آیا می‌دانید اولین ویروس اسمارت فون ها چه بود و چه می‌کرد؟

همان‌طور که می‌دانید ویروس برای اسمارت فون ها یکی از مهم‌ترین تهدیدات است. البته اگر کمی باهوش باشید هیچ‌گاه به این مشکل برنخورده و البته آسیب نخواهید دید! سرعت گسترش ویروس‌ها زیاد است و با کمی غفلت، شاید تمامی اطلاعات ما به‌راحتی از بین برود!

برای مثال یکی از ویروس‌های رایج، ویروس Simplocker بود که فایل‌های موجود بر روی کارت حافظه را قفل و اجازه دسترسی صاحب گوشی به آن‌ها را می‌گرفت؛ اما این ویروس از کجا آمد و اصلا ویروس اسمارت فون ها از چه تاریخی ایجاد شد؟

اولین ویروس گوشی‌های هوشمند، Cabir نام داشت که در سال 2004 وارد دنیای موبایل شد! البته این اولین ویروس درست‌شده برای تلفن‌های همراه نبود، در واقع سیستم امنیتی سیستم‌عامل Palm که بر روی PDA ها وجود داشت به اندازی کافی قدرتمند بود، اما این کرم توانست برای اولین بار آثار مخرب خود را بر جای بگذارد. این ویروس قدرت آن را داشت تا سیستم‌عامل سیمبیان S60 را که بر روی محصولاتی چون N-Gage، نوکیا 6600و نوکیا 6630 قرار دارد را مختل کند. (آیا این گوشی‌ها را به خاطر دارید؟)

با اینکه Cabir یک ویروس بود، اما نمی‌توان آن را یک کد نویسی بسیار پیچیده و مضر دانست. این فایل مخرب، بعد از نصب توسط کاربر، در صفحه اصلی با عنوان Caribe ظهور پیدا می‌کرد! در اولین عملیات این فایل بلوتوث گوشی را روشن و اقدام به جستجوی دستگاهی نزدیک می‌نمود تا همین فایل مخرب را برای سایر دستگاه ها نیز ارسال کند. این کار تخلیه سریع باتری گوشی را بهمراه داشت! بعد از پیدا کردن قربانی، فایل مخرب با نام Caribe.SIS بر روی گوشی فرد بخت برگشته ارسال می‌شد! با تمام این اوصاف این فایل توانایی از کار انداختن گوشی، سرقت اطلاعات یا اعمالی از این قبیل را نداشت!

همان‌طور که گفتیم کبیر، یک ویروس مخرب و وحشتناک نبود، اما توانست به ما نشان دهد که اسمارت فون ها نیز در معرض خطر هستند و به‌راحتی آسیب‌پذیرند. این ویروس‌ها به‌راحتی از طریق بلوتوث و یا حتی MMS گسترش پیدا کرده و اهداف خود را قربانی می‌کنند. کمی بعد ویروسی با نام جمجمه وارد اسمارت فون ها شد. این ویروس در اولین عملکرد خود، آیکون‌های گوشی را به شکل جمجمه در آورده و تمام عملکردهای گوشی به جز برقراری تماس را مسدود کرده و عملا گوشی را بلا استفاده می‌نمود!

به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه فایل‌های ورودی ناشناس مخصوصا از طریق بلوتوث را دریافت نکنید!

skulls

3 در مورد “آیا می‌دانید اولین ویروس اسمارت فون ها چه بود و چه می‌کرد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH