چین به‌دنبال ساخت یک پایگاه در ماه تا سال 2028 است

در حالی‌که ایالات‌متحده سرانجام مرحله نخست برنامه آرتمیس را آِغاز کرده است (بر اساس پیش‌بینی‌ها این برنامه در سال 2025 فضانوردان را به ماه باز خواهد گرداند)؛ بر اساس داده‌های به‌دست آمده چین نیز تقریبا به‌طور همزمان پایگاهی را روی ماه احداث خواهد کرد.

چین در قالب بخشی از برنامه‌های فعلی خود قصد دارد که تا سال 2028 پایگاهی را روی ماهواره طبیعی ما احداث نماید. اما این موضوع بدان معناست که ساخت پایگاه مورد اشاره بایستی بسیار زودتر از آن زمان آغاز شود. انرژی مورد نیاز این ایستگاه از طریق یک رآکتور هسته‌ای تامین خواهد شد.

وو وایرن؛ توسعه‌دهنده اصلی برنامه اکتشاف ماه کشور چین ضمن اظهاراتی خاطرنشان کرد: “در حال حاضر ما سرگرم توسعه یک سیستم جدید هستیم که به منظور رفع نیازمندی‌های بلندمدت ایستگاه قمری به انرژی از رآکتور هسته‌ای استفاده می‌کند.”

جزئیات مربوط به پایگاه جدید چین در ماه و کارکرد آن هنوز اعلام نشده است. با این‌حال هنوز هیچ‌کس مدعی نشده که این پایگاه جهت اقامت طولانی‌مدت افراد در ماه احداث خواهد شد. اکنون مشخصا در رابطه با یک ماژول فرود، نوعی پناهگاه، یک ماه‌نورد و یک ایستگاه مداری صحبت می‌کنیم. بر اساس اطلاعات پیش‌تر منتشر شده، تامین انرژی مورد نیاز چنین پایگاهی مستلزم به‌کارگیری تاسیسات هسته‌ای با ظرفیت 1 مگاوات خواهد بود.

پیش از این نیز ایالات‌متحده پیرامون استقرار تاسیسات هسته‌ای در ماه تا سال 2030 صحبت کرده بود. بنابراین با توجه به شکل‌گیری رقابت داغ برای اکتشاف ماه، احداث 2 پایگاه در این سیاره طی 10 سال آینده حقیقتا امری محتمل خواهد بود؛ اگرچه این پایگاه‌ها هنوز فاقد ظرفیت‌های لازم جهت استقرار طولانی‌مدت فضانوردان هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH