نکاتی مهم برای شروع برنامه نویسی حرفه ای که حتما باید بدانید

برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌های کاری موردتوجه در بازار کار امروز است که اهمیت بسیار زیادی برای بسیاری از کسب‌وکارها دارد. تعداد بالای آگهی‌های استخدامی در حوزه برنامه نویسی نشان می‌دهد که نیاز شدیدی به استخدام برنامه نویسان حرفه‌ای و استخدام کارآموز برنامه‌ نویسی وجود دارد.

این در حالی است که حوزه برنامه نویسی دارای مسیرهای شغلی متعددی است. همچنین کار در حوزه برنامه نویسی دارای جذابیت‌های مخصوص به خود است. به‌عنوان‌مثال مشارکت در ساخت یک نرم افزار از طریق برنامه نویسی موبایل، می‌تواند ضمن درآمدزایی قابل‌توجه، رزومه خوبی را برای کارجویان ایجاد نماید. در این مقاله به معرفی نکات مهمی که باید در مسیر یادگیری برنامه نویسی به آن‌ها توجه کنید می‌پردازیم.

فرصت‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی

قبل از معرفی نکات مهم برای شروع برنامه نویسی، بهتر است نگاهی به فرصت‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی در بازار کار امروز داشته باشیم. شما می‌توانید برای آگاهی از فرصت‌های استخدام کاراموز برنامه نویس اینجا را ببینید.

در ادامه برخی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری برای برنامه‌ نویسان مبتدی آورده شده است:

  • استخدام کارآموز برنامه نویسی پایتون
  • جاوا اسکریپت
  • برنامه نویسی php

نکات مهم برای یادگیری برنامه نویسی

اغلب برنامه نویسان قبل از شروع به یادگیری برنامه ‌نویسی و ارسال رزومه خود برای آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی، تنها به انتخاب یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی موجود اکتفا کرده و بدون هیچ‌گونه برنامه‌ مشخصی، قدم در مسیر یادگیری برنامه نویسی می‌گذارند.

ثبت‌نام و شرکت در یکی از دوره های آموزشی حوزه برنامه نویسی، یادگیری برنامه نویسی از طریق کار روی یک پروژه عملی یا تهیه یک کتاب آموزش برنامه‌نویسی، معمولا یکی از اولین اقدامات اغلب برنامه نویسان در مسیر یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی است.

در حقیقت به‌ندرت می‌توان فردی را یافت که قبل از شروع به یادگیری برنامه نویسی حرفه‌ای، یک مسیر یادگیری یا برنامه مشخصی برای خود ترسیم کرده باشد. این مسیر یادگیری می‌تواند چراغ راهی برای برنامه‌ نویسان باشد که به مفاهیم برنامه‌نویسی مرتبط با حوزه کاری، زبان‌های برنامه‌نویسی موردنیاز جهت درآمدزایی و ابزارهای مهمی که تقریبا هر برنامه‌نویسی به شکل روزانه از آن‌ها استفاده می‌کند، اشاره دارد.

در این مقاله با اشاره به نکات مهم و قابل‌توجه قبل از شروع برنامه نویسی، یک مسیر حرفه‌ای برای یادگیری برنامه‌نویسی به شما معرفی خواهیم نمود. چنانچه ادامه این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، قطعا می‌توانید با آگاهی و اعتماد‌به‌نفس بیشتری برای آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی رزومه خود را ارسال کنید.

قبل از شروع برنامه نویسی، با معماری کامپیوتر و مبانی داده‌ها آشنا شوید

یکی از جالب‌ترین موارد در رابطه با زبان‌های برنامه‌نویسی مانند زبان برنامه نویسی پایتون و برنامه نویسی php، این موضوع است که برنامه نویسان بدون نیاز به داشتن اطلاعات کامل و دقیق درباره سخت‌افزارهای کامپیوتری، اقدام به ایجاد سایت‌ها و نرم افزارهای مختلف می‌کنند.

اگرچه توانایی کار با زبان‌های برنامه نویسی موبایل، برنامه‌ نویسی پایتون و… به معنای افزایش مهارت‌های برنامه‌ نویسان است، اما دانستن مفاهیم سخت‌افزاری هم می‌تواند در حوزه برنامه نویسی مفید باشد. قبل از شروع برنامه نویسی بهتر است اطلاعات دقیقی درباره مفاهیمی مانند حافظه کامپیوتر و پردازنده آن داشته باشید. همچنین آشنایی با مفهوم «بیت (bit)» و دستگاه اعداد باینری یا دودویی (binary representation)،‌ برای برنامه نویسی حرفه‌ای ضروری است.

با نحوه کار زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا شوید

یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا مانند زبان برنامه نویسی پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت و زبان برنامه نویسی php، با ایجاد کلمات و عبارت‌های کلیدی قابل‌فهم برای انسان، کار را برای عیب‌یابی، رفع خطا و یادگیری برنامه نویسی آسان می‌کند.

کدهایی که به‌وسیله برنامه نویسان تولید می‌شوند، باید به زبانی قابل‌فهم برای پردازنده یا همان دستورالعمل‌های باینری ترجمه شوند. بر اساس نوع زبان برنامه‌نویسی، کدهای برنامه نویسان ممکن است به شکل مستقیم یا با استفاده از یک کامپایلر (Compiler)، به کدهایی خوانا برای ماشین ترجمه ‌شوند.

به‌عنوان‌مثال زبان‌‌های برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت را می‌توان از نوع interpreted languages دانست که اغلب دستورات آن‌ها بدون نیاز به کامپایل کردن و به شکل مستقیم اجرا می‌شوند. این در حالی است که زبان برنامه نویسی موبایل جاوا از نوع compiled language است. دانستن این نوع از اطلاعات می‌تواند به برنامه نویسان در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب کمک فراوانی نماید.

یادگیری html و css را شروع کنید

در حقیقت html را می‌توان مانند استخوان‌های یک وب‌سایت دانست. Html با مشخص نمودن المان‌هایی که باید به کاربران نمایش داده شوند و تعیین اولویت نمایش المان‌ها، ساختار صفحات وب را تعیین می‌کند. هر ‌سایتی که تاکنون از آن بازدید کرده‌اید، دارای مجموعه‌ای از کدهای html و css است.

اغلب وب‌سایت‌ها دارای استانداردهای مشخصی برای نمایش محتواهای خود هستند. به‌عنوان‌مثال می‌توان عنوان، متن و لینک‌ به صفحات داخلی را برخی از این استانداردهای مورداستفاده در وب‌سایت‌ها دانست. تمام این اطلاعات به‌عنوان html ذخیره‌شده و ساختار یک صفحه اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر یک سایت اینترنتی بدون css، مانند یک کیک تزئین نشده است. با استفاده از css می‌توان مواردی مانند رنگ‌های پس‌زمینه، اندازه فونت، عرض و ارتفاع المان‌های html را تعیین نمود. خوب است بدانید که ازنظر فنی نمی‌توان html و css را جزء زبان‌های برنامه‌نویسی دانست. در حقیقت html و css را می‌توان داده‌های ذخیره‌شده در یک فایل دانست که برای ارسال به یک مرورگر وب و نمایش به کاربر نهایی، ایجاد شده‌اند.

شروع برنامه نویسی با ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی جاوا اسکریپت

استفاده از html و css تنها به ایجاد وب‌سایت‌های استاتیک منجر می‌شود. درحالی‌که اغلب وب‌سایت‌ها به پویایی بیشتر مانند امکان تغییر محتوا و تعامل کاربران با سایت، نیاز دارند. اینجا است که یادگیری جاوا اسکریپت و فریم ورک‌های آن، می‌تواند به کمک برنامه نویسان بیاید.

جاوا اسکریپت (JavaScript) یک زبان برنامه‌نویسی است که تنها برای ایجاد وب‌سایت‌ها ساخته شده است. جاوا اسکریپت به برنامه نویسان اجازه ایجاد کدهایی را می‌دهد که اجرای آن‌ها، موجب افزودن پویایی بیشتر به صفحات وب می‌شود.

مسیر یادگیری برنامه نویسی را با زبان برنامه نویسی پایتون ادامه دهید

شما می‌توانید به شکل تخصصی در هر یک از دوره های آموزشی زبان برنامه‌نویسی مانند دوره های آموزشی زبان برنامه‌ نویسی php یا دوره های آموزشی برنامه نویسی موبایل شرکت کنید. این در حالی است که به دلیل کاربردهای گسترده و محبوبیت روزافزون زبان برنامه نویسی پایتون، بهتر است در مسیر یادگیری برنامه نویسی، حتما به این زبان برنامه‌نویسی توجه کنید.

در حقیقت اطلاع از این موضوع که هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی به چه نحوی مشخصاتی یکسان را پیاده‌سازی می‌کنند، می‌تواند در انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی مناسب موثر باشد. زبان برنامه نویسی پایتون را می‌توان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسان مبتدی دانست. یادگیری راحت، منبع باز بودن و فرصت‌های متعدد برای استخدام کارآموز برنامه نویسی پایتون، برخی از دلایلی هستند که این زبان را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل کرده است.

جمع‌بندی

حوزه برنامه نویسی یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های کاری در بازار کار کشور است. امکان داشتن حقوق بالا و مزایای مناسب، کار روی پروژه‌های بین‌المللی و شرایط کاری منعطف، ازجمله مزایای شغلی حوزه برنامه نویسی است.

به دلیل تعدد منابع برای یادگیری برنامه‌نویسی و تنوع زبان‌هایی که در مسیر یادگیری برنامه‌نویسی وجود دارد، بهتر است قبل از شروع به یادگیری برنامه‌نویسی، با نحوه ورود حرفه‌ای به بازار کار این حوزه آشنا شوید. در این مقاله با اشاره به نکات مهم برای شروع برنامه نویسی، شما را با برخی از فرصت‌های استخدام کارآموز برنامه نویسی در ایران آشنا نمودیم.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH