بررسی گلکسی S23 اولترا سامسونگ + بررسی ویدئویی

بررسی گلکسی S23 اولترا سامسونگ به عنوان پرچمدار تمام گوشی‌های اندرویدی با امکانات عالی و قیمت فضایی در ایران!

غول‌های فناوری در صنعت موبایل مانند سامسونگ، اپل و شیائومی علاقه دارند تا هر سال در مراسمی بزرگ و باشکوه از پرچمدار جدید خود رونمایی کنند. انتظار این شرکت‌ها آن است که اخبار گوشی پرچمدار جدیدشان مانند بمب در اخبار و سوشال مدیا منفجر شود و همه کاربران تحت تاثیر طراحی یا ویژگی‌های جدید آن پرچمدار شوند.

اما در حالت واقعی همیشه این اتفاق رخ نمی‌دهد، حتی ممکن است نظر منفی کاربران نسبت به یک پرچمدار جدید بیش از حد تصور باشد و تاثیر منفی بر روی چهره آن برند بگذارد.

این اتفاق در مورد پرچمداران اپل یعنی آیفون به ویژه آیفون 14 رخ داد. طراحی یکسان پرچمدار آیفون نسبت به سال قبل، کمترین میزان خلاقیت و اضافه نشدن هیچ ویژگی هیجان انگیزی به سری آیفون 14 مخصوصا آیفون 14 پرو مکس در حالی که بسیاری هنوز از حذف شارژر درون جعبه از این کمپانی اپل شاکی هستند باعث شد تا انتقاد‌ها از این پرچمدار به بالاترین حد خود برسد.

اما طرفداران اندروید که شروع به تمسخر پرچمدار سیب نیم خورده آمریکایی کردند، با تاکید به نوآوری‌های سامسونگ و حتی شیائومی، بر روی برتری‌های پرچمداران اندرویدی و کمپانی‌های اندرویدی نسبت به اپل و آیفون‌هایش مانور دادند.

از چند ماه پیش که اولین رندرهای گلکسی S23 اولترا منتشر شد و بسیاری از کارشناسان تاکید کردند که پرچمدار جدید سامسونگ طراحی مشابه با S22 اولترا دارد، بازی تغییر کرد. هر چه جلوتر آمدیم و به زمان معرفی این پرچمدار نزدیکتر شدیم، منابع بیشتری تاکید داشتند که طراحی پرچمداران جدید سامسونگ نسبت به سال قبل با کمترین میزان تغییر خواهد بود و طرفداران سامسونگ برای از دست دادن یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت سری گلکسی S در مقابل آیفون نگران‌تر می‌شدند.

گلکسی S23 اولترا معرفی شد، با طراحی که 90 درصد برابر با مدل سال قبل است و البته چند مشخصات جدید. در گلکسی S23 اولترا نوآوری خاصی دیده نمی‌شود، مثلا در آیفون 14 پرو و پرو مکس وجود داینامیک آیلند جدا از کارایی آن،  یک نوآوری خلاقانه و جذاب به شمار می‌آید اما در گلکسی S23 اولترا از این خبرها نیست!

بیش از 90 درصد طراحی و مشخصات و بیش از 80 درصد کارایی، بازدهی برابر با مدل سال قبل هستند، این خود باعث می‌شود تا هیجان کاربران برای گلکسی S23 اولترا کمتر باشد اما واقعا این پرچمدار یک مدل تکراری است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، با نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی S23 اولترا همراه آی‌تی‌رسان باشید:

بررسی ویدئویی گلکسی S23 اولترا سامسونگ

 

مشخصات گلکسی S23 اولترا

ابعاد
 163.4 در 78.1 در 8.9 میلی‌متر
وزن
 234 گرم
نمایشگر
 6.8 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1440 در 3088 و نرخ‌تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی
پردازنده گرافیکی
 Adreno 740
رم
 12 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
 رابط کاربری One UI 5.1
دوربین اصلی
 چهار‌گانه: 200 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل اولتراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو + 10 مگاپیکسل پریسکوپی
دوربین سلفی
 12 مگاپیکسل واید
باتری
 5000 میلی‌آمپرساعت بدون شارژر!

 

اقلام درون جعبه گلکسی S23 اولترا

در نقد و بررسی گلکسی S22 اولترا به طور واضح اعلام کرده بودم که شخصا با جعبه‌های کوچک و بی‌روح سامسونگ و اپل مشکل دارم و این مشکل امسال بیشتر هم شد. خود جعبه گوشی هیچ المان جذابی ندارد و کاملا ساده و بی‌روح طراحی شده است. شما یک محصول 1200 دلاری خریداری کرده‌اید ولی یک جعبه مشکی ساده که یک PNG بی‌حال ساده از گوشی بر روی آن است و نام گوشی بر روی جعبه نوشته شده به شما داده می‌شود.

انصافا با نگاهی طنز بسته آدامس خرسی طراحی جذاب‌تری نسبت به این گوشی گران قیمت دارد، مخصوصا طراحی روی جعبه که یک عکس ساده از گوشی است و احساس می‌کنم سامسونگ این عکس را از گوگل جستجو و روی جعبه انداخته تا ظاهر جعبه زیادی ساده نباشد.

درون جعبه وضعیت بدتری دارد ولی دیگر عادت کرده‌ایم، درون جعبه، گوشی قرار دارد و بر روی آن یک جعبه کوچک‌تر که در آن کابل USB به USB-C، سوزن درگاه سیمکارت و چند برگه وجود دارد. همین! می‌توان گفت به طور کلی لذت آنباکس پرچمداران سامسونگ و اپل از بین رفته است و بیشتر از آن که این کار هیجان داشته باشد، از خالی و تهی بودن جعبه و اقلام درون آن اعصابتان خورد می‌شود.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 اولترا

بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، استفاده از طراحی یکسان و عدم تغییر آن به شکل سالانه ضدحال بزرگی بود، طراحی جدید و متفاوت هرچند با یک زبان طراحی مشخص از جمله توقعاتی بود که از پرچمدار سامسونگ داشتیم.

اما حال به هر دلیل (دشواری‌های طراحی جدید و هزینه‌های مالی و غیره) سامسونگ هم مانند اپل از این به بعد چند سال یک بار طراحی پرچمدارانش را تغییر خواهد داد.

گلکسی S23 اولترا شباهت بسیار زیادی به گلکسی S22 اولترا دارد، البته اگر هر دو گوشی را از نزدیک دیده باشید، می‌توانید در ظاهر متوجه تفاوت آن‌ها شوید، به هر حال پرچمدار جدید تفاوت‌هایی نسبت به مدل سال قبل دارد و حتی می‌توان گفت اشکالات طراحی S22 اولترا در آن رفع شده است.

طراحی

این گوشی در نگاه اول، بزرگ، سنگین و پرچمدار است، حتی اگر در زمینه تلفن‌های همراه تخصصی نداشته باشید متوجه می‌شوید که با یک محصول گران قیمت طرف هستید. کیفیت بدنه محصول در ظاهر تغییری نسبت به گذشته نکرده ولی حس اطمینان بیشتری هنگام در دست گرفتن گلکسی S23 اولترا به شما دست می‌دهد.

 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات S22 اولترا  گوشه‌های کرو و خمیده آن بود، البته گوشه‌های خمیده به خودی خود مشکلی ندارند ولی درصد خمیدگی نمایشگر و بدنه در آن مدل کمی زیاد بود و باعث می‌شد گوشی کمی لیز شود. یعنی گوشی مستحکم در دست قرار نمی‌گرفت و حس نا‌ طمینانی به آن داشتید.

اما این مشکل در گلکسی S23 اولترا رفع شده است. درصد خمیدگی در این پرچمدار کمتر شده و به همین دلیل احساس می‌کنید نمایشگر و بدنه پهن‌تر شده‌اند اما اندازه آنها یکسان است و خمیدگی گوشه‌ آن‌ها کمتر شده است. به نوعی نمایشگر سینه ستبرتر شده و ظاهر قدرتمندتری نسبت به گلکسی S22 اولترا دارد.

به این ترتیب گوشی خیلی بهتر در دست قرار می‌گیرد و امکان سر خوردن آن خیلی کمتر از مدل سال قبل است ولی به دلیل بدنه شیشه‌ای هنوز هم گوشی لیز است. به عنوان مثال من گاهی عادت دارم گوشی را روی پای خودم می‌گذارم، در این حالت احتمال لیز خوردن گوشی از روی شلوار بسیار بالاست.

نمایشگر با گوشه‌های کرو واقعا جذاب هستند و به نظر می‌رسد نمایشگر و بدنه گلکسی S23 اولترا به درصد درستی از خمیدگی رسیده‌اند و امیدواریم سامسونگ سال بعد این میزان خمیدگی را دستکاری نکند، خمیدگی بیشتر باعث لیز شدن گوشی و خمیدگی کمتر باعث مکعب شدن گوشی و گوشه‌های تیز در آن می‌شود. همین میزان خمیدگی پرفکت است!

قسمت اتصال فریم پایینی و بالایی به دو فریم سمت راست و چپ زاویه 90 درجه دارد که کمی این گوشه‌ها را تیز کرده، با توجه به وزن سنگین و فریم فلزی گوشی، این گوشه‌های تیز کمی اذیت کننده هستند و بهتر است کمی این چهار گوشه خمیده باشند زیرا در استفاده عادی گاهی اذیت کننده هستند.

تغییرات نسبت به S22 اولترا

مهم‌ترین تغییر در طراحی گلکسی S23 اولترا نسبت به پرچمدار سال قبل مربوط به همین بخش خمیدگی است.

تغییر دیگر که شاید خیلی مهم نباشد مربوط به بخش دوربین می‌شود، دوربین‌ها مانند سال قبل از سه لنز بزرگ و دو لنز کوچکتر تشکیل شده‌اند، هر پنج لنز از بدنه بیرون‌زده هستند و طراحی جزیره‌ای دارند ولی سه لنز اصلی درصد بیشتری بیرون زدگی دارند و به طور کامل باعث لق خوردن گوشی روی سطح صاف می‌شوند.

اما تغییر این بخش مربوط به رینگ‌های دور سه دوربین اصلی است که باعث شده ظاهر برجسته‌تری پیدا کنند، این رینگ‌ها با رنگ بدنه یکسان هستند و طراحی جالبی دارند. البته بین درز این رینگ‌ها و دوربین غبار جمع می‌شود که پاک کردنش دردسر زیادی دارد.

تغییر بعدی هم مربوط به ابعاد گوشی است که تنها چند میلی‌متر تغییر کرده و شاید اصلا به چشم نیاید ولی روی کاغذ ابعاد تغییر کرده است. یک تغییر دیگر هم وجود دارد و آن مربوط به S Pen می‌شود، خود S Pen هیچ تغییری نسبت به سال قبل ندارد ولی قسمت انتهایی آن در زمانی که داخل گوشی است، در فریم پایینی مشخص می‌شود کمی مکعبی‌تر از مدل سال گذشته شده است.

 

ابعاد

گلکسی S23 اولترا 163.4 میلی‌متر طول، 78.1 میلی‌متر عرض، 8.9 میلی‌متر ضخامت و 234 گرم وزن دارد. با این ابعاد اگر بخواهیم مقایسه کنیم باید بگوییم که طول گوشی یک دهم میلی‌متر،  عرض آن 1.2 میلی‌متر و وزن گوشی حدود 5 گرم سنگین‌تر شده است، میزان تغییرات آنقدر کم است که واقعا به چشم نمی‌آید، البته اگر مدتی با گلکسی S22 اولترا کار کرده باشید، احتمالا متوجه تغییر سایز خواهید شد ولی در حالت عادی، خیر.

درگاه‌ها

مانند سال گذشته در فریم سمت راست گوشی دکمه پاور و ولوم دیده می‌شود. به علت اندازه بزرگ گلکسی S23 اولترا فاصله دکمه‌ها تا فریم پایین زیاد است و شاید هنگام استفاده با یک دست به سختی بتوانید به این دو دکمه دسترسی داشته باشید، ولی این مورد از مشکلات داشتن یک گوشی هوشمند در اندازه گلکسی S23 اولترا است که باید با آن کنار بیایید.

در سمت راست گوشی چیزی دیده نمی‌شود، در سمت بالا تنها یک میکروفون قرار دارد، اما در فریم پایینی اسپیکر، درگاه USB-C، یک میکروفون دیگر و البته ورودی قلم S Pen قرار دارد. با فشردن قلم به داخل مانند یک کلیک، قلم به بیرون می‌آید و می‌توانید از آن استفاده کنید.

گلکسی S23 اولترا

قلم S Pen مجددا در سمت چپ گوشی قرار گرفته که برای اکثریت مردم که راست دست هستند جذاب نیست. شخصا خیلی با این موضوع مشکلی نداشتم و به نظر می‌رسد بسیاری از مردم راست دست با این طراحی مشکل دارند.

مقاومت

فریم کناری به طور کامل از آلومینیوم مقاوم در برابر سقوط و خراش شدید ساخته شده است، البته میزان مقاومت آن به شکل دقیق مشخص نیست اما می‌توانید در ویدیوهای تست مقاومت این گوشی، تا حدودی با مقاومت آن آشنا شوید.

پشت و جلو گوشی با روکش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود که برای اولین بار در این مدل استفاده شده است. این نوع شیشه تا حد بسیار زیادی در برابر خط و خش و افتادن از ارتفاع یک متری بر روی سطوح سخت بتنی، آسفالت و شن و ماسه مقاومت دارد. این بدان معنا نیست که شما می‌توانید گوشی را بیندازید و مطمئن باشید که بلایی سر آن نمی‌آید، هیچ نوع گارانتی در این زمینه وجود ندارد ولی این نوع شیشه محافظ از شرکت کورنینگ از آزمایش‌های دشواری سربلند بیرون آمده و مطمئنا گلکسی S23 اولترا یک گوشی ضعیف از نظر مقاومت نخواهد بود.

این مدل گواهی مقاومت IP68 را دریافت کرده و تا نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام می‌آورد. به این ترتیب گوشی ضد آب است و حتی در مقابل گرد و غبار هم آسیبی نمی‌بیند. البته باز هم باید تاکید کنیم که هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد. ضمن اینکه بهتر است سامسونگ بعد از چندین سال این مقاومت را افزایش داده تا حداقل مانند آیفون بتوان گوشی را تا عمق 6 متری آب برد. به این شکل می‌توان تصاویر جذابی در زیر دریا یا آب گرفت.

سامسونگ در تبلیغات خود بر روی استفاده از مواد بازیافتی در این مدل مانور زیادی داده است، طبق اطلاعات سایت سامسونگ شیشه روی نمایشگر، شیشه پشت نمایشگر، لایه پشتی و کاور درونی S Pen از مواد بازیافتی رها شده در اقیانوس ساخته شده‌اند.

به طور کلی گلکسی S23 اولترا گوشی مقاوم‌‌تری نسبت به پرچمدار سال قبل به نظر می‌رسد، همانطور که گفتیم زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید حس اطمینان بیشتری دارید!

رنگ

این مدل در چهار رنگ سفید، مشکی، سبز و اسطوخودوس ساخته شده است. رنگ‌های بیشتر تنها در صورت خرید از سایت سامسونگ در دسترس هستند. ما در مدت بررسی این گوشی، رنگ سفید آن را در اختیار داشتیم که البته خود سامسونگ آن را رنگ کرمی می‌نامد ولی هر جور به آن نگاه کنید، سفید است.

رنگ سفید جذابیت بسیار زیادی دارد، ضمن این که لک به خودش نمی‌گیرد و ظاهر گوشی را خراب نمی‌کند. به طور کلی مدل‌های تیره یعنی مشکی و سبز از نظر جذب لک و کثیفی در رتبه بالایی قرار می‌گیرند و شیشه مات روی گوشی باعث شده تا این مدل زیاد کثیف نشود ولی میزان جمع شدن گرد و غبار دور لنز‌های دوربین بسیار زیاد و اعصاب خوردکن است، البته این گرد و غبار در مدل سفید به چشم نمی‌آید.

به طور کلی طراحی سامسونگ گلکسی S23 اولترا تکراری ولی جذاب است، البته ترجیح میدادم تا سامسونگ مانند طراحی گلکسی S21 اولترا یک فریم برجسته برای بخش دوربین در نظر می‌گرفت ولی به نظر می‌رسد قرار است چند سالی با این نوع طراحی جزیره‌ای دوربین‌ها که از نظر من زیبا نیست سر کنیم.

گوشی بسیار بزرگ و مستحکم است، خیلی خوب در دست قرار می‌گیرد ولی استفاده طولانی مدت از آن دست شما را خسته می‌کند، مثلا این مدل از آن گوشی‌هایی نیست که نصف شب در رخت‌خواب در حالت درازکش آن را مقابل صورت در دست بگیرید و چت کنید، چون قطعا دست شما به زودی خسته می‌شود.

 

گوشه‌های تیز گوشی ممکن است کمی در جیب شما گیر کند، البته این موضوع به جنس شلوار و اندازه آن بستگی دارد ولی گاها هنگام گذاشتن گوشی در جیب یا برداشتن آن، گوشه‌هایش به کناره درز جیب گیر می‌کرد.

طراحی ظاهری یک موضوع سلیقه‌ای است، شخصا طرفدار دوربین‌های جزیره‌ای این طراحی نیستم و حالا که سامسونگ می‌خواهد از یک زبان طراحی ثابت به مدت بیش از یک سال استفاده کند، کاش یک طراحی پخته‌تر مانند مدل S21 اولترا را ادامه می‌داد، آن طراحی ابهت بسیار بیشتری داشت.

گلکسی S23 اولترا

ولی به راحتی در استفاده و کیفیت بدنه، با پذیرش آن که این مدل ابعاد بزرگی دارد و وزن آن از بقیه گوشی‌های بازار بیشتر است، می‌توان امتیاز عالی به گلکسی S23 اولترا داد و به جز گوشه‌های تیز و گرد و غباری که دور دوربین‌ها (در مدل‌های تیره نمایان‌تر است) جمع می‌شود، ایراد بزرگ دیگری نمی‌توان از آن گرفت.

نمایشگر گلکسی S23 اولترا

نمایشگر یکی از بخش‌هایی است که تقریبا تغییری نسبت به نسل قبل ندارد، هرچند کل گوشی شباهت فراوانی به گلکسی S22 اولترا دارد اما مشخصات نمایشگر را که نگاه کنید دقیقا کپی پیست شده است.

سامسونگ در پرچمدار جدید خود از همان نمایشگر 6.8 اینچی با گوشه‌های خمیده (که خمیدگی آن کمتر شده) استفاده کرده که آنقدر کیفیت خوبی دارد که نیازی به تغییر در آن دیده نمی‌شود.

این نمایشگر از نوع داینامیک امولد 2X با رفرش‌ریت 120 هرتز و پشتیبانی از +HDR10 در همان اندازه 114.7 سانتی‌متر مربعی سال گذشته عرضه شده است.

 

نمایشگر گلکسی S23 اولترا 90 درصد از پنل جلویی گوشی را تشکیل داده و تقریبا فریم دو سمت چپ و راست نمایشگر حذف شده است، تنها حاشیه این نمایشگر در فریم بالا و پایین آن دیده می‌شود.

به طور کلی حاشیه دور نمایشگر آنقدر به چشم نمی‌آید، نمایشگر تقریبا کل صفحه جلویی را پوشانده و تنها یک حاشیه بسیار باریک دور آن است تا زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید نمایشگر یک قاب داشته باشد.

نمایشگر‌های امولد سامسونگ واقعا کیفیت بالایی دارند، هر چه از این نمایشگرها تعریف کنیم باز هم کم است، البته شیائومی به تازگی نمایشگرهای امولد بسیار چشم‌گیری را بر روی پرچمداران خود استفاده می‌کند و در این زمینه سامسونگ باید حواسش باشد که عقب نیفتد. مثلا نمایشگر شیائومی 13 پرو از ویژگی دالبی ویژن بهره می‌برد که موجب نمایش تصاویر با دقت رنگ بیشتر و جزئیات بالاتر می‌شود.

کیفیت

اما سامسونگ نمایشگر پرچمدار خود را بدون این ویژگی عرضه کرده که نمی‌تواند یک نمره منفی باشد اما با این وجود شیائومی دارد تلاش می‌کند تا در زمینه صفحه نمایش پرچمدارانش به رقیبی جدی برای سامسونگ تبدیل شود.

جدا از این موضوع صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا کیفیت اثبات شده‌ای دارد، سال گذشته هم شاهد آن بودیم که نمایشگر گلکسی S22 اولترا با کیفیت بالای خود نظر منتقدان را جلب کرد.

به طور کلی نقصی در این نمایشگر دیده نمی‌شود، تصاویر در هر نوع محتوایی مانند عکس، ویدیو کلیپ، فیلم‌های سینمایی یا هرچه که مد نظر دارید با بهترین کیفیت به نمایش در می‌آید. کنتراست و تفکیک رنگ نمایشگر بسیار بالاست و به ویژه برای نمایش نقاط تیره تصویر که برای بسیاری از نمایشگرها چالش‌برانگیز است، هیچ ضعفی در صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا دیده نمی‌شود.

گلکسی S23 اولترا

به طور کلی می‌توان گفت که نمایشگر اکثر پرچمداران بازار در بالاترین حد کیفی قرار دارند و از این نظر تمام انتظارات برآورده می‌شود، حال نمایشگر گلکسی S23 اولترا که جای خود را دارد.

روشنایی

این صفحه نمایش به طور معمول تا 1200 نیت روشنایی دارد ولی در صورتی که گزینه Extra brightness در منوی نمایشگر گوشی را فعال کنید، روشنایی صفحه تا 1750 نیت افزایش پیدا می‌کند که به طور کامل برای کارکردن زیر تابش مستقیم مناسب است. این ویژگی تنها در صورتی مورد استفاده قرار میگیرد که به روشنایی بالایی نیاز داشته باشید. زیرا در حالت عادی چنین میزان روشنایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در حالت عادی استفاده از گزینه Adaptiv brightness پیشنهاد می‌شود که نور صفحه را بر اساس میزان نور محیط برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم تنظیم می‌کند.

رفرش ریت

در منوی تنظیمات می‌توانید دو ویژگی بسیار مهم در میزان استفاده از باتری را تنظیم کنید. اول رفرش‌ریت صفحه است که بین 60 و 120 هرتز تنظیم می‌شود. استفاده از رفرش‌ریت 60 هرتز هرچند در نمایشگری با کیفیت صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا مصداق بارز قدرناشناسی است اما می‌تواند تاثیر 20 درصدی بر روی افزایش میزان شارژدهی داشته باشد.

البته رفرش‌ریت 120 هرتزی نیز با ویژگی LTPO 2.0 عرضه شده که رفرش‌ریت متغیر بین 1 تا 120 خواهد داشت. یعنی در هنگام استفاده از نمایشگر رفرش‌ریت 120 هرتز خواهد بود، اما زمانی که از صفحه استفاده نمی‌کنید یا صفحه ثابت است، مانند تماشای یک عکس یا خواندن یک خبر، رفرش‌ریت به 1 می‌رسد. به این ترتیب رفرش‌ریت 120 هرتزی نسبت به قبل‌ کمتر باتری را خالی می‌کند ولی همچنان رفرش‌ریت 120 هرتزی مصرف بالایی نسبت به رفرش‌ریت 60 هرتزی دارد.

اما گلکسی S23 اولترا به سطحی رسیده که با رفرش‌ریت 120 هرتز می‌تواند بیش از یک روز شارژدهی داشته باشد، بنابراین در این زمینه بهتر است صفحه را بر روی 120 هرتز بگذارید زیرا کیفیت نمایشگر در این حالت با رفرش‌ریت 60 هرتز قابل مقایسه نیست.

رزولوشن

اما مورد دوم مربوط به رزولوشن صفحه نمایش است، این صفحه نمایش با رزولوشن 3088 در 1440 عرضه شده که در هر اینچ آن 500 پیکسل وجود دارد. اما شما در منوی تنظیمات می‌توانید رزولوشن را در سه حالت HD پلاس (1544 در 720) یا FHD پلاس (2316 در 1080) یا WQHD پلاس (3088 در 1440) انتخاب کنید.

کمتر پیش می‌‌آید از رزولوشن +HD استفاده کنید، زیرا این رزولوشن به طور کل کیفیت صفحه را پایین می‌آورد. اما رزولوشن +FHD واقعا قابل استفاده است. به این موضوع دقت کنید که کیفیت صفحه نمایش در حالت +WQHD کم نظیر است، یک صفحه نمایش با رزولوشن بالا و با کیفیت که چشمانتان را نوازش می‌کند.

گلکسی S23 اولترا

اما برای مصرف کمتر باتری می‌توانید صفحه را بر روی +FHD هم قرار دهید، این کار باعث افت نسبی کیفیت صفحه می‌شود اما با این وجود صفحه هنوز هم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد، اختلاف رزولوشن پیکسلی بین +WQHD و +FHD آنقدر زیاد نیست، برای همین می‌توان از حالت +FHD استفاده کرد و از صفحه لذت برد، اما این حالت کمی بر روی شارژدهی بیشتر گوشی تاثیر می‌گذارد.

اگر باتری برایتان در اولویت است و می‌خواهید به طور کامل صفحه را خراب کنید، می‌توانید رزولوشن را بر روی +HD و رفرش‌ریت را بر روی 60 هرتز بگذارید، در این حالت شارژدهی گوشی قطعا بیش از 50 درصد افزایش پیدا می‌کند، البته شخصا این حالت را تست نکردم ولی این موضوع کاملا مشخص است.

 

اما بهترین ترکیب پیشنهادی صفحه 120 هرتزی +FHD است که هم کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و هم تا حدودی به شارژدهی کمک می‌کند، حالت دارک مود هم به این تنظیمات اضافه کنید و من به شما قول می‌دهم در یک استفاده معمولی گوشی بیش از یک روز شارژ نگه بدارد.

به طور کلی نکته خاصی در مورد صفحه نمایش نیست، همه چیز در بالاترین کیفیت قرار دارد و شما با تنظیمات می‌توانید کیفیت صفحه را به طور کامل شخصی‌سازی کنید. نمایشگر در تاریکی، روشنی، زیر تابش خورشید و همه مواقع عملکرد عالی دارد و همه اجزای صفحه را می‌توانید به خوبی مشاهده کنید.

امنیت و قفل‌های بیومتریک گلکسی S23 اولترا

سامسونگ اطلاعات زیادی در خصوص تفاوت‌ها یا ویژگی‌های جدید حسگرهای بیومتریک در گلکسی S23 اولترا نسبت به سال قبل ارائه نداده است، به این ترتیب احتمالا از همان سیستم امنیتی گلکسی S22 اولترا در این مدل نیز استفاده شده است.

البته منوی بخش امنیت و حریم خصوصی متفاوت شده و از شما خواسته می‌شود تا تنظیمات بخش‌های مختلف مانند قفل صفحه، اتصال به اکانت سامسونگ، بخش پیدا کردن موبایل، امنیت برنامه‌ها و آپدیت را انجام دهید.

حسگر اثر انگشت

مانند همیشه در پرچمدار سامسونگ از یک حسگر اولتراسونیک اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده شده، محل قرار گیری آن خوب است و با وجود سنگینی گوشی می‌توانید به راحتی با انگشت شصت خود از حسگر استفاده کنید. حسگر اثر انگشت دقت و سرعت بالایی دارد، در اکثر مواقع در هنگام گذاشتن انگشت روی صفحه به سرعت قفل باز شده و می‌توانید از گوشی استفاده کنید.

تعریف اثر انگشت هم زمان زیادی لازم ندارد و با چند بار گذاشتن و برداشتن انگشت خود در بخش حسگر می‌توانید اثر انگشت را ثبت کنید.

گلکسی S23 اولترا

خوبی حسگر اثر انگشت گلکسی S23 اولترا آن است که حتی اگر زاویه گذاشتن انگشت شما بر روی صفحه تفاوت داشته باشد باز هم قادر به خواندن اثر انگشت است. این حرف بدین معناست که اگر شما انگشت خود را با زاویه 20 یا 30 درجه بر روی حسگر بگذارید باز هم اثر انگشت تشخیص داده می‌شود اما اگر زاویه انگشت شما خیلی تغییر کند، حسگر در شناخت اثر انگشت به مشکل بر می‌خورد.

شما با دست خیس هم می‌توانید از حسگر استفاده کنید، البته حسگر کمی به سختی اثر انگشت شما را تشخیص می‌دهد اما در نهایت باز می‌شود.

به طور کلی استفاده از حسگر اثر انگشت رضایت بخش است و مشکل یا نقص بزرگی در این حسگر دیده نمی‌شود، پیشرفت خاصی هم نسبت به سال گذشته وجود ندارد، این حسگر مانند نمایشگر کیفیت خوبی داشت و همچنان از همان کیفیت بهره می‌برد.

دوربین تشخیص چهره

دوربین تشخیص چهره شاید بهترین و ساده‌ترین راه برای باز کردن قفل باشد، به ویژه الآن که آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده و بخش اعظمی از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند، به راحتی می‌توان از قفل چهره استفاده کرد اما میزان خطا در قفل چهره گلکسی S23 اولترا کمی بیشتر از حد انتظار از یک پرچمدار است و گاهی کار شما با گوشی را دچار چالش می‌کند.

دوربین در اکثر مواقع به خوبی کار می‌کند و حتی اگر زاویه شما با دوربین مناسب نباشد معمولا قفل باز می‌شود، اما گاها قفل در شرایط مناسب هم قادر به شناخت صورت نیست. حال نمی‌دانم این مشکلی سراسری است یا تنها مدلی که ما در اختیار داشتیم دارای چنین باگی بود ولی گاهی اوقات قفل چهره را تشخیص نمی‌داد یا حداقل برای بار اول تشخیص نمی‌داد و شخصا مجبور می‌شدم از حسگر اثر انگشت استفاده کنم.

گلکسی S23 اولترا

چنین مشکلی برای قفل تشخیص چهره یک مدل پرچمدار و گران‌قیمت قابل پذیرش نیست و انتظار داشتیم مانند دیگر پرچمداران یا حتی گوشی‌های میان‌رده سامسونگ، عملکرد قفل تشخیص چهره در گلکسی S23 اولترا هم کم نقص باشد اما این مشکل گاهی خود نمایی میکرد و آزار دهنده بود. از این رو نمی‌توانم دقت و سرعت قفل تشخیص چهره این مدل را “کم‌نقص” بنامم، بلکه تنها با واژه “خوب” از آن یاد خواهم کرد.

قفل تشخیص چهره با ماسک باز نمی‌شود، هنگامی که هر دو چشمتان بسته باشد هم قفل باز نمی‌شود، همچنین در تاریکی با روشن شدن صفحه نمایشگر، قفل می‌تواند چهره شما را تشخیص دهد. درواقع عملکرد قفل چهره در تاریکی بسیار خوب بود و همواره با سرعت بالایی قفل باز می‌شد.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی S23 اولترا می‌تواند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر (مدل سفید)

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

 

رابط کاربری آپدیت شده سامسونگ

سامسونگ در گلکسی S23 اولترا از رابط کاربری One UI 5.1 که نسخه جدید رابط کاربری One UI 5 است استفاده کرده، البته One UI 5.0 خود یک رابط کاربری نسبتا جدید است اما در مدل پرچمدار گلکسی S23 اولترا اولین آپدیت این رابط کاربری قابل استفاده است.

این رابط کاربری در نگاه اول تفاوتی با نسخه‌های پیشین ندارد، شکل و ظاهر محیط کاربری گوشی مانند گذشته است و اپلیکیشن‌های نام آشنای گوگل و سامسونگ به چشم می‌خورند. هنوز جای برخی برنامه‌ها مانند پخش موسیقی خالیست و باید این برنامه را به صورت جداگانه دانلود کنید.

آپدیت نرم افزاری

سامسونگ انتشار 4 بروزرسانی بزرگ برای خانواده گلکسی S23 را تضمین نموده است. این موضوع بدان معناست که کلیه دستگاه‌های سری گلکسی S23 بروزرسانی اندروید 17 را دریافت خواهند کرد. اما حتی پس از این دوره نیز پشتیبانی نرم‌افزاری متوقف نشده و غول کره‌ای به عرضه آپدیت‌های امنیتی برای این گوشی‌ها ادامه خواهد داد.

 

درواقع شما از الان که اندروید 13 را در این مدل دارید تا سال 2027 می‌توانید از پرچمدار سامسونگ با جدیدترین اندروید و رابط کاربری استفاده کنید، به‌نوعی سامسونگ طول عمر این پرچمدار را نهایتا 4 سال اعلام کرده است.

رابط کاربری سامسونگ، کاملا مینیمال، ساده و کاربردی است. شما هیچ بخش اضافه‌ای در این رابط کاربری مشاهده نمی‌کنید، برنامه‌های پیشفرض مربوط به برنامه‌های سامسونگ و گوگل هستند و هیچ برنامه تجاری به صورت پیشفرض بر روی گوشی نصب نیست.

تغییرات بصری

سامسونگ اعلام کرده در این نسخه از One UI جلوه‌های بصری و انتقال میان صفحات نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است، البته تغییرات بسیار جزئی هستند اما با این وجود می‌توان رابط کاربری گلکسی S23 اولترا را یکی از روان‌ترین اینترفیس‌های موجود در بازار دانست.

از لحاظ ظاهری طرح آیکون‌ها و نوشته‌ها و رنگ‌ها کمی تغییر کرده و سامسونگ قول داده در رابط کاربری جدید چشم شما در طولانی مدت کم‌تر اذیت شود، پالت رنگ همچنان یکی از گزینه‌های جذاب است که با استفاده از آن می‌توانید متن، نوشته‌ها، نوار نوتیفیکیشن و آیکون‌ها را با بازه رنگی والپیپیر خود هماهنگ کنید که رابط کاربری طرح یکپارچه‌تری داشته باشد.

ویدیو در پس زمینه تماس

یکی از تغییرات جالب در بخش تلفن و تماس رخ داده و شما می‌توانید پس‌زمینه‌های متحرک را برای هر مخاطب به‌طور پیش‌فرض انتخاب کنید، بنابراین در یک نگاه راحت‌تر می‌توان دید چه کسی به شما زنگ زده است و ضمن این که محیط رابط کاربری حتی در هنگام تماس که شاید زیبایی بصری جذابیتی نداشته باشد، بهتر می‌شود.

روتین‌ها

یکی از بخش‌هایی که هم در منوی تنظیمات و هم در نوار نوتیفیکیشن به چشم می‌آید روتین‌ها هستند. با این ویژگی جدید می‌توانید بر اساس فضای فعلی خود، یک مد را انتخاب کنید و اقدامات خاصی را انجام دهید، مثلا پروفایل‌های صدا، تنظیمات نمایشگر، اعلان‌ها و غیره را تغییر دهید. همچنین می‌توانید روتین‌های خاصی را با برخی از اقدامات فعال کنید، مثلا روشن کردن نقطه اتصال یا حالت هواپیما می‌تواند به معنای فعال شدن یک روتین باشد.

این نوع بخش انتخاب پروفایل یا تنظیم حالت‌های مختلف بر روی گوشی به شکل ساده‌تر در تلفن‌های قدیمی هم وجود داشت و هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. معمولا هنگامی که به سر کار می‌رویم یا ورزش را آغاز می‌کنیم یا زمانی که در هواپیما هستیم، لازم نیست تا تعداد زیادی از تنظیمات گوشی را تغییر دهیم، به جای آن که به بخش روتین برویم، تنها با سایلنت کردن گوشی یا روشن‌کردن حالت هواپیما تمام اقداماتی که لازم است انجام می‌شود، به این ترتیب فکر نمی‌کنم از این ویژگی استقبال شود مگر آنکه بخواهید رابط کاربری گوشی و تنظیمات آن در موقعیت‌های مختلف به طور کامل تغییر کند که البته تعداد کمی از کاربران اینگونه هستند.

مالتی تسکینگ

به طور کلی پنل اج یکی از راه‌های اصلی برای مالتی تسکینگ در گلکسی S23 اولترا است، راه کار دیگر آن است که در صفحه برنامه‌های اخیر، آیکون برنامه که در قسمت بالای پنجره برنامه‌های اخیر وجود دارد را لمس کنید و گزینه Open in Split Screen View را لمس کنید تا صفحه به دو بخش تقسیم شود. در همین منو می‌توانید با انتخاب گزینه Open in pop-up View آن برنامه را به صورت یک پنجره پاپ‌آپ باز کنید.

با وجود صفحه بزرگ گلکسی S23 اولترا می‌توانید به خوبی از قابلیت مالتی‌تسکینگ بهره‌مند شوید. همچنین انتخاب دو برنامه برای استفاده از اسپلیت اسکرین موجب می‌شود تا در برنامه‌های اخیر، همان دو برنامه به صورت مالتی تسکینگ ذخیره شوند و شما با انتخاب آن‌ها در برنامه‌های اخیر به طور مستقیم به حالت مالتی تسکینگ بروید.

تشخیص هوشمند متن و تصویر

گوگل مشابه این قابلیت را در گوشی‌های جدید پیکسل معرفی کرد. با این ویژگی در بخش گالری می‌توانید متن را از یک تصویر، عکس یا حتی اسکرین شات استخراج کنید. این ویژگی قادر است فرمت‌های متن خاصی را نیز تشخیص دهد. برای مثال، بسته به این که متن تشخیص داده شده ایمیل، شماره تلفن، وب‌سایت و غیره باشد، اقدامات خاصی را پیشنهاد می‌کند.

همچنین یک عملکرد امنیتی وجود دارد که برای اطلاعات حساس مانند کارت‌های اعتباری، کارت‌های شناسایی، پاسپورت و غیره در هنگام اشتراک‌گذاری، پیامی ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد آیا از انتشار این اطلاعات مطمئن هستید یا خیر.

ویجت

از دیگر تغییرات می‌توان به امکان شخصی‌سازی بیشتر ویجت‌ها و صفحه لاک اسکرین اشاره کرد، حتی می‌توانید در صفحه لاک اسکرین یک ویدیو را به عنوان والپیپیر انتخاب کنید که البته قطعا شارژدهی گوشی را کاهش می‌دهد و واقعا در استفاده روزمره کارایی زیادی ندارد.

در مورد ویجت‌ها باید به ادغام چند ویجت اشاره کرد، ویژگی که باعث می‌شود در یک باکس مثلا 2 در 3 چند ویجت را با هم داشته باشید و مانند اسلاید بین آن ویجت‌ها در همان باکس جا‌به‌جا شوید، به این شکل فضای کمتری از محیط صفحه اصلی اشغال می‌شود.

در بخش ویجت‌ها ویژگی smart suggestion هم وجود دارد که در یک باکس به شکل ویجت برنامه‌هایی که بیشتر توسط شما مورد استفاده قرار می‌گیرند را پیشنهاد داده و به نوعی دم دست قرار می‌دهد.

حریم خصوصی

همچنین نمی‌توانیم از ادغام دو بخش قفل بیومتریک و حریم خصوصی در منوی تنظیمات بگذریم، این دو بخش ادغام شده‌اند و در یک منو به نام امنیت و حریم خصوصی تمام قابلیت‌های آن‌ها در دسترس هستند. در این منو تمامی بخش‌ها با سه مشخصه Looks Good با رنگ سبز، Issues found با رنگ زرد و Threats found با رنگ قرمز ارزیابی می‌شوند و شما بهتر می‌توانید مشکلات گوشی در زمینه حریم خصوصی و امنیت را پیدا و آن‌ها را رفع کنید.

بیکسبی تکست کال

قابلیت دیگری به نام Bixby Text Call به رابط کاربری One Ui 5.1 اضافه شده که در حال حاضر تنها در گلکسی S23 اولترا قابل استفاده است، با این قابلیت به کمک هوش مصنوعی صدای شما توسط گوشی تقلید شده و شما در هنگام تماس می‌توانید حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید را بنویسید و خود گوشی با تقلید صدای شما آن متن را به صدا تبدیل کرده و برای طرف مقابل پخش می‌کند. اما این قابلیت در حال حاضر تنها از زبان کره‌ای پشتیبانی می‌کند و بر اساس آنچه در اینترنت خواندیم هنوز خیلی جای کار دارد و صداها و روانی مکالمه اصلا جالب نیست. شاید در پرچمدار سال بعد بتوانیم این قابلیت را با کیفیت بهتر حداقل به زبان انگلیسی تست کنیم.

دکس

ویژگی دکس شاید یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پرچمداران سامسونگ باشد. جایی که شما می‌توانید با اتصال گوشی به مانیتور، از نسخه دسکتاپ گوشی استفاده کنید و تجربه بسیار متفاوتی داشته باشید. این ویژگی حتی هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر نیز فعال شده و انتقال فایل‌ها را بسیار جذاب‌تر از گذشته کرده است. جالب اینکه ویژگی دکس به صورت وایرلس نیز قابل استفاده خواهد بود. یعنی می‌توانید به‌صورت بی‌سیم گوشی را مثلا به تلویزیون متصل کرده و یک دسکتاپ کامل داشته باشید، در این حالت گوشی تبدیل به یک تاچ‌پد می‌شود.

جداسازی سوژه از تصویر

جداسازی سوژه از یک عکس را هم به عنوان آخرین قابلیت بسیار جذاب رابط کاربری گلکسی S23 اولترا معرفی می‌کنیم. برای استفاده از این قابلیت تنها کافیست دست خود را بر روی سوژه مورد نظر در تصویر قرار دهید مثلا یک گلدان و به همین راحتی آن سوژه مانند تصویر پی‌ان‌جی از دیگر اجزای تصویر جدا می‌شود. البته این قابلیت پیشتر معرفی شده بود اما نکته مهم و جدید این ویژگی آن است که شما در حالت مالتی تسکینگ می‌توانید تصویر جدا شده را در یک برنامه دیگر ارسال کنید.

مثلا برنامه گالری و تلگرام را همزمان باز دارید و می‌خواهید پی‌ان‌جی خودتان را در تلگرام برای یک نفر ارسال کنید. تلگرام در نیمه بالایی صفحه و گالری در نیمه پایین صفحه باز است. در تلگرام به چت شخص مورد نظر می‌روید و در گالری عکس مورد نظر را باز می‌کنید. حال در گالری دستتان را بر روی تصویر خودتان نگه می‌دارید و فقط تصویر خودتان مانند پی‌ان‌جی از دیگر اجزای تصویر جدا می‌شود، حالا همان تصویر را کشیده و به تلگرام می‌برید و در بخش چت کاربر مورد نظر رها می‌کنید، به همین راحتی عکس پی‌ان‌جی جدا شده شما از تصویر اصلی برای کاربر مورد نظر در تلگرام ارسال می‌شود.

 قلم S Pen

قلم S Pen یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های مدل اولترا سری گلکسی S است، حالا که دیگر سری نوت نداریم، مسئولیت میزبانی از قلم S Pen به سری گلکسی S و مدل اولترا افتاده که بسیار هم از آن استقبال می‌شود.

در نگاه اول به نظر نمی‌رسد ابعاد قلم نسبت به گذشته تغییر کرده باشد، از این رو به دلیل ابعاد خوبی که قلم دارد، می‌توان به راحتی تا چندین ساعت با آن کار کرد، حتی شاید به استفاده از قلم اعتیاد پیدا کنید، به شکلی که دیگر عادت نداشته باشید که بدون قلم از گوشی استفاده کنید. فقط باید حواستان باشد که قلم را همواره در جای خود قرار دهید، زیرا اگر عادت کنید که قلم را بر روی صفحه گوشی یا در کنار آن بر روی میز قرار دهید، ممکن است در شرایطی خاص که حواستان نیست آن را گم کنید‍، امکان آن که قلم زیر دست و پا برود و به راحتی بشکند هم وجود دارد، قلم نازک و سبک است و آنقدری مقاومت ندارد، بنابراین اگر حواستان نباشد به راحتی ممکن است بشکند.

این قلم از بلوتوث پشتیبانی می‌کند که حدودا تا فاصله 10 متری از گوشی هم فعال است، همچنین همانند خود گوشی، قلم هم ضد آب بوده و در زیر آب می‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از قلم برای نوشتن، هیچ باتری مصرف نمی‌کند و تنها برای استفاده از ژست‌های حرکتی است که باتری دخیل می‌شود.

گلکسی S23 اولترا

از آنجایی که ویژگی‌های قلم نسبت به نسل  گذشته تغییر نکرده، تاخیر آن همچنان 2.8 میلی‌ثانیه است که به سختی احساس می‌شود، در استفاده روزانه نمی‌توانید تاخیری در استفاده از قلم احساس کنید، درواقع شما حس می‌کنید که دارید با خودکار بر روی کاغذ می‌نویسید چون با چشم خودتان هیچ تاخیری قابل مشاهده نیست.

برای دیدن تاخیر باید با یک دوربین از قلم هنگام نوشتن فیلم‌برداری کنید و فیلم را بر روی صحنه آهسته بگذارید تا تاخیر ناچیز آن را متوجه شوید. کار کردن با قلم واقعا لذت‌بخش است، هنگامی که نوک قلم 0.7 میلی‌متری بر روی نمایشگر حرکت می‌کند، حس طبیعی و واقعی از نوشتن یا طراحی کردن را به شما می‌دهد که نسبت به گوشی‌های قبلی سری نوت پیشرفت محسوسی محسوب می‌شود.

قابلیت‌های اصلی

زمانی که قلم را از جای خود خارج می‌کنید با منوی سریع آن مواجه می‌شوید که می‌توانید از بخش‌های مختلف آن مانند ایجاد نوشته، اسمارت سلکت برای گرفتن شات از بخشی از صفحه، لایو مسیج برای نوشتن پیام یا ترنسلیت برای ترجمه متن استفاده کنید. بخش ترجمه متن واقعا کاربردی است که با انتخاب هر کلمه یا بخشی از متن ترجمه آن به نمایش در می‌آید ولی برای استفاده از این بخش باید IP خود را تغییر دهید.

ژست‌های حرکتی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای قلم گلکسی S23 اولترا، ژست‌های حرکتی از دور یا Air Actions است. به این ترتیب با حرکت یا استفاده از دکمه‌های قلم حتی از فاصله‌ای دور می‌توانید اتفاقات خاصی را در گوشی مدیریت کنید.

به عنوان مثال زدن دکمه قلم باعث باز شدن برنامه دوربین می‌شود و با زدن دوباره دکمه می‌توانید عکس بگیرید، با نگه داشتن دکمه قلم در بخش دوربین می‌توانید عکس‌های متوالی بگیرید. با دابل کلیک بر روی دوربین، دوربین سلفی باز می‌شود. با چرخش نوک قلم به شکل دایره‌ای به سمت راست (موافق عقربه‌های ساعت) دوربین زوم می‌کند و با انجام همین حرکت در جهت مخالف، دوربین زوم‌اوت می‌شود.

این قابلیت‌ها گاهی می‌تواند کارایی داشته باشد، البته می‌توانید در منوی S Pen تمام ژست‌های حرکتی فعال برای آن را مشاهده کنید.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی قلم S Pen قابلیت S Pen to Text است که در منوی تنظیمات قلم می‌توانید آن را فعال کنید. با اینکار در هر برنامه‌ای که منوی سرچ یا کیبورد وجود داشت می‌توانید متن مورد نظر خود را بر روی کادر سرچ یا متن بنویسید، به طور مثال فرض کنید وارد گوگل کروم شدید و می‌خواهید کلمه آی‌تی‌رسان را سرچ کنید، با فعال کردن این گزینه تنها کافیست با دست خط خودتان و با قلم بر روی کادر سرچ کروم بنویسید “آی‌تی‌رسان” به این ترتیب این کلمه سرچ خواهد شد.

یا برای ارسال پیام در هر پیام رسانی، کلماتی که می‌خواهید را در کادر متن با دست خط خود می‌نویسید و کلمات شناسایی و به پیام شما اضافه می‌شود، این ویژگی شبیه به هندرایت در کیبورد گوگل است ولی استفاده از آن آسان‌تر و به نوعی دم دست‌تر است، هرچند که می‌توانید از قابلیت هندرایت نیز استفاده کنید.

سخت افزار گلکسی S23 اولترا

اما می‌رسیم به نقطه قوت اصلی گلکسی S23 اولترا که سامسونگ هم مانور زیادی بر روی آن داده است. پردازنده مرکزی و سخت افزار که حکم مغز یک تلفن همراه را دارد و اگر مغز خوب کار نکند، بقیه بخش‌ها هم دچار مشکل می‌شود.

به طور کلی سامسونگ در سال 2023 به جای تمرکز بر روی طراحی یا قابلیت‌هایی که شاید مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به افزایش بازدهی و قدرت عملکرد پرچمدار خود پرداخت. نمود اصلی این اتفاق در پردازنده و سخت افزار گوشی رقم می‌خورد، جایی که سامسونگ در آن از یک تراشه خاص استفاده کرده که به جز سری گلکسی S23 در هیچ گوشی دیگری یافت نمی‌شود.

اولین تغییر در این بخش آن است که سامسونگ به جای استفاده از دو تراشه کوالکام و اگزینوس در پرچمدار خود، تمامی مدل‌های گلکسی S23 اولترا در تمام مناطق را با تراشه شرکت کوالکام عرضه خواهد کرد. تا پیش از این پرچمداران سامسونگ با دو تراشه اگزینوس و اسنپدراگون عرضه می‌شدند که معمولا تراشه‌های اسنپدراگون قدرت پردازشی بالاتری داشتند اما نسخه اگزینوس در اکثر مناطق جهان از جمله خاورمیانه و ایران به فروش می‌رفت.

به این ترتیب امسال فقط یک نسخه کوالکام برای گلکسی S23 اولترا وجود دارد و اما آن هم یک نسخه خاص است. از چند هفته پیش در اخبار اعلام شد که سامسونگ برای گلکسی S23 اولترا یک تراشه مخصوص از شرکت کوالکام درخواست کرده است. این تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی نام دارد.

اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی

این تراشه دارای CPU و GPU اورکلاک شده است و در مقایسه با سایر گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 دارای عملکرد کمی بهتر است.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی از تراشه اصلی با پیکره‌بندی مشابه مدل استاندارد این پردازنده بهره گرفته و مجهز به یک هسته پردازشی کورتکس X3، دو هسته کورتکس A715، دو هسته کورتکس A710 و سه هسته کورتکس A510 است. اما فرکانس هسته اصلی کورتکس X3 از 3.2 گیگاهرتز به 3.36 گیگاهرتز رسیده است. این افزایش فرکانس در خصوص پردازنده گرافیکی نیز صدق می‌کند. به بیان دقیق‌تر، فرکانس پردازنده گرافیکی آدرنو 740 از 680 مگاهرتز در نسخه استاندارد به 719 مگاهرتز ارتقاء یافته است.

تا پیش از آنکه با گلکسی S23 اولترا آشنا شویم می‌دانستیم که این گوشی در تست‌های CPU بین 30 تا 35 درصد سریع‌تر از گلکسی S22 اولترا عمل نموده و در بنچمارک AnTuTu 9 هم حدودا 30 درصد سریع‌تر ظاهر شده است. همچنین گلکسی S23 اولترا در تست‌های گرافیکی GFX Bench و 3DMark نیز تا دو برابر کارآمدتر بوده اما عملکرد این گوشی در اکثر سناریوها از پیشرفت 80 تا 90 درصدی حکایت داشت. سامسونگ ادعا می‌کرد که سری گلکسی S23 علاوه بر عملکرد خام فوق‌العاده از امکانات خنک‌کننده بهبودیافته نیز برخوردار است.

 

همچنین در اخبار اعلام شد که گلکسی S23 اولترا برای انجام گیم بهینه شده است، چیپست S23 از تراشه گرافیکی بهبودیافته استفاده می‌کند که به ردیابی پرتو یا ری‌تریسینگ سخت‌افزاری و Real time مجهز شده است، با این قابلیت عناصری مانند نور، بازتاب‌ها و رنگ‌های درون محیط در بازی‌های پشتیبانی‌شده مانند Wreckfest واقعی‌تر می‌کند.

در خبر‌ها خواندیم که سری جدید S23 سامسونگ با یک بوستر ویژه “اسنپدراگون گیم پست پروسسینگ” ارائه می‌شود که عملکرد این پردازنده را در گیمینگ  بهبود می‌بخشد و جلوه‌هایی مانند بلوم، عمق میدان و موشن‌بلر را به تنظیمات اضافه می‌کند. S23 همچنین از چارچوب Unreal Engine 5 Metahumans پشتیبانی می‌کند که شخصیت‌های بازی را واقعی‌تر می‌کند.

البته ویژگی‌های این پردازنده جدید صرفا مربوط به بخش بازی نیست، در بخش دوربین باید گفت سری گلکسی S23 اولین گوشی‌های هوشمند جهان‌اند که از پردازشگر سیگنال تصویر شناختی اسنپدراگون برای فعال کردن بخش بندی معنایی بلادرنگ استفاده می‌کند. این یک فناوری است که به دوربین گلکسی S23 اجازه می‌دهد تا عناصر تکی را در یک قاب تشخیص دهد و سپس در حین استفاده از دوربین، آن‌ها را به طور جداگانه بهبود بخشد.

به عنوان مثال، با استفاده از فناوری Semantic Segmentation، دوربین می‌تواند پوست را صاف کند یا خوانایی متن یک کتاب را افزایش دهد. به لطف چیپست ارتقا یافته، سری گلکسی S23 حتی در فیلم برداری با نور فوق‌العاده کم از کاهش نویز چند فریمی نیز بهره می‌برند.

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی از تراشه معمولی اسنپدراگون 8 نسل 2 هوشمندتر هم هست. این تراشه شامل جدیدترین موتور هوش مصنوعی کوالکام و Sensing Hub بوده و از دو پردازنده هوش مصنوعی بهره می‌برد که تجربه AI روی دستگاه مانند لغو اکو و حذف نویز در طول تماس را فراهم می‌کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 مخصوص گلکسی با سیستم مودم RF 5G Snapdragon X70 و پردازنده هوش مصنوعی 5G کوالکام ارائه می‌شود و از هوش مصنوعی برای ارائه اتصال 5G سریعتر و مطمئن‌تر استفاده می‌کند. سری S23 همچنین می‌تواند از دو سیم کارت 5G به طور همزمان پشتیبانی کند. تمامی گوشی‌های S23 دارای سیستم‌های FastConnect 6900 و 7800 کوالکام هستند که سرعت وای‌فای سریعی را با تاخیر کم ارائه می‌کنند.

بازدهی

اما همه این مشخصات در عمل به چه شکل کار می‌کنند؟ در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت اما در بخش پردازش و بازدهی سخت افزاری تنها با یک واژه “هیولا” می‌توان تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی را توصیف کرد.

واقعا این پردازنده هیولاست، ما قبلا هم پرچمداران زیادی را دیده بودیم که قدرت پردازشی بالایی دارند و اصلا در هنگام کار کم نمی‌آورند، اما به نظر می‌رسد این تراشه یک لول جدید از قدرت پردازشی را ارائه می‌دهد.

کلا مفهومی به عنوان کندی، لگ، عملکرد سنگین و از این دست اتفاقات را در گلکسی S23 اولترا نمی‌بینیم. در مدتی که این گوشی را در اختیار داشتم به شکل‌های مختلف آن را مورد آزمایش قرار دادم اما گلکسی S23 اولترا همواره سربلند بود. ما از این گوشی برای انجام کارهای مختلف مانند ادیت ویدیو، دانلود، آپلود در شبکه‌های اجتماعی، اجرای بازی‌های سنگین، وبگردی، انتقال فایل و در بسیاری از موارد انجام چند مورد از کارهایی که گفته شد به صورت همزمان استفاده کردیم اما هرگز گوشی کم نیاورد و همواره با سرعت و قدرت بالا تمام برنامه‌ها اجرا می‌شد.

حتی اگر تعداد برنامه‌های باز در حال اجرا هم رقم بالایی باشد باز هم گلکسی S23 اولترا کم نمی‌آورد. تنها جایی که شاید در گلکسی S23 اولترا لگ ببینید، تصویربرداری 200 مگاپیکسلی به صورت مکرر و پشت سر هم است که به این مورد در بخش دوربین خواهیم پرداخت.

گلکسی S23 اولترا

اما در هنگام استفاده همیشه برنامه‌ها به صورت روان و بدون مشکل اجرا می‌شوند و به ویژه افرادی که با گوشی خود کار می‌کنند، می‌توانند از قدرت پردازشی این گوشی بهره لازم را ببرند. ضمن این که انجام کارهای مختلف مانند رندر گرفتن در این گوشی سرعت بسیار بالایی نسبت به دیگر گوشی‌های قدرتمند بازار دارد.

گیمینگ

اما بحث ما صرفا در خصوص اجرای برنامه‌های کاربردی نیست، در بخش گیمینگ هم گلکسی S23 اولترا کم نمی‌آورد، بازی‌های سنگین مانند کالاف دیوتی موبایل با بالاترین کیفیت و بدون هیچ لگ یا کندی در این گوشی اجرا می‌شود و شما می‌توانید یک تجربه متفاوت از بازی بر روی گلکسی S23 اولترا داشته باشید.

محیط بازی واقعا در این پرچمدار سامسونگ اتمسفر متفاوتی دارد و انگار همه‌چیز زنده‌تر است، به نوعی میشود گفت وقتی بازی‌های سنگین را بر روی این مدل اجرا می‌کنید، تازه متوجه کیفیت واقعی بازی‌ها خواهید شد.

داغ کردن

از طرفی گلکسی S23 اولترا خیلی کم گرم می‌شود، به ویژه در هنگام استفاده از برنامه‌های مختلف یا گیم شاهد داغ کردن گوشی نیستیم، تنها پس از گذشت شاید 10 تا 15 دقیقه، قسمت دوربین کمی گرم می‌شود که آزار دهنده نیست. خود گوشی هم در حالت افقی به خوبی در دست قرار می‌گیرد و مانند یک کنسول دستی می‌توانید با آن بازی کنید. فریم دوربین‌ها هم اصلا اذیت کننده نیست ولی شاید دست شما جلوی اسپیکر پایین گوشی را بگیرد، بنابراین باید جهت در دست گرفتن گوشی را تغییر دهید.

حافظه و رم

مدلی که ما در اختیار داشتیم از رم 12 گیگابایت و حافظه 256 گیگابایت بهره می‌برد. یک مدل ارزان‌تر با حافظه 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت هم وجود دارد که به عنوان مدل پایه شناخته می‌شود، ممکن است تجربه ما  از کار با گوشی در مدل رم 8 گیگابایت کمی متفاوت باشد، یعنی با رم کمتر ممکن است گاهی در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین با لگ مواجه شوید اما این تنها یک پیش‌بینی است، شاید در مدل 8 گیگابایت هم با هیچ کندی و لگی مواجه نشوید.

گلکسی S23 اولترا

یکی از دلایل سرعت بالای سخت افزاری گلکسی S23 اولترا استفاده از رم LPDDR5X چهار کاناله با سرعت 4200 مگاهرتز و البته حافظه پرسرعت UFS 4.0 است. کمتر گوشی پیدا می‌کنید که از UFS 4.0 استفاده کند. یکی از مدل‌هایی که به یاد دارم وان پلاس 11 پرچمدار جدید وان‌پلاس است که از این حافظه فوق‌پرسرعت استفاده می‌کند.

گلکسی S23 اولترا با رم 12 گیگابایت در نسخه‌های 512 و یک ترابایت هم عرضه شده ولی رم 8 گیگابایت تنها در نسخه 256 گیگابایت قابل خریداری است.

بنچمارک

عملکرد گلکسی S23 اولترا در تجربه کاربری ما اثبات شده است، اما از نظر بنچمارک‌های معتبر نیز این گوشی امتیاز بسیار بالایی دریافت می‌کند.

در تست بنچمارک انتوتو 9 این مدل امتیاز بیش از یک میلیارد و صد میلیون به دست آورد که باعث می‌شود سومین گوشی اندرویدی قدرتمند در بازار فعلی باشد. در تست گیگ‌بنچ برای عملکرد چند هسته‌ای امتیاز بیش از 4 هزار و 400 را کسب کرد که آن را به یکی از قوی‌ترین گوشی‌های فعلی در بازار تبدیل می‌کند.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Galaxy S23 Ultra

1152678

126fps

4428/1330

 Oneplus 11

1140661

126fps

4899/1150

Huawei Mate 50 Pro

979921

101fsp

4927/1537

Xiaomi 12S Ultra

1039412

104fps

4300/1324

OnePlus 10T

1016958

103fps

3907/1321

Galaxy Z Fold 4

1012360

102fps

4028/1337

Xiaomi 12 Pro

985226

96fps

3682/1169

Galaxy S22 Ultra

968359

76fps

3657/1180

+Galaxy S22

886916

76fps

3528/1165

Oppo Find N

822513

73fps

3478/985

 

نکته جالب آن است که در تست استرس 3DMark خود برنامه پیام داد که این گوشی قدرتمندتر از تست ماست و نهایت امتیاز را به دست می‌آورد.

به این ترتیب از نظر آماری هم اگر نگوییم قدرتمندترین گوشی جهان، اما گلکسی S23 اولترا یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی بازار است و فاصله زیادی با رقبای اصلی خود دارد.

به طور کلی می‌توان قدرت سخت افزاری گلکسی S23 اولترا را تضمین کرد، این قدرت سخت‌افزاری در تمام بخش‌ها از جمله نمایشگر، رابط کاربری، گیمینگ، اجرای برنامه‌های سنگین و حتی دوربین و باتری خودش را نشان می‌دهد.

دوربین گلکسی S23 اولترا

سامسونگ عادت دارد هر سال نگاه ویژه‌ای به بخش دوربین داشته باشد، کیفیت دوربین برای کاربران اهمیت ویژه‌ای دارد و سامسونگ به خوبی از این موضوع با خبر است، به این ترتیب هر سال یک خبر مهم و بزرگ درمورد دوربین پرچمداران سامسونگ منتشر می‌شود.

سامسونگ امسال اعلام کرد که برای اولین بار از دوربین 200 مگاپیکسلی در پرچمدار خود استفاده خواهد کرد. این دوربین تنها در نسخه اولترا خانواده گلکسی S23 مورد استفاده قرار گرفته است و برای درک کیفیت آن باید گران‌ترین عضو خانواده را خریداری کنید.

 

در بخش سخت‌افزار در مورد ویژگی‌های خاص تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی برای بخش عکس و فیلم‌برداری صحبت کردیم، حال بهتر است در این بخش به کیفیت عملکردی و تجربه دوربین پرچمدار سامسونگ بپردازیم.

پیش از بررسی دوربین‌های گلکسی S23 اولترا بهتر است با مشخصات آن‌ها آشنا شویم:

  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی، لنز واید، اندازه لنز 23  میلی‌متری، دیافراگم f/1.7، سایز پیکسل 0.6 میکرومتر، سایز سنسور 1.3/1 اینچ، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر
  • دوربین تله‌فوتو پریسکوپی 10 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/4.9، لنز 230 میلی‌متری، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر، سایز سنسور 3.52/1 اینچ،فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال و زوم اپتیکال 10 برابر
  • دوربین تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.4، لنز 70 میلی‌متری، سایز پیکسل 1.12 میکرومتر، سایز سنسور 3.52/1 اینچ، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال و زوم اپتیکال 3 برابر
  • دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با دیافراگم  f/2.2، لنز 13 میلی‌متری، زاویه دید 120 درجه، سایز پیکسل 1.4 میکرومتر، سایز سنسور 2.55/1 اینچ، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، فیلم‌برداری Super Steady
  • سنسور لیزری اتوفوکوس

دوربین 50 و 200 مگاپیکسلی

زمانی که وارد برنامه دوربین می‌شوید امکان انتخاب میان دوربین معمولی، دوربین 50 مگاپیکسلی و دوربین 200 مگاپیکسلی در قسمت انتخاب نسبت عکس در بالای منوی دوربین وجود دارد. در حالت دوربین 50 و 200 مگاپیکسلی تنها با نسبت 3:4 می‌توانید عکس‌برداری کنید و همچنین تنها تا 6 برابر می‌توانید زوم کنید.

این دو بخش را در یک دسته توضیح می‌دهیم برای آن که عملکرد هر دو دوربین بسیار شبیه به یکدیگر است. شما تنها باید در حالتی عکاسی با دوربین 200 یا 50 مگاپیکسلی را انتخاب کنید که می‌خواهید یک عکس با جزئیات بالا داشته باشید. حال این که این عکس با رزولوشن بالا چه کاربردی دارد را خودتان می‌دانید، شاید بخواهید یک عکس بزرگ را به شکل پوستر چاپ کنید یا هر نوع استفاده دیگری از عکس با رزولوشن بالا داشته باشید اما تصاویر دوربین 200 و 50 مگاپیکسلی صرفا به همین جهت کاربرد دارند.

کیفیت نور و تصویر با استفاده از این دو دوربین در بالاترین حالت خود نیست ولی می‌توانید آن‌ها را ادیت کنید همچنین این دو دوربین به هیچ وجه برای زوم کردن مناسب نیستند زیرا تصاویری که در حالت زوم می‌گیرید کیفیت بسیار پایینی دارند. به این جهت صرفا برای گرفتن تصاویر با رزولوشن و جزئیات بالا می‌توانید این دو دوربین را انتخاب کنید، طبیعتا رزولوشن، حجم تصویر و جزئیات در عکس‌های دوربین 200 مگاپیکسلی بهتر از دوربین 50 مگاپیکسلی است.

این مدل از تصاویر به درد اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی نمی‌خورند زیرا اولا حجم بسیار بالایی دارند، دوما کیفیت آن‌ها در حالت ایده‌آل نیست. عکس‌های دوربین 200 مگاپیکسلی در روز به طور میانگین 30 مگابایت حجم دارند، همچنین تصاویر دوربین 50 مگاپیکسلی حدود 15 تا 20 مگابایت حجم دارند.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی کلیک کنید

عکس‌ها در این دو حالت کمی کنتراست اغراق‌شده‌ای دارند و کمی تیره‌تر از حالت عادی هستند، همچنین سایه‌ها کمی غیرواقعی هستند. کیفیت تصاویر در حالت کلی بسیار بالاست و جزئیات بسیار زیادی در تصاویر مشخص هستند، به شکلی که می‌توانید تصاویر را تا چندین برابر بزرگنمایی کنید اما از نظر نور و رنگ، کمی بی‌تعادلی در این تصاویر دیده می‌شود.

دوربین عادی

اما امکان تصویر برداری با دوربین 12.5 مگاپیکسلی هم وجود دارد، در این حالت شما می‌توانید نسبت تصویر را به شکل دلخواه تغییر دهید و همچنین تا 100 برابر بر روی سوژه خود زوم کنید. کیفیت تصاویر دوربین معمولی در ظاهر بهتر از دوربین 200 و 50 مگاپیکسلی است، یعنی در حالتی که بر روی تصویر زوم نکردید، رنگ و کنتراست تصویر دوربین معمولی بهتر است و به نظر می‌رسد سامسونگ از نظر نرم‌افزاری ادیت بیشتری بر روی این تصاویر انجام می‌دهد، اما وقتی بر روی تصویر زوم می‌کنید طبیعتا در تصاویر 200 یا 50 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری قابل مشاهده هستند.

درواقع بستگی دارد شما تصویر را به چه منظور تهیه می‌کنید، اگر یک تصویر عادی است و قصد ندارید بر روی تصویر زوم کنید و جزئیات آن را ببینید، بهتر است از دوربین عادی استفاده کنید، اما اگر از یک محوطه، یک دورنما یا یک منظره عکس می‌گیرید و جزئیات آن برای شما اهمیت دارد، بهتر است به سراغ دوربین 200 یا 50 مگاپیکسلی بروید.

دوربین اصلی برای گرفتن تصاویر معمولی بدون زوم هم عالی است، این دوربین نور و رنگ دقیق‌تری ارائه می‌دهد و جزئیات در آن در حد قابل قبولی مشخص است. تصاویر دوربین اصلی نسبت به تصاویر دوربین 200 و 50 مگاپیکسلی سرد تر است، در واقع موقع عکس گرفتن در آن دو حالت، تصاویر با رنگ‌های گرمتری ثبت می‌شوند.

تصاویر دوربین اصلی حدود 4-5 مگابایت حجم دارند و زمانی که آن‌ها را در گوشی خود مشاهده می‌کنید کیفیتشان فوق‌العاده است، اما اگر بر روی سیستم یا لپ‌تاپ تصاویر را مشاهده کنید، خیلی بهتر می‌توانید تفاوت کیفیت از نظر جزئیات تصویر و نویز در تصاویر معمولی و حالت دوربین 200 و 50 مگاپیکسلی را متوجه شوید.

زوم

اما شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دوربین گلکسی S23 اولترا قابلیت زوم آن باشد. این قابلیت با دوربین معمولی در دسترس است و شما می‌توانید تا 100 برابر بر روی سوژه مورد نظر خود زوم کنید.

البته ارقام جذاب‌تر از واقعیت هستند، واقعیت آن است که زوم 100 برابری از نظر کیفیت کاربردی ندارد و عملا بی‌استفاده است هر چند در این حالت کیفیت آنقدر پایین نیست که جزئیات تصویر مشخص نباشد، ولی در استفاده عادی و روزانه چنین زومی هیچ کاربردی ندارد. ضمن اینکه مقدار زوم تا 60 برابر بسیار خوب است اما از 60 تا 100 برابر به میزانی که اعداد بالا می‌روند، زوم واقعی صورت نمی‌گیرد.

در ادامه چهار عکس سمپل در ابعاد واقعی را به صورت لینک براش ما گذاشته‌ایم تا بتوانید کیفیت واقعی دوربین گلکسی S23 اولترا را لمس کنید.

برای مشاهده تصاویر در ابعاد واقعی کلیک کنید

سمپل شماره یک             سمپل شماره دو                      سمپل شماره سه                        سمپل شماره چهار  

اگر بخواهیم با یک شاخص این موضوع را باز کنیم، به این شکل می‌شود که از زوم 0 تا 60 برابر واقعا 60 درصد به سوژه نزدیک می‌شوید ولی از زوم 60 تا 80 این مقدار ده درصد باشد و از زوم 80 تا 100 هم شاید تنها 5 درصد!

اما کاربرد اصلی این زوم در حالی است که شما می‌خواهید تصاویر تله‌فوتو 5 یا 10 برابری یا 30 برابری بگیرید. در استفاده شخصی این مقدار زوم‌ها خیلی بیشتر کارایی داشتند. اما نکته مهم‌تر آن است که کیفیت زوم تا 30 برابر و حتی تا 50 برابر فوق‌العاده است و تصاویر بی‌نظیری می‌توانید با این دوربین ثبت کنید.

تصاویر در حالت زوم با جزئیات بسیار بالا، نور و رنگ قابل قبول، داینامیک رنج مناسب و کنتراست بسیار خوبی ثبت می‌شوند. با کمی ادیت می‌توانید این تصاویر را به تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک کنید، به طوری که شاید کاربران عادی واقعا فکر کنند شما با دوربین حرفه‌ای این تصاویر را گرفته‌اید.

در یک کلام می‌توان گفت قابلیت زوم گلکسی S23 اولترا به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر بسیار باکیفیت و مناسب به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی بگیرید و نیازی هم به دوربین حرفه‌ای نداشته باشید، اما اگر عکاس حرفه‌ای هستید، قطعا کار با دوربین حرفه‌ای چندین لول با دوربین گلکسی S23 اولترا تفاوت دارد و اصلا قابل مقایسه نیست.

نکته جالب در خصوص قابلیت زوم در گلکسی S23 اولترا آن است که کیفیت تصاویر ثبت شده نسبت به تصویری که شما هنگام گرفتن عکس در صفحه گوشی می‌بینید تفاوت بسیاری دارد. وقتی زوم می‌کنید تصویری که در نمایشگر می‌بینید نویز بسیار زیادی دارد، ولی وقتی عکس گرفته می‌شود تصویر بسیار شفاف و با کیفیت است، در این بخش می‌توان به قدرت ادیت نرم‌افزاری سامسونگ روی تصاویر و استفاده از تراشه گرافیکی برای بهبود تصاویر اشاره کرد.

به طور کلی شما در حالت زوم متوجه تغییر دوربین خواهید شد، تا جایی که زوم می‌کنید تصویر بی‌کیفیت می‌شود ولی وقتی چند درجه زوم را بیشتر می‌کنید انگار دوربین زوم عوض شده و تصویر با کیفیت‌تر می‌شود. مثلا ممکن است عکسی که با زوم 30 برابر می‌گیرید از تصویری که با زوم 29 برابر می‌گیرید بهتر باشد.

پرتره

عملکرد دوربین گلکسی S23 اولترا در تصاویر پرتره مانند مدل سال قبل است. در اکثر مواقع اگر روی جزئیات تصویر زوم نکنید اشکال بزرگی در تصویر مشاهده نخواهید کرد، اما اگر کمی ریز شوید، متوجه می‌شوید که در تصاویر سخت، برخی بخش‌ها مانند موی انسان به طور کاملا دقیق از پس‌زمینه جدا نشده است. البته کمتر دوربین پرچمداری می‌تواند موی انسان را به طور کامل از پس زمینه جدا کند ولی توقعمان از گلکسی S23 اولترا آن بود که این کار را انجام دهد اما به نظر می‌رسد آیفون 14 پرومکس با اسکنر سه‌بعدی خود بهتر از پس این کار بر می‌آید.

با این وجود باید تاکید کرد که تصاویر پرتره در حالت عادی خوب هستند و شما تنها با زوم کردن بر روی جزئیات مو یا بخشی از لباس یا مواردی از این دست برخی از ایرادات را مشاهده می‌‌کنید، اما اگر بخواهیم قیمت این گوشی را کنار بگذاریم، با نگاهی عادی می‌توان گفت که پرتره‌های گلکسی S23 اولترا فوق‌العاده هستند اما با محاسبه قیمت باید گفت که این دوربین در بخش پرتره قادر به شکست آیفون 14 پرومکس نیست.

در حالت پرتره می‌توانید تا سه برابر بر روی سوژه زوم کنید، در این حالت اگر افکت بوکه پس‌زمینه را روی 20-30 درصد بگذارید، تصاویر پرتره بسیار جذابی ثبت می‌شود.

البته نباید فراموش کنیم که در گلکسی S22 اولترا می‌شد تا 10 برابر زوم پرتره داشت که تصاویر خاص‌تری را می‌شد تهیه کرد اما این قابلیت در گلکسی S23 اولترا وجود ندارد.

پرتره شبانه هم در حالتی که نور مناسب باشد بسیار با کیفیت است و عکس‌ها با درصد خطای بسیار کمی ثبت می‌شوند.

اولتراواید

می‌توان گفت به جز بهبود زوم تصویر و اضافه شدن جزئیات در تصاویر دوربین 200 مگاپیکسلی، تغییر بزرگ دیگری در بخش دوربین گلکسی S23 اولترا رخ نداده است، البته که کیفیت تصاویر از نظر داینامیک رنج طبیعی‌تر شده است ولی در خیلی از موارد این تغییرات به چشم نمی‌آید.

سامسونگ برای دوربین اولتراواید از همان دوربین سال گذشته استفاده کرده و تصاویر کیفیت مشابه با دوربین سال گذشته دارند. ابتدا این که تصاویر اولتراواید 120 درجه واقعا فوق‌عریض هستند و دایره محیطی که در تصاویر می‌بینید قابل توجه است، البته این مشخصه تمام دوربین‌های اولتراواید سامسونگ است.

تصاویر اولتراواید مانند همیشه کیفیت بالایی دارند و جزئیات تصویر به خوبی مشخص است، البته که کیفیت تصاویر اولتراواید به پای تصاویر اصلی نمی‌رسد و هم بازه رنگ‌ها و هم جزئیات در تصاویر اولتراواید کمتر است، اما کیفیت کلی تصاویر قابل قبول است. ضمن اینکه تصاویر اولتراواید معمولا با کنتراست شدید و کمی تیره‌تر از تصاویر عادی هستند که این مورد در عکس‌های گلکسی S23 اولترا هم دیده می‌شود.

ماکرو

گلکسی S23 اولترا دوربین ماکرو ندارد و مانند پرچمداران سال‌های گذشته با دوربین اصلی و حتی زوم سه برابری می‌توانید عکس‌های ماکرو بگیرید. کیفیت تصاویر ماکرو نیز نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

تصاویر با زوم بالا بر روی سوژه و جزئیات بسیار خوبی ثبت می‌شوند و شما می‌توانید با فوکوس بر روی جزئیات تصویر ، عکس‌هایی با بزرگنمایی بسیار عالی بدون تار شدن و یا مشکل دیگر تهیه کنید.

سلفی

در بخش سلفی به جای دوربین 40 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 شاهد استفاده از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با همان مشخصات هستیم، درواقع تنها رزولوشن تغییر کرده است. اما این تغییر به چه معناست؟ اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم نمی‌توان گفت که کیفیت تصویر افت داشته با حتی بهتر شده، تصاویر دوربین سلفی به تصاویر مدل سال قبل شباهت بسیاری دارد.

تصاویر با کیفیت، با جزئیات نسبتا زیاد، نور مناسب، تعادل رنگ سفید و کنتراست قابل قبول هستند. می‌توانید در دو حالت زوم تک نفره یا چند نفره سلفی بگیرید، وقتی گزینه چند نفره را انتخاب می‌کنید، کمی زاویه دوربین عقب‌تر می‌رود و کیفیت تصاویر در این حالت بهتر است. با دوربین سلفی می‌توان پرتره‌های خوبی هم گرفت هر چند دقت جدا سازی سوژه از پس زمینه باز هم در بخش‌های سخت مانند مو کمی ایراد دارد اما کیفیت کلی واقعا قابل قبول و راضی کننده است.

در شب هم می‌توانید سلفی‌های خوبی بگیرید ولی نور کم باعث افت کیفیت قابل توجهی در تصاویر می‌شود، به این ترتیب باید حتما به یک محل با نور مناسب بروید تا عکس بگیرید، در غیر این صورت تصاویر کیفیت در خور یک گوشی پرچمدار را نخواهد داشت.

اما یکی از مشکلات دوربین سلفی که در مدل سال قبل هم مشاهده می‌شد، تار شدن عکس در هنگام عکس برداری است. بسیاری از ما با یک دست عکس سلفی می‌گیریم و هنگام گرفتن عکس باید دکمه شاتر را لمس کنیم، این اتفاق باعث می‌شود خیلی از تصاویر سلفی به علت لرزش دست تار شود، باید در نظر داشته باشید که گرفتن سلفی با یک گوشی بزرگ مانند گلکسی S23 اولترا به خودی خود کار دشواری است اما به هر شکل به نظر می‌رسد هیچ گونه لرزش‌گیر یا تصحیح نرم‌افزاری برای دوربین سلفی در نظر گرفته نشده است.

چنین مشکلی در بسیاری از میان‌رده‌ها دیده نمی‌شود اما در یک گوشی پرچمدار مانند گلکسی S23 اولترا به صورت متعدد شاهد این هستید که عکس سلفی تار شده و خوب نیفتاده و هر بار تلاش می‌کنید دست خود را ثابت‌تر نگه دارید. این ایراد واقعا اذیت کننده است و باعث می‌شود عکس سلفی گرفتن با گلکسی S23 اولترا سخت‌تر هم بشود. امیدواریم سامسونگ این مشکل را رفع کند.

نمونه تصاویر سلفی تار در شب

آخرین موردی که در بخش دوربین باید به آن اشاره کنیم آن است که در مدل جدید برنامه Expert RAW با بخش دوربین ادغام شده و به عنوان یک قابلیت در منوی تنظیمات عکاسی پیشرفته دوربین است که ابتدا باید آن را در همان منوی دوربین دانلود کنید.

این ویژگی به شما امکان می‌دهد بدون هیچ گونه پردازش یا فشرده سازی، تصاویری با فرمت خام RAW بگیرید که برای کسانی که می‌خواهند بعدا عکس‌های خود را ویرایش کنند عالی است.

نایت مود

سامسونگ سال گذشته تبلیغات زیادی بر روی قابلیت نایت مود گوشی پرچمدار خود انجام داد، امسال نسخه بهبود یافته همان عکس‌برداری در شب در گلکسی S23 اولترا استفاده شده که تا حدودی برخی ویژگی‌ها را بهبود داده است.

نکته مهم در عکاسی در نور کم با گلکسی S23 اولترا آن است که گوشی برای حذف نویز و شفافیت تصویر، از ادیت‌های نرم‌افزاری و اصلاح رنگ کمک می‌گیرد.

به این ترتیب دو مشکل پیش می‌آید. اول آن که ممکن است گاهی اوقات رنگ تصاویر کمی غیر طبیعی باشد و شاهد استفاده از رنگ‌عهای اغراق شده در تصاویر باشیم. دوم آن که مانند عکس‌های سلفی و مشکل تار شدن تصویر، در عکاسی شبانه، دوربین باید کامل ثابت باشد، اگر دوربین ثابت نباشد تصاویر تار و به هم ریخته می‌شود و ادیت نرم‌افزاری شاید کار را خرابتر‌ کند.

زوم بیش از 30 برابر در شب را توصیه نمی‌کنم، کار بی فایده‌ای است، تصاویر در این حالت کیفیت خوبی ندارند که تا حدی طبیعی است. البته گلکسی S23 اولترا قابلیت ویژه‌ای برای تصویر برداری از ماه دارد که متاسفانه در چند روزی که گوشی در دست ما بود، ماه را در آسمان نیافتیم تا این حالت را تست کنیم.

همچنین حالت تصویر برداری از ستارگان هم وجود دارد که طبیعتا برای استفاده از آن باید در منطقه‌ای باشید که در آسمان آن ستاره باشد، نه تهران آلوده و کم ستاره!

به طور کلی حالت نایت مود همان ویژگی‌های قدیمی را دارد، یعنی صحنه را به خوبی روشن می‌کند و نویز را تا حد بسیار خوبی کاهش می‌دهد اما به شرطی که دوربین ثابت باشد.

 فیلم برداری

در بخش فیلم‌برداری نیز اوضاع مانند سال گذشته است اما چند تغییر هم دیده می‌شود. با هر پنج دوربین گوشی می‌توانید به صورت 4K و 60 فریم فیلم‌برداری کنید که درواقع بهترین انتخاب شماست و جذاب‌ترین قابلیت فیلم‌برداری در گلکسی S23 اولترا محسوب می‌شود.

اما تغییر اصلی اضافه شدن قابلیت فیلم‌برداری 8K با 60 فریم در ثانیه است، در حالی که سال گذشته امکان فیلم‌برداری 8K با 24 فریم ممکن بود.

البته شاید فکر کنید که تنها چند فریم اختلاف وجود دارد ولی همین چند فریم به روان‌تر شدن ویدیو در حالت 8K کمک زیادی کرده، با این وجود همچنان فیلم‌برداری 8K را پیشنهاد نمی‌کنیم.

گلکسی S23 اولترا

فیلم‌برداری در حالت 8K حجم زیادی از حافظه شما را ناپدید می‌کند، یک ویدیوی 20 دقیقه‌ای 8K بیش از 10 گیگ حجم دارد و حتی ویدیوهای کوتاه دو دقیقه‌ای حجم بین یک تا دو گیگابایت را مصرف می‌کنند که بسیار زیاد است.

ضمن اینکه فیلم‌های 30 فریم به مقدار لازم روان نیستند و لگ‌های تصویر خروجی جذابی برای افراد علاقه‌مند به فیلم‌برداری نیست.

مورد آخر هم آنکه برای لذت بردن از ویدیو 8K بهتر است تلویزیون یا نمایشگر 8K داشته باشید که اکثر مردم ندارند بنابراین بهتر است به طور کلی بیخیال 8K شوید.

لرزش‌گیر پرچمداران سامسونگ همیشه زبان‌زد بوده و در خصوص گلکسی S23 اولترا هم این واقعیت صدق می‌کند. سامسونگ در پرچمدار جدید لرزش‌گیر را بهبود بخشیده و به سختی می‌توانید تکان‌های شدیدی در ویدیو ایجاد کنید. در هنگام دویدن، عبور از پله‌ها، رد کردن پستی بلندی‌ها و حتی حرکات دست، لرزش تصویر به خوبی دفع می‌شود و واقعا نمی‌توان تکان‌های شدیدی در ویدیو دید.

گلکسی S23 اولترا

ویدیو‌های 8K با فرمت h.265 HEVC ضبط می‌شود، همچنین صدا هم به صورت استریو و نرخ بیت 256 کیلوبیت بر ثانیه ثبت می‌شود.

با استفاده از حالت زوم می‌توانید ویدیو‌های جذابی بگیرید، کلا اگر خلاقیتتان را به کار بگیرید، ویدیوهای جذابی را می‌توان با گلکسی S23 اولترا گرفت، کیفیت ویدیوها نیز واقعا قابل تحسین است و تمام جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند.

اسپیکر گلکسی S23 اولترا

در گلکسی S23 اولترا دو اسپیکر استریو برای گوش دادن به موسیقی و پادکست یا تماشای ویدیو وجود دارد. اولین اسپیکر در فریم پایینی گوشی کنار درگاه شارژ قرار گرفته است، دومین اسپیکر همان اسپیکر مکالمه است که در مرز میان نمایشگر و حاشیه دور آن قرار گرفته است.

اولین نکته در مورد اسپیکرهای استریو AKG گلکسی S23 اولترا آن است که قدرت خروجی، بیس صدا و شفافیت آن بسیار بالاست. حتی اگر موسیقی را در آخرین درجه قرار دهید، کیفیت صدا افت نمی‌کند و صدایی با کیفیت را به گوش شما می‌رساند. اما قدرت صدای خروجی اسپیکر نسبت به اسپیکر مکالمه بسیار بیشتر است، این اتفاق باعث می‌شود کمی بالانس صدا در این مدل مشکل داشته باشد.

 

اگر هنگام بازی دستتان بر روی اسپیکر اول برود و آن را بپوشاند، تقریبا 80 درصد صدا بسته خواهد شد و صدای ضعیفی از اسپیکر مکالمه پخش می‌شود. در این حالت در بخش گیمینگ توضیح دادیم که می‌توانید گوشی را برعکس در دست بگیرید.

هنگامی که با اسپیکر مکالمه صحبت می‌کنید باید صدای آن را کاهش دهید زیرا اگر صدا بلند باشد افراد داخل اتاق می‌توانند صدای طرف مقابل را بشنوند، البته نشر صدا زیاد نیست اما وجود دارد.

باتری و شارژدهی

باتری و شارژدهی همواره یکی از اصلی‌ترین مشکلات سری نوت بود، وجود قلم در گوشی باعث می‌شود که ظرفیت کمتری به باتری اختصاص داده شود و میزان شارژدهی باتری کاهش پیدا کند. این مشکل بزرگ در مدل سال گذشته حل شد و امسال شاهد افزایش محسوس شارژدهی باتری هستیم.

مانند سال گذشته در گلکسی S23 اولترا از یک باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی استفاده شده که با وجود ویژگی‌های مختلف برای ذخیره انرژی، میزان شارژدهی آن به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

باتری 5 هزار میلی‌آمپری در حالت عادی و حتی نیمه سنگین بیش از یک روز شارژ نگه‌ می‌دارد، عمده‌ترین دلیل افزایش شارژدهی در گوشی گلکسی S23 اولترا، استفاده از نمایشگر LTPO 2.0، قابلیت‌های نرم‌افزاری و بهبود‌سازی رابط کاربری است که تا حد زیادی از مصرف بیش ‌از اندازه باتری جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال در بخش سخت افزار اشاره کردیم که اتصال وای‌فای در زمانی که روشن است اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به حالت خواب می‌رود تا از مصرف باتری جلوگیری شود.

گلکسی S23 اولترا

بیشترین مواردی که در اتمام ظرفیت باتری تاثیر دارند، استفاده از دوربین و انجام بازی‌های سنگین آنلاین هستند. کارهای سخت افزاری مانند ادیت ویدیو، دانلود و آپلود به شکل قابل توجهی باتری را خالی نمی‌کنند ولی فیلم‌برداری را می‌توان به عنوان باتری خالی کن‌ترین فعالیت در گلکسی S23 اولترا نام برد.

در بخش Device Care تمامی بخش‌های گوشی به طور مداوم بررسی شده و سلامت آن‌ها چک می‌شود همچنین آپشن‌هایی برای افزایش طول عمر اجزای مختلف گوشی مانند باتری وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را فعال کنید. به عنوان مثال در همین بخش با انتخاب باتری و زدن گزینه More Battery Setting می‌توانید گزینه Adaptive battery را فعال کنید تا مصرف باتری اپلیکیشن‌هایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید، محدود شود.

پرچمدار جدید سامسونگ مانند سال گذشته از شارژر سریع 45 واتی استفاده می‌کند که باعث می‌شود سرعت شارژ گوشی بالا برود. از آنجایی که شارژر درون جعبه نیست و ماهم شارژر 45 واتی برای تست سرعت شارژ این گوشی نداشتیم، تنها با شارژر 33 واتی توانستیم آن را شارژ کنیم که صفر تا صد آن دقیقا 90 دقیقه طول کشید،

احساس می‌شود شارژ با شارژر 45 واتی حدود یک ساعت 10 دقیقه به طول بینجامد. این مدل طبیعتا از شارژ وایرلس 15 واتی و ریورس وایرلس 4.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توان از آن‌ها هم استفاده کرد.

جمع‌بندی گلکسی S23 اولترا

پرچمدار 2023 سامسونگ یک کپی آپدیت شده نسبت به سال گذشته است. مشخصات کلیدی و اصلی در بخش‌هایی مانند سخت افزار، دوربین و باتری بهبود قابل توجهی پیدا کرده است و طراحی هم بهتر شده، هر چند به طور کامل با یک محصول جدید مواجه نیستیم اما نمی‌توان گفت که گلکسی S23 اولترا همان مدل سال گذشته است، استفاده از این واژه بی‌انصافی است.

گلکسی S23 اولترا  در بخش طراحی یک مدل کاملا پریمیوم و پرچمدار را به نمایش می‌گذارد. تغییرات کلی زیاد نیستند ولی قطعا تاثیرگذارند. کاهش خمیدگی دو طرف گوشی تا حد زیادی باعث شده تا این مدل بهتر در دست قرار بگیرد و کار با آن راحت‌تر باشد ولی گلکسی S23 اولترا همچنان برای یک استفاده روزمره هم بزرگ و هم سنگین است. باید به یاد داشته باشید که گلکسی S23 اولترا به طور کلی یک گوشی دو دستی است، یعنی باید با یک دست آن را گرفته و با دست دیگر با آن کار کنید، حتی انجام کارهای ساده مانند دادن یک پیام سریع با یک دست بسیار سخت است.

طراحی دوربین‌‌ها به شکلی است که گرد و غبار زیادی دور آن‌ها جمع می‌شود و این اتفاق زیبایی گوشی را به ویژه در مدل‌های رنگ تیره بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما از طرفی نمایشگر پهن‌تر شده و با قلم S Pen می‌توانید بهتر با آن کار کنید. نمایشگر کمترین تغییر را نسبت به گذشته دارد ولی رقص رنگ‌ها در آن همچنان فوق‌العاده زنده و جذاب است.

 

حسگر اثر انگشت به خوبی کار می‌کند ولی قفل تشخیص چهره مانند مدل سال گذشته راضی کننده نیست و نسبت به یک مدل پرچمدار تعدادخطاهای آن زیاد است.

رابط کاربری مانند همیشه پرسرعت و کم‌نقص است. ویژگی‌های خوبی به رابط کاربری گوشی اضافه شده اما کلیت رابط کاربری همانی است که همه طرفداران سامسونگ تاکنون تجربه کرده‌اند.

از عملکرد قلم S Pen هم نباید بگذریم، هرچند ویژگی جدیدی به آن اضافه نشده است، اما با وجود ویژگی‌های قدیمی همچنان بسیار پرکاربرد و کار راه‌انداز است و افرادی که زیاد با گوشی خود کار می‌کنند می‌توانند دربسیاری از کارهای خود از قلم کمک بگیرند تا سرعت خود را افزایش دهند.

سخت افزار مانند همیشه قدرتنمایی می‌کند، در مدل امسال شاهد استفاده از تراشه اسنپدراگون ویژه گلکسی هستیم که این مورد باعث می‌شود همه خریداران گلکسی S23 اولترا از مزیت داشتن تراشه اسنپدراگون به جای اگزینوس بهره‌مند شوند و ضمن این که یک قدرت پردازشی فوق‌العاده تحسین‌برانگیز را در این مدل مشاهده کنند، قدرت پردازشی که در هیچ بخشی کم نمی‌آورد و باعث کارآمدتر شدن بخش‌هایی مانند دوربین و باتری شده است.

بخش دوربین آنچنان که باید نسبت به سال قبل تغییر نکرده است، دوربین 200 مگاپیکسلی که سامسونگ تبلیغات زیادی بر روی آن انجام داده در استفاده روزمره از دوربین آنچنان کارایی ندارد. می‌توان گفت بیش از 90 درصد استفاده شما از دوربین معمولی با رزولوشن 12 مگاپیکسلی است که کیفیت بسیار خوبی در روز و شب و تصاویر پرتره دارد، درخشان‌ترین عملکرد دوربین در بخش زوم است که با زوم صد برابری به راحتی می‌توان بر روی سوژه‌هایی با فاصله زیاد زوم کرد و آن‌ها را با کیفیت بالایی ثبت کرد.

 

فیلم‌برداری هم به 8K با 30 فریم آپدیت شده که به علت حجم بالای آن خیلی قابل استفاده نیست و همچنان حالت 4K با 60 فریم خرجی بسیار راضی کننده‌تری نسبت به 8K دارد، ضمن این که عملکرد لرزش‌گیر حتی بهتر از مدل سال قبل شده و قابل تحسین است.

اسپیکرهای گوشی توسط برند AKG ساخته شده‌‌اند و صدای بسیار بلند، واضح و عمیقی را پخش می‌کنند که حتی برای پخش موسیقی در یک اتاق 70-80 متری مناسب است.

در بخش باتری هم شارژدهی به شکل مطلوبی نسبت به پرچمدار سال گذشته بهبود پیدا کرده و با وجود نمایشگر بزرگ، قدرت سخت افزاری بالا و تمام ویژگی‌های این گوشی، باز هم در یک استفاده معمولی می‌توان بیش از یک روز بر روی باتری آن حساب باز کرد و نیازی به شارژر نداشت.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
خیر
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
خیر
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفداران شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

نقاط قوت و ضعف گلکسی S23 اولترا

نقاط قوت

کیفیت بدنه بالا

ضد آب

نمایشگر با کیفیت

حسگر اثرانگشت پرسرعت

رابط کاربری سریع و روان

قلم S Pen

سخت افزار قدرتمند

تراشه پردازنده اختصاصی

دوربین عالی

شارژدهی مناسب

اسپیکر استریو با کیفیت

نقاط ضعف

وزن زیاد

طراحی تکراری

دوربین تشخیص چهره می‌توانست بهتر باشد

نبود شارژر درون جعبه

قیمت نجومی در کشور

6 در مورد “بررسی گلکسی S23 اولترا سامسونگ + بررسی ویدئویی”

  1. سلام وقت بخیر.ممنون بابت بررسی بسیار جامعی که انجام دادید.
    بنده قصد خرید این گوشی را دارم اما در مورد کیفیت اسپیکر مردد هستم.لطفا بگید که ۱-اسپیکرها نسبت به اس۲۲ اولترا پیشرفتی داشتن یا خیر
    ۲- اسپیکرها در قیاس با ایفون ۱۴ پرومکس در چه سطحی هستند.
    متشکرم?

    1. سعید صانعی

      سلام، فکر میکنم به طور کافی در مورد اسپیکر صحبت شده
      اسپیکرها نسبت به S22 اوترا بهبود چشم‌گیری داشتند و از نظر بلندی و وضوح صدا بهتر شدن
      در مقایسه با ایفون 14 پرو مکس هم هرچند کنار هم مقایسه نکردم ولی مطمئن باشید اگر بهتر نباشه، بدتر هم نیست

    1. سعید صانعی

      سلام
      اگر شرایط زمانی مناسب باشد و بتوان این تست‌ها را انجام داد، قطعا انجام می‌شود ولی فرصتی که گوشی برای تست ارسال می‌شود خیلی محدوده و معمولا امکان چنین تستی نیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH