ورودی و خروجی تراکنش بیت کوین چیست؟

اگر تاکنون از کیف پول شخصی خود برای کسی بیت کوین BTC ارسال کرده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که مقدار ارسال شده، از مقداری که شما می‌خواستید ارسال کنید بیشتر است؛ مطمئناً می‌خواهید بدانید که این اتفاق چرا می‌افتد. ما توضیح خواهیم داد. نگران نباشید پولی از دست نرفته‌ است.

مانند بسیاری از چیزهایی که در مورد بیت کوین وجود دارند، این یکی نیز با بلاک‌چین شروع می‌شود. بلاک‌چین یک دفتر کل عمومی غول‌پیکر است که تمام تراکنش‌های بیت کوین را ردیابی می‌کند. اگر بیت کوین دارید، شما (و عموم مردم) می‌توانید از بلاک‌چین، برای یافتن تمام تراکنش‌هایی که تاکنون به آدرس شما انجام شده است استفاده کنید. به تراکنش‌هایی که در آن‌ها شما دریافت کننده بوده‌اید «ورودی‌ها – Input» گفته می‌شود. این ورودی ها برای انجام پرداخت‌ها ضروری هستند.

حال فرض کنید به رستورانی رفته‌اید که بیت کوین می‌پذیرد و در آنجا مقداری غذا سفارش می‌دهید. وقتی می‌خواهید مبلغ سفارش خود را پرداخت کنید، به جای تحویل پول نقد به صندوق‌دار، کلید عمومی او را می‌گیرید و با استفاده از این کلید، او را به بیت کوین خود ارجاع می‌دهید. در این حالت، به بیت کوین شما «خروجی – Output» گفته می‌شود.

برای اینکه ارزش بیت کوین تقسیم و ترکیب شود، تراکنش‌های آن دارای ورودی و خروجی های متعدد هستند. در تراکنش‌ بیت کوین معمولاً یا یک ورودی از یک تراکنش بزرگتر قبلی وجود دارد یا ورودی های متعددی که مقادیر کمتری دارند و با هم ترکیب می‌شوند.

ورودی و خروجی بیت کوین به زبان ساده

  • بلاک‌چین، تمام تراکنش‌هایی که تاکنون به مقصد کیف پول شما انجام شده‌ است را ذخیره می‌کند. این تراکنش‌های دریافتی «ورودی» نامیده می‌شوند.
  • وقتی می‌خواهید پولی پرداخت کنید، دریافت کننده را به بیت کوین های خود که در اینجا «خروجی» نامیده می‌شوند، ارجاع می‌دهید.
  • قصد دارید در یک تراکنش، ۲ بیت کوین را به آدرس مقصد ارسال کنید اما فقط ۱ ورودی دارید که نشان می‌دهد ۴ بیت کوین دریافت کرده‌اید.
  • نمی‌توان نیمی از یک ورودی را واریز کرد. بنابراین شما ۴ بیت کوین ارسال می‌کند و ۲ بیت کوین را به عنوان «بقیه پول» پس می‌گیرید.

سازوکار فوق، به تفصیل توضیح داده خواهد شد:

در این سازوکار، تایید می‌کنید که تمام تراکنش‌های شما باید به تعداد بیت کوین هایی که برای خرید نیاز دارید، اضافه شود. این، همان خروجی است و از یک یا چند ورودی قبلی تشکیل شده است.

وقتی از ورودی‌های خود برای پرداخت استفاده کنید، بیت کوین های شما «خرج شده» در نظر گرفته می‌شوند و این بدان معناست که نمی‌توانید دوباره از آن برای پرداخت استفاده کنید. در واقع وقتی شما از ورودی برای خرید استفاده می‌کند و بیت کوین شما به عنوان خروجی تایید می‌شود، به ورودی فروشنده تبدیل می‌شود. سپس فروشنده می‌تواند از آن برای خرید استفاده کند.

وقتی صحبت از خرج‌ کردن ورودی‌ها می‌شود، شما این امکان را ندارید که فقط بخشی از آن را خرج کنید. فرض کنید که می‌خواهید برای کاربر ۲ بیت کوین بفرستید؛ اما فقط یک ورودی دارید که نشان می‌دهد ۴ بیت کوین دریافت کرده‌اید. همانطور که نمی‌توانید برای پرداخت ۵۰۰۰ تومان،‌ یک اسکناس ۱۰۰۰۰ تومانی را از وسط نصف کنید، برای پرداخت ۲ بیت کوین نیز این امکان وجود ندارد که فقط نصف ورودی خود را خرج کنید. بنابراین، همانطور که ۱۰۰۰۰ هزار تومانی خود را به صندوقدار می‌دهید و او به شما یک ۵۰۰۰ تومانی «بقیه پول» می‌دهد، هر ۴ بیت کوین خود را به بلاک‌چین می‌دهید و بلاک‌چین ۲ بیت کوین به شما «بقیه کوین» می‌دهد.

به همین دلیل است که گاهی اوقات هنگام انجام معامله، کوین‌هایی که ارسال شده‌است بیش‌تر از کوین‌هایی است که شما ارسال کرده‌اید. کوین‌های اضافی به آدرس تغییر شما بازگردانده می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را در کیف پول داشته باشید. در نهایت، همه چیز در دفتر کل ثبت می‌شود.

اگر می‌خواهید ببینید که ورودی‌ها و خروجی‌ها چگونه کار می‌کنند، در این صورت می‌توانید حالت «پیشرفته» را در بلاک‌ چین روشن کنید. سپس قادر خواهید بود که ورودی‌ها را ردیابی کنید و متوجه شوید که کدام ورودی‌ها خرج شده و کدام خرج نشده‌اند.

انواع تراکنش‌های بیت کوین از نظر ورودی و خروجی

هر تراکنش در بلاک‌چین بیت کوین دارای یک یا بیشتر ورودی، و یک یا بیشتر خروجی است. بیایید نگاهی به رایج‌ترین انواع تراکنش‌های بیت کوین بیندازیم.

صفر ورودی – یک خروجی

تراکنش کوین‌بیس به اولین تراکنش در هر بلوک گفته می‌شود و فقط شامل یک خروجی است (با صرافی کوین‌بیس اشتباه گرفته نشود). این اتفاق فقط زمان استخراج کوین جدید و واریز پاداش برای ماینر می‌افتد. از آنجایی که ورودی نشان دهنده دریافت یک کوین است و کوین جدید «استخراج» شده‌است نه «دریافت»، بنابراین ورودی صفر است و از آنجایی که کوین جدید فقط به یک آدرس (کیف پول ماینر) واریز می‌شود، فقط یک خروجی داریم.

یک ورودی – دو خروجی

این رایج ترین نوع تراکنش بیت‌ کوین است. در این نوع تراکنش، هنگام انتقال دارایی از یک آدرس بیت کوین به آدرس دیگر، مقداری «بقیه‌ کوین» به مالک اصلی باز می‌گردد. خروجی یک آدرس، ورودی آدرس بعدی است. بنابراین باید این مبلغ در تراکنش بعدی به طور کامل ارسال شود. اگر ارزش این مبلغ بیشتر از آن چیزی باشد که فرستنده می‌خواهد خرج کند، یک تراکنش جدید از سوی گیرنده ایجاد می‌شود و ما به‌ التفاوت به آدرس فرستنده باز فرستاده می‌شود.

یک ورودی – چندین خروجی

معمولاً خروجی‌های متعدد یک تراکنش، می‌تواند نشان دهنده پرداخت توسط یک شخص به بسیاری از گیرندگان باشد. مثلا زمانی که یک سازمان می‌خواهد حقوق کارکنان خود را پرداخت کند؛ یا حتی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تراکنش، خروجی ها را به وسیله استخرهای استخراج و صرافی‌ها دسته‌بندی می‌کند.

چندین ورودی – یک یا دو خروجی

یک تراکنش بیت کوین می‌تواند چندین ورودی داشته باشد. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که یک کیف پول آدرس‌های مختلفی تولید می‌کند و چندین مقدار اندک را برای گیرنده ارسال می‌کند. این مقادیر اندک، قبلاً به عنوان “بقیه کوین” دریافت شده‌اند، بنابراین نسبتاً کوچک هستند. علاوه بر این، تعداد خروجی‌ها ممکن است به تعداد گیرندگان نیز بستگی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH