رسانه های داخلی و خارجی

آمار قابل تامل شورای عالی فضای مجازی از میزان اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و خارجی

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در همایش ملی آسیب‌شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی – اجتماعی از میزان اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی و خارجی پرده برداشت.

فیروزآبادی در این مراسم، سخنان خود را با تحولات حوزه دیجیتال و تاثیر بحران کرونا در تسریع تمایل مردم به فضای مجازی آغاز کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بشر وارد عصر سایبرفیزیک شده و به طور میانگین روزانه 4 ساعت از این فضا استفاده می‌کند. بیش از 5 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از این فضا بهره می‌برند و بیش از 4.5 میلیارد نفر امروز در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. هر یک از این شبکه‌ها به طور کلی بر روان انسان تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به استفاده مردم از فضای مجازی گفت: کودکان و نوجوانان وارد این عرصه شده و مادران نیز با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به دلیل استفاده از برنامه‌های آموزشی نظیر شبکه شاد با فرزندان همراه شدند. دورکاری‌های ناشی از این بحران نیز استفاده از این فضا را گسترش داد، به عنوان مثال 400 میلیون نفر ساعت در این دو سال از برنامه داخلی اسکای روم استفاده کردند که در صورت تجمیع با شبکه‌های خارجی به دو تا سه برابر خواهد رسید و بنابراین ساماندهی این فضاها بسیار حائز اهمیت است.

فیروزآبادی تاکید کرد: در غیر این صورت انتشار برخی اخبار در جامعه می‌تواند موجب هراس افکنی شود. برای نمونه، انتشار برخی اخبار درباره مصرف الکل در آغاز بحران کرونا سبب هراس‌افکنی برخی گروه‌ها و مرگ ده‌ها انسان شد.

فیروزآبادی در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که 60 درصد مردم اخبار کرونا را از رسانه‌های داخلی دنبال می‌کنند.

با توجه به این آمار 40 درصد مردم به رسانه‌های داخلی اعتماد نداشته و برای دریافت اخبار به سراغ رسانه‌های خارجی می‌روند. البته دبیر شورای عالی فضای مجازی تاثیر این آمار را با 300 میلیارد بازدید خبر از فضای مجازی بی‌ارتباط نمی‌داند.

وی ادامه داد: برای نمونه، اکنون 12 هزار کانال تلگرامی در حوزه خدمات مشاوره‌ای فعالیت کرده و این مسائل باید ساماندهی شود. در دوران کرونا هم بیش از صد هزار تکذیبیه به‌ جهت اخبار کذب تلگرامی منتشر شد.

فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سواد عمومی در زمینه استفاده از فضای مجازی رشد داشته و باید تقویت شود. وی با ذکر مثالی گفت: امروز کرونا فروکش کرده اما مشاهده اخبار این موضوع چهار برابر شده و این حاکی از نیاز مردم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان سخنان خود تصریح کرد: بنابراین افزایش سطح آگاهی عمومی در این زمینه، تحقیقات این حوزه اعم از اعتیاد به گیم و قمار و ساماندهی بسیار حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH