با Xperia Go همه‌جا برو! (بررسی گوشی ضد آب سونی)

اگر شناگر ماهری هستید، اگر به دلیل کار خود زیاد با آب سر و کار دارید، اگر دوست دارید همیشه در استخر و دریا باشید، اگر احتمال افتادن تلفن همراه از دست و یا جیبتان زیاد است و اگر در کنار تمام این‌ها همچنان دوست دارید که یک گوشی هوشمند اندرویدی داشته باشید، به مکان درستی آمده‌اید! در این مقاله قصد داریم تا گوشی جدید سونی Xperia Go را برای شما از نزدیک بررسی کنیم تا ببینید حس داشتن یک گوشی مقاوم و ضد آب چگونه خواهد بود. پس با آی تی رسان همراه باشید که بتوانید همچون نام گوشی، هر جایی که دوست داشتید با آسودگی همراه تلفن همراه خود بروید.

طراحی: همیشه تمیزم!
بین دو نفر که یکی در معدن و دیگری در استخر کار می‌کند، کدام یک تمیزتر هستند؟! جواب سوال واضح است اما چرا چنین چیزی را پرسیدیم؟ برای اینکه بدانید Xperia Go نقش همان کسی را دارد که در استخر کار می‌کند! پس به وضوح با یک مدل پاکیزه سر و کار خواهید داشت زیرا هر گاه که دیدید بخشی از گوشی کثیف شده، می‌توانید با خیالی آسوده آن را در زیر شیر آب گرفته و تمیز کنید! جالب است؟! این مدل اندازه بزرگی ندارد و به راحتی در دست جای می‌گیرد. اگر کمی با دقت بیشتر به گوشی نگاه کنید به یاد ماشین ضد گلوله خواهید افتاد! از همه طرف دستگاه به خوبی محافظت شده و محل اتصال به کامپیوتر و هدفون نیز با پوشش محکمی از پلاستیک محافظت می‌شود. در طراحی گوشی بیش از هر چیزی به قابلیت استحکام و ضد آب بودن آن توجه شده است اما این مورد از زیبایی‌های آن نمی‌کاهد زیرا در نمونه‌ای که در اختیار ما بود (رنگ سفید)، قابلیت دلربایی برای دستگاه به خوبی فراهم بود بدون آنکه بخواهد جلف باشد!

تصویر گوشی در حال دلربایی!
تصویری از پشت کردن گوشی به ما!
یک عکس یادگاری با اکسپریا اس! راستی، کدام‌یک دلرباتر هستند؟!

باز کردن درب پشتی Xperia Go یکی از کارهای دشوار پیش روی است و از آنجایی که برای جایگذاری سیم کارت بایستی این کار را انجام دهید، پس حتما با آن سر و کار خواهید داشت. این امر وقتی که گوشی خیس شده باشید به ماموریتی غیر ممکن تبدیل می‌شود زیرا در هنگام آب خوردگی دستگاه، کناره‌ها حالت کیپ شدگی خاصی پیدا می‌کنند و باز کردن درب پشتی به مهارت خاصی نیاز دارد (باید تام کروز بشید!). وقتی که موفق به انجام این کار شدید با یک سطح سبز رنگ (و شاید هم آبی فیروزه‌ای!) روبه‌رو خواهید شد که تمام منافذ به خوبی پوشانده شده‌اند. محل سیم‌کارت نیز با یک پوشش لاستیکی محافظت شده تا از ورود هر گونه آبی به درون آن جلوگیری شود. سونی که پیش از این با تولید مدل اکسپریا اکتیو مهارت خودش را به خوبی در ساخت این سری از مدل‌ها نشان داده بود، حال با ارایه Xperia Go که از لحاظ امکاناتی یک سطح بالاتر می‌ایستد، قصد تکرار موفقیت گذشته خود را دارد.

لحظه‌ای از شنا کردن گوشی در حالی‌که آی‌تی‌رسان را مطالعه می‌کند!

برای آنکه متوجه شوید Xperia Go چه مهارتی در شنا کردن دارد، ویدیوی اختصاصی برای شما آماده کردیم تا از نزدیک با توانایی‌های این مدل آشنا شوید.

نمایشگر: کمی تفاوت
امروزه دیگر به یک نمایشگر 3.5 اینچی نمی‌توان عنوان یک نمونه با ابعاد بزرگ را اتلاق کرد اما گفتن یک اندازه مناسب واژه درستی برای آن خواهد بود. اما وضوح تصویر 320×480 پیکسلی همان عنوان مناسب را نیز نخواهد یافت زیرا در مکان پایین‌تری می‌ایستد. از لحاظ کیفیت اگر نتوان نمایشگر را یک شاهکار دانست اما حداقل قابل قبول است. از آنجایی که یکی از ویژگی‌های مهم خاصیت ضد آب بودن گوشی است، نمایشگر به خوبی از کناره‌ها محافظت شده و حتی لایسنس IP67 را نیز دریافت کرده است. در قیاس با سایر مدل‌ها، اثر لک بیشتر بر روی گوشی باقی می‌ماند. به خصوص اینکه اگر همراه با Xperia Go به شنا رفته باشید، پس از خیس شدن به خوبی برای جذب کثیفی استعداد دارد! (کلا در همه زمینه‌ها با استعداد است دیگه!) در زیر نمایشگر سه کلید لمسی اندروید وجود دارند و با آنکه گوشی با کمال تعجب از نسخه 2.3 اندروید استفاده می‌کند، اما قابلیت به روز رسانی به نسخه ۴ نیز برای آن فراهم است. البته شاید به دلیل این همه تاخیر به یک‌باره به نسخه 4.1 آپدیت شود (اگر این تاخیر تا نسخه 5 هم رسید خیلی از سونی تعجب نکنید!).

سخت افزار: باز هم NovaThor
از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، درست همان مشخصات مورد استفاده در اکسپریا یو و اکسپریا پی دیده می‌شود. یعنی چیپست NovaThor U8500 که پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس کاری ۱ گیگاهرتز در آن گنجانده شده است. برای آنکه با معماری این چیپست بیشتر آشنا شوید، بررسی گوشی اکسپریا پی را بخوانید.
اکنون نوبت به مرحله‌ای می‌رسد که بسیاری از گوشی‌ها با ورود به آن دست و پایشان به لرزه می‌افتد! (چه جوی دادیم‌ها) آزمون‌های دشوار پیش روی به خوبی ثابت خواهند کرد که Xperia Go تنها شناگر ماهری در آب است و یا اینکه توانایی مقابله با برنامه‌ها و آزمون‌های ما را نیز دارد.

طبق معمول اولین مرحله پیش روی گوشی، بنچمارک پی است تا ببینیم این محصول سونی تا چه اندازه در محاسبه عدد پی دقیق و سریع می‌باشد. ۵۱۲ میلی‌ثانیه پاسخ خوبی به اعتماد ما است.

آزمون دوم Qudrant Advanced به منظور بررسی عملکرد گوشی در چهار مرحله بود که نتایج این ازمون را می‌توانید در ۴ تصویر زیر و در مقایسه با سایر مدل‌ها مشاهده کنید.

در مرحله بعدی و به منظور تست توانایی GPU از Neocore استفاده کردیم که ثبت نتیجه 63.3 فریم بر ثانیه نشان از توانایی بسیار خوب واحد گرافیکی (Mali400 MP) دارد.

آزمون چهارم اسمارت بنچ است تا عملکرد پردازنده و واحد گرافیکی در کنار یکدیگر سنجیده شوند.

به دلیل آنکه گوشی خیلی شنا کرده و بیش از حد خسته بود، browser mark را آخرین آزمون در نظر گرفتیم تا ببینیم از طریق این تست آنلاین چه امتیازی نصیب Xperia Go خواهد شد. ثبت امتیاز 68437 نشان داد که این گوشی، چیزی فراتر از یک شناگر صرف می‌باشد.

دوربین: ثبت خاطره‌ها
چقدر یک دوربین ۵ مگاپیکسلی را دوست دارید؟ آیا اصلا برای شما وجود چنین دوربینی ضرورت دارد؟ به طور حتم اکثر افراد بودن یک دوربین را به نبود آن ترجیح می‌دهند زیرا شما هرچقدر هم عکاس خوب و با کلاسی باشید! باز هم در آوردن یک دوربین بزرگ و گران قیمت DSLR، چندین برابر بیشتر از زمانی به طول خواهد کشید که بخواهید تنها با فشار یک کلید از طریق تلفن همراه خود مشغول به عکاسی شوید. به خصوص آنکه در استخر باشید و گزینه دیگری هم جز Xperia Go در اختیار شما نباشد (اصلا در استخر برای چی می‌خواهید عکس بگیرید؟!). در این حالت متوجه خواهید شد که ارزش دوربین موبایل شما می‌تواند خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کردید باشد و به همین خاطر به عدد ۵ مگاپیکسل بیشتر توجه خواهید کرد. در کنار این لنز یک فلاش کوچک LED نیز دیده می‌شود تا بتوان در فضای تاریک نیز به خوبی عکاسی کرد (البته کلمه خوب دارای غلو بسیار زیادی بود!).

در هوای نیمه روشن، نویز تصویر نسبتا زیاد است
دوربین توانایی خوبی در رعایت توازن رنگ سفید دارد
در تاریکی مطلق، عکس گرفته شده کمی مات دیده می‌شود.

کیفیت فیلم‌برداری به وضوح HD محدود شده است و با آنکه گوشی از لحاظ سخت‌افزاری قابلیت گرفتن تصاویر Full HD را نیز دارد، اما خبری از آن نیست. می‌پرسید چرا؟! خب دلیلش را بایستی از سونی بپرسید نه ما! در نمونه کلیپ یک دقیقه‌ای که با گوشی گرفتیم، حجمی بالغ بر ۸۷ مگابایت به دست آمد که برای یک کلیپ HD شاید زیاد باشد. البته این امر سبب می‌شود تا جزئیات به خوبی گرفته شوند و افت فریمی نیز در تصاویر مشاهده نمی‌شود. همچنین سرعت فوکوس اتوماتیک در تشخیص اجسام بسیار عالی بوده و کیفیت فیلم‌برداری خوب را می‌توان یکی از نقاط قوت Xperia Go دانست.

سایر امکانات: همه‌چیز هست به‌جز…؟!
Xperia Go دارای ۸ گیگابایت حافظه داخلی است که البته تنها نصف آن یعنی ۴ گیگابایت برای کاربر قابل دسترسی می‌باشد. از لحاظ امکانات ارتباطی همچون اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی، سطح آن مناسب بوده و شاید در این بین تنها جای NFC خالی باشد (پورت HDMI را هم می‌توان به آن افزود). باتری گوشی یک نمونه ۱۳۰۵ میلی‌آمپری است (درست مانند اکسپریا پی) که برای یک مدل با نمایشگر 3.5 اینچی اگر نگوییم زیاد اما کم هم نیست، پس نگران نباشید زیرا بیش از ۵۰۰ ساعت در حالت آماده به کار و نزدیک به ۷ ساعت در زمان مکالمه را برای شما تاب می‌آورد.

سخن پایانی
بایستی قبول کرد که Xperia Go یک گوشی هوشمند معمولی نیست زیرا خاصیت ضد آب و ضربه بودن آن سبب می‌شود تا کمی از خریداران آن نیز خاص شوند. البته به طور حتم هر کسی دوست دارد که گوشی مقاومی داشته باشد اما بعید به نظر می‌رسد پرداخت هزینه بیشتر، بخشی از این دوست داشتن باشد! از آنجایی هم که این مدل هنوز به طور رسمی وارد بازار کشورمان نشده است، قیمت دقیقی از آن در در دسترس نیست اما می‌توان امید داشت که با یک قیمت گذاری مناسب، Xperia Go طرفدارن زیادی پیدا کند که همه آن‌ها خاص نیستند!

لبخند
Big Smile بدنه محکم و ضد آب
Big Smile عملکرد خوب واحد گرافیکی
Big Smile فیلم‌برداری با کیفیت

اخم
Unhappy نمایشگر با وضوح پایین
Unhappy استفاده از نسخه قدیمی 2.3 اندروید

[box type=”info”]ابعاد: 111×60.3×9.8 میلی‌متر
وزن: 110 گرم
نمایشگر: 3.5 اینچ لمسی با وضوح تصویر 480×320 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 2.3
پردازنده: Dual-core 1 GHz NovaThor U8500
دوربین: ۵ مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 1305 میلی‌آمپر[/box]

75 در مورد “با Xperia Go همه‌جا برو! (بررسی گوشی ضد آب سونی)”

  1. سلام گوشیم ایکس پریا گو هستش تو بازی رفتم هنگ کرده هیچکاری نمیتونم بکنم صفحه بازی روشن هنگ کرده خارج نمیشه چیکار کنم حتی نمیتونم خاموشش کنم رم و سیمکارت دراوردم لطفا راهنماییم کنید

    ببخشید منم مشکل همین خانوم رو دارم راهنمایی کنید

  2. سلام من سونی گو دارم تا الان خیلی زاضی بودم ازش تاحالا حتی یه بارم از دستم نیوفتاده اما سه روزه خاموش شده هرکاری میکنم روشن نمیشه میشه بگید باید چیکار کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH