آموزش طراحی پاورپوینت دفاع پایان نامه

در این مقاله می‌خواهم از پاورپوینت جلسه دفاع بگویم، اینکه چگونه یک پاورپوینت برای ارائه پایان نامه طراحی کنیم، برای آن منو درست کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم تا پاورپوینت ما، نمره کامل ارائه را از استاد داور بگیرد.

ترتیب نوشتن مطالب در پاورپوینت پایان نامه

ابتدایی‌ترین کار در پروسه ساخت پاورپوینت جلسه دفاع، مشخص کردن ساختار پاورپوینت و ترتیب نوشتن مطالب برای پاورپوینت پایان نامه است.

معمولا ترتیب نوشتن مطالب در پاورپوینت پایان‌نامه به صورت زیر است:

  • اسلاید بسم الله الرحمن الرحیم
  • اسلاید معرفی: شامل نام و نام خانودگی، شماره دانشجویی، رشته تحصیلی، استاد راهنما، تاریخ ارائه، لوگو دانشگاه، موضوع پایان نامه
  • اسلاید تقدیم
  • مقدمه
  • کلیات پژوهش
  • پیشینه پژوهش
  • روش تحقیق | مدلسازی
  • آنالیز و تحلیل
  • بخش نتایج
  • منابع
  • اسلاید تشکر

نکته: بخش مدلسازی برای ارائه‌های رشته مهندسی کاربرد دارد و برای ارائه‌های عمومی‌تر استفاده نمی‌شود.

ساخت فهرست هوشمند و منودار

پاورپوینت جلسه دفاع پایان نامه بهتر است دارای فهرست هوشمند باشد. چون خوب است به این نکته توجه کنیم که این ارائه یک نوع ارائه رسمی است و بهتر است دوستانی که به مشاهده ارائه ما نشستن، بدانند که ما دقیقا در چه بخشی از ارائه هستیم. همچنین منودار بودن پاورپوینت به سازماندهی و نظم ارائه کمک زیادی می‌کند.

برای ساخت فهرست هوشمند به صورت زیر عمل کنید:

  1. از منوی insert بر روی گزینه Shapes کلیک کنید.
  2. یکی از شکل‌ها را به سلیقه خود انتخاب کنید ( پرکاربردترین شکل برای ساخت منو معمولا مستطیل است).
  3. حالا شکل خود را در هر گوشه از اسلاید می‌خواهید قرار دهید و از قسمت Format رنگ و سایز آن را تنظیم کنید.
  4. اکنون به اندازه تعداد بخش‌هایی که در قسمت ترتیب مطالب پایان نامه گفتم، از این شکل کپی پیست کنید و در فاصله مساوی از هم قرار دهید. ( توجه کنید که اسلاید بسم الله، تقدیم، معرفی، منابع و تشکر شامل منو نمی‌شوند و آن‌ها را در شمارش حساب نکنید.)
  5. بعد از آن در هر کدام از شکل‌ها متن مربوط به آن را وارد کنید و سعی کنید رنگ آن شکلی که دارید مطالب مربوط به آن را ارائه می‌کنید، با دیگر قسمت‌ها متفاوت باشد.
  6. همچنین اگر قصد دارید که با کلیک روی موضوع هر شکل به مطالب آن قسمت هدایت شوید باید از ویژگی هایپرلینک در پاورپوینت استفاده کنید.

نکته مهم: شاید شما وقت آن را نداشته باشید که خودتان یک پاورپوینت منودار تهیه کنید و یا اینکه کار با نرم‌افزار پاورپوینت را بلد نیستید. در این مواقع شما می‌توانید از تم پاورپوینت آماده برای ارائه خود استفاده کنید. اما باتوجه به اینکه برای ارائه جلسه دفاع، منابع کمی پاورپوینت‌های مناسب تهیه کرده‌اند و همچنین سایت‌هایی که به روز باشند و از ویژگی‌های جدید پاورپوینت مثل زوم و مورف استفاده کرده باشند بسیار اندک است، به شما پیشنهاد می‌کنم که از قالب‌های پاورپوینت سایت جیب استور که یکی از بروزترین وبسایت‌های ایران در این حوزه است، استفاده کنید.

با توجه به اینکه پاورپوینت‌های این سایت هم رایگان هست و هم پولی، بهتر است خودتان به دسته قالب‌های پایان نامه جیب استور رفته و قالب خودتان را انتخاب و دانلود کنید. برای این کار روی لینک نمونه پاورپوینت پایان نامه کلیک کنید.

بهترین فونت های برای ارائه پاورپوینت پایان نامه

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای زیبایی پاورپوینت دفاع، استفاده از فونت مناسب است. گاهی مشاهده می‌کنم که خیلی از دانشجویان ممتاز از فونت‌های خارجی و بی‌کیفیت برای مهم‌ترین ارائه‌هایشان استفاده می‌کنند و ظاهر پاورپوینت‌شان به معنی واقعی کلمه، افتضاح است. به همین دلیل تاکید می‌کنم که از فونت‌‌های فارسی و رسمی استفاده کنید.

معمولا بهترین فونت‌های فارسی و رسمی که در ارائه‌های پاورپوینت پایان نامه و جلسه دفاع استفاده می‌شود برای بخش‌های فارسی:

  • فونت تیتر مناسب برای تیترها
  • فونت نازنین برای متن اسلایدها
  • فونت ایران سنس برای متن اسلایدها: فونت ایران سنس دارای لایسنس است و برای تهیه آن باید از سایت فونت ایران مبلغ آن را پرداخت کنید.
  • فونت شبنم برای متن اسلایدها
  • فونت لوتوس برای متن اسلایدها
  • فنونت هما برای متن اسلایدها
  • فونت لاله زار برای تیتر اسلایدها
  • فونت وزیر برای متن و یا تیتر اسلایدها

پراستفاده‌ترین فونت‌ها در ارائه پایان نامه، فونت تیتر برای تیترها و فونت نازنین برای متن اسلایدها است. اما اگر دانشگاه شما استاندارد خاصی ندارد، می‌توانید از فونت‌های زیبای دیگر که معرفی شدند استفاده کنید.

‌برای کلمات و جملات انگلیسی هم معمولا از فونت‌ time new roman با اندازه دو واحد کوچکتر از فونت فارسی استفاده می‌شود.

نکته بسیار مهم: اگر قرار است پاورپوینت خود را در فلش بریزید و به هر ترتیبی در روز دفاع در یک لپتاپ دیگر اجرا کنید، اگر آن لپتاپ یا کامپوتر فونت شما را نداشته باشد متن ارائه شما بهم می‌ریزد به همین دلیل حتما فونت فایل خود را در پاورپوینت ذخیره کنید که در صورت انتقال با مشکل مواجه نشوید. برای اینکار کافیست در گوگل «آموزش نحوه ذخیره فونت در پاورپوینت» را سرچ کنید.

از چه رنگ‌بندی برای پاورپوینت دفاع خود استفاده کنیم؟

در رابطه با رنگ‌بندی، بهترین نکته‌ای که می‌توان به شما بگویم این است که از رنگ‌های جیغ استفاده نکنید و همینطور سعی کنید رنگ‌بندی شما مکمل هم باشد و زیبایی خاص خودش را داشته باشد. ترکیب رنگ‌های زیادی می‌توان برای ارائه جلسه دفاع استفاده کرد که در زیر چند نمونه پاورپوینت با رنگ‌بندی‌های مکمل برای شما قرار می‌دهم.

استفاده از تصویر، گیف، اینفوگرافیک و فیلم

در ارائه پایان نامه قرار نیست تمام آنچه که شما، ارائه می‌کنید، خط به خط در اسلایدها موجود باشد. بلکه هر اسلاید باید نکات خلاصه‌ای از موضوع آن قسمت را در خود جای دهد و با استفاده از عکس، گیف و فیلم‌های باکیفیت زیبایی آن دوچندان شود. همچنین اینفوگرافیک‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای زیبایی پاورپوینت است که می‌توانید در هر چند اسلاید یک اسلاید اینفوگرافیک داشته باشید.

چند نکته برای در امان ماندن از ایرادهای استفاده داور

در این قسمت یه سری نکات کوچک ولی مهم رو تیتر وار میگم تا ارائه جلسه دفاع شما به صورتی نباشه که بهانه‌ای دست استاد داور بده که بخواد از شما ایراد بگیرد. پس در ارائه خود حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. شماره گذاری اسلایدها در پاورپوینت
  2. ذخیره سازی فونت در پاورپوینت
  3. رعایت علائم نگارشی
  4. کپشن برای تصاویر و نمودارها و شماره گذاری نمودارها و تصاویر
  5. عدم افراط و تفریط در استفاده از انیمیشن و ترنزیشن

در مورد ذخیره سازی فونت در پاورپوینت توضیحات رو در بالاتر گفتم اما بریم سراغ موضوعات بعدی:

شماره گذاری اسلایدها در پاورپوینت

در تهیه و ساخت تم پاورپوینت پایان نامه معمولا دانشجویان از شماره گذاری اسلایدها استفاده می‌کنند. شما هم حتما دقت کنید که اسلایدهای‌تان شماره داشته باشد. و بهتراست شماره گذاری اسلایدهایتان به صورت چند از چند باشد مثلا اگر پاورپوینت شما 20 اسلاید است و در اسلاید 5 هستید در مانیتور عدد 5/20  (5 از 20) را نمایش دهد.

رعایت علائم نگارشی در پاورپوینت

معمولا عدم رعایت علائم نگارشی در پاورپوینت، بیشترین ایرادی است که نسبت به پاورپوینت‌های دانشگاهی توسط اساتید گرفته می‌شود، به همین دلیل بهتر است که نیم فاصله و فاصله درست علائم نگارشی را در متن رعایت کنید. برای اعمال نیم فاصله در پاورپوینت از کلیدهای ctrl + shift+2  یا Shift+Space استفاده کنید.

علائم نگارشی هم در متن حتما باید از کلمه قبل از خود فاصله داشته باشند و به کلمه بعد خود بچسبند. در همین جمله قبل مثلا بعد از کلمه بچسبند یک نقطه است و این نقطه از کلمه قبل خود فاصله ندارد و با کلمه بعد خود یک فاصله دارد.

گذاشتن کپشن برای تصاویر و نمودارها

در ارائه پایان نامه خیلی مهم است که هر تصویر یا نموداری که استفاده می‌کنید زیر آن یک کپشن باشد و توضیحات نمودار یا تصویر در آن قرار داشته باشد. توضیحات هم به این صورت است که اول باید شماره نمودار یا تصویر قرار داشته باشد و بعد از آن موضوع تصویر و نمودار نوشته شود.

اعتدال در استفاده از انیمیشن و ترنزیشن

استفاده از انیمیشن و افکت‌ دادن به اسلاید و متن می‌تواند پاورپوینت جلسه دفاع را زیباتر کند اما گاهی به علت استفاده بیش از حد از این ویژگی‌ها و تکراری بودن آن‌ها، حاضران خسته و گاهی عصبانی می‌شوند. به همین دلیل تنوع داشتن و استفاده در جای مناسب از این جلوه‌های تصویری می‌تواند به بهتر شدن پاورپوینت شما کمک کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردم نکاتی که برای ساخت و ارائه موفق در جلسه دفاع به شما کمک می‌کند را برای شما بگویم. امیدوارم از این مقاله راضی باشید. همچنین در صورتی که می‌خواهید از قالب‌های آماده پاورپوینت استفاده کنید، می‌توانید بر روی لینک قالب پاورپوینت دانشجویی کلیک کنید و یا کلمه دانلود قالب پاورپوینت جیب استور را در گوگل سرچ کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH