نقد و بررسی گوشی اقتصادی ویکو T10 (به همراه بررسی ویدیویی)

در این مقاله، گوشی فرانسوی و اقتصادی ویکو T10 را هم به صورت متنی و هم ویدیویی نقد و بررسی کرده‌ایم.

برند فرانسوی ویکو (Wiko) به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه هوشمند در اروپا شناخته می‌شود. این کمپانی فعالیت خود را در سال 2011 آغاز کرد و تاکنون بیش از 100 مدل را به بازار اروپا و دیگر مناطق جهان عرضه کرده است. ویکو مهمان جدید بازار ایران خواهد بود و از این پس، شرکت عمران‌تل محصولات این برند فرانسوی را به بازار ایران وارد می‌کند.

سری T ویکو از جمله گوشی‌هایی هستند که وارد بازار ایران شده‌اند، ویکو در حال حاضر سه مدل T10 ،T3 و T50 را از سری T به بازار معرفی کرده که به ترتیب هرچه رقم اول پس از حرف T عدد بزرگ‌تری باشد، آن مدل قدرتمندتر و گران‌تر خواهد بود.

با این حساب ویکو T10 ضعیف‌ترین عضو این خانواده است و معمولا بازار هدف آن، کشورهایی است که گوشی‌های ارزان در آن طرفدار دارد. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی بسیار بد در کشورمان، ویکو T10 از آن مدل‌هایی به حساب می‌آید که در بازار ایران هوادار دارد، مدلی بسیار ارزان با سخت‌افزار ضعیف و امکانات معمولی که صرفا برای انجام کارهای روزانه با گوشی مناسب است.

ویکو T10 برای کاربردی مشخص ساخته شده که آن استفاده روزمره از گوشی است، با این مدل نمی‌توانید کار خاصی انجام دهید، البته قیمت آن هم در مقایسه با کارکردی که دارد مناسب است. یادمان نرود ویکو به عنوان برندی جدید در بازار ایران شناخته می‌شود که هنوز امتحانش را پس نداده، برای همین باید گوشی‌های این برند را به طور دقیق نقد و بررسی کنیم تا بدانیم آیا ارزش خرید دارند یا خیر.

مشخصات گوشی ویکو T10

ابعاد
 163.9 در 75.7 در 8.9 میلی‌متر
وزن
 192 گرم
نمایشگر
  6.5 اینچ IPS LCD با رزولوشن 720 در 1600
پردازنده 
 تراشه 12 نانومتری هلیو A22
پردازنده گرافیکی
 PowerVR GE8300
رم
 2 گیگابایت
حافظه داخلی
 64 گیگابایت
سیستم عامل
 اندروید 11 نسخه Go
دوربین اصلی
 13 مگاپیکسل واید
دوربین سلفی
 5 مگاپیکسل اصلی
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت با شارژر 10 واتی

 ویدیو جعبه‌گشایی و نقد و بررسی ویکو T10

در حالی که آنباکسینگ گوشی‌های پرچمدار به دلیل نبود لوازم، دیگر حال و هوای قدیم را ندارد، همچنان درون جعبه گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده اقلام بسیار بیشتری پیدا می‌شود؛ اما با توجه به قیمت ویکو T10 نباید انتظار داشته باشیم که درون این مدل هم خیلی شلوغ باشد، زیرا قیمتی که پرداخت می‌کنید صرفا برای خود گوشی است و وجود محافظ و هندزفری و دیگر اقلام درون جعبه، قیمت آن را افزایش خواهد داد.

بر همین اساس درون جعبه ویکو T10 به جز خود گوشی، تنها سوزن درگاه سیمکارت، آداپتور و کابل شارژ دیده می‌شود و دیگر اقلام داخل جعبه مانند چند برگه بروشور اهمیت زیادی ندارند.

در ویدیو زیر می‌توانید هم نقد و بررسی و هم آنباکسینگ گوشی را مشاهده کنید تا با ظاهر و عملکرد گوشی بیشتر آشنا شوید، البته اگر قصد خرید گوشی را دارید یا آن که می‌خواهید با کیفیت و عملکرد بخش‌های مختلف گوشی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم نقد و بررسی متنی و کامل ویکو T10 را مطالعه کنید:

طراحی و کیفیت ساخت گوشی ویکو T10

در قسمت طراحی با اتفاق خاص و عجیبی مواجه نمی‌شویم. این مدل طراحی ساده‌ای دارد و با بدنه پلاستیکی ساخته شده است، این نوع طراحی ویکو T10 با دیگر گوشی‌های این رده شباهت دارد. البته ویکو T10 در عین سادگی، جزئیات خاصی در طراحی دارد که نمی‌توان به آن‌ها اشاره نکرد.

گوشی به طور کلی سبک و خوش دست است، ابعاد گوشی نه بسیار بزرگ است و نه بسیار کوچک، حس در دست گرفتن آن خوب است اما در لحظه اول می‌دانید که یک گوشی ارزان قیمت در دست گرفته‌اید. بدنه پلاستیکی، وزن مناسب و طراحی ساده جزو اولین مشخصاتی هستند که در ویکو T10 متوجه خواهید شد.

ابعاد

این گوشی 163.9 میلی‌متر طول، 75.7 میلی‌متر عرض، 8.9 میلی‌متر ضخامت و 192 گرم وزن دارد. تمامی این ابعاد استاندارد است و از یک گوشی پایین‌رده و حتی میان‌رده توقع می‌رود که چنین ابعاد و اندازه‌ای داشته باشد. گوشی از نظر وزن بسیار مناسب است و نه احساس سنگینی می‌کنید و نه احساس سبکی، معمولا برخی از گوشی‌ها به علت سبک بودن زیاد از دست سر می‌خورند اما طراحی T10 به این گونه است که گوشی به خوبی در دست قرار می‌گیرد و کار کردن با آن راحت است.

دکمه‌ها و درگاه‌ها

در سمت راست فریم پلاستیکی گوشی جای دکمه پاور و تنظیم ولوم است، جای این دو دکمه مناسب است و به راحتی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. در سمت چپ، درگاه سیمکارت دیده می‌شود. در فریم بالایی چیزی نیست اما در مرز میان نمایشگر و حاشیه دور آن، بلندگو مکالمه دیده می‌شود. در فریم پایینی گوشی نیز اسپیکر، میکروفن، درگاه شارژ USB-C و جک 3.5 میلی‌متری هدفون قرار دارد.

استحکام و مقاومت

این مدل روکش محافظ نمایشگر گوریلا گلس یا گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار ندارد، البته انتظاری هم از یک گوشی ساده و ارزان قیمت نمی‌رود که چنین قابلیت‌هایی داشته باشد اما در عین حال حس کار و استفاده از ویکو T10 به گونه‌ای است که اصلا احساس ضعیف بودن یا بی‌کیفیتی به شما دست نمی‌دهد.

درواقع گوشی هر چند پلاستیکی است اما از پلاستیک با کیفیت ساخته شده و بدنه مستحکم و یکپارچه‌ای دارد، به گونه‌ای که فکر نمی‌کنیم بدنه گوشی در استفاده عادی روزانه دچار خط و خش شود؛ البته اگر گوشی را با جا کلیدی یا اجسام نوک تیز در کیف یا جیب بگذارید، احتمالا بدنه آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، اما اگر در استفاده روزانه از آن مراقبت کنید، آسیبی نخواهد دید.

رنگ‌ها

ویکو مدل ارزان قیمت و اقتصادی خود را در دو رنگ سبز زمردی و مشکی به بازار فرستاده است، ما رنگ مشکی آن را در اختیار داشتیم که رنگ جذابی است، این رنگ اثر لک و کثیفی را خیلی کم به خود جذب می‌کند، البته بدنه پلاستیکی و طرح‌های روی آن خود یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا لک بر روی گوشی نماند. همچنین بدنه گوشی و فریم مات است و این مورد خود نیز به کاهش لک بر روی بدنه کمک می‌کند؛ یعنی این گوشی از آن مدل‌ها نیست که خیلی راحت کثیف شود و مجبور باشید مدام جای انگشتان دست را از روی آن پاک کنید.

جمع‌بندی

به طور کلی کیفیت بدنه و طراحی ویکو T10 نه عالی است و نه بد، می‌توانیم از واژه «مناسب» برای طراحی و کیفیت بدنه ویکو T10 استفاده کنیم. واقعا نمی‌توان ایراد بزرگی به بدنه و طراحی ویکو T10 وارد کرد و طراحی این مدل نسبت به رنج قیمتی که در آن قرار دارد بسیار خوب، شیک و قابل قبول است.

نمایشگر ویکو T10

همانطور که طراحی در این مدل بسیار معمولی است، کیفیت نمایشگر گوشی نیز معمولی و در حد یک مدل پایین‌رده است. ویکو در این مدل از یک نمایشگر 6.5 اینچی IPS LCD استفاده کرده که در این رده قیمت نمایشگر بسیار خوبی محسوب می‌شود. چند مدل از رقبای این مدل نمایشگر TFT دارند که کیفیت آن‌ها به مراتب پایین‌تر از نمایشگر ویکو T10 است، البته چند مدل دیگر در این رده هستند که با نمایشگر IPS LCD به بازار عرضه شده‌اند و کیفیت نمایشگر آن‌ها قابل قبول است.

صفحه نمایش ویکو دارای رزولوشن اچ‌دی‌پلاس یا 720 در 1600 است و از نسبت 20:9 بهره می‌برد. در هر اینچ این صفحه نمایش 270 پیکسل وجود دارد که برای یک مدل پایین‌رده تراکم پیکسلی متعادلی محسوب می‌شود. دور نمایشگر حاشیه نسبتا ضخیمی وجود دارد، همچنین در بالای آن ناچ قطره‌ای دیده می‌شود که در مجموع باعث شده تا تنها 82.1 درصد پنل جلویی به صفحه نمایش اختصاص پیدا کند.

به طور کلی نمایشگر این مدل شما را راضی نگه می‌دارد، نمایش رنگ سفید و مشکی در ویکو T10 نسبت به قیمتی که دارد، مناسب است، همچنین رنگ‌های مختلف به حالت طبیعی به نمایش در می‌آیند و کیفیت رنگ‌ها قابل قبول است.

از طرفی روشنایی صفحه در جای تاریک و روشن به خوبی تغییر می‌کند و حتی زیر تابش مستقیم آفتاب نیز می‌توانید با گوشی کار کنید. زاویه دید این نمایشگر کمی محدودتر از دیگر مدل‌های این رده است و اگر از زاویه‌های مختلف به آن نگاه کنید، یک سایه تاریک بر روی صفحه احساس خواهید کرد.

همانطور که انتظار می‌رود در این نمایشگر از HDR یا نرخ تازه‌سازی 90 یا 120 هرتزی خبری نیست و قابلیت‌هایی که نمایشگر به شما می‌دهد کاملا معمولی و ابتدایی است.

به این ترتیب نکته خاص دیگری در مورد نمایشگر نمی‌ماند، نمایشگر ویکو T10 در مجموع کیفیت بالایی ندارد، یک نمایشگر کاملا معمولی برای انجام کارهای روزمره است و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

قفل و امنیت

این مدل هیچ قفل بیومتریکی ندارد، درواقع از اثر انگشت و تشخیص چهره هیچ خبری نیست و صرفا با روش‌های کلاسیک مانند پسورد، پترن و پین می‌توانید گوشی خود را قفل کنید. در برخی از مدل‌های رقیب ویکو T10 هم خبری از حسگر اثر انگشت و قفل چهره نیست و اگر این دو ویژگی را لازم دارید، بهتر است کمی روی بودجه خود بگذارید و یک گوشی گران‌تر خریداری کنید.

رابط کاربری ویکو T10

بخش رابط کاربری یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این گوشی با سایر گوشی‌های معمولی را رقم می‌زند؛ چرا که گوشی ویکو T10 از نسخه Go اندروید 11 استفاده می‌کند. اندروید گو یا Go Edition، در واقع نسخه سبک‌تری از سیستم عامل اندروید است که برای مدل‌های پایین‌رده و با سخت‌افزار ضعیف‌تر طراحی شده است. این سیستم عامل سبک‌تر، باعث بهبود سرعت و عملکرد گوشی می‌شود و این اطمینان را ایجاد می‌کند که مدل‌های پایین‌رده دچار هنگ یا کندی زیادی در اجرای اپلیکیشن‌ها نشوند.

اپلیکیشن‌ها نیز برای Android Go به صورت مشخص طراحی شده‌اند و در گوگل‌پلی می‌توانید نسخه‌های سازگار و مخصوص اندروید Go را ببینید. برنامه‌های کاربردی محبوب و متعددی هم از همان آغاز کار اندروید Go، برای این سیستم عامل بهینه شده‌اند و آپدیت‌های منظم (طبیعتا با حجم و تعداد کم‌تر) و مخصوصی هم دریافت می‌کنند. علاوه بر آن اپلیکیشن‌های اندروید Go حجم کم‌تری می‌گیرند که باعث آزاد بودن فضای بیش‌تر می‌شود. در این گوشی اپلیکیشن‌های معدودی (مانند Gallery Go و Google Go) از نسخه انحصاری اندروید Go دیدیم و سایر برنامه‌ها، برنامه‌های کاربردی معمولی بودند.

هنگامی که با ویکو T10 کار می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که یک گوشی پایین‌رده با قیمت ارزان در دست دارید؛ پس نیاز است که توقع خود را از این گوشی تا حدی پایین آورید. به تبع آن، اندروید Go هم زیبایی آنچنانی ندارد و چه صفحه لاک‌اسکرین، چه اپ دراور که برنامه‌ها در آن قرار دارند، از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نیستند. حتی برای سبک شدن گوشی، شما نمی‌توانید ویجت خاصی مثل ساعت یا آب و هوا به صفحه اصلی (هوم اسکرین) اضافه کنید. می‌توانید اپ دراور را هم بردارید و تمام اپ‌ها را در هوم اسکرین خود داشته باشید که این کار محیط گوشی شما را زیباتر می‌کند؛ با نگه داشتن روی صفحه و رفتن به تنظیمات Home screen، می‌توانید نحوه جابه‌جا شدن بین صفحات را هم تغییر دهید.

ظاهر قسمت‌هایی که گفتیم را می‌توانید در اسکرین‌شات‌ها ببینید. همچنین هر اسکرین‌شاتی که بگیرید هم، مطابق عکس سمت راست بالا می‌توانید همان لحظه ویرایش یا اشتراک‌گذاری کنید. کلاً در بخش ادیت، این گوشی حداقل نیازها را برآورده می‌کند. طبیعتا گالری پیش‌فرض این گوشی برای عکس‌ها و ویدیوها، Gallery Go (برنامه گوگل مخصوص اندروید Go) است که در آن امکانات مختلف ادیت عکس، همانند فیلتر و امکانات برش برای ویدیو وجود دارد که می‌توانید فضای رابط کاربری آن را در عکس‌های زیر ببینید.

باگی که احتمالا در هنگام کار با قسمت برش ویدیو در ویکو T10 با آن مواجه می‌شوید، از قابلیت Gestures گوشی ناشی می‌شود. وقتی Gestures فعال باشد و بخواهید خط نقطه شروع و پایان ویدیو را جابه‌جا کنید، حالت ژست بازگشت (back) پیش می‌آید؛ برای رفع این موضوع باید حساسیت بخش Gestures را روی حداقل بگذارید. برای صحبت بیشتر درباره قابلیت Gestures، به بخش بعد می‌رویم.

منوی Navigation و مالتی‌تسکینگ 

قابلیت Gestures در این مدل، از بخش System در منوی اصلی قابل فعال‌سازی است. با فعال‌سازی این بخش، دکمه‌های بازگشت، صفحه اصلی و برنامه‌های اخیر (دکمه‌های navigation) از بین می‌روند و مانند سه عکس سمت چپ تصاویر بالا و تمام تصاویر پایین، گوشی شما تمام صفحه می‌شوند. یکی از مشکلات دکمه‌های navigation که در کار با گوشی با آن روبه‌رو شدیم، غیرقابل تغییر بودن ترتیب آن‌ها بود که می‌توانید در عکس بالا سمت راست مشاهده کنید. دکمه بازگشت در سمت چپ و دکمه برنامه‌های اخیر در سمت راست قرار دارد و ما نتوانستیم بخشی را پیدا کنیم که با استفاده از آن، جای این دکمه‌ها را تغییر دهیم.

یکی دیگر از مشکلات قابلیت Gestures این رابط کاربری، هنگامی رخ می‌دهد که کیبورد شما روی صفحه باشد. همان‌طور که در تصویر دوم از سمت راست می‌بینید، کشیدن کناره تصویر به سمت چپ، حکم دکمه Back را دارد، ولی اگر مقداری پایین‌تر از چیزی که در اسکرین‌شات می‌بینید این کار را انجام دهیم، روی کیبورد تاچ می‌خورد و تایپ می‌شود. این در حالیست که گوشی‌هایی با اندروید معمولی، عمدتا این مشکل را ندارند و بدون آن‌که دست خود را خیلی بالا ببرید، از روی کیبورد هم می‌توانید ژست back را انجام دهید.

برای مالتی‌تسکینگ فقط جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها از طریق بالا کشیدن صفحه (یا لمس دکمه مربع شکل برنامه‌های اخیر در حالت فعال بودن دکمه‌های navigation)، می‌توانید برنامه‌های باز را ببینید و بین آن‌ها جابه‌جا شوید. اگر هم پایین صفحه (روی خط سفید یا طوسی کوچک پایین‌ترین قسمت صفحه) را به سمت راست یا چپ بکشید هم خیلی راحت بین برنامه‌ها جابه‌جا می‌شوید و این قابلیتی خوب و سریع برای جابه‌جایی بین برنامه‌ها است. طبیعتاً از این گوشی پایین‌رده و با اندروید Go، نمی‌توان انتظار قابلیت‌های دیگری مثل اسپلیت‌اسکرین برای مالتی‌تسکینگ داشت.

جمع‌بندی تجربه کار با رابط کاربری

اگر بخواهیم تجربه کار با رابط کاربری ویکو T10 را جمع‌بندی کنیم؛ ویکو T10 نمره قبولی را می‌گیرد. درست است که ایرادات و باگ‌هایی را در رابطه با آن مطرح کردیم؛ ولی اگر واقع‌گرایانه نگاه کنیم، اکثر این مشکلات برای اندروید Go و بهایی هستند که برای سبک‌تر و روان‌تر شدن گوشی می‌پردازیم.

در مجموع، انتخاب اندروید Go برای این گوشی تصمیمی درست بود و نسبت به انتظاراتی که باید از آن داشته باشید هم، در کارهای روزمره خوب و روان عمل می‌کند.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد مشمول بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی ویکو T10 می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر.

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیلی کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

بله

کار کردن با یک دست آسان است؟

بله

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

تا حدودی

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

ندارد

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

ندارد

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

ندارد

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

ندارد

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

ندارد

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

سخت‌افزار ویکو T10

رسیدیم به بخش سخت‌افزار این گوشی پایین‌رده، جایی که باید کمترین انتظار ممکن را از گوشی داشته باشید. شرکت ویکو در این گوشی از تراشه مدیاتک Helio A22 استفاده کرده که یک پردازنده چهار هسته پایین‌رده را در خود جا داده است.

نتایج و اعداد و ارقام این تراشه چنگی به دل نمی‌زنند و تقریبا نباید هیچ انتظاری جز بالا آوردن گوشی و رابط کاربری از آن داشته باشید. البته لازم به ذکر است که با توجه به برچسب قیمتی که بر روی این گوشی خورده، نمی‌توان ایراد خاصی را به این بخش وارد کرد.

مشخصات

پردازنده موجود در این گوشی 12 نانومتری بوده و 4 هسته یکسان در آن فعالیت می‌کنند. چهار هسته موجود، Cortex A53 هستند و فرکانس آن‌ها به 2 گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده گرافیکی PowerVR GE8300 نیز امور پردازش گرافیکی را برعهده خواهد داشت.

هر دو پردازنده، پایین‌رده هستند و عملکرد ضعیفی دارند، اما تقریبا هر ایراد گوشی را می‌توان با قیمت بسیار کم آن توجیه کرد. این اتفاق باعث می‌شود که اگر پردازنده ویکو T10 را نقطه ضعف گوشی ندانیم، نقطه قوت هم حساب نکنیم.

رم و حافظه

توضیحات زیادی نمی‌توان در این بخش آورد، چرا که گوشی ویکو تی 10 تنها در یک مدل به فروش می‌رسد. این مدل 2 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد و مدل دیگری از آن عرضه نشده است. خبر خوب این است که شما می‌توانید با استفاده از MicroSD حافظه گوشی را به میزان 512 گیگابایت افزایش دهید.

بازدهی و گیمینگ

تجربه استفاده گوشی در بخش رابط کاربری و انجام کارهای عادی، بسیار روان و بدون مشکل است، اما وقتی بخواهید هر کار فراتری انجام دهید، به مشکلاتی برخورد خواهید کرد. برای مثال ما در تست‌های خود، بازی Bowmasters را نصب و اجرا کردیم. تجربه بازی آن‌قدری بد نبود که بگوییم به هیچ‌وجه روی ویکو تی 10 بازی نصب نکنید! ولی باید بدانید که این گوشی به هیچ‌وجه یک گوشی گیمینگ نیست و اجرای بازی‌های نیمه‌سنگین نیز برای آن سنگین به حساب می‌آیند.

به یاد بیاورید که قیمت گوشی در دنیایی که گوشی‌های 60 و 70 میلیونی، امری طبیعی هست، زیر 3 میلیون تومان است (در حال حاضر)! پس اجرای بازی‌ها با فریم‌ریت بد نه تنها نقطه ضعف نیست، بلکه صرف توانایی اجرای آن‌ها نقطه قوت بزرگی به حساب می‌آید.

بنچمارک‌ها

در این بخش ما سخنان قبلی خود را به اعداد و ارقام معتبر تبدیل کردیم. جدا از نتایج خود گوشی ویکو T10، ما دو گوشی ردمی 9A و A03 Core را نیز آوردیم که تقریبا رقیب‌های این گوشی محسوب می‌شوند. همچنین یک گوشی پرچم‌دار را نیز به جدول اضافه کردیم تا حس بهتری به اعداد و ارقام جدول داشته باشید.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy S22 Ultra

968359

76fps

3657/1180

Galaxy A03 Core

115565

3.7fps

762/148

Redmi 9A

102776

3.1fps

460/133

Wiko T10

94887

2.1fps

516/144

Galaxy A01 Core

43177

0.8fps

331/107

گرما و خنک‌کنندگی 

استفاده از سخت‌افزار نسبتا ضعیف، مزیت‌های خود را هم دارد! به لطف استفاده از 4 هسته پردازشی با فرکانس حداکثری 2 گیگاهرتز، گوشی در حالت کلی گرمای کمی تولید می‌کند که بخواهد آن را کنترل کند. در تجربه روزمره، حتی گوشی را خارج از دمای عادی محیط نخواهید دید و حتی در تست‌های سنگین، دمای گوشی به قدری کم افزایش یافت که صرفا می‌توانید با لمس دقیق آن بفهمید که گوشی روشن است! یعنی گوشی اصلا گرم هم نمی‌شود چه برسد به داغ شدن!

کانکشن و آنتن‌دهی 

این بخش هیچ برتری را برای ویکو تی 10 ثبت نمی‌کند و حداقل امکانات برای آن در نظر گرفته شده است. پشتیبانی از وای‌فای، بلوتوث 5 و 4G در گوشی تعبیه شده تا نتوان ایراد خاصی به آن گرفت. سنسورهای مختلفی همچون مجاورت، نور محیط و شتاب‌سنج نیز در گوشی قرار داده شده و دو سنسور ژیروسکوپ و قطب‌نما وارد مشخصات گوشی نشده‌اند.

دوربین ویکو T10

اگر به قاب پشتی ویکو تی 10 نگاه بیندازید، جدا از طرح زیبای بدنه، یک دوربین اصلی خواهید دید که کنار آن، یک فلش به طرز هوشمندانه‌ای قرار داده شده که اگر از دور آن را ببینید، شبیه یک دوربین دوم دیده می‌شود؛ اما وظایف عکس‌برداری و فیلم‌برداری به تک دوربین 13 مگاپیکسلی سپرده شده است.

ویکو t10

اگر بخواهیم نقد دوربین ویکو T10 را خلاصه کنیم، باید بگوییم که در حالت کلی دوربین عملکرد ضعیفی دارد و تنها در شرایط نوری خوب، عملکرد تقریبا قابل قبولی دارد؛ البته باید توجه داشته باشیم که با یک گوشی اقتصادی و پاییین‌رده طرف هستیم! برای همین باید بگوییم نسبت به قیمت، کیفیت عکس‌ها خوب و بدون مشکل خاصی است.

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسلی واید با فوکوس خودکار

تصویربرداری در روز 

کیفیت تصاویری که با تک دوربین ویکو تی 10 ثبت می‌شوند کاملا به شرایط نوری وابسته است. اگر میزان نور خوب باشد و زاویه نور نسبت به دوربین مناسب باشد، می‌توانید تصاویر با کیفیت و وضوح خوبی را بگیرید. اما اگر نور کم باشد، وضوح عکس کاهش می‌یابد و نویز تصویر زیاد می‌شود.

همچنین اگر نور زیادی به دوربین برسد، یعنی برای مثال اگر در کادر شما لامپ یا چراغی باشد، این نور اضافه تاثیر بسیار بدی را روی عکس‌ها می‌گذارد، حجم زیادی از تصویر شما کاملا سفید خواهد شد و بقیه بخش‌های تصویر نیز حالتی سفید رنگ به خود خواهند گرفت.

تصویربرداری در شب

تصویر برداری شب با این مدل تعریفی ندارد، دوربین ویکو T10 در صورت نور مناسب می‌تواند عکس‌های قابل قبولی بگیرد اما در نور کم نویز در عکس‌ها زیاد است و اوتو فوکوس هم به خوبی کار نمی‌کند، به این ترتیب برای عکس‌گرفتن در شب بهتر است خیلی بر روی دوربین این مدل حساب باز نکنید.

زوم

با توجه به این که لنز مجزای دیگری برای این بخش در نظر گرفته نشده تا قیمت گوشی به مدل‌های پایین‌رده برسد، نمی‌توان انتظار زوم‌های با کیفیت چندین برابری را داشت. با این حال، شما می‌توانید با استفاده از زوم دیجیتال، زوم‌های حداکثر 5 برابری را ثبت کنید که کیفیت قابل قبولی دارند و ایراد خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

سلفی

دوربین سلفی گوشی ویکو T10، وضوح 5 مگاپیکسل دارد که چندان جای تعریف ندارد. بهتر است بیشتر به چشم یک وبکم برای برقراری تماس به آن نگاه کنید تا دوربینی برای ثبت تصاویر! البته شما می‌توانید با پیدا کردن یک شرایط نوری بی‌نقص و مناسب، عکس‌های قابل قبولی نیز بگیرید.

 

فیلم‌برداری

با این مدل تنها می‌توانید به صورت 1080 و با 30 فریم فیلم‌برداری کنید. کیفیت فیلم‌برداری مجددا به نور وابسته است، اگر نور خوبی در محیط باشد می‌توانید فیلم‌های قابل قبولی بگیرید اما اگر شرایط نوری خوب نباشد، کیفیت فیلم‌ها پایین می‌آید. در این مدل خبری از لرزش‌گیر اپتیکال نیست و به همین دلیل هنگام فیلم گرفتن بهتر است حواستان به لرزش دوربین باشد.

رابط کاربری

درمورد بخش رابط کاربری نمی‌توان حرف زیادی زد، چرا که خود گوشی در این بخش حرف زیادی برای گفتن، ندارد. با توجه به مشخصات محدود دوربین‌ها و پردازنده پایین‌رده، دوربین کارهای زیادی را نمی‌تواند انجام دهد و به تبع آن رابط کاربری دوربین بسیار ساده بوده و آپشن‌های زیادی نتوانسته در خود جا دهد.

البته گوشی چند آپشن معدود و محدود نیز دارد، برای مثال در کنار آیکون‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری، یک آیکون برای جلوه‌های ویژه قرار گرفته که مشابه با اپ‌های اسنپ‌چت و اینستاگرام چند افکت را در خود جا داده است.

همچنین در بخش تنظیمات شما به بخش‌های مختلفی مانند تگ‌گذاری موقعیت و پانوراما نیز دسترسی خواهید داشت. یک ایرادی که می‌توانیم به رابط کاربری ویکو وارد کنیم این است که دکمه فعال‌سازی نایت مود در تنظیمات قرار داده شده، بهتر بود این دکمه به منوی اصلی دوربین اضافه می‌شد که هم دسترسی به آن سریع‌تر می‌شد و هم کمی از ظاهر بسیار ساده آن می‌کاهید.

اسپیکر

ویکو T10 تنها یک اسپیکر دارد که در فریم پایینی گوشی قرار گرفته و کیفیت آن مناسب است. صدای موسیقی در این اسپیکر بلندی مناسبی دارد اما وضوح و شفافیت آن به مقداری نیست که بتوانید همیشه برای گوش دادن بر روی آن حساب باز کنید. بلندی صدای اسپیکر مدل پایین‌رده ویکو برای گوش دادن به موسیقی در یک اتاق مناسب است؛ البته توجه داشته باشید زمانی که صدا به اوج می‌رسد از کیفیت آن کاسته می‌شود.

همچنین صدا در اسپیکر این گوشی کمی تیز و زیر است و گاهی اجزای مختلف ادوات موسیقی در یک آهنگ به خوبی شنیده نمی‌شود. به طور کلی این اسپیکر انتخاب خوبی برای گوش دادن به موسیقی نیست و شاید بتوان کتاب صوتی یا سخنرانی با آن گوش داد، برای گوش دادن به موسیقی بهتر است از هندزفری استفاده کنید، این مدل دارای جک هدفون بوده و می‌توانید هندزفری سیمی به آن متصل کنید.

باتری

باتری گوشی Wiko T10 را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین نقطه قوت آن معرفی کرد. این باتری 5000 میلی‌آمپری با توجه به مصرف برق بسیار پایین دیگر قطعات، شارژدهی بسیار خوبی دارد. استفاده دوروزه از گوشی با ویکو T10 امری طبیعی و نرمال خواهد بود و حتی شاید با استفاده‌های کمتر، به سه روز نیز برسد.

در ادامه، نتایج تست اختصاصی آی‌تی‌رسان از باتری را آورده‌ایم. در این تست، گوشی تا 100 درصد شارژ می‌شود، سپس یک کار به صورت ثابت و دوره زمانی 5 دقیقه‌ای به گوشی داده می‌شود و افت شارژ آن اندازه‌گیری می‌شود.

 تست

نتیجه (بر حسب درصد شارژ)

پخش فیلم FHD با روشنایی حداکثری

0.9

ضبط فیلم FHD 30fps با روشنایی حداقلی

1.15

بازی Bowmasters با روشنایی حداکثری

1.2

مکالمه تصویری با روشنایی حداکثری

0.5 

این شارژدهی بالا برای ما دردسر‌ساز نیز شد؛ چرا که در بخش بعدی به تست سرعت شارژ گوشی خواهیم پرداخت و سرعت شارژ 0 تا 100 آن را خواهیم سنجید، اما تمام کردن باتری این گوشی برای شروع این تست، چالش بزرگی برای ما بود!

یک قانون نانوشته‌ای که در دنیای محصولات پایین‌رده وجود دارد این است که هیچ بخشی در گوشی نباید بی‌نقص باشد! باتری گوشی با این که شارژدهی فوق‌العاده‌ای دارد، سرعت شارژ بسیار پایینی دارد زیرا از فست شارژ پشتیبانی نمی‌کند. به این ترتیب بیش از سه ساعت طول می‌کشد تا باتری به طور کامل شارژ شود که زمان بسیار زیادی است اما اکثر مدل‌های این رده، همین شرایط را دارند.

جمع‌بندی ویکو T10

ویکو T10 یک گوشی زیبا، با طراحی جذاب و مستحکم است. این مدل از یک نمایشگر معمولی بهره می‌برد که برای یک گوشی میان‌رده مناسب است و می‌تواند انتظارات را برآورده سازد.

همچنین در سخت افزار T10 هیچ مشکلی دیده نمی‌شود و گوشی بدون لگ و کندی از پس اجرای نسخه سبک و شبیه به اندروید خام 11 بر می‌آید، حتی قابلیت اجرای بازی‌ کال‌آف‌دیوتی با گرافیک پایین و بدون داغ شدن را نیز دارد.

عملکرد دوربین ویکو T10 در حد رفع نیاز است، نمی‌توانیم بگوییم که دوربین این مدل عکس‌های با کیفیتی می‌گیرد، زیرا این چنین نیست، دوربین تنها در شرایط نوری مناسب قادر به گرفتن تصاویر مناسب است ولی اگر نور به میزان کافی نباشد، گرفتن عکس خوب با دوربین T10 به یک چالش تبدیل خواهد شد.

در نهایت عملکرد باتری این گوشی نقطه قوت است و شارژدهی بسیار مناسبی دارد هر چند زمان شارژ شدن گوشی بسیار زیاد است.

ویکو T10 برای چه افرادی مناسب است؟

این گوشی برای افرادی مناسب است که قصد ندارند هزینه زیادی برای خرید گوشی بپردازند. افرادی که تنها می‌خواهند با گوشی وب‌گردی کنند و از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند نیز می‌توانند به سراغ این مدل بروند. اما اگر قصد بازی یا عکس‌برداری دارید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و مدل‌هایی مثل گلکسی A03s را انتخاب کنید.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
خیر
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
خیر
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
خیر
مدیران
خیر
مشاغل آزاد
خیر
رانندگان
بله
کارگران
بله
معلمین
خیر
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
خیر
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

این مدل برای افرادی خوب است که یک گوشی دم دستی با کیفیت برای انجام کارهای روزانه می‌خواهند و قابلیت‌های مختلف مانند حسگر اثر انگشت، وجود محافظ صفحه گوریلا گلس و دوربین با کیفیت برایشان اهمیتی ندارد.

افرادی مانند والدین، دانش آموزان و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که به دنبال یک گوشی خوش ساخت و با کیفیت با سخت افزار و محیط کاربری ساده و روان هستند، می‌توانند ویکو T10 را تهیه کنند.

گفتنی است که تلفن‌های همراه ویکو شامل دو ماه تعویض رایگان و ۲۴ ماه گارانتی عمران‌تل است. به همین خاطر درصورتی‌که تلفن همراه دارای مشکلات سخت افزاری باشد که منجر به باز شدن تلفن همراه شود و از طریق نرم افزاری قابل حل نباشند؛ تعویض دستگاه در دو ماه ابتدای خرید انجام می‌گیرد. همچنین تعویض تلفن‌های همراه ویکو در موارد مشابه با مندرج در گارانتی تلفن‌های همراه انجام می‌گیرد.

نقاط قوت و ضعف ویکو T10

نقاط قوت

طراحی مناسب

نمایشگر معقول

سخت افزار قابل قبول

رابط کاربری روان

کیفیت دوربین مناسب

شارژدهی بسیار خوب

نقاط ضعف

سرعت شارژ بسیار پایین

فاقد حسگر اثر انگشت

برخی باگ‌های نرم‌افزاری

6 در مورد “نقد و بررسی گوشی اقتصادی ویکو T10 (به همراه بررسی ویدیویی)”

  1. خیلی بررسی های خوب و نسبتا جامع و کاملی بود.دستت درد نکنه واقعا.براساس همین نظراتت میگیرم.امیدوارم برای یک زنگ و تلفن و سرچ ساده بدرد بخوره.ممنون

  2. مسعود صالح

    الان مثلا فرق بین کارگر و کارمند چیه که مناسب کارگر هست ولی مناسب کارمند نیست.. یعنی شان کارمند تو این گو.شی رعایت نشده؟ این یک توهین برای جماعه کارگری ما محسوب میشه.. کارگر شاید از اسب افتاده باشه ولی از اصل نه……..

    1. سعید صانعی

      سلام، فکر می‌کنم شما منظور ما رو بد متوجه شدید، ببینید معمولا افرادی که کار یدی انجام میدن، یک گوشی دم دستی دارند که قیمت بالایی نداره و اگر کثیف بشه، بیوفته یا بلایی سرش بیاد خیلی مهم نیست، این گوشی کلا کیفیت خیلی بالایی و شما اگر به دنبال یک گوشی برای انجام کارهای روزانه هستید بهتره یک مدل بهتر بخرید، اما اگر کسی هستید که به دنبال یک گوشی ساده و ارزون می‌گردید که برای اسنپ و تپسی، یا درس خوندن فرزندتون استفاده کنید میتونید ویکو T10 رو بخرید، همچنین والدینی که فقط با گوشی تلفن جواب میدن و کارگرهایی که به دنبال یک گوشی ارزان با شرایطی که گفتم هستند (معمولا برای گوشی دوم که خط کاریشون در اون هست) میتونن از این مدل استفاده کنند.
      واگر نه در حالت عادی اگر به دنبال یک گوشی با کیفیت مناسب برای انجام کارهای شخصی روزمره هستید، بهتره یک مدل با کیفیت‌تر بخرید

  3. سلام در برخی سایت ها هنوز گوشی های سامسونگ مدل های a20 و a20s که البته نسخه معمولی به دلیل وجود صفحه سوپرامولد فکر کنم. بهتر باشه موجودن به نظرتون مدل a03s که گفتین بهتره یا این دو مدل و این گوشی ویکو در مقابل a20 رو چطور می‌بینین ؟

    1. سعید صانعی

      گلکسی A03s بهتره، درسته که نمایشگر سوپرامولد نداره ولی پردازندش خیلی از a20 قوی‌تره و تو کار روزانه اذیت نمیکنه

  4. فرید افشار

    اگه مثل قبلنا حسین عالیان توی این ویدیوی بررسی می اومد قطعا طراحی این گوشی رو سوژه می کرد?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH