کره‌جنوبی موفق به توسعه یک شارژر لیزری برای دستگاه‌های الکترونیکی شد

اکنون چند سالی است که اسمارت‌فون‌های مدرن از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند؛ اما این تکنولوژی کماکان با مشکلاتی نظیر توان کم و برد محدود مواجه است.محققان کره‌جنوبی به منظور غلبه بر این محدودیت‌ها اقدام به توسعه یک فناوری جدید شارژ مبتنی بر لیزر مادون‌قرمز نموده‌اند. این فناوری تا فاصله 30 متری را تحت پوشش قرار داده و می‌تواند به‌عنوان یک بستر برای تکنولوژی‌هایی قلمداد شود که به محض ورود کاربر به یک اتاق، فرآیند شارژ اسمارت‌فون‌ وی را به‌طور خودکار آغاز می‌کند.

این فناوری جدید در دانشگاه سجونگ توسعه یافته و شامل سیستم‌های فرستنده و گیرنده است. انرژی با استفاده از تابش لیزر با طول موج 1550 نانومتر منتقل می‌شود. هنگامی‌که پرتو لیزر به ردیاب نوری برخورد می‌کند؛ بخشی از انرژی را به آن منتقل خواهد کرد. در این‌حالت چنان‌چه افراد یا اشیاء از میان پرتو عبور کنند؛ در این‌صورت سیستم بلافاصله توان تابش لیزر را به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد داد.

محققان در جریان تست‌های انجام شده موفق به انتقال انرژی در حد 400 میلی‌وات و در فاصله حداکثر 30 متری شدند. گیرنده نیز پس از دریافت پرتو لیزری موفق به تبدیل آن به انرژی حدودا 85 میلی‌واتی شد. این موضوع بدان معناست که راندمان سیستم کمی بیش‌تر از 20 درصد خواهد بود. در حال حاضر تیم تحقیقاتی به منظور افزایش توان سیستم روی بهبود بهره‌وری سلول‌های فوتوولتائیک کار می‌کند. همچنین محققان به‌دنبال کشف راهکارهایی برای شارژ همزمان چندین دستگاه هستند.

این فناوری پیش‌تر و در مقطعی از زمان توسط کمپانی هواوی معرفی شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH