پرونده مونتاژ غیرقانونی گوشی‌های نوکیا در داخل کشور! گوشی‌های نوکیا اصل نیستند؟

بر اساس گزارش‌هایی که در چند وقت اخیر در خبرگزاری مهر و روزنامه هم‌میهن منتشر شده، یک شرکت ایرانی در داخل کشور بدون دریافت نمایندگی و کسب مجوز، به تولید و مونتاژ گوشی‌های برند نوکیا روی آورده و محصولاتش را با برند نوکیا وارد بازار کرده است.

گوشی‌های ایرانی برند نوکیا اکثرا دکمه‌ای و اصطلاحا Feature phone بوده و قطعات آن از یک شرکت در همسایگی ایران تامین می‌شود.

این شرکت ایرانی در تیرماه سال جاری توسط رئیس جمهور به شکل ویدیو کنفرانس افتتاح شد و با شعار حمایت از تولید و اشتغال و رفع موانع تحریمی، گوشی‌های برند نوکیا را بدون کسب اجازه و دریافت نمایندگی یا حتی هماهنگی با این شرکت فنلاندی آغاز کرده است.

بر اساس استعلام اصالت کالا که به واسطه شناسه کالا در سامانه تجارت الکترونیک یا گارانتی هر محصول امکان‌‌پذیر است، تعداد زیادی از گوشی‌های نوکیا که در بازار وجود دارد و به فروش می‌رسد، در داخل کشور تولید شده و تولید داخل است.

واکنش مسئولین چیست؟

اما واکنش مسئولان به تولید غیرقانونی یک برند تلفن همراه توسط یک شرکت داخلی در نوع خود قابل تامل است. چندی پیش صدیف بیک‌زاده، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در پاسخ به این سوال که چرا مانع تخلف شرکت داخلی در تولید یک برند خارجی نمی‌شوید، بیان کرد: در شرایط تحریمی که با مشکلات زیادی مواجه هستیم و نام‌های تجاری نظیر سامسونگ از ایران رفته‌اند، شما با مطرح‌کردن این موضوع، دقیقا دنبال چه چیزی هستید؟

وی همچنین ادامه داد: مگر برندهای مختلفی که محصولات‌شان در حوزه تلفن همراه وارد کشور می‌شود، مشخص است که در چه محلی و توسط چه شرکتی تولید شده است؟ مثلا شما از کجا می‌دانید که شرکت سامسونگ، واقعا این محصولات وارداتی را تولید کرده است؟

همچنین پیگیری خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف از مسئولان مربوطه در وزارت صمت بی‌پاسخ بوده و تاکنون جواب قانع کننده‌ای در این خصوص داده نشده است.

نکته قابل توجه آن است که محل تولید محصولات برندهای خارجی کاملا مشخص است و هر کشوری برای مونتاژ محصولات یک برند باشد باید برای اخذ نمایندگی یا دریافت لیسانس تولید اقدام کند.

تولید غیرقانونی به شکل رسمی!

بر اساس موافقت‌نامه‌های بین‌المللی از جمله توافق‌نامه مادرید که ایران نیز یکی از اعضای آن است و همچنین قوانین داخل کشور مانند قانون حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، هرگونه استفاده از نام تجاری توسط اشخاص ثالث، به‌صورت نام تجاری یا علامت یا علامت جمعی یا هرگونه استفاده از آنها که عرفا باعث فریب عموم شود، غیرقانونی تلقی می‌شود.

قطعات از کجا تامین می‌شود؟

بر اساس مدارک موجود، این شرکت ایرانی با شرکتی در یکی از کشورهای همسایه قراردادی امضا کرده تا قطعات اورجینال و متعلق به شرکت اصلی را به این واسطه دریافت کند. فعالیت این شرکت تحت نظر وزارت صمت بوده و جای تعجب دارد که چگونه وزارت صمت اجازه فعالیت غیرقانونی این شرکت را داده است.

برندهای دیگر نیز در داخل کشور تولید می‌شوند؟

بر اساس شواهد موجود نباید از مونتاژ محصولات سامسونگ و شیائومی در کشور متعجب شویم، در حال حاضر بسیاری از حوزه‌ها مانند البسه ورزشی یا لوازم خانگی شاهد تولید و مونتاژ محصولات با نام و لوگو برندهای خارجی هستیم و این در حالی است که شرکت‌های تولید کننده و هیچ همکاری یا نمایندگی از برند اصلی دریافت نکرده‌اند.

3 در مورد “پرونده مونتاژ غیرقانونی گوشی‌های نوکیا در داخل کشور! گوشی‌های نوکیا اصل نیستند؟”

  1. سلام این خبر کاملا درسته منو تو یک ماه دو تا گوشی نوکیا خریدم ،نوکیا ۱۰۵ و نوکیا ۲۱۶ جفتشون خراب شدن باتری هاشون به هفته نرسید خراب شد فقط یک روز شارژ نگه می‌داشت کیفیت صدا فوق‌العاده ضعیف صفحه نمایش پرش داشت ،حالا تازه متوجه شدم که نوکیا دیگه وارد نمیشه بلکه مونتاژ میشه

  2. داداش این مملکت طوری شده که فقط با اختلاس و دروغ و بی عدالتی و باج دادن به مفاسد اقتصادی و قایم کردن حقایق سرپا نگهش داشتن. قرار بر صداقت و درست کاری باشه دو روز دووم نمیاره…به مَرده گفتن چرا همش به زنت دروغ میگی گفت اگر راستشو بگم زنم یه دقیقه هم پیشم نمی مونه…

  3. این گوشی‌های نوکیا اصل نیستند فیک و آشغال هستند مزخرف
    من گوشی نوکیا اصل فنلاند دارم زمین تا آسمان با این اسباب بازیها فرق داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH