استفاده از عینک گوگل در انجام عمل‌های جراحی

3022534-inline-s-7-a-surgeons-review-of-google-glass-in-the-operating-room

صنایع پزشکی و علوم پزشکی با صنایع و علوم کامپیوتری رابطه تنگاتنگی را برقرار کرده‌اند و به همین دلیل نیز استفاده از ابزارهای مختلف صنایع فناوری اطلاعات در امور مختلف پزشکی، روزبه‌روز افزایش می‌یابد و در آخرین نمونه آن، استفاده از عینک گوگل در انجام عمل‌های جراحی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور آمریکا صورت گرفته است.

دانشگاه استنفورد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزش پزشکی در جهان شناخته می‌شود و مسئولان بخش پزشکی این دانشگاه تصمیم گرفته‌اند تا در استفاده از فناوری عینک گوگل در خدمت پزشکان خود پیشگام شوند و به‌این‌ترتیب استفاده از عینک گوگل و امکانات اینترنتی آن به‌عنوان بخشی از کیت استاندارد ابزار داخل اتاق عمل برای جراحان در حال آموزش، به تصویب رسیده است.

در نخستین اقدام نیز دکتر کریستوفر کیدینگ برای نخستین بار در یک عمل جراحی از عینک هوشمند گوگل استفاده نمود و تصاویر جراحی را به‌طور مستقیم به نرم‌افزار هنگ آوتز گوگل انتقال داد. این امر موجب خواهد شد که این امکان ویژه برای پزشکان کم‌تجربه مهیا شود که در هنگام جراحی از مشورت افراد خبره‌ای که ازنظر فیزیکی در دسترس آن‌ها نیستند نیز استفاده کنند و با ارسال تصاویر جراحی خود از زاویه دقیق دید جراح بتوانند بهترین شبیه‌سازی از حضور در اتاق عمل را به‌صورت راه دور فراهم بیاورند.

در این میان یکی از عوامل مهم در استفاده از این فناوری در دانشگاه استنفورد را می‌توان شرکت CrowdOptic دانست که به‌عنوان شریک تجاری گوگل موفق به ثبت این همکاری شده است. مؤسس این شرکت درباره عینک گوگل و آینده آن در جراحی می‌گوید: «عکس‌العمل جراحان خبره در قبال این عینک این بود که این ابزار می‌تواند معادلات را تغییر بدهد. عینک گوگل می‌تواند یک نقطه تغییر پارادایم در علوم جراحی باشد و تمرین جراحان جوان را با امنیت بیشتری به انجام برساند.»

این شرکت در حقیقت یکی از پنج شریک اصلی گوگل در پروژه استفاده از عینک گوگل در مشاغل است که بر پایه توسعه استفاده از عینک گوگل در کارهای مختلف برنامه‌ریزی‌شده است تا بتوان این عینک را به سطوح مختلف شغلی در سراسر جهان انتقال داد. دیگر شرکای گوگل در این پروژه شامل آزمایشگاه‌های APX، GuidiGo، Aug Medix و Werable Inteligence هستند که در این میان شرکت APX حتی موفق شده است تا پایه‌گذار پروژه عینک گوگل را نیز به بدنه کاری خود ملحق نماید.

شایان‌ذکر است که استفاده از عینک گوگل در اتاق‌های جراحی در طول یک سال گذشته در دانشگاه استنفورد مورد آزمایش قرار گرفته است و نتایج آن توسط پزشکان خبره این دانشگاه به تائید رسیده است و انتظار می‌رود که به‌زودی شاهد استفاده از این فناوری در سایر مراکز پزشکی بزرگ جهان نیز باشیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH