فیس‌بوک، کانادا را تهدید به تحریم کرد

کانادا در حال کار بر روی لایحه‌ای است که به موجب آن فیس‌بوک ملزم به پرداخت هزینه به ناشران محتواهای خبری می‌شود. در پستی که متا چند روز پیش منتشر کرد، گفته شده بود که کانادا در حالی در پی تصویب «قانون اخبار آنلاین» است که فرض شده متا ناعادلانه از رابطه‌اش با نشریات سود می‌برد.

این قانون که از ماه آوریل معرفی شده است، پلت‌فرم‌های آنلاین مانند گوگل و فیسبوک را مجبور می‌کند تا سود خود را با انتشاردهندگان اخبار تقسیم کنند. هدف از تصویب این قانون اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که ناشران خبر بتوانند از سود حاصل از مطالبشان به صورت عادلانه بهره‌مند شوند. کمیته پارلمانی کانادا برای بررسی بیشتر این قانون جلسه‌ای را هفته پیش برگزار کرده بود، اما متا اعلام کرده که هیچکسی از آنها برای حضور در این جلسه دعوت نکرده است.

اگر قبلاً «قانون اخبار آنلاین» به گوشتان خورده است، به این خاطر است که سال گذشته میلادی استرالیا قانون مشابهی را با عنوان «کد معامله رسانه خبری» (News Media Bargining Code) تصویب کرده بود. به موجب این قانون فیس‌بوک و گوگل مجبور به پرداخت هزینه مربوط به اخباری می‌شدند که در پلت‌فرم خود نشر می‌دادند. فیس‌بوک در واکنش به این حرکت، به اشتراک گذاشتن اخبار در این کشور را متوقف کرد. گوگل نیز تهدید کرده بود که موتور جست‌وجوی خود را در این کشور غیرفعال می‌کند.

البته گوگل بعد از بستن قرارداد با اتحادیه‌های رسانه‌ای از این تصمیم خود پا پس کشید، اما فیس‌بوک بعد آن که قانون مذکور اصلاح شد، از تصمیمش صرف نظر کرد. موضع فیس‌بوک در قبال تصویب این قانون در استرالیا نه تنها بر روی انتشار اخبار تاثیر گذاشت، بلکه بر روی پست‌هایی که برخی از سازمان‌های دولتی مانند آتش‌نشانی و بخش سلامت منتشر می‌کردند هم تاثیر گذاشت. اوایل سال جاری میلادی این صحبت مطرح شد که این اقدام فیس‌بوک یک تاکتیک مذاکراتی است. در نهایت این شرکت تعریف ناشر اخبار را در استرالیا تغییر داد و این تغییر باعث به وجود آمدن بی‌نظمی‌هایی در این کشور شد.

قانون اخبار آنلاین

حالا فیس‌بوک آماده است تا اگر مسئولان کانادا تغییری در «قانون اخبار آنلاین» به وجود نیاوردند، انتشار اخبار در کانادا را متوقف کند. متا می‌گوید پست‌های مرتبط با اخبار حدود سه درصد از محتوای موجود در فیس‌بوک را تشکیل می‌دهند. این شرکت بیان کرده است که محتواهایی از این دست برای کاربران منبع درآمد به حساب نمی‌آید.

در بیانیه متا آمده است: «اگر این لایحه تبدیل به قانون شود، مسئولیتی جهان‌شمول در قبال لینک‌های خبری یا محتوای خبری به وجود می‌آورد. شاید ما مجبور شویم در کانادا از انتشار آنچه که تحت این قانون محتوای خبری تعریف می‌شود، در فیس‌بوک جلوگیری کنیم.»

متا به این موضوع اشاره کرده است که انتشاردهندگان اخبار در فیس‌بوک از این راه درآمد کسب می‌کنند و راه درآمدی جدیدی وجود نخواهد داشت. متا با ارائه یک آمار دقیق بیان می‌کند که انتشاردهندگان اخبار کانادایی در فیسبوک طی دوازده ماه گذشته حدود 1.9 میلیارکه کهد کلیک دریافت کرده‌اند. این مقدار کلیک به معنی درآمدزایی 230 میلیون دلاری (دلار کانادا) است.

گوگل نیز نسبت به این قانون واکنش نشان داده و در کنفرانس هفتگی خود بیان کرده است که تصویب این قانون کار کانادایی‌ها را در یافتن اخبار موثق مشکل خواهد کرد. این شرکت به این موضوع نیز اشاره کرده که ناشران اخبار همین حالا هم از ترافیکی که از طریق گوگل به دست می‌آورند، درآمد دارند.

پابلو رودریگز، وزیر میراث فرهنگی کانادا در بیانیه‌ای که منتشر کرده است، از فیس‌بوک خواسته است که دست از بازی کردن بردارد و حرکتی که در استرالیا زد، در کانادا نزند: «تمام چیزی که ما از غول‌های دنیای فناوری مانند فیس‌بوک می‌خواهیم، این است که قراردادهای عادلانه‌ای با ناشران اخبار ببندند. آنها درآمد خوبی از مطالب همین ناشران به دست می‌آورند.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH