همکاری بزرگ و مهم اینتل و ARM در زمینه توسعه تراشه‌های موبایلی کلید خورد

روز گذشته شرکت اینتل از یک شراکت کلیدی خبر داد. این همکاری به تولیدکنندگان تراشه امکان می‌دهد تا محصولات کم‌مصرف خود را روی فرآیند 18A بسازند. این همکاری روی طراحی تراشه‌های موبایلی با هسته‌های پردازشی مبتنی بر معماری ARM تمرکز خواهد داشت.

این تراشه‌ها نهایتا در صنعت خودروسازی، اینترنت اشیاء، دیتاسنترها، هوافضا و اپلیکیشن‌های دولتی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در بیانیه مطبوعاتی صادر شده توسط هر 2 طرف آمده است که مشتریان ARM، تراشه‌های خود را با محوریت هسته‌های پردازشی کورتکس طراحی می‌کنند. این تراشه‌ها برای بهبود قدرت و عملکرد خود می‌توانند از فناوری ترانزیستورهای نوآورانه اینتل استفاده کنند.

پت گلسینگر؛ مدیرعامل شرکت اینتل اعلام کرد که این توافق چند نسلی، گزینه‌ها و رویکردهای جدیدی را پیش روی شرکت‌هایی قرار خواهد داد که به‌دنبال استفاده از فناوری فرآیندی نسل جدید هستند. اینتل کارخانه تولید تراشه را در اختیار شرکت‌های طراحی‌کننده نیمه‌هادی قرار داده و این تجهیزات برای ساخت تراشه‌های مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر کمپانی ARM به منظور تسهیل جریان فرآیند و بهبود قدرت، عملکرد، مساحت و هزینه تولید هسته‌های ARM، نوعی بهینه‌سازی مشترک فناوری طراحی (DTCO) را ارائه خواهد داد. این اعلامیه بخشی از استراتژی IDM 2.0 به‌شمار می‌رود.

بر اساس این راهبرد، اینتل برای توسعه ظرفیت تولید خود در سراسر جهان از جمله ایالات‌متحده و کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، سرمایه‌گذاری زیادی را انجام می‌دهد. چنین اقدامی ضمن ایجاد توازن در زنجیره تامین به کاهش تنگنای ایجاد شده در مقطع کنونی به‌دلیل تقاضای انبوه تعدادی از سازندگان تراشه کمک خواهد کرد.

فرآیند 18A شرکت اینتل اساسا یک فرآیند 1.8 نانومتری محسوب می‌شود. حرف A مخفف کلمه Angstrom بوده و انگستروم نیز یک واحد متریک طول با گام کوچک‌تر از نانومتر است. به بیان دیگر هر 1 انگستروم معادل یک ده میلیاردیوم متر یا یک صد میلیونیوم سانتی‌متر است. حرکت به سوی این تکنولوژی نشان‌دهنده آن است که تراشه‌های آینده از چگالی ترانزیستور بالاتر و حتی اندازه‌ای کوچک‌تر نسبت به نمونه‌های کنونی برخوردار خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH