مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک درباره راه‌اندازی استارلینک در ایران

چندی پیش ایلان ماسک در توییتر از اتصال اینترنت استارلینک در ایران خبر داد، این توییت دارای یک درخواست از آمریکا بود: تحریم‌ها را جهت ارسال تجهیزات اینترنتی به ایران لغو کنید! وزارت خزانه‌داری آمریکا خیلی زود پاسخ این درخواست را داد که می‌توانید شرح خبر آن را در مطلب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران بخوانید.

پس از آن‌که برای همه آشکار شد برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، نیاز به گیرنده وجود دارد و دولت ایران هم طبیعتاً اجازه ورود این گیرنده‌ها به کشور را نخواهد داد، نیویورک تایمز خبری مبنی بر تلاش آمریکا برای ارسال این تجهیزات به ایران منتشر کرد. طبق این گزارش، دولت بایدن بعد از لغو تحریم ارسال فناوری به ایران، تماسی با شرکت استارلینک برقرار کرد که مکالمات رد و بدل شده در این تماس، آشکار نیست.

سپس وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، آنتونی بلینکن، در توییتی اعلام کرد که اقداماتی در خصوص فراهم کردن اینترنت آزاد و ارتباطات دیجیتالی برای ایران صورت گرفته است. ایلان ماسک در پاسخ به این توییت، در پیامی کوتاه اعلام کرد که درحال فعال‌سازی استارلینک در ایران است.

حال خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش کرده است که هم اکنون کاخ سفید دارد درباره وضعیت راه‌اندازی ماهواره استارلینک اسپیس ایکس در ایران با ایلان ماسک مذاکره می‌کند.

یکی از مقامات آمریکایی گفته است که واشنگتن دوست دارد مردم ایران در هرجا به راحتی به اینترنت دسترسی پیدا کنند، بنابراین استارلینک یک گزینه است، اما تنها گزینه روی میز نیست.

دولت آمریکا همچنان سعی دارد تا تمام توان خود را برای حمایت از مردم ایران انجام دهد.

پیش از این‌ها نیز ایلان ماسک از مقامات آمریکایی خواسته بود تا تحریم‌ها را لغو کنند تا ببیند که این شبکه اینترنتی در آنجا درست کار می‌کند یا خیر.

البته این را نیز باید گفت که مقامات دولت جو بایدن از اظهارات ایلان ماسک ابراز نگرانی کرده بودند و خواستند که کارهای او نظیر معامله توییتر و عملیات اینترنتی استارلینک تحت نظارت امنیت ملی قرار بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH