گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 مارک 5 با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 رسما معرفی شد

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره شرکت سونی از گوشی پرچمدار جدید خود با نام اکسپریا 1 مارک 5 رونمایی کرد. این گجت به نوبه خود برای نخستین بار از یک سنسور Exmor T در دستگاه‌های موبایلی بهره گرفته است. این موضوع، قابلیت‌های عکاسی گوشی در فضاهای کم‌نور را به سطح جدیدی ارتقاء خواهد داد.

همچنین این گوشی مجهز به نمایشگر اولد 4K با نسبت ابعاد 21:9 و جدیدترین و قدرتمندترین تراشه ساخت کوالکام موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 2 است. نمایشگر سونی اکسپریا 1 مارک 5 از اندازه 6.5 اینچی و نرخ نوسازی حداکثر 120 هرتزی برخوردار است. این دستگاه همانند اکسپریا 1 مارک 4 از موتور موبایلی X1 بهره می‌گیرد؛ قابلیتی که از طریق برخی بهینه‌سازی‌های هوشمندانه نرم‌افزاری به بهبود کیفیت ویدیوها کمک می‌کند.

این نمایشگر با پوشش محافظ گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده و دارای حاشیه کاملا کلاسیک در قسمت بالایی نمایشگر جهت استقرار دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.9 اینچی است. پنل پشتی گوشی نیز با لایه گوریلا گلس Victus 2 پوشانده شده و دارای یک پوشش منحصربه‌فرد و کاملا متفاوت با کلیه دستگاه‌های موجود در بازار است. این پوشش در کنار لبه‌های برآمده اکسپریا 1 مارک 5 به بهبود قابلیت حمل‌پذیری دستگاه کمک شایان توجهی می‌کند.

دریافت گواهینامه‌های حفاظتی IP65 و IP67 بدان معناست که کاربران بابت نفوذ آب و گردوغبار به گوشی خود هیچ‌گونه نگرانی خاصی نخواهند داشت. توان پردازشی اکسپریا 1 مارک 5 از طریق تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام به‌همراه 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی تامین خواهد شد. گوشی پرچمدار سونی تقریبا برخلاف کلیه مدل‌های پریمیوم موجود در بازار دارای درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی بوده و در نتیجه کاربران در صورت تمایل می‌توانند فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را افزایش دهند.

سونی مایل بوده تا از بروز مشکلات گرمایش بیش از حد که پیش‌تر در گوشی اکسپریا 1 مارک 4 مشاهده شده بود؛ جلوگیری نماید. در نتیجه اندازه ورقه انتقال‌دهنده حرارت در اکسپریا 1 مارک 5 نسبت به مدل نسل قبلی آن 60 درصد افزایش یافته است. همچنین کمپانی به منظور کاهش میزان مصرف انرژی توسط دوربین به سختی تلاش کرده است؛ چرا که دوربین یکی از اصلی‌ترین المان‌های مولد گرما در گوشی‌های مدرن امروزی به‌شمار می‌رود.

خوشبختانه کاهش میزان مصرف انرژی توسط سنسور به معنای کاهش اندازه آن نبوده است. در عوض سنسور 1/1.35 اینچی در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و اندازه آن در مقایسه با نمونه به‌کارگیری شده در اکسپریا 1 مارک 4 حدودا 70 درصد بزرگ‌تر است. این دوربین دارای یک سنسور چند وجهی 52 مگاپیکسلی بوده و از نسبت ابعاد 4.3:3 استفاده می‌کند. این نسبت در حد فاصل نسبت 4:3 معمول در عکس‌ها و نسبت 16:9 رایج برای ویدیوها قرار می‌گیرد.

بنابراین اگرچه در سناریوهای مختلف نمی‌توان از رزولوشن کامل استفاده کرد؛ اما در عوض به‌کارگیری برش‌های فراوان تنها از برش به‌صورت محدود بهره‌برداری خواهد شد؛ ترفندی که در گذشته توسط گوشی نوکیا PureView 808 نیز به‌کار گرفته شد.

اما اکسپریا 1 مارک 5 از سنسور قدیمی FSI موجود در نوکیا 808 استفاده نمی‌کند. در عوض پرچمدار جدید سونی مجهز به سنسور مدرن BSI Quad-Bayer با پیکسل‌های منفرد 1.12 میکرونی است. این سنسور به منظور تولید تصاویر 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 2.24 میکرونی از تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی 4 در 1 استفاده می‌کند.

اما موضوعی که موجب تمایز چنین حسگری می‌شود این است که ساختار پیکسلی، فوتودیود و ترانزیستور را به 2 لایه مجزا تقسیم می‌کند. این پدیده در به حداکثر رساندن میزان نور جذب شده و همچنین کاهش سطح نویز موثر است. سونی ادعا می‌کند که حسگر جدید به اکسپریا 1 مارک 5 کمک می‌کند تا عملکرد آن در فضاهای کم‌نور نسبت به مدل نسل قبلی 2 برابر بهتر باشد. کمپانی به منظور کمک به گوشی برای عکاسی در محیط‌های فوق‌العاده تاریک اقدام به فعال‌سازی حالت شبانه نموده است.

پرچمدار جدید سونی فراتر از دوربین اصلی خود از همان ماژول تله‌فوتو 125-85 میلی‌متری با رزولوشن 12 مگاپیکسلی، فاصله کانونی F/2.3-F2.8 و قابلیت بزرگنمایی پیوسته که در مدل نسل قبلی مورد استفاده قرار گرفته بود؛ بهره می‌گیرد. حسگر 12 مگاپیکسلی دیگر در پشت لنز فوق‌عریض 16 میلی‌متری با قابلیت فوکوس خودکار قرار گرفته است.

حسگر TOF کنار گذاشته شده است؛ چرا که سونی ادعا می‌کند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی این شرکت هم‌اکنون تا حدی پیشرفته هستند که نیاز به چنین حسگری را کاملا برطرف می‌کنند. سونی برنامه‌های اختصاصی خود موسوم به Photo Pro و Video Pro را به‌روزرسانی کرده و از رابط کاربری عمودی و اوج فوکوس بهره گرفته است.

این در حالیست که اکنون استریمرها گزینه نظارت بر چت زنده را مستقیما از نمایشگر گوشی دریافت می‌کنند. از جنبه امکانات صوتی نیز سونی اکسپریا 1 مارک 5 از اسپیکرهای استریو تقویت شده با بلندی صدای بیش‌تر و باس عمیق‌تر استفاده می‌کند. همچنین علاقه‌مندان به استفاده از هدفون‌های سیمی کماکان به جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون دسترسی خواهند داشت.

اکسپریا 1 مارک 5 انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع 30 واتی در بستر سیم تامین می‌کند. شارژ 0 تا 50 درصدی باتری این گوشی حدودا 30 دقیقه زمان خواهد برد. این گوشی از فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی نموده و بر اساس اعلام سونی، باتری دستگاه پس از مدت 3 سال استفاده حداقل 80 درصد ظرفیت خود را حفظ خواهد کرد.

سونی اکسپریا 1 مارک 5 در مدل‌های رنگی مشکی، نقره‌ای پلاتینی و سبز روانه بازار می‌شود. این گجت از اواخر ماه ژوئن در برخی بازارهای خاص که جزئیات مربوط به آنها متعاقبا اعلام می‌شود؛ عرضه خواهد شد. گوشی پرچمدار اکسپریا با برچسب قیمتی 1399 یورویی در قاره اروپا و 1299 پوندی در بازار بریتانیا عرضه می‌شود. جزئیات مربوط به قیمت‌گذاری این محصول در ایالات‌متحده به‌زودی تائید خواهد شد.

1 در مورد “گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 مارک 5 با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 رسما معرفی شد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH