بهترین آنتی ویروس برای ویندوز 10 و 11 چیست؟ (آیا Microsoft Defender به اندازه کافی خوب است؟)

ویندوز 10 و ویندوز 11 از نظر  آنتی ویروس مانند ویندوز 7 مشکلی ایجاد ندارند. از ویندوز 8، به بعد این سیستم عامل یک آنتی ویروس رایگان داخلی به نام Microsoft Defender دارد. اما آیا واقعاً برای محافظت از رایانه شخصی شما این آنتی ویروس بهترین گزینه است؟ یا حتی به اندازه کافی خوب است؟

مایکروسافت دیفندر (ویندوز دیفندر سابق) در ابتدا با نام Microsoft Security Essentials در ویندوز 7 در دسترس بود که البته باید به صورت جداگانه دانلود می‌شد؛ اما اکنون مستقیماً در ویندوز قرار دارد و به طور پیش فرض فعال شده است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که همیشه باید یک آنتی ویروس شخص ثالث نصب شود، اما این کار بهترین راه حل برای مشکلات امنیتی امروزی مانند باج افزارها نیست.

بهترین آنتی ویروس چیست؟

با توجه به تجربه، ما ترکیبی از Microsoft Defender و Malwarebytes را توصیه می‌کنیم:

از مایکروسافت دیفندر داخلی به عنوان یک ویروس‌ معمول استفاده کنید

مجرمان سایبری از ویروس‌های معمولی استفاده نمی‌کنند، در عوض روی باج افزارها، حملات روز صفر و حتی بدافزارهایی که آنتی ویروس‌های رایج قادر به کنترل آن نیستند تمرکز کرده‌اند. مایکروسافت دیفندر سرعت خوبی دارد و کار خود را با پاکسازی ویروس‌ها انجام می‌دهد.

 از Malwarebytes برای Anti-Malware و Anti-Exploit استفاده کنید

بسیاری از بدافزارهای بزرگ شایع این روزها از آسیب پذیری روز صفر در مرورگر شما برای نصب باج افزار و تسخیر رایانه شخصی شما استفاده می‌کنند، و تنها Malwarebytes است که  محافظت بسیار عالی در برابر این حملات ارائه می‌دهد. این برنامه bloatware هم ندارد و سرعت کامپیوتر شما را کاهش نمی‌دهد. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای Defender از یک مجموعه امنیتی با امکانات کامل‌تر استفاده کنند. یا ممکن است به دنبال جایگزینی برای Malwarebytes باشید. مطمئن باشید که ما بهترین روش حفاظت را توصیه می‌کنیم.

 آنتی ویروس و ضد بدافزار

شما به نرم افزار آنتی ویروس روی رایانه خود نیاز دارید، مهم نیست که چقدر با دقت مرور می‌کنید. هوشمند بودن برای محافظت از شما در برابر تهدیدات کافی نیست و نرم افزارهای امنیتی می‌توانند به عنوان یک خط دفاعی دیگر عمل کنند.

با این حال، آنتی‌ویروس به خودی خود دیگر امنیت کافی را ندارد. توصیه می‌کنیم از یک برنامه آنتی ویروس خوب و یک برنامه ضد بدافزار خوب استفاده کنید. آنها با هم از شما در برابر بسیاری از بزرگترین تهدیدات امروزی اینترنت محافظت می‌کنند: ویروس ها، جاسوس افزارها، باج افزارها و حتی برنامه‌های بالقوه ناخواسته (PUP).

بنابراین از کدام یک باید استفاده کنید، و آیا باید برای آنها پول پرداخت کنید؟ بیایید با قسمت اول شروع کنیم: آنتی ویروس.

آیا Microsoft Defender به اندازه کافی خوب است؟

هنگامی که ویندوز 10 یا ویندوز 11 را نصب می کنید، یک برنامه آنتی ویروس در حال اجرا خواهید داشت. مایکروسافت دفندر به صورت داخلی در ویندوز ارائه می‌شود و به‌طور خودکار برنامه‌هایی را که باز می‌کنید اسکن می‌کند، تعریف‌های شناسایی ویروس‌های جدید را از Windows Update دانلود می‌کند و رابطی را ارائه می‌کند که می‌توانید برای اسکن‌های عمیق از آن استفاده کنید. بهتر از همه، سرعت سیستم شما را کاهش نمی‌دهد؛ بیشتر از سر راه شما دور می‌ماند و دست و پا گیر نیست. از این نظر از اکثر برنامه‌های آنتی ویروس دیگر بهتر است.

برای مدت کوتاهی، آنتی‌ویروس مایکروسافت در تست‌های نرم افزار آنتی ویروس از بقیه عقب‌تر بود؛ بسیار عقب‌تر. تا حدی بد بود که نتوان آن را توصیه کرد اما آن زمان سپری شده و اکنون محافظت عالی را ارائه می‌دهد.

بنابراین در پاسخ به پرسش تیتر به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم بله؛ مایکروسافت دیفندر به اندازه کافی خوب است (به شرطی که آن را با یک برنامه ضد بدافزار خوب، همانطور که در بالا گفتیم، ترکیب کنید.)

آیا Microsoft Defender بهترین آنتی ویروس است؟ در مورد سایر برنامه‌ها چطور؟

اگر به مقایسه این لینک نگاه کنید، متوجه خواهید شد که Microsoft Defender در حالی که عالی است رقابت سختی با نرم‌افزارهای دیگر دارد. اگر بخواهید از برنامه دیگری استفاده کنید چطور است؟

ابتدا، بیایید به آن نمرات نگاه کنیم. AV-TEST می‌گوید که مایکروسافت دفندر 100٪ از بدافزارهای گسترده و رایج را در ژانویه و فوریه 2022، همراه با 100٪ از حملات روز صفر در همان بازه زمانی را شناسایی و بلاک کرده است. بهتر از این نمی‌تواند باشد. عملکرد آن در ماه‌های قبل نیز نسبتاً عالی بود و تقریباً دو سال است که امتیازات حفاظتی کاملی داشته است.

سایر برنامه‌های آنتی ویروس ممکن است گاهی اوقات در آزمایش‌های ماهانه کمی بهتر عمل کنند، اما آنها با مشکلات زیادی همراه هستند، مانند افزونه‌های مرورگر که در واقع امنیت شما را کاهش می‌دهند، پاک‌کننده‌های رجیستری که وحشتناک و غیر ضروری هستند، تعداد زیادی از قابلیت‌های ناخواسته‌ها و نا امن و حتی امکان ردیابی سابقه مرور وب شما تا بتوانند درآمد کسب کنند. علاوه بر این، روشی که آنها خود را به مرورگر و سیستم عامل شما متصل می‌کنند، اغلب باعث مشکلات بیشتری نسبت به حل آن می شود. چیزی که از شما در برابر ویروس‌ها محافظت می‌کند اما شما را در معرض سایر حملات قرار می‌دهد نمی‌تواند امنیت خوبی داشته باشد.

مایکروسافت دیفندر هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دهد فقط کار خودش را به صورت رایگان و بدون اینکه مانعی برای شما ایجاد کند انجام می‌دهد.  بعلاوه، ویندوز 10 و 11 در حال حاضر شامل حفاظت‌های مختلف دیگری هستند که از زمان ویندوز 8 معرفی شده‌اند، مانند فیلتر SmartScreen که از دانلود و اجرای بدافزارها جلوگیری می‌کند. کروم و فایرفاکس نیز به طور مشابه شامل مرور ایمن گوگل هستند که دانلود بسیاری از بدافزارها را مسدود می‌کند.

اگر به دلایلی نمی‌خواهید از Microsoft Defender استفاده کنید،می‌توانید از بهترین نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس شخص ثالث استفاده کنید؛ فقط مطمئن شوید که ویژگی‌های اضافه و غیر ضروری را که آنها سعی در نصب آن دارند غیرفعال کنید.

آنتی ویروس کافی نیست: از Malwarebytes نیز استفاده کنید

آنتی ویروس مهم است، اما این روزها، استفاده از یک برنامه ضد سوء استفاده خوب برای محافظت از مرورگر وب خود، که معمولاً توسط مهاجمان هدف قرار می‌گیرد، مهم‌تر است. Malwarebytes برنامه‌ای است که ما توصیه می‌کنیم.

برخلاف برنامه‌های آنتی‌ویروس سنتی، Malwarebytes در یافتن «برنامه‌های بالقوه ناخواسته» (PUP) و سایر ناخواسته‌ها خوب است. از نسخه 3.0، همچنین دارای یک ویژگی ضد اکسپلویت است که هدف آن جلوگیری از سوء استفاده‌های رایج در برنامه‌ها است، حتی اگر آنها حملات روز صفری باشند که قبلاً هرگز دیده نشده‌اند.  مانند حملات روز صفر Flash. همچنین دارای ضد باج افزار برای جلوگیری از حملات اخاذی مانند CryptoLocker است. آخرین نسخه Malwarebytes این سه ابزار را در یک بسته با کاربری آسان با هزینه سالیانه اندکی ارایه می‌کند.

Malwarebytes ادعا می‌کند که می‌تواند به طور کامل جایگزین آنتی ویروس معمول شما شود، اما ما با این موضوع مخالفیم. این نرم‌افزار از استراتژی‌های کاملاً متفاوتی برای محافظت استفاده می‌کند. آنتی‌ویروس برنامه‌های مضری را که به رایانه شما راه پیدا می‌کنند مسدود یا قرنطینه می‌کند، در حالی که Malwarebytes تلاش می‌کند تا از دسترسی نرم‌افزارهای مضر به رایانه شما در وهله اول جلوگیری کند. از آنجایی که با برنامه‌های آنتی ویروس تداخلی ندارد، توصیه می‌کنیم هر دو برنامه را برای بهترین محافظت اجرا کنید.

توجه: با Malwarebytes 4، نسخه Premium Malwarebytes  خود را به عنوان برنامه امنیتی سیستم به طور پیش فرض ثبت می‌کند. به عبارت دیگر، تمام اسکن‌های ضد بدافزار شما را انجام می‌دهد و Microsoft Defender در پس زمینه اجرا نمی‌شود. اگر دوست دارید هنوز هم می‌توانید هر دو را به طور همزمان اجرا کنید.

 در Malwarebytes، تنظیمات را باز کنید، روی برگه «Security» کلیک کنید و گزینه «Always register Malwarebytes in the Windows Security Center» را غیرفعال کنید. با غیرفعال شدن این گزینه، Malwarebytes خود را به عنوان برنامه امنیتی سیستم ثبت نمی‌کند و Malwarebytes و Microsoft Defender به طور همزمان اجرا می‌شوند.

توجه داشته باشید که می‌توانید برخی از ویژگی‌های Malwarebytes را به صورت رایگان، اما با محدودیت‌هایی، دریافت کنید. به عنوان مثال، نسخه رایگان برنامه Malwarebytes فقط  هر وقت که بخواهید برای یافتن بدافزارها و PUP ها اسکن می‌‌کند و مانند نسخه پریمیوم در پس زمینه اسکن را انجام نمی‌دهد. علاوه بر این، دارای ویژگی‌های ضد سوء استفاده یا ضد باج افزار نسخه پریمیوم نیست.

شما فقط می‌توانید هر سه ویژگی را در نسخه کامل پولی Malwarebytes دریافت کنید و ما آن را توصیه می‌کنیم. اما اگر مایلید از اسکن ضد باج‌افزار و بدافزار همیشه روشن چشم پوشی کنید، نسخه‌های رایگان Malwarebytes و Anti-Exploit بهتر از هیچ هستند و قطعاً باید از آنها استفاده کنید.

با ترکیبی از یک برنامه آنتی ویروس خوب، Malwarebytes و مقداری عقل سلیم، به خوبی محافظت خواهید شد. فقط به یاد داشته باشید که آنتی ویروس تنها یکی از روش‌های استاندارد امنیتی رایانه است که باید از آن استفاده کنید. بهداشت دیجیتال خوب جایگزین آنتی ویروس نیست،‌ اما ضروری است که با رعایت آن مطمئن شوید آنتی ویروس شما می‌تواند کار خود را انجام دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH