بهترین مرورگر برای اندروید کدام است؟ مقایسه تخصصی 10 مرورگر موجود

بسیاری هستند که در انتخاب همه چیز وسواس زیادی بخرج می‌دهند. زمانی که می‌خواهند اسمارتفونی بخرند ماه‌ها جستجو می‌کنند و زیر و بم دستگاه را بیرون می‌کشند. این وسواس در انتخاب برنامه‌ها هم وجود دارد. به ویژه مرورگر که پایه ثابت یک دستگاه هوشمند است. در مقاله زیر که ترجمه مقایسه تخصصی 10 مرورگر اندروید است، با بهترین‌ها آشنا می‌شوید، زیرا این مرورگرها از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دستگاه استفاده شده در این تست وان پلاس وان بوده است.

رابط کاربری و طراحی

آخرین باری که مرورگرهای اندرویدی را مورد بررسی قرار دادیم، تمرکزمان روی سرعت بود. البته آنزمان که مربوط به یک سال گذشته است، کار عاقلانه‌ای هم محسوب می‌شد، زیرا مشکل بیشتر تلفنهای پایین رده تا میان رده کارایی ضعیفشان بود، ولی امروزه قضیه فرق کرده است و حتی ارزانترین‌های بازار هم به اندازه کافی پر سرعت هستند، پس مسایل دیگری از جمله طراحی، رابط کاربری و راحتی در استفاده نیز مطرح می‌شوند.

به طور کل می‌توان گفت که این بخش برای مدتهای زیادی تغییر چندانی به خود ندیده است. نوار آدرس در بالا قرار دارد و تبها هم از آنجا تکان نخورده‌اند. از بین تمام مرورگرهای بررسی شده، تنها مرورگر Habit Browser بود که نوار آدرس خود را برای دسترسی راحت‌تر در قسمت پایینی تعبیه کرده است. در زیر می‌توانید تصاویر گرفته شده از رابط کاربری این مرورگرها را مشاهده کنید:

کروم

Best-Android-Browsers-2014-edition-02


 

فایر فاکس

Best-Android-Browsers-2014-edition-05


 

اپرا

Best-Android-Browsers-2014-edition-08


دلفین

Best-Android-Browsers-2014-edition-04


UC

Best-Android-Browsers-2014-edition-01


CM

Best-Android-Browsers-2014-edition-03


ژاولین

Best-Android-Browsers-2014-edition-06


 

پافین

Best-Android-Browsers-2014-edition-09

 


 

Next

Best-Android-Browsers-2014-edition-10


 

Lightning

Best-Android-Browsers-2014-edition-07

 

ویژگی‌ها

حالا که در بالا با زبان طراحی مرورگرها آشنا شدید، حتما پیش خود می‌خواهید از ویژگی‌هایی هم که ارائه می‌دهند بدانید. مسلما تعبیه همه ویژگی‌های مورد دلخواه همه در یک مرورگر کار دشواری است، اما وجود برخی از ویژگی‌های مهم و اساسی چیزی است که بسیاری از ما به دنبال آن هستیم. ویژگی‌هایی که به ما در استفاده بهتر از مرورگر یاری رسانند.

در حال حاضر برخی از این مرورگرها (فایرفاکس، UC، دلفین) از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما کاربران تنها زمانی از این افزونه‌ها استفاده خواهند کرد که دسترسی به آنها برایشان ساده باشد، یعنی دقیقا کاری که UC Browser برای کاربرانش انجام می‌دهد.

پس حالا داشتن چه ویژگیهای برای یک مرورگر خوب است؟ نمی‌توان به یک چیز خاص اشاره کرد، اما خب شاید ویژگی که بیشتر ما بر سر الزام وجودش توافق داریم همگام سازی با مرورگر دسکتاپ است. متاسفانه همه این مرورگرها دارای این ویژگی نیستند. بغیر از همگام سازی بعلاوه ویژگی‌های دیگر ی هم هستند که واقعا مورد نیازند. مثلا قابلیت مرور وب بدون نام و نشان. یا فشرده سازی داده‌ها که روز به روز بر اهمیتش افزود می‌شود. در جدول زیر می‌بینید که هر یک از این مرورگرها از نظر غنای ویژگی در چه سطحی قرار می‌گیرند:

Table-best-android-browser-2014-edition

این فهرست را نمی‌توان کامل دانست، اما خب ویژگی‌های اصلی را دربر می‌گیرد. همانطور که می‌بینید UC Browser غنی‌ترین مرورگر از نظر ویژگی است. دلفین هم دارای ویژگی‌های منحصر بفردی چون پشتیبانی از حرکت دست بوده و نباید آنرا دست کم گرفت.

کارایی: بنچمارکها چه می‌گویند؟

با کنار گذاشتن بحث طراحی و ویژگی‌ها، زمان آن رسیده که کمی جدی‌تر از مرورگرها حرف بزنیم. حتی زیباترین آنها از نظر طراحی و رابط کاربری، تا زمانی که کارایی مناسب را برای کاربرانشان فراهم نکنند، انتخاب نمی‌شوند.

تستهای انجام شده به صورت واقعی و غیر واقعی انجام گرفته است، اما نوع دوم مد نظر ماست. حتما بسیاری از شما تا بحال دانسته‌اید که باید به نتایج بنچمارکها شک کنید، زیرا آنها نمی‌توانند کارایی واقعی را نشان دهند. اما وقتی بحث مرورگرها می‌شود، این بنچمارکها نتایجی نزدیک به واقعیت را نشان می‌دهند. برخی از آنها غیر از سرعت تلاش می‌کنند که توانایی مرورگر در دنیای واقعی را به نمایش بگذارند.

 

(علت برتری پافین در بنچمارکها استفاده این مرورگر از سرعت غیر موازی است. این مرورگر از قدرت محاسبات کلاود برای رسیدن به چنین رتبه‌ای بهره می‌برد)

مقدار کمتر بهتر است

SunSpider-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px


 

(این بنچمارک سنگین‌تر از بنچمارک سان اسپایدر است)

مقدار کمتر بهتر است

 

 

Mozilla-Kraken-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px

 


 

مقدار بیشتر بهتر است

 

 

Browsermark-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px

 

 


 

مقدار بیشتر بهتر است

Peacekeeper-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px


 

مقدار بیشتر بهتر است

 

 

 

Peacekeeper-HTML5-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px

کارایی: زمان لود صفحه

حالا که نتایج ارائه شده از بنچمارکها را دیدید زمان آن رسیده است به عملکرد واقعی آنها در دنیای واقعی از نظر زمان لود و رندر صفحات بپردازیم. در این قسمت به سرعت لود از دو جنبه مختلف نگاه می‌شود، از نظر کش و صفحات ذخیره شده.

در این بنچمارکها می‌بینید که یک مرورگر در بالا آوردن صفحه‌ای که برای اولین بار آنرا لود می‌کند، یا صفحه‌ای که پیش از این با آن مواجه بوده است چقدر سریع عمل می‌کند.

نتایج زیر پس از سه بار تست شدن بدست آمده است:

HOT-Load-PA-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px


 

HOT-Load-NYT-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px


 

COLD-Load-PA-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px


COLD-Load-NYT-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px

 

مصرف حافظه

آخرین تستی که انجام می‌دهیم مربوط به مصرف حافظه است. در واقع، در حالی که بیشتر ما دستگاه‌هایی داریم که مجهز به یک رم 1 گیگابایتی است، بسیاری دیگر هستند که دستگاهشان هنوز هم 512 مگابایتی است. برای چنین دستگاه‌هایی کارایی واقعا اهمیت دارد و یک مرورگر سنگین انتخاب خوبی نخواهد بود. تست زیر با باز بودن صفحه خانه در ابتدا و سپس باز شدن چهار تب از سایتهای Google.com، m.BBC.com، m.NYTimes.com، و یکی صفحه ویژه از سایت فون آرنا انجام شده است.

رنگ زرد: مصرف حافظه زمان باز بودن صفحه خانه

رنگ قرمز: مصرف حافظه زمان باز بودن 4 تب

MEMORY-consumption-best-Android-browsers-test-PhoneArena-680px

نتیجه

می‌توان با قطعیت گفت که دلفین، اپرا و فایر فاکس از دیگر مرورگرهای شرکت کننده کندتر بودند و در مقابل کروم و CM نیز سریعترینها محسوب می‌شدند.

با توجه به کل مقایسه و بررسی می‌توانیم بگوییم که CM Browser متناسب با نیازهایمان بوده و سریع است و کار با آن راحت نشان داده است. دلفین با وجود سرعت پایینش، تجربه‌ای متفاوت ارائه می‌دهد و باید حتما آنرا امتحان کنید. همین قضیه برای UC Browser نیز صدق می‌کند در حالی که از سرعت خوبی نیز برخوردار است.

در آخر می‌توان به این نتیجه رسید که محبوبترین این مرورگرها قطعا سریعترین و بهترین آنها نیستند.

 

منبع: سایت فون آرنا

6 در مورد “بهترین مرورگر برای اندروید کدام است؟ مقایسه تخصصی 10 مرورگر موجود”

  1. چرا از مرورگر baidu نام نبردین؟ این مرورگر از همه کاملتر و سریعتره.من که از یوسی استفاده میکردم الان از این مرورگر استفاده میکنم.استفاده ازحرکات دست، فعال و غیر فعال کردن جاوا اسکریپ،موتور5Gبرای افزایش سرعت،…لطفا خانم صریحی گزارشی رابه این مرورگر اختصاص دهید،

  2. بهتر بود اشاره میکردین در بنچمارک ها بیشتر بهتره یا کمتر!
    اگه اونی که بالاتره بهتر باشه به شکل عجیبی پافین از همه بهتر بوده که تو متن گفته شده نا امید کننده!
    در ضمن بهتره لینک منبع رو بذارین نه فقط اسمشو!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH