ریال دیجیتال 18 بهمن رونمایی می‌شود

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در بیانیه جدیدی اعلام کرد که قرار است از 18 بهمن‌ماه ریال دیجیتال وارد بازار شود. این رمزریال که برای پرداخت‌های خرد به کار گرفته خواهد شد، در کیف پول‌ سه بانک ملی، ملت و تجارت قرار می‌گیرد.

البته بقیه اعضای بانک مرکزی هنوز تاریخ مذکور را برای انجام فاز عملیاتی ریال دیجیتال تایید نکردند. این پروژه که از سال 97 آغاز شد، اجرای آزمایشی آن از سال 1400 شروع و اکنون که در سال 1401 به سر می‌بریم، وارد فاز عملیاتی شده است.

محمدرضا مانی‌یکتا که مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی است، خاطرنشان کرده که 500 کاربر در فاز آزمایشی در سه بانک ملی، ملت و تجارت حضور خواهند داشت.

این طرح قرار است پس از رونمایی اصلی و عدم وجود مشکلی، در تمامی بانک‌های کشور اجرایی شود. در نتیجه، کاربران می‌توانند از خدمات ریال دیجیتال بهره ببرند.

وظیفه بانک مرکزی در این پروژه شامل مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتال، دسترسی بانک‌ها، مسدود و فعال‌سازی آن خواهد بود. افراد حاضر در بانک‌های عضو متولی نیز باید وظیفه احراز هویت کاربران و فعال‌سازی کیف پول‌ ریال دیجیتال را برعهده بگیرند.

علی صالح‌آبادی که رئیس سابق بانک مرکزی است، در اوایل سال 1401 گفته بود که پس از آماده‌سازی این رمزریال، مردم می‌توانند با تحویل اسکناس‌های ریال خود، رمزریال تحویل بگیرند. نکته حائز اهمیت این است که افراد نمی‌توانند از ریال دیجیتال در سرمایه‌گذاری استفاده کنند؛ چرا که آن جایگزین اسکناس خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH