اوپو هم می‌خواهد تراشه اختصاصی خود را تولید کند!

گوشی‌های هوشمند با محدودیت‌های شارژدهی باتری و تولید گرما مواجه هستند و استفاده از سخت‌افزارهای تخصصی جهت اجرای امور پردازشی سنگین  موجب بهینه‌سازی عملکرد این دستگاه‌ها خواهد شد. تراشه‌های جدید شرکت اوپو شامل پردازنده سیگنال تصویر MariSilicon X و تراشه بلوتوثی جدید MariSilicon Y نیز در همین طیف جای می‌گیرند. البته این نیمه‌هادی‌ها نوعی راهکار نسبی به‌شمار رفته و دستیابی به بهترین نتیجه در گرو استفاده از یک تراشه کاملا سفارشی است. به‌نظر می‌رسد که اوپو نیز به همین موضوع فکر می‌کند.

یک افشاگر مشهور با نام Ice Universe گزارش می‌دهد که این شرکت چینی سرگرم برنامه‌ریزی برای معرفی تراشه موبایلی خود در سال 2024 است. بر اساس شنیده‌ها شرکت اوپو به منظور توسعه این پروژه هزاران نفر را استخدام نموده است؛ اما متاسفانه در حال حاضر جزئیات محدودی پیرامون این مساله منتشر شده است. تقریبا با اطمینان می‌توان اعلام کرد که این تراشه بر پایه معماری ARM طراحی شده و مجهز به CPU با هسته‌های پردازشی کورتکس، پردازنده گرافیکی Mali و طرح‌های MariSilicon برای المان‌هایی نظیر ISP و بخش‌هایی از اتصال بی‌سیم خواهد بود.

جالب خواهد بود که ببینیم اوپو کدام شرکت را به‌عنوان شریک تجاری خود در این حوزه انتخاب خواهد کرد. گوگل به سراغ سامسونگ رفته است؛ چرا که طراحی یک تراشه کامل از ابتدا حتی در صورت استفاده از قطعات آماده نیز فرآیندی پیچیده به‌شمار می‌رود. اما چنان‌چه تیم فنی اوپو بسیار گسترده باشد؛ در این‌صورت توسعه یک تراشه از نخستین مرحله چندان دور از انتظار نخواهد بود.

سال گذشته شرکت مدیاتک از معماری اوپن سورس Dimensity 5G رونمایی کرد و امکان سفارشی‌سازی تراشه‌های خود توسط شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند را فراهم کرد. با این‌حال هرگز تراشه‌ای در حد و اندازه تنسور گوگل مشاهده نشد. بیش از یک سال پیش شایعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد اوپو مایل به ساخت یک تراشه سفارشی بر پایه فرآیند 3 نانومتری کمپانی TSMC است. گزارشات منتشر شده در آن مقطع زمانی ادعا کردند که نخستین گوشی‌های مجهز به این نیمه‌هادی جدید در سال 2023 به بازار عرضه خواهند شد.

تراشه ISP اوپو موسوم به MariSilicon X بر پایه فرآیند 6 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده است

اما بهره‌برداری از فرآیند تولید 3 نانومتری TSMC با تاخیرهایی مواجه شد و این موضوع احتمالا برنامه‌های اوپو را به شکلی چشمگیر تحت تاثیر قرار خواهد داد. تراشه MariSilicon X در کارخانجات TSMC و با استفاده از فرآیند 6 نانومتری تولید شده است. بنابراین در حال حاضر این 2 شرکت دارای روابط کاری با یکدیگر هستند. 

در آینده احتمالا شاهد معرفی انفجارگونه تراشه‌های سفارشی خواهیم بود. بر اساس گزارشات حتی سامسونگ الکترونیکس نیز در صدد تولید تراشه سفارشی خود است. این نیمه‌هادی به‌صورت مستقل از تراشه‌های اگزینوس تولیدی Samsung System LSI عرضه خواهد شد. چنین رویکردی همواره مطلوب نیست؛ چرا که شیائومی نیز با عرضه تراشه Surge S1 در سال 2017 همین مسیر را دنبال کرد؛ اما این تراشه به سرعت به دست فراموشی سپرده شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH