کارت گرافیک جدید AMD

کارت گرافیک‌های 7900XT و 7900XTX از AMD معرفی شدند

شرکت AMD امروز نسل بعدی کارت‌های گرافیک دسکتاپ خود را معرفی کرد. این شرکت امروز دو محصول پرچمدار جدید Radeon RX 7900 XTX و RX 7900 XT را معرفی کرد.

این شرکت با معرفی بالاترین رده از خانواده جدید کارت گرافیک‌های خود به رقابت با بالاترین رده انویدیا که RTX 4090 نام دارد می‌پردازد.
بر اساس معماری جدید RDNA 3، پردازنده‌های گرافیکی جدید سری 7000 از AMD اولین پردازنده‌های جهان هستند که طراحی مبتنی بر چیپ‌لت دارند. قالب GPU دو جزء اصلی دارد، Graphics Compute Die یا GCD و Memory Cache Die یا MCD.

بخش GCD با استفاده از فرآیند جدید تولید 5 نانومتری ساخته شده است در حالی که MCD از فرآیند قدیمی 6 نانومتری استفاده می‌کند.

کارت گرافیک جدید AMD
تغییر به طراحی مبتنی بر چیپلت به AMD اجازه می‌دهد تا قطعات را برای پیکربندی‌های مختلف ترکیب و مطابقت دهد. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد از فرآیندهای تولید متفاوت برای هر جزء استفاده کنند. قطعات کوچکتر نیز عملکرد بهتری نسبت به ساخت یک قالب یکپارچه بزرگ دارند که به شرکت کمک می‌کند تا این قطعات را ارزان و کارآمد بسازد.

با نگاهی به GCD جدید، دارای واحدهای محاسباتی جدید RDNA 3، موتور نمایشگر جدید و موتور رسانه‌ای دوگانه جدید است. هر واحد محاسباتی دارای 1.5 برابر VGPR (ثبت نام هدف عمومی برداری)، 64 پردازنده جریانی دوگانه با نرخ صدور دستورالعمل 2 برابر، شتاب دهنده 2 برابری هوش مصنوعی با عملکرد 2.7 برابر و شتاب دهنده نسل دوم RT با 50 درصد عملکرد بیشتر در هر CU است. MCD جدید دارای کنترلر حافظه 64 بیتی و کش اینفینیتی نسل دوم برای حداکثر پهنای باند حافظه 2.7 برابری (5.3 ترابایت بر ثانیه!) است.

کارت گرافیک جدید AMDحالا که به کارت‌ها می‌رسیم، RX 7900 XTX دارای 96 واحد محاسباتی، کلاک بازی 2.3 گیگاهرتز، 24 گیگابایت حافظه 384 بیتی GDDR6 با 96 مگابایت کش اینفینیتی و محدودیت توان 355 وات است که می‌تواند توسط دو کانکتور 8 پین تغذیه شود.

کارت گرافیک جدید AMD
در همین حال، 7900XT دارای 84 واحد محاسباتی، کلاک بازی 2.0 گیگاهرتز، 20 گیگابایت حافظه 320 بیتی GDDR6 با 80 مگابایت کش اینفینیتی و محدودیت توان 300 وات است. هر دو کارت از استاندارد جدید DisplayPort 2.1 محدود به پهنای باند متوسط ​​UHBR 13.5 با سرعت 54 گیگابیت بر ثانیه و همچنین یک موتور رسانه جدید با رمزگذاری/رمزگشایی همزمان برای AVC/HEVC و 8K60 AV1 encode/decode پشتیبانی می‌کنند.

کارت گرافیک جدید AMD

استفاده از Display Port 2.1 به کارت‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند تصویر 4K با فریم ریت 480 و تصویر 8K با فریم ریت 165 را خروجی دهند. این یک برتری بسیار بزرگ برای کارت‌های AMD در مقابل کارت‌های انویدیا محسوب می‌شود که AMD با اشاره‌های متعدد مطمئن شد که ما متوجه این برتری هستیم! این شرکت بارها تاکید کرد که کارت‌های این نسل، تنها کارت‌های ساخته شده بازار هستند که می‌توانند تمام فریم‌های رندر شده را خروجی دهند و بارها در نمودارهای این رویداد دیدیم که به این موضوع اشاره شد.

در نمودارها نشان داده می‌شد که برای مثال کارت 4090 در بهترین حالت، حتی اگر کارت قوی‌تری باشد، نمی‌تواند تصویر 8K را با فریم ریتی بیش‌تر از 60 نمایش دهد، اما کارت‌های ای‌ام‌دی با استفاده از Display Port 2.1 می‌توانند فریم ریتی فراتر (تا حداکثر 165) از این عدد را خروجی دهند.

بخش دیگری که AMD تاکید زیادی بر آن داشت مربوط به بخش مصرف برق بود. این شرکت می‌گفت شما هنگام خرید کارت گرافیک جدید ای‌ام‌دی نیازی ندارید قطعات دیگر خود را هم ارتقا دهید. لازم به ذکر است که کارت 4090 برای تامین برق نیازمند کانکتور برق 12 پین است که برای آن باید یک پاور جدید خریداری کنید، اما ای‌ام‌دی توانسته با استفاده از طراحی چیپلت و دیگر فن‌آوری‌ها مصرف برق خود را به حداکثر 355 وات برساند که این مقدار به خوبی توسط دو کانکتور 8 پین تامین می‌شود.


AMD به طرز شگفت انگیزی امتیازات بنچمارک کمی داشت تا این بار نشان دهد. ادعا شده است که 7900XTX در عملکرد سخت‌افزاری خالص تا 1.7 برابر سریعتر و در ردیابی پرتو در 4K در مقایسه با 6950 XT تا 1.6 برابر سریعتر است. هیچ عددی در مقابل رقابت یا 7900XT ارائه نشده است.

در این رویداد در مورد دو ویژگی نرم‌افزاری جدید نیز حرف زده شد. ویژگی اول، نسل سوم فن‌آوری FSR است که نوید عملکردی دو برابری به همراه بهبود کیفیت تصویر خروجی را می‌دهد. دومین بخش معرفی شده، HYPR FX نام دارد، این یک ویژگی جدید نیست، بلکه تمام ویژگی‌های AMD مانند Anti Lag و Fidelity FX را با هم ادغام می‌کند تا کاربران راحت‌تر بتوانند از این ویژگی‌های نرم‌افزاری استفاده کنند.

7900XTX قیمتی برابر 999 دلار و 7900XT قیمتی برابر 899 دلار قیمت دارند. برای مقایسه لازم است بدانید که ای‌ام‌دی تمام برتری‌های گفته شده را تا 600 دلار ارزان‌تر (کارت گرافیک 4090 با قیمت 1600 دلاری عرضه شد) ارائه می‌کند. این کارت‌ها در تاریخ 13 دسامبر برای خرید در دسترس خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH