اطلاعات پرچمدار بعدی سامسونگ فاش شد! گلکسی S23 با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 عرضه می‌شود

نخستین نتایج مربوط به تست بنچمارک سامسونگ گلکسی S23 در پایگاه داده گیک‌بنچ رویت شد. بعلاوه این نتیجه نشان‌دهنده عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام در نخستین تست بنچمارک اجرا شده روی آن است. در این رابطه شک و تردیدهایی وجود دارد؛ اما دستگاه با شماره مدل SM-S911U احتمالا همان نسخه آمریکایی سامسونگ گلکسی S23 بوده و اسم رمز Kalama نیز به احتمال فراوان به تراشه پرچم‌دار آینده کوالکام اشاره دارد.

CPU مورد استفاده در این تراشه دارای پیکره‌بندی عجیبی است. این پردازنده مجهز به 1 هسته بسیار بزرگ با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، 4 هسته میانی با فرکانس 2.80 گیگاهرتز و 3 هسته کوچک با فرکانس 2.02 گیگاهرتز است. یک افشاگر با نام Ice Universe پیش‌تر طی گزارشی ادعا کرده بود که CPU تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 از پیکره‌بندی 3+2+2+1 هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

هسته‌های پردازشی به‌کارگیری شده در CPU شامل یک هسته بزرگ Makalu-Elp، دو هسته میانی Makalu، دو هسته میانی Matterhorn و سه هسته Klein-R1 خواهند بود. در خصوص تفاوت میان هسته‌های Makalu و Matterhorn نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد؛ اما بر اساس برخی اطلاعات به‌نظر می‌رسد که Makalu همان هسته پردازشی ارتقایافته کورتکس A715 است؛ در حالی‌که Matterhorn به هسته کورتکس A710 اشاره دارد.

هسته کورتکس A715 در مقایسه با کورتکس A710 تقریبا 5 درصد سریع‌تر عمل نموده و میزان بهره‌وری انرژی آن نیز 20 درصد بیش‌تر است. تقریبا با قطعیت می‌توان اعلام کرد که هسته Makalu-Elp بر پایه کورتکس X3 تولید شده و بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ARM در مقایسه با هسته کورتکس X2 تقریبا 25 درصد سریع‌تر عمل می‌کند. نهایتا Klein-R1 نیز هسته‌ای مبتنی بر کورتکس A510 به‌شمار می‌رود.

نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 تا چند ماه دیگر روانه بازار می‌شوند. تا موعد عرضه پرچم‌داران سری گلکسی S23 سامسونگ حدودا 3 الی 4 ماه دیگر زمان باقی مانده است. بنابراین در مقطع کنونی، امتیازات بنچمارک احتمالا نبایستی چندان معیار قضاوت قرار بگیرند. با این‌حال نتایج به ثبت رسیده امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 به‌کارگیری شده در سری گلکسی S22 در تست‌های پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ به‌ترتیب امتیازات تقریبی 1200 و 3200 را کسب کرده است. این امتیازات برای تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 به حدودا 1300 و 4200 ارتقاء یافته است.

نتایج اولیه تست بنچمارک سامسونگ گلکسی S23 با شماره مدل SM-S911U و تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 

با این‌حال نتایج تست بنچمارک دربردارنده چند نکته حائز اهمیت دیگر نیز هستند. بر این اساس مدل پایه گلکسی S23 دقیقا همانند همتایان 3 نسل قبلی این هندست مجهز به حافظه رم 8 گیگابایتی خواهد بود. همچنین از جنبه نرم‌افزاری نیز این اسمارت‌فون سیستم‌عامل اندروید 13 را اجرا خواهد کرد؛ موضوعی که چندان تعجب‌آور به‌نظر نمی‌رسد.

نهایتا بر اساس اطلاعات مندرج در فهرست، پردازنده گرافیکی به‌کارگیری شده در این هندست از نوع آدرنو 740 خواهد بود. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 از پردازنده گرافیکی آدرنو 730 استفاده می‌کند.

متاسفانه نتایج مربوط به تست ورژن اروپایی سامسونگ گلکسی S23 هنوز منتشر نشده است. بسیاری از کارشناسان از مدت‌ها قبل بر این باور بودند که هندست‌های سری گلکسی S23 سامسونگ در سال 2023 تنها از تراشه‌های اسنپدراگون استفاده خواهند کرد. اما در ادامه گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد عرضه مدل‌های مجهز به تراشه اگزینوس نیز در دستور کار کمپانی کره‌ای قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH