گوگل از قدرتمندترین سوپر کامپیوتر ابری خود رونمایی کرد

گوگل از سوپر کامپیوتر ابری جدید خود با نام A3 رسما رونمایی کرد. این محصول اکنون به‌صورت نسخه پیش‌نمایشی خصوصی قابل دسترس است. سوپر کامپیوتر جدید و قدرتمند گوگل می‌تواند برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشینی (ML) مورد استفاده قرار گیرد. این محصول در ادامه تلاش‌های اخیر غول فناوری برای ارائه زیرساخت‌های ابری مرتبط با هوش مصنوعی از جمله ماشین مجازی ابری G2 عرضه می‌شود.

بایستی خاطرنشان کرد که G2 نخستین ماشین مجازی ابری است که از پردازنده گرافیکی جدید با هسته NVIDIA L4 Tensor استفاده می‌کند. غول جستجوگر با انتشار یک پست وبلاگی اعلام کرد که سوپر کامپیوترهای Google Compute Engine A3 برای آموزش و خدمات‌رسانی به سخت‌ترین مدل‌های هوش مصنوعی ساخته شده‌اند؛ مدل‌هایی که قدرت هوش مصنوعی مولد امروزی و نوآوری مدل زبانی بزرگ را تضمین می‌کنند.

سوپر کامپیوتر A3 از پردازنده گرافیکی Nvidia H100 استفاده می‌کند. این GPU جانشین مدل محبوب A100 است که پیش‌تر در سوپر کامپیوتر A2 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین این GPU برای تقویت ChatGPT؛ نویسنده مبتنی بر هوش مصنوعی که رقابت هوش مصنوعی مولد را در ماه نوامبر سال گذشته به‌راه انداخت؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین A3 نخستین ماشین مجازی است که پردازنده‌های گرافیکی موجود در آن از VPUهای سفارشی گوگل با پهنای باند 200 گیگابیت برثانیه استفاده می‌کنند. در نتیجه پهنای باند شبکه در مقایسه با ماشین‌های مجازی A2 نسل قبل 10 برابر افزایش یافته است.

سوپر کامپیوتر A3 از دیتاسنتر Jupiter شرکت گوگل استفاده می‌کند. این سامانه می‌تواند به دهها هزار GPU متصل به هم تغییر مقیاس داده و امکان به‌کارگیری لینک‌های اپتیکی با پهنای باند کامل و قابلیت تنظیم مجدد را فراهم می‌کند. این لینک‌ها قادر به تنظیم آنی توپولوژی هستند.

همچنین گوگل ادعا می‌کند که پهنای باند کاری از بسترهای شبکه غیرمسدودکننده با قیمت‌‌گذاری بالاتر غیرقابل تشخیص بوده و در نتیجه از هزینه مالی کلی (TCO) ارزان‌تری برخوردار است. سوپر کامپیوتر A3 از عملکردی معادل 26 اگزافلاپ در زمینه هوش مصنوعی برخوردار بوده و زمان و هزینه آموزش مدل‌های بزرگ یادگیری ماشینی را بهبود می‌بخشد.

هنگامی که از بار کاری استنتاجی صحبت به میان می‌آید (کاری که هوش مصنوعی مولد در واقعیت انجام می‌دهد)؛ گوگل ادعای جسورانه دیگری را مطرح نموده و مدعی شده که عملکرد سوپر کامپیوتر A3 در زمینه استنتاج نسبت به مدل A2 حدودا 30 برابر افزایش یافته است. ابر کامپیوتر A3 در کنار به‌کارگیری 8 پردازنده گرافیکی H100 با پهنای باند دو بخشی 3.6 ترابایت برثانیه از پردازنده‌های جدید نسل چهارم Intel Xeon Scalable و 2 ترابایت حافظه میزبان در بستر ماژول حافظه خطی دوگانه DDR5 با فرکانس 4800 مگاهرتز بهره می‌گیرد.

ایان باک؛ نایب رئیس واحد محاسبات هایپرمقیاس با کارآیی بالا در شرکت انویدیا اعلام کرد: “ماشین مجازی ابری گوگل موسوم به A3 که توسط پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید Nvidia H100 پشتیبانی می‌شوند؛ روند آموزش و ارائه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی را تسریع می‌کنند.”

این شرکت‌ با صدور یک بیانیه تکمیلی ضمن برگزاری رویداد Google I/O 2023 اعلام کرد که قابلیت پشتیبانی از هوش مصنوعی مولد در Vertex AI از این پس برای تعداد بیش‌تری از مشتریان قابل دسترس خواهد بود. این موضوع امکان ساخت مدل‌های یادگیری ماشینی در زیرساخت‌های کاملا مدیریت شده و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری را فراهم می‌کند.

همچنین مشتریان می‌توانند سیستم A3 را روی موتورهای Google Kubernetes Engine (GKE) و Compute Engine مستقر نمایند. این موضوع بدان معناست که موتورهای مورد اشاره می‌توانند از قابلیت پشتیبانی در مقیاس خودکار، هماهنگ‌سازی حجم کار و همچنین ارتقاء خودکار بهره‌مند شوند.

همچنین به‌نظر می‌رسد که گوگل در عوض ارائه هوش مصنوعی برای کلیه افراد، رویکرد B2B را در پیش گرفته است. رونمایی نامطلوب از ربات چت Google Bard به‌عنوان رقیب ChatGPT احتمالا به وجهه غول جستجوگر آسیب زده است. با این‌حال گوگل در جریان رویداد اخیر خود از PaLM 2 رونمایی کرد. این مدل زبانی رقیب ChatGPT به‌شمار رفته و ظاهرا در مقایسه با سایر LLMها قدرتمندتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH