معامله‌گران حرفه‌ای و بیت‌کوین

وقتی معامله‌گران حرفه‌ای به دنبال کاهش قیمت بیت‌کوین نیستند!

۱۴۷ روز از بسته‌شدن کانال ۲۵ هزاردلاری بیت‌کوین می‌گذرد و سرمایه‌گذاران به‌تدریج اطمینان خود را بابت حمایت از قیمت ۲۰ هزاردلاری بیت‌کوین از دست دادند سرمایه‌گذاران به دلیل ایجاد تنش‌های مالی و اقتصادی در سطح کلان نگرانی‌هایی در مورد بازار بیت‌کوین پیدا کردند. قیمت بیت‌کوین پس از ابراز نگرانی مقامات اتحادیه اروپا در مورد قانون ۳۶۹ میلیارد دلاری کاهش تورم ایالات متحده تشدید یافت.

لایحه تمدید شده مالیات، بهداشت و آب‌وهوا در ماه اوت تصویب شد و همچنین این لایحه، شامل یارانه خودروهای الکتریکی و زنجیره تأمین باتری تولید شده در آمریکای شمالی می‌شود. به گزارش خبرگزاری CNBC، این اولین بار نیست که اروپا با استناد به قوانین تجارت بین‌المللی و سیاست‌هایی «تبعیض‌آمیز»، نگرانی‌های خود را ابراز می‌کند.

نامعلوم بودن نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده آمریکا، تأثیر قابل‌توجهی روی قیمت بازار کریپتو گذاشته است. در حال حاضر، دموکرات‌ها اکثریت مجلس سنا را از آن خود کردند؛ اما تغییر ناگهانی نتیجه این انتخابات می‌تواند برنامه‌های هزینه‌های آتی جو بایدن (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) را کاهش دهد.

معامله‌گران خرده‌فروش معمولاً از انجام معاملات آتی سه‌ماهه به دلیل تفاوت قیمت آن‌ها با بازارهای نقدی اجتناب می‌کنند. بااین‌حال، آن‌ها ابزار ترجیحی معامله‌گران حرفه‌ای هستند، چون آن‌ها از نوسانات نرخ‌های تأمین مالی موجود در قراردادهای آتی دائمی (Perpetual Futures) جلوگیری می‌کنند.

حق بیمه سالانه آتی سه‌ماهه باید در بازارهای سالم +4% تا +8% معامله شود تا هزینه‌ها و خطر‌های مرتبط را پوشش دهند. نمودار بالا نشان می‌دهد که معامله‌گران مشتقات (Derivatives Traders)، در هفته گذشته نسبت به روند نزولی بیت‌کوین، موضع خنثی‌ای گرفته بودند، چون حق بیمه آتی بیت‌کوین در تمام مدت زیر ۲٫۵ درصد بوده است.

این شاخص پس از افزایش ۷ درصدی بیت‌کوین، بین ۳ تا ۵ نوامبر برای آزمایش مقاومت ۲۱۵۰۰ دلاری بهبود پیدا نکرد. این بالاترین سطح قیمت بیت‌کوین از تاریخ ۱۳ سپتامبر تاکنون بوده است؛ بنابراین داده‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای تمایلی به‌اضافه کردن موقعیت‌های اهرمی ندارند.

معامله‌گران همچنین باید بازارهای معاملات حاشیه (Margin Lending) را مورد تحلیل و تجزیه قرار بدهد تا از موقعیت کنونی معامله‌گران حرفه‌ای مطلع شوند. معاملات حاشیه‌ای به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال را قرض بگیرند تا موقعیت معاملاتی خود را افزایش دهند. برای نمونه، یک معامله‌گر می‌تواند با قرض گرفتن ارزهای پایدار (استیبل‌کوین‌ها) برای خرید یک موقعیت بیت‌کوین اضافی، موقعیت معاملاتی خود را افزایش دهد.

از سوی دیگر، وام‌گیرندگان بیت‌کوین تنها می‌توانند روی معاملات شورت ارز دیجیتال متمرکز شوند، چون آن‌ها روی کاهش قیمت رمزارز مذکور شرط‌بندی کرده‌اند. بااین‌حال، برخلاف قراردادهای آتی، تعادل میان معاملات حاشیه‌ای لانگ (Long) و شورت (Short) همیشه پایدار نخواهد بود.

داده‌ها نشان می‌دهد که نسبت حاشیه (مارجین) وام معامله‌گران OKX در هفته گذشته، در حالت پایدار ۸ باقی‌مانده است. از یک طرف، این اندیکاتور افزایش صعودی را از ۲۰۰۵۰ دلار به ۲۱۴۷۵ دلار در تاریخ ۵ نوامبر را نشان می‌دهد که قرار است تأثیر مثبتی بر نسبت حاشیه‌ای وام‌ها داشته باشد.

این معیار با حمایت از ارزهای پایدار با حاشیه زیاد صعودی باقی می‌ماند. به طور خلاصه، معامله‌گران حرفه‌ای با استفاده از معاملات مارجین استیبل کوین، موقعیت‌های صعودی را حفظ کرده‌اند.

معیارهای آتی و حاشیه نشان می‌دهد که شکست بیت‌کوین در حفظ حمایت از کانال ۲۱۰۰۰ دلاری برای ایجاد وحشت در معامله گران حرفه‌ای کافی نبوده است. این داده‌ها همچنین میزان کمی از بی‌علاقگی را نشان می‌دهند، چون افزایش ۷ درصدی اخیر قیمت‌ بیت‌کوین به سمت کانال ۲۱۵۰۰ دلاری، تقاضایی برای موقعیت معاملات اهرمی ایجاد نکرده است.

سرمایه‌گذاران خوش‌بین (گاوها) همچنان به قدرت خود ادامه می‌دهند، حتی زمانی که آن‌ها از کانال ۲۵ هزاردلاری بیت‌کوین دور می‌شوند. تا زمانی که شرایط اقتصاد کلان و عدم قطعیت سیاسی بر بازار حاکم شود، این سرمایه‌گذاران امید کمتری به روند صعودی بازار بیت‌کوین خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH