آیا فناوری باتری حالت جامد شیائومی، انقلابی در زمینه باتری گوشی‌ها خواهد بود؟

کمپانی شیائومی امروز و در شبکه اجتماعی Weibo از فناوری باتری حالت جامد رونمایی کرد. فناوری جدید باتری از پتانسیل بالقوه برای متحول نمودن کسب‌وکار باتری‌ها برخوردار است.

بر اساس مطالعات متعدد انجام شده، فناوری جدید باتری نویدبخش پیشرفتی بزرگ برای گوشی‌های هوشمند است. دلیل چنین پدیده‌ای این است که باتری جدید از ظرفیت انرژی بالایی برخوردار بوده و نسبت به باتری‌های معمولی ایمن‌تر است.

شکل الکترولیت یکی از تفاوت‌های کلیدی میان باتری‌های حالت جامد و معمولی محسوب می‌شود. باتری‌های حالت جامد، الکترولیت را به‌طور جزئی یا کامل با الکترولیت‌های حالت جامد جایگزین می‌کنند. این امر موجب افزایش مقاومت آنها در برابر ضربه و افزایش طول عمر باتری می‌شود.

مهم‌ترین مزایای فناوری باتری حالت جامد شیائومی به شرح زیر است:

  • چگالی انرژی بیش از 1000 وات‌ساعت بر لیتر
  • افزایش 20 درصدی عملکرد تخلیه در دماهای پایین
  • نرخ موفقیت در برابر شوک‌های مکانیکی (تست وارد نمودن سوزن) به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

چگالی انرژی بالا در باتری‌های حالت جامد یک مزیت کلیدی قلمداد می‌شود. صنعت باتری‌های شیمیایی در زمینه افزایش چگالی انرژی با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است. باتری‌های حالت جامد به‌دلیل ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر خود دارای چگالی انرژی بیش‌تری بوده و این میزان 2 تا 3 برابر بیش‌تر از مواد اکسید سیلیکون است.

بعلاوه باتری‌های حالت جامد از قابلیت انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار بوده و این موضوع خطر بروز اتصال کوتاه داخل باتری را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. این فناوری باتری تا مرحله تولید انبوه هنوز راه زیادی را پیش رو دارد؛ پدیده‌ای که از محدودیت‌های شدید توسعه و تولید ناشی می‌شود.

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی، چگالی انرژی باتری‌های حالت جامد به 1000 وات‌ساعت بر لیتر می‌رسد. نمونه‌های اولیه گوشی شیائومی 13 از باتری حالت جامد شیائومی با ظرفیت بالای 6000 میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کردند. این در حالیست که انرژی مورد نیاز نسخه نهایی شیائومی 13 از طریق یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی تامین می‌شود. بدیهی است که فناوری جدید باتری از ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به باتری‌های معمولی برخوردار است.

باتری حالت جامد شیائومی در دماهای پایین‌تر نیز از استقامت بالایی برخوردار است. این باتری‌ها به دلیل بهبود 20 درصدی عملکرد تخلیه در دمای پایین برای فصل زمستان قابل اعتمادتر هستند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد مایع مورد استفاده در الکترولیت‌های باتری‌های معمولی موجب می‌شود تا ویسکوزیته مایع در دماهای پایین به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

این پدیده مانع از عبور یون‌ها شده و در نتیجه باتری‌های معمولی در سرما به میزان قابل‌توجهی تضعیف می‌شوند. الکترولیت‌های حالت جامد بهترین جایگزین الکترولیت‌های فعلی برای حفظ عملکرد تخلیه حتی در دماهای پایین به‌شمار می‌روند.

در سال‌های آینده تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند ساخت شیائومی از فناوری جدید باتری حالت جامد استفاده خواهند کرد. توانایی این فناوری برای کاهش قابل توجه اندازه باتری‌های دارای ظرفیت بالا و کاهش قابل توجه ضخامت گوشی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH