بازار ارز دیجیتال در سال 2027

شاید یک سال زمانی کافی برای پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال و اتفاقات بنیادی در آن نباشد. اما برای توسعه تکنولوژی و نوآوری در این حوزه، پنج سال زمان کافی است. بنابراین می‌توان یکسری پیش‌بینی از این بازار با دیدی پنج‌ساله انجام داد.

حدود 5 سال بعد، وضعیت دنیای متاورس چگونه خواهد بود؟ آیا بهترین ارزهای دیجیتال، مانند الآن خواهند بود؟ چه تغییری در وضعیت کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌تواند اتفاق افتاده باشد؟ آیا ارزهای دیجیتال جای دلار و یورو را می‌توانند بگیرند؟

پاسخ تمام این سوال‌ها و موضوعات، تحت تاثیر عوامل داخلی بازار و همچنین سیاست‌ها و رویدادهایی خارج از بازار است. اما چه تاثیرات خارج از بازاری ممکن است تغییری در سرنوشت ارزهای دیجیتال ایجاد کنند؟

در ادامه به 5 پیش‌بینی مختلف از آینده بازار ارز دیجیتال و حوزه‌های دیگر مربوط به آن در 5 سال دیگر یعنی سال 2027 می‌پردازیم. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

وضعیت دنیای متاورس

متاورس یکی از موضوعات داغ در یکی دو سال اخیر بوده و هست. اما هنوز بسیاری از افراد ایده زیادی ندارند که این دنیای مجازی شامل چه چیزهایی می‌شود و چگونه کار می‌کند. متاورس یک دنیای مجازی در زمان حال است که تعداد کاربران نامحدودی را می‌تواند در خود جای دهد. تمام افراد می‌توانند در این دنیا شرکت کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، درآمد داشته باشند و… .

متاورس در اصل از برنامه‌های کاربردی و رویدادهای مختلف تشکیل شده است؛ از جمله بازی‌های ویدئویی، برگزاری کنسرت و گالری به‌صورت مجازی، برگزاری ویدئوکنفرانس و خیلی چیزهای دیگر. اما بااین‌حال مفهوم متاورس به نظر مفهوم جدیدی نمی‌آید. بازی‌های ویدئویی، پلتفرم‌های اجتماعی و… چند سالی هست که وارد زندگی مردم شده‌اند.

در خصوص متاورس، این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید: کسب درآمد از متاورس | چگونه در متاورس و وب 3.0 کار پیدا کنیم؟

یکی از مشکلاتی که در حوزه متاورس وجود دارد، قابلیت همکاری (Interoperability) در آن است. این ویژگی باعث می‌شود تا کاربران بتوانند هویت و دارایی‌های دیجیتالی خود را بین متاورس‌های مختلف انتقال دهند. اما متاورس هرگز نمی‌تواند تمام نیازهای موجود را برآورده کند. همچنین بعضی از عاملان این صنعت نمی‌خواهند کنترل این دنیای مجازی را به کاربران بدهند؛ به همین دلیل این سرویس‌ها ایزوله خواهند ماند.

نظر ویتالیک بوترین در مورد متاورس

یکسری دیگر از مشکلات سر راه این صنعت مربوط به بحث تکنولوژی می‌شود. در حال حاضر تنها با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی یا همان VR می‌توان وارد دنیای دیجیتالی شد. این تکنولوژی روزبه‌روز در حال توسعه و پیشرفته‌تر شدن است. اما هنوز به سطحی که انتظارش را داریم نرسیده است. در حال حاضر فقط گروهی از گیمرها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و برای عمومیت مردم کاربردی ندارد. فعلاً کسی برای دیدن و گفتگو با دوستان و آشنایان خود از این تکنولوژی استفاده نمی‌کند.

برای رسیدن به آن متاورسی که انتظارش را داریم نیاز است که تکنولوژی در این زمینه پیشرفته‌تر شود و به تولید انبوه برسد. اما رسیدن به آن تا پنج سال دیگر به نظر بعید است، شما چه فکر می‌کنید؟

توسعه کیف پول ارز دیجیتال

امروزه فردی که به‌صورت فعال از سیستم مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای استفاده می‌کند، نیاز دارد تا از وب‌سایت‌ها و پروتکل‌های مختلف زیادی استفاده کند؛ مثل صرافی‌ها، کیف پول‌ها، بریج، پلتفرم‌های وام‌دهی و… . این حجم از پروتکل حتی برای افراد باتجربه هم مشکل‌زا است و بسیار ناکارآمد تلقی می‌شود. برای اینکه این سیستم مورد پذیرش عوام قرار بگیرد نیاز است تا توسعه پیدا کند.

حوزه دیفای زمانی می‌تواند به یک وضعیت ایده‌آل برسد که بتوان تنها از طریق یک تعداد محدود به تمام سرویس‌ها دسترسی پیدا کرد. مثلا کاربران بتوانند فقط از طریق کیف پولشان تمام کارها را از جمله خریدوفروش، استیک کردن، ذخیره، وام‌دهی و… انجام دهند.

برای کاربران معمولا مهم نیست که از کدام صرافی یا بریج استفاده می‌کنند. آن‌ها فقط به مولفه‌هایی مثل امنیت، سرعت و کارمزد پایین اهمیت می‌دهند. تا پنج سال آینده می‌توانیم این را بگوییم که تعداد قابل توجهی از پروتکل‌ها به این چشم‌انداز در این زمینه می‌رسند.

تبدیل بیت‌کوین به یک واحد هم‌تراز با دلار یا یورو

پول به‌طورکلی سه نقش متفاوت را در جهان بازی می‌کند، روشی برای پرداخت، برای ذخیره ارزش و واحد حساب. بسیاری از ارزهای دیجیتال مثل استیبل کوین‌ها نقش پرداخت را بازی می‌کنند. تعدادی از ارزهای دیجیتال هم مثل بیت‌کوین و اتریوم نقش ذخیره ارزش را دارند. اما هنوز ارز دیجیتالی وجود نداشته که به‌عنوان واحد حساب دیده شود.

در اصل واحد حساب در جهان همچنان دلار آمریکا است به طوری که ارزش تمام چیزها حتی خود بیت‌کوین با این ارز فیات محاسبه می‌شود. بازار ارز دیجیتال زمانی به موفقیت می‌رسد که جایگاه دلار آمریکا در این زمینه را بگیرد. همچنین مسلما نماینده بازار ارز دیجیتال برای این کار بیت‌کوین است. این اتفاق می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای صنعت ارز دیجیتال تلقی شود.

اما سوال اینجاست که چه اتفاقی باید بیفتد تا در پنج سال آینده وضعیت آن‌گونه که گفتیم شود؟ یکی از پیش‌نیازهای آن کاهش اعتماد به ارزهای دلار آمریکا و یورو است. بعد از این اتفاق است که بیت‌کوین می‌تواند به یک واحد حساب تبدیل شود. در حال حاضر هم اتفاقاتی مثل چاپ بی‌رویه پول، مسدود شدن دارایی‌های دلاری یک کشور مستقل، افزایش تورم و… باعث کاهش اعتماد به این ارز فیات شده است. ممکن است این شرایط هم همچنان ادامه پیدا کند. یعنی ممکن است تورم، جنگ، بحران اقتصادی و تمام این چیزها به این زودی‌ها تمام نشود. این حوادث ما را به این پیش‌‎بینی نزدیک‌تر می‌کند.

تغییر در لیست برترین ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از مواردی که می‌توان به‌خوبی آن را پیش‌بینی کرد، تغییر در لیست برترین ارزهای دیجیتال حال حاضر است. بازار ارز دیجیتال را می‌توان یک بازار تکنولوژی در نظر گرفت. بازاری که هر لحظه می‌تواند با ورود پروژه قوی و جدید، دیگری را کنار بزند. در آینده شاید دیگر ارزی مثل اتریوم کلاسیک (ETC) وجود نداشته باشد یا ممکن است پروژه‌ای وارد شود که از اکوسیستم کاردانو قوی‌تر عمل کند. به طور کلی می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که پروژه‌هایی که الان به نظرمان جایگاه خود را تا انتها حفظ خواهند کرد، تا پنج سال دیگر حتی اسمی از آن‌ها هم برده نشود.

تاثیر دولت‌ها روی ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال عموما جهانی است. اما با این حال دولت‌ها می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. در حال حاضر هم کشورهایی مثل چین، روسیه، هند و… وجود دارد که قوانین سفت و سختی در رابطه با این بازار نو معرفی کرده‌اند. رقابتی که بین کشورها وجود دارد روی این قانون‌گذاری تاثیر می‌گذارد. به طور مثال بعد از هجوم روسیه به اوکراین، بسیاری از پلتفرم‌های ارز دیجیتال سرویس‌های خود را روی کاربران روسی بستند.

پس دور از ذهن نیست اگر پیش‌بینی کنیم که این اتفاقات در آینده هم دوباره رخ دهد. زیرا همین الان هم این اتفاقات در حال رخ دادن است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH