بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟ مقایسه جامع برترین پیام‌رسان‌های ایرانی

ما در این مطلب به بررسی 5 پیام رسان بله، روبیکا، ایتا، سروش پلاس و آیگپ می‌پردازیم تا بهترین پیام رسان ایرانی را انتخاب کنیم.

داستان پیام‌رسان‌های داخلی، داستانی پرحاشیه و فراز و نشیب است. داستانی که برخی آن را به عشق و غرور و برخی به تحمیل و اجبار نسبت می‌دهند.

واقعیت آن است که پیام رسان‌های ایرانی در شرایطی برابر، انتخاب نخست اکثریت مردم نبودند ولی چند مرحله فیلترینگ گسترده و بسته شدن بهترین پلتفرم‌های خارجی در کشورمان موجب شد حال عده‌ای به سراغ این برنامه‌ها بروند.

تلاش اول به چندسال پیش بازمی‌گردد، جایی که پس از فیلترینگ تلگرام، تقریبا تمامی کانال‌های دولتی و حکومتی از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کردند و اراده ملی بر آن بود که از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت شود. اما این اتفاق شکست خورد و پس از مدتی تمامی آن کانال‌ها و رسانه‌ها و طرفداران‌شان مجددا به تلگرام فیلترشده بازگشتند زیرا اکثر مردم تلگرام فیلترشده را به بهترین پیام رسان های ایرانی فیلتر نشده ترجیح دادند.

این موضوع می‌تواند چند علت اصلی از جمله بی‌اعتمادی به پیام‌رسان‌های داخلی و یا بی‌کیفیتی خدمات این پیام‌رسان‌ها داشته باشد. به این ترتیب کل کاربران فعال چندین پیام‌رسان ایرانی در حد 2-3 میلیون باقی ماند تا آن که در پایان شهریور 1401 مجددا شاهد فیلترینگ گسترده اینترنت و بسته شدن شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند واتساپ و اینستاگرام بودیم.

این بار مجددا تب داغ عرق و غرور ملی بالا گرفت و بسیاری به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی روی آوردند، البته پس از چند سال، کیفیت خدمات پیام‌رسان‌های داخلی پیشرفت قابل توجهی داشته و هرچند هنوز به پای اصلی‌ترین رقیب خود و پرطرفدارترین پیام‌‌رسان در میان ایرانی‌ها یعنی تلگرام نمی‌رسد ولی این‌بار به نظر می‌رسد میزان حمایت از بهترین پیام رسان‌های ایرانی بیشتر از نوبت قبل بود.

البته برخلاف دفعه پیش، مردم و رسانه‌های دولتی پیام‌رسان‌های فیلترشده مانند تلگرام و اینستاگرام را رها نکرده‌اند و آن‌هایی که به علاقه خود یا به اجبار سمت پیام‌رسان‌های داخلی رفتند، هنوز در شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز فعال هستند.

خلاصه داستان عجیب پیام‌رسان‌های داخلی به این موارد ختم نمی‌شود، مخالفت اکثر مدیران پیام‌رسان‌‌های داخلی با فیلترینگ تلگرام، حمایت مالی دستگاه‌های دولتی، تغییر مالکیت‌های عجیب و اتفاقات گوناگونی برای پیام‌رسان‌های داخلی رخ داده ولی حالا در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که بخشی از مردم برای کارهای روزمره از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند و هرچند این پیام‌رسان‌ها با نمونه‌های خارجی به‌ویژه تلگرام قابل مقایسه نیستند ولی می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد.

به این ترتیب در این مطلب می‌خواهیم یک مقایسه جامع و کامل میان بهترین پیام رسان های ایرانی یعنی بله، روبیکا، ایتا، سروش پلاس و آیگپ داشته باشیم، با ادامه این مطلب همراه ما باشید:

پیام‌رسان بله: بله را می‌توان یک پیام‌رسان / اپلیکیشن پرداختی نامید. حتی خود تیم بله در تبلیغات مختلف از این برنامه به عنوان یک پیام‌رسان به همراه خدمات مالی و پرداختی یاد می‌کنند. دلیل این اتفاق مالک پیام‌رسان بله است. بله پس از تولید توسط بانک ملی ایران خریداری شد و حالا تحت نظارت این بانک فعالیت می‌کند. طبیعتا مالک بانکی بله باعث شده تا خود این اپلیکیشن تا حد زیادی به برنامه‌های بانکی شبیه شود.

در پیام‌رسان بله یک بخش مجزا و پر و پیمان برای خدمات مالی و پرداختی وجود دارد که اگر مشترک بانک ملی باشید، بیشترین استفاده را می‌توانید از این بخش داشته باشید. مدیریت پیام‌رسان بله توسط یکی از بنیان‌گذاران آن یعنی مصطفی رادمهر انجام می‌شود.

سوپر اپلیکیشن روبیکا: واقعا روبیکا را نمی‌توان به عنوان یک پیام‌رسان معرفی کرد. تنها یکی از خدمات روبیکا پیام‌رسانی است و این اپلیکیشن قرار است تا جای اینستاگرام را در ایران پر کند. روبیکا تحت مالکیت دو اپراتور بزرگ کشور یعنی همراه اول و ایرانسل قرار دارد.

در این برنامه محتواهای تصویری بسیاری از جمله فیلم‌ها و سریال‌های روز ایرانی در آن قابل مشاهده هستند. روبیکا با سرمایه‌گزاری شرکت‌های بزرگ و ارائه خدمات مختلف به دنبال آن است تا به عنوان بهترین و جامع‌ترین پیام رسان ایرانی شناخته شود.

پیام‌رسان ایتا: پیام‌رسان ایتا یکی دیگر از پیام‌رسان‌های ایرانی است که با گذر در آن به شباهت‌هایش با تلگرام پی‌ می‌برید. ایتا در واقع یک کپی از تلگرام است و چند بخش محدود به آن اضافه شده، ضمن آنکه بسیاری از خدمات و سرویس‌های جدید تلگرام را در ایتا نمی‌بینیم. ایتا بیشتر توسط قشر مذهبی و طرفداران دولت فعلی استفاده می‌شود و افراد سرشناسی در این قشر در این پیام‌رسان، کانال فعال دارند.

این پیام‌رسان متعلق به شرکت اندیشه‌یاوران تمدن امروز است که دفتر آن‌ها در قم قرار دارد. رئیس این شرکت محسن غفاری نام دارد. مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در یکی از سخنان خود ادعا کرده بود که ایتا را 5 طلبه ساخته‌اند.

پیام‌رسان سروش پلاس: سروش پلاس برنامه‌ای است که فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده و چندسال پیش صدا و سیما بخش عظیمی ازسهم آن را خریداری کرد. این پیام‌رسان قابلیت‌های بسیار خوبی مانند تماس صوتی و تصویری دارد. این پیام‌رسان توسط شرکت توسعه فناوری رسانه سروش پشتیبانی می‌شود که مدیر آن محمدرضا علی‌عسگری است، چند منبع اعلام کرده‌‌اند که وی فرزند عبدالعلی علی‌عسگری مدیرسابق صدا و سیماست.

پیام‌رسان آیگپ: اما به عنوان آخرین پیام‌رسان ایرانی پرطرفدار به سراغ آیگپ می‌رویم. این پیام‌رسان خصوصی به مدیریت میثم عسگری از سال 94 به بازار آمده و مدیران آن ادعا می‌کنند که اولین پیام‌رسان متن‌باز در خاورمیانه هستند. این پیام‌رسان خصوصی امکانات متنوع بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به ارتباط صوتی و تصویری اشاره کرد.

نام برنامه
حجم
آخرین به‌روزرسانی
مالک
بله
63 مگابایت
1402/03/28
بانک ملی
روبیکا
67 مگابایت
1402/04/18
همراه اول و ایرانسل
ایتا
39 مگابایت
1402/02/18
شرکت اندیشه یاوران تمدن امروز
سروش پلاس
34 مگابایت
1402/02/16
صدا و سیما
آیگپ
27 مگابایت
1401/10/27
گروه توسعه فناوری‌های هوشمند کیان ایرانیان

آشنایی اولیه با بهترین پیام رسان های ایرانی

از آنجایی که پیام‌رسان‌های ایرانی صرفا پیام‌رسان نیستند و در خود قابلیت‌های متعدد و گاها بلااستفاده‌ای را جای داده‌اند، پرداختن به آن‌ها با پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و واتساپ متفاوت است. به این ترتیب باید کمی متفاوت در خصوص پیام‌رسان‌های ایرانی گفتگو کرد.

آن‌چیزی که ما در این مقاله به دنبال آن هستیم، بررسی ویژ‌گی ارسال پیام و ارتباط در بهترین پیام رسان های ایرانی است و قرار نیست قابلیت انتقال وجه یا تماشای فیلم آنلاین را در این پلتفرم‌ها بررسی کنیم، اما به عنوان یک مزیت رقابتی به این موارد هم اشاره خواهیم داشت.

اما به طور کلی پیام‌رسان‌های ایرانی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ در جدول پایین می‌توانید خدمات اصلی پیام‌رسان‌های ایرانی را مشاهده کنید:

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

ساخت گروه

بله بله بله بله بله

ساخت کانال

بله بله بله بله بله

ساخت پیج

خیر بله خیر خیر خیر

تماس صوتی

بله بله خیر بله بله

تماس تصویری

بله بله خیر بله خیر

استوری (وضعیت)

بله بله خیر خیر بله

تماشای فیلم و سریال

بله بله خیر بله بله

معرفی دیگر کانال‌ها

بله بله بله بله بله

مالی و پرداخت

بله خیر خیر خیر بله

معرفی فروشگاه‌ها

بله بله خیر خیر بله

هشتگ‌های ترند

خیر خیر بله خیر خیر

پخش زنده صدا و سیما

خیر خیر خیر بله بله

درآمدزایی

خیر بله خیر خیر خیر

پیام‌رسان‌های ایرانی در یک نگاه

پس از آشنایی با خدمات اصلی پیام‌رسان‌های ایرانی، بهتر است به سراغ بررسی کارایی‌های اصلی آن‌ها برویم. در این بخش مواردی را بررسی خواهیم کرد که در نگاه و بررسی اولیه متوجه آن خواهیم شد. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین موارد برای پیام‌رسان‌های ایرانی، کار کردن هنگام روشن بودن VPN است. همانطور که می‌دانید این روزها به دلیل فیلتر شدن پلتفرم‌های خارجی، بسیاری از مردم به صورت مداوم از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند.

اما خیلی از برنامه‌های ایرانی با وجود روشن بودن فیلترشکن، یا کار نمی‌کنند یا آنکه ارتباط با آن‌ها کند و دچار اختلال می‌شود. طبیعتا این موضوع برای افرادی که هم از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ایرانی و هم خارجی استفاده می‌کنند، مهم است.

یکی دیگر از نکات مهم آن است آیا اپلیکیشن امکان به‌روزرسانی را درون خود برنامه به کاربران می‌دهد؟ همچنین گزینه‌ای برای ارتباط با تیم پشتیبانی دارد؟

اما یکی از قابلیت‌هایی که هر پیام‌رسان باید آن را داشته باشد، امکان ارتباط با خارج از کشور است. پس از فیلترینگ پیام‌رسان‌های خارجی راه ارتباطی ایرانیان داخل کشور با خارج از کشور قطع شده و باید با استفاده از VPN از پیام‌رسان‌ها برای ارتباط با خارج از کشور استفاده کرد.

یکی دیگر از موارد مهم، امکان ساخت چند حساب کاربری و استفاده همزمان از چند حساب در پیام‌رسان‌هاست که در جدول زیر به آن پرداخته‌ایم. مورد دیگر نیز بحث تبلیغات است که یک مورد منفی به حساب می‌آید و تعداد زیادی از پیام‌رسان‌های ایرانی دارای تبلیغات درون برنامه‌ای هستند. این در حالی است که نمونه‌های خارجی بدون تبلیغ داخل برنامه‌ای تولید شده‌اند ولی شما باید در نمونه داخلی همواره تبلیغات را تحمل کنید!!

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

استفاده با فیلترشکن

سریع کند متوسط متوسط کند

آپدیت درون برنامه

بله بله بله بله بله

دسترسی به پشتیبانی

بله بله بله بله بله

ساخت چند حساب کاربری

بله بله بله بله بله

ثبت نام با شماره خارج از کشور

بله بله بله بله بله

تبلیغات

بله بله بله بله بله

طراحی و رابط کاربری پیام‌رسان‌های ایرانی

بخش اعظمی از تجربه کاربری شما با یک برنامه از طریق طراحی آن رقم می‌خورد. طراحی غیر استاندارد و در دسترس نبودن گزینه‌ها، به راحتی ممکن است عاملی برای شکست یک برنامه باشد، از طرفی ممکن است یک برنامه با وجود امکانات کمتر نسبت به رقیب خود، با رابط کاربری پویا بتواند میلیون‌ها کاربر بیشتری را جذب کند.

بزرگ‌ترین مشکل در خصوص طراحی رابط کاربری بهترین پیام رسان های ایرانی واضح بودن کپی آن‌ها از تلگرام است. این که همه مردم چندین سال از تلگرام استفاده می‌کردند و هنوز هم بخش عمده‌ای از مردم از تلگرام استفاده می‌کنند و به رابط کاربری این برنامه کاملا آشنا هستند را قبول داریم، همچنین می‌دانیم که مردمی که به تلگرام عادت کردند ترجیح می‌دهند در برنامه جایگزین با طراحی مشابه از تلگرام استفاده کنند.

اما همه این موارد موجب نمی‌شود تیم طراحی و تولید پیام‌رسان‌های ایرانی خلاقیت را کنار گذاشته و بخش‌های متعددی از برنامه خود را از نمونه‌های خارجی کپی کنند.

طراحی و شباهت پیام‌رسان‌های ایرانی با تلگرام حتی در جزئیات آن مشخص است که باعث می‌شود کاربر فکر کند تیم طراحی هیچ تلاشی برای ایجاد تنوع و تفاوت یا حتی بهبود رابط کاربری تلگرام در اپلیکیشن خود نکرده است.

البته این مورد برای تمام پیام‌رسان‌های ایرانی صادق نیست، در ادامه بیشتر به موضوع طراحی و یه ویژه یونیک بودن آن در تک تک پیام‌رسان‌های ایرانی خواهیم پرداخت.

بله: طبق روال، اولین برنامه‌ای که به بررسی آن می‌پردازیم پیام‌رسان/ اپ بانکی بله است. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین نقطه ضعف بله نیز همین مورد است، در این برنامه یک بخش کاملا جداگانه برای پرداخت‌های بانکی قرار داده شده و این درحالی است که بسیاری از کاربران از بله به عنوان یک اپلیکیشن پرداختی استفاده نمی‌کنند یا شاید در بانک ملی حساب نداشته باشند، به این ترتیب نمی‌توانند از تمامی قابلیت‌های بخش بانکی بله استفاده کنند.

همانطور که از آیکون برنامه بله مشخص است، این برنامه تم سبزآبی دارد. محیط اصلی از پنج منو تشکیل شده که باعث می‌شود با یک پیام‌رسان شلوغ طرف باشید. بخش اول “گفتگو” نام دارد که همان بخش اصلی چت‌ها است. گزینه بعدی “وضعیت” نام دارد که همان کاربرد استوری یا استاتوس در اینستاگرام و واتساپ را دارد.

بخش “بانک من” کاملا شبیه به برنامه‌های پرداختی و مالی است و حتی در آن می‌‌توانید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید. بخش دیگر “ویترین” نام دارد که در آن کانال‌های برتر بله در حوزه‌های مختلف به کاربران معرفی می‌شود. بخش بعدی هم “فروشگاه” است که همان کاربرد بخش ویترین را دارد ولی شما را به کانال‌های فروشگاهی در بله متصل می‌کند.

همانطور که می‌بینید بله هم پیام‌رسان شما، هم اپ بانکی، هم فروشگاه اینترنتی و هم محلی برای پیدا کردن کانال‌های برتر یا سفارشی است. حال سوال پیش می‌آید که آیا شما در پیام‌رسان خود به این بخش‌ها نیاز دارید؟

بله بخش پرداختی کاملی ندارد بنابراین نمی‌تواند تمام نیازهای ما را برطرف کند، ضمن این که برای استفاده کامل از این بخش باید در بانک ملی حساب داشته باشید. به این ترتیب برای کارهای خود به اپلیکیشن بانکی نیازمند هستید و می‌توان خدمات بانک ملی در برنامه بله را در اپ خود این بانک نیز انجام داد.

قطعا افرادی هستند که از این بخش استفاده می‌کنند اما طبیعتا این قسمت آنقدر فراگیر نیست که همه افرادی که بله را نصب کرده‌اند محبور باشند آن را در محیط کاربری خود تحمل کنند.

همچنین بخش دیگر فروشگاه است که مربوط به بخش درآمدزایی با بله بوده و در آن کانال‌های مختلف به شما پیشنهاد می‌شود. اگر به این بخش سری بزنید، عمده کانال‌ها محتوای غیراستاندارد و بی‌کیفیت با تصاویر غیر حرفه‌ای و متن‌های کپی شده تحویل کاربر می‌دهند و خیلی از کانال‌ها حتی هزار نفر دنبال کننده هم ندارند.

اکثر کانال‌ها صرفا شامل تصاویر از محصولات بدون درج مشخصات و یا متن‌های کپی شده از دیگر منابع هستند که مجددا شما را وادار می‌کند به سراغ اپ‌های فروشگاهی بروید تا این که از بله خرید کنید.

بخش ویترین جذاب است و می‌تواند شما را به تعداد زیادی کانال برتر یا سفارشی در بله متصل کند ولی واقعیت آن است که اکثر کانال‌ها رسمی و دولتی هستند و شما تنوع مورد نظر را در این محیط پیدا نمی‌کنید. ناگفته نماند کانال‌های علمی، طنز یا دانستنی اصلا با دیتا و محتواهای جذابی که به عنوان مثال در کانال‌ها و صفحات تلگرام یا اینستاگرام دریافت می‌کنید، قابل مقایسه نیستند.

ضمن این که بخش ویترین و فروشگاه در بسیاری از موارد هم‌پوشانی دارند، یعنی در بخش ویترین کانال‌های فروشگاهی و در بخش فروشگاه‌ کانال‌هایی که بیشتر مطالب روزانه منتشر می‌کنند، به چشم می‌آید. با ادغام این دو بخش می‌توان کمی محیط بله را خلوت‌تر کرد.

اما بخش پیام‌رسان بله در عین حال که از استاندارد لازم پیام‌رسان‌ها بهره می‌برد اما به تلگرام شباهتی ندارد و به طور کامل مستقل طراحی شده است. در چت شما به راحتی می‌توانید به گزینه‌های مختلف دسترسی داشته باشید و سرعت برنامه مناسب است.

بخش منو و تنظیمات نیز بسیار ساده و مینیمال است، البته دلیل اصلی آن حذف شدن بسیاری از گزینه‌ها در مقایسه با تلگرام است. یکی از بخش‌های حذف شده دسته‌بندی و مدیریت زبانه‌هاست.

در بخش تنظیمات شخصی‌سازی شده تنها می‌توانید اندازه قلم و متن و رنگ و تصویر پس زمینه چت را تغییر دهید و گزینه دیگری نخواهید داشت.

روبیکا: برنامه روبیکا نیز مانند بله به دلیل بخش‌های متعددی که دارد، یک اپلیکیشن شلوغ شناخته می‌شود.

شما هنگام باز کردن روبیکا به بخش “ویترین” می‌روید، بخشی که مشابه اکسپلور اینستاگرام است. در روبیکا نمی‌توانید از این حقیقت فرار کنید که برنامه در تلاش است تا تجربه تلگرام و اینستاگرام و حتی نتفلیکس را با هم به شما دهد و صرفا با یک پیام‌رسان طرف نیستید. بنابراین حتی هنگام ورود مستقیما از بخش ویترین سر در میاورید.

بخش اصلی برنامه نیز “روبینو” نام داد که نسخه فارسی شده اینستاگرام است، در کنار روبینو بخش “پیام‌رسان” قابل مشاهده است و این بخشی است که برای ما اهمیت بیشتری دارد.

طبق آنچیزی که تاکنون مطرح شد، روبیکا اصلا شباهتی به برنامه‌های پیام‌رسان ندارد حتی شاید بیش از آن که به عنوان جایگزین تلگرام برشمرده شود، جایگزین اینستاگرام باشد و به همین دلیل در هنگام ورود شما به بخش ویترین می‌روید.

بخش روبینو در روبیکا وضعیتی مشخص دارد، این بخش به هیچ عنوان نتوانسته جای اینستاگرام را پر کند و از نظر محتوایی سطح بسیار پایینی دارد. البته برخی از کسب و کارهای ایرانی شاید بتوانند در روبینو درآمد خود را افزایش دهند ولی این بخش به طور کلی جذابیت زیادی ندارد. به ویژه افرادی که قصد دارند از بخش پیام‌رسان و کانال‌های روبیکا استفاده کنند شاید طرفدار بخش روبینو نباشند و این بخش را به عنوان یک گزینه اضافی در پیام‌رسان خود داشته باشند.

در بخش “خانه” نیز با تعداد زیادی سریال، شو تلویزیونی و گزینه‌های مختلف رو به رو هستید که می‌توانید در میان آن‌ها گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. شلوغی برنامه در صفحه خانه کاملا به چشم می‌آید.

در صفحه خانه گزینه‌ای به نام “فروشگاه پلاس” وجود دارد که در آن می‌توانید لیست فروشگاه‌های برتر روبینو را مشاهده کنید. فروشگاه‌های روبینو بهتر از فروشگاه‌های فعال در بله است ولی همانطور که گفته شد همه چیز در این برنامه شما را به استفاده از روبینو که همان جایگزین اینستاگرام است سوق می‌دهد و در بخش فروشگاه‌ها با کانال‌های فروشگاهی در بخش پیام‌رسان آشنا نمی‌شوید.

البته بخش آشنایی با کانال‌های پرمخاطب هم وجود دارد که در آن اکثر کانال‌های خود روبیکا و کانال‌های رسمی و دولتی به مخاطب معرفی می‌گردد. روند معرفی کانال‌ها در میان کانال‌های پر مخاطب مشخص نیست، به عنوان مثال در یک دسته ممکن است کانالی با 4 هزار ممبر جزو کانال پرمخاطب باشد اما در کنار آن کانالی با 40 هزار ممبر هم معرفی شود. در این جا اهمیت بخش تبلیغات و پرداخت هزینه برای پیشنهاد دادن کانال یا پیشنهادهای سفارشی بیشتر به چشم می‌خورد.

به طور کلی حدود 80 درصد دیتای نمایش داده شده در صفحه خانه مربوط به انیمیشن، فیلم و سریال ایرانی و خارجی است. برای تماشای محتوای فارسی و شوهای تلوزیونی باید از اینترنت همراه استفاده کنید و با وای‌فای اجازه مشاهده این محتواها به شما داده نخواهد شد.

در بخش تنظیمات با دو دسته تنظیمات پیام‌رسان و روبینو مواجه هستیم. امکان شخصی‌سازی در بخش تنظیمات وجود دارد و امکانات شخصی‌سازی مشابه با تلگرام را در روبیکا دریافت خواهید کرد.

ایتا: همانطور که پیش‌تر گفتیم، ایتا به طور کلی یک کپی از تلگرام است. سازندگان این برنامه تنها کد‌های تلگرام را کپی کرده و با تغییراتی در آن یک پیام‌رسان جدید ساختند، حال این که واژه پیام‌رسان جدید صحیح است یا خیر با شما!

موقع کار با ایتا احساس می‌کنید در تلگرام به سر می‌برید و تنها زبان را بر روی فارسی گذاشته‌اید. شباهات و برابری اجزا و بخش‌های مختلف ایتا با تلگرام بسیار زیاد است. از بخش چت گرفته تا بخش تنظیمات و دیگر بخش‌ها همگی مشابه تلگرام است.

البته ایتا تعداد زیادی از قابلیت‌های کاربردی تلگرام را ندارد ولی بخشی به عنوان “داغ‌های ایتا” به آن اضافه شده است. در بالای صفحه چت هم ردیف نام ایتا یک لوگو آتش دیده می‌شود که با ضربه به آن وارد بخش داغ‌های ایتا می‌شوید.

بخش داغ‌های ایتا محلی است تا هشتگ‌های ترند این پیام‌رسان را ببینید که ایده جذابی است و این پیام‌رسان را به توییتر شبیه می‌کند. چنین قابلیتی به فضای سیاسی ایتا همخوانی دارد.

با نگاهی به هشتگ‌ها متوجه می‌شوید که ایتا کاملا یک پیام‌رسان برای افراد مذهبی طرفدار دولت فعلی یا اصطلاحا اصول‌گرایان است. تمام کانال‌های برجسته و پرمخاطب این پیام‌رسان برای همان قشر سیاسی و اصولگرا بوده و شما به سختی می‌توانید محتوای دیگری را در ایتا پیدا کنید.

سروش پلاس: پیام‌رسان سروش در میان اپلیکیشن‌هایی که تاکنون بررسی کردیم، شباهت بیشتری به یک پیام‌رسان مستقل ایرانی دارد.

البته در سروش هم فیلم و سریال و حتی بازی می‌توانید پیدا کنید، ولی تمام این موارد در بخشی به نام “ویترین” جمع‌آوری شده‌اند و به نوعی جمع و جور هستند.

محیط سروش از چهار منوی اصلی تشکیل شده، ابتدا “گفتگو‌ها” که همان حکم پیام‌رسان را دارد، بخش “ویترین” که تمامی بخش‌های اضافی در آن گنجانده شده، بخش “تماس‌ها” که مشخصا مربوط به تماس‌های اینترنتی است و بخش “حساب من” که اطلاعات حساب کاربری و تنظیمات در آن قرار دارد.

به این ترتیب محیط سروش پلاس شلوغ نیست و قابلیت‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید در بخش‌های مختلف برنامه جلوی چشمتان نمی‌آید.

در بخش گفتگو‌ها می‌توانید به چت‌ها، گروه‌ها و کانال‌های خود دسترسی داشته باشید. در بخش تماس‌ها هم می‌توانید تاریخچه تماس خود را ببینید. وجود این قابلیت در بخشی مجزا نشان می‌دهد که سروش بر روی ویژگی تماس صوتی در پیام‌رسان خود مانور می‌دهد.

در بخش ویترین هم از فیلم و سریال گرفته تا کانال‌های رسمی و سفارشی و کانال‌های تبلیغاتی تا فروشگاه و بازی‌های آنلاین و خلاصه همه چیز پیدا می‌شود. سروش با ادغام تمامی این موارد در یک قسمت تلاش کرده تا فضای پیام‌رسان را ساده و سر راست نگهدارد ولی خود بخش ویترین مانند بازار شام است.

این مورد برای افرادی که به دنبال یک پیام‌رسان با طراحی بی‌آلایش هستند بسیار خوب است، زیرا هم از محیط ساده پیام‌رسان استفاده می‌کنند و هم اگر خواستند به سراغ دیگر بخش‌ها مانند فیلم و سریال می‌روند.

در سروش پلاس بخشی برای شخصی‌سازی محیط دیده نمی‌شود و تنها می‌توانید حالت روز و شب را انتخاب کنید. امکان تغییز ظاهر دیگر بخش‌ها وجود ندارد که یک مورد منفی برای سروش پلاس است.

آیگپ: در آیگپ هم همان اتفاقی را می‌بینیم که در سروش پلاس دیدیم، بخش‌های اصلی این پیام‌رسان در دسترس هستند و سایر بخش‌ها همگی در یک گزینه به نام “آیلند” گنجانده شده‌اند.

البته آیگپ یک بخش دیگر به نام لحظه‌ها دارد که مانند استوری اینستاگرام عمل می‌کند و شما می‌توانید در آن تصاویر لحظه‌ای یا هر نوع متن و تصویری که خواستید را به نمایش بگذارید.

به این ترتیب شما 5 منوی اصلی در این برنامه مشاهده می‌کنید که تا حدودی باعث شلوغی این برنامه شده، بخش اصلی “گفتگو” یا همان صفحه چت‌هاست. بخش تماس مربوط به تماس‌ها می‌شود، بخش لحظه‌ها کاربرد استاتوس واتساپ را دارد نمایه هم که همان اطلاعات حساب کاربری و تنظیمات محسوب می‌شود.

محیط خود برنامه مستقل و اصطلاحا کپی نشده است. تمام آیکون‌ها و بخش‌ها کاملا جدید و یونیک هستند و خبری از تقلید از تلگرام یا واتساپ نیست.

در منوی اصلی بخش لحظه‌ها می‌تواند به منوی بالای صفحه چت منتقل شود، به ویژه آنکه کمتر کسی در آیگپ استوری می‌گذارد و با حذف این بخش اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

بخش آیلند یک صفحه شلوغ و پر از گزینه‌های مختلف است که در آن همه چیز پیدا می‌شود. از خدمات بانکی گرفته تا شبکه‌های رادیویی، کانال‌های مختلف، تست سرعت و فیلم و سریال در این بخش دیده می‌شود و شما می‌توانید هر کدام را که نیاز داشتید استفاده کنید. هر چند باز هم به این موضوع انتقاد داریم که پیام‌رسان نیازی به برنامه‌های پرداختی یا فیلم و سریال ندارد.

در بخش تنظیمات با گزینه‌‌های شخصی‌سازی متعددی مواجه می‌شوید، این بخش بیشترین شباهت را به تلگرام دارد و کمتر مورد تغییر و تحول قرار گرفته است.

دارک مود
رنگ‌بندی
گرافیک برنامه
در دسترس بودن خدمات
امکان شخصی‌سازی
سرعت برنامه
طراحی مستقل
امتیار رابط کاربری

بله

بله
4
5
3
2
5
5
24

روبیکا

بله
3
4
3
4
4
2
20

ایتا

بله
3
3
5
4
5
0
20

سروش‌ پلاس

بله
4
4
4
5
5
4
26

آیگپ

بله
4
3
4
4
4
3
22

بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های اصلی

اما می‌رسیم به بخش مهم مقایسه، شاید بتوان با طراحی بد یک نرم‌افزار کنار آمد ولی ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی، برگ برنده تولید کنندگان هر اپلیکیشنی هستند.

قابلیت‌های صفحه چت

مهم‌ترین بخش یک پیام‌رسان صفحه چت و امکانات چت آن است. در این بخش امکانات پیام‌رسان‌های ایرانی در صفحه چت را برای ارسال پیام، به اشتراک‌گذاری پیام، ارسال صوت و پیام ویدیو مقایسه می‌کنیم.

البته امکانات بخش چت صرفا مربوط به ارسال پیام یا صوت نیست، قابلیت‌هایی مانند ارسال استیکر و گیف هم از جمله ویژگی‌هایی است که کاربران ایرانی به آن عادت کرده و علاقه‌مند هستند. به این ترتیب سعی می‌کنیم در جدول زیر یک مقایسه کامل از تمامی امکاناتی که صفحه چت پیام‌رسان‌های ایرانی باید داشته باشند، با هم انجام می‌دهیم.

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

فوروارد پیام

بله بله بله بله بله 

فوروارد پیام بدون نام فرستنده

خبر خیر بله بله  خیر

ریپلای به پیام

بله بله بله بله  بله 

حذف پیام

بله بله بله بله  بله 

ویرایش پیام

بله بله بله بله  بله 

آپا ویرایش پیام به مخاطب گفته می‌شود؟

بله بله  بله بله  بله 

ریکشن به پیام

بله خیر خیر خیر  خیر

تعداد ریکشن موجود

20 ایموجی  0 0

ارسال پیام زمان‌بندی شده

خیر خیر  خیر خیر  خیر 

ارسال ویس

بله بله بله بله بله 

ارسال پیام ویدیویی

 خیر بله بله بله خیر 

ارسال ایموجی

بله بله بله بله بله 

ارسال استیکر

بله بله بله بله  بله 

ارسال گیف

خیر بله بله بله  خیر 

وجود پوشه فضای شخصی

بله بله بله بله  بله 

امکان پوشه‌بندی چت‌ها

خیر بله بله  بله  خیر 

خواندن صوتی پیام متنی

خیر خیر خیر خیر بله

ارسال داده در صفحه چت

در این بخش همچنان به صفحه چت می‌پردازیم اما می‌خواهیم بررسی کنیم که در این صفحه همراه با عکس و فیلم، چه داده‌های دیگری را می‌توان ارسال کرد و هر کدام از این داده‌ها چه شرایطی دارند. به عنوان مثال ارسال فایل و دیتا در صفحه چت یکی از قابلیت‌هایی است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. حال باید بررسی کرد که هر کدام از این پیام‌رسان‌ها از چه نوع دیتا‌یی پشتیبانی کرده و حداکثر فایلی که می‌توان در بخش چت ارسال کرد، چه مقدار است؟ رقابت بهترین پیام رسان های ایرانی در این بخش  نزدیک است.

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

عکس و فیلم از گالری

بله بله بله بله بله

عکس و فیلم از دوربین

بله بله بله بله بله

لوکیشن

بله بله بله بله بله

مخاطب

بله بله بله بله بله

موزیک

خیر بله بله بله بله

لایو

خیر بله بله خیر خیر

انتقال وجه

بله خیر خیر خیر بله

ارسال شارژ

خیر خیر خیر خیر بله

بسته اینترنتی

خیر خیر خیر خیر بله

کارت هدیه

بله خیر خیر خیر بله

ارسال فایل

بله بله بله بله بله

حداکثر حجم فایل

100 مگابایت 2 گیگابایت 50 مگابایت 100 مگابایت 100 مگابایت

فرمت فایل

تمامی فایل‌ها تنها فرمت‌های متداول تمامی فایل‌ها تمامی فایل‌ها تمامی فایل‌ها

سرعت آپلود فایل

در این بخش می‌خواهیم یک آزمایش جالب میان بهترین پیام رسان های ایرانی انجام دهیم، یک فایل ویدیویی با حجم 13.70 مگابایت را انتخاب کرده و در هر پیام رسان برای یک مخاطب ارسال می‌کنیم. این آزمایش در زمان کوتاهی و با یک خط اینترنت پایدار انجام می‌شود، در جدول پایین می‌توانید سرعت آپلود این فایل در پیام‌رسان‌های مختلف را ببینید.

نام برنامه
مدت زمان آپلود فایل (وای‌فای)
مدت زمان آپلود فایل (دیتا)
بله
18 ثانیه
10 ثانیه
روبیکا
4 ثانیه
3 ثانیه
ایتا
20 ثانیه
6 ثانیه
سروش پلاس
14 ثانیه
10 ثانیه
آیگپ
8 ثانیه
6 ثانیه

تعداد گروه و کانال‌ها

کاربرد پیام‌رسان‌‌ها صرفا ارسال و دریافت پیام نیست، البته شما می‌توانید تنها برای تبادل پیام از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید اما وجود کانال‌ها و گروه‌ها باعث شده تا پیام‌رسان‌ها کارایی بیشتری داشته باشند. حال نمی‌توان یک پیام‌رسان را بدون گروه و کانال تصور کرد. به‌ویژه در تلگرام کانال‌های بیزینسی که یا به شکل فروشگاه یا به شکل‌های دیگر کسب درآمد دارند بسیار محبوب شده‌اند و طبیعتا پیام‌رسان‌های ایرانی نیز باید چنین قابلیتی را ارائه دهند.

در ادامه قابلیت‌های اولیه و کلی پیام‌رسان‌ها و گروه‌ها در پیام‌رسان‌های ایرانی را بررسی می‌کنیم.

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

امکان ایجاد گروه

بله بله بله بله بله

امکان ایجاد کانال

بله بله بله بله بله

تعداد گروهی که می‌توان ایجاد کرد

100 نامشخص  5 نامشخص 5

تعداد اعضای گروه

50.000 نامشخص  5000 5000 5000

تعداد گروهی که می‌توان عضو شد

بی‌نهایت نامشخص  500 بی‌نهایت بی‌نهایت

تعداد کانالی که می‌توان ایجاد کرد

20 10 5 100 بی‌نهایت

تعداد اعضای کانال

بی‌نهایت بی‌نهایت بی‌نهایت بی‌نهایت بی‌نهایت

تعداد کانالی که می‌توان عضو شد

500 نامشخص  500 100 بی‌نهایت

تعداد اعضایی که میتوان به کانال اضافه کرد

1000 50 200 نامشخص 5000

تعداد اعضایی که میتوان به گروه اضافه کرد

1000 50 200 500 5000

امکان مدیریت کانال و درآمدزایی

جدا از کانال‌ و گروه‌های معمولی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پیام‌رسان‌ها به کاربران می‌دهند، امکان راه‌اندازی کانال عمومی بیزینسی و درآمدزایی است.

شما در تلگرام با یک بخش مدیریت کانال حرفه‌ای مواجه هستید که در آن می‌‌توانید میزان تعداد کاربران وارد و خارج شده، تعداد کاربرانی که کانال را بی‌صدا کرده‌اند، تعداد بازدید از پست‌ها، بررسی میزان بازدید در ساعات مختلف، منبع ورود کاربران جدید و غیره را مشاهده کنید.

اما متاسفانه هیچ‌کدام از پیام‌رسان‌های ایرانی دارای داشبورد حرفه‌ای مدیریت کانال نیستند. حتی در روبیکا برای پیج خود نیز هیچ داشبورد حرفه‌ای مشاهده نمی‌کنید و اطلاعات ارزشمندی که می‌تواند به توسعه کار شما کمک کند، وجود ندارد.

این مورد شاید بزرگ‌ترین ضعف پیام‌رسان‌های ایرانی در برابر تلگرام باشد، زیرا امکان مدیریت حرفه‌ای پیج را می‌گیرد و حتی شما نمی‌توانید متوجه شوید که مخاطب خود از چه مطالبی بیشتر استقبال می‌کند.

البته راهکارهایی مانند تبلیغ کانال فروشگاهی و بیزینسی در ویترین یا بخش فروشگاهی پیام‌رسان‌ها وجود دارد اما همچنان فقدان یک پنل مدیریت حرفه‌ای کانال‌های بیزینسی در پیام‌رسان‌های ایرانی به چشم می‌خورد. به این ترتیب شاید بهترین پیام رسان ایرانی هم مناسب راه‌اندازی کسب و کار شما هم نباشد.

تنظیمات و قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌هایی که هر پیام‌رسانی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد و قابلیت‌های مختلفی را به کاربران خود ارائه دهد، تنظیماتی است که برای دانلود محتوا، چت، حریم خصوصی و دیگر موارد به کاربران داده می‌شود، باعث می‌شود که تا کاربران بتوانند به درستی فضای پیام‌رسان و اطلاعات شخصی خودشان را مدیریت کنند.

در حال حاضر هیچ‌چیزی مانند حفظ حریم خصوصی نمی‌تواند موجب اعتماد کاربران به یک پیام‌رسان بشود، به همین دلیل باید تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های بخش حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان‌های ایرانی را مورد بررسی قرار دارد.

حال در این بخش قصد داریم تا تنظیمات بخش حریم خصوصی  پیام‌رسان‌های ایرانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

ارسال پیام رمز‌نگاری ‌شده

نامشخص بله بله نامشخص بله

ارائه اطلاعات کاربران در صورت درخواست مقام قضایی و مراجع‌ذیصلاح

بله بله بله بله بله

مسدود کردن کاربران

بله بله بله بله بله

نمایش کاربران مسدود شده

بله بله بله بله بله

عدم نمایش آخرین بازدید

بله بله بله خیر بله

عدم نمایش عکس پروفایل

خیر بله خیر خیر بله

عدم نمایش شماره موبایل

خیر بله خیر خیر خیر

محدود کردن امکان عضویت در کانال‌ها و گروه توسط مخاطبین

بله بله بله بله بله

محدود کردن تماس با شما

بله بله خیر بله بله

مسدود کردن تبلیغات

خیر خیر بله خیر خیر

قفل ورودی

بله بله بله بله بله

ورود دو مرحله‌ای

خیر بله بله خیر بله

همگام‌سازی مخاطبین

خیر خیر بله بله خیر

حذف حساب کاربری

بله بله خیر بله بله

دستگاه‌های متصل به حساب کاربری

بله بله بله بله بله

بررسی دسترسی‌های پیام‌رسان‌های ایرانی

در بحث امنیت یکی دیگر از مواردی که برای کاربران اهمیت دارد، آن است که پیام‌رسان‌ها به چه بخش‌‎هایی از گوشی دسترسی دارند و اجازه دسترسی به چه بخش‌هایی را طلب می‌کنند؟ طبیعتا یک سرویس پیام‌رسان برای همگام‌سازی مخاطبان، ارسال پیام صوتی و ویدیویی، ارسال موقعیت مکانی و این موارد باید به میکروفون، دوربین، GPS، مخاطبین و مواردی از این دست ، دسترسی داشته باشد. هر چند کاربران می‌توانند دسترسی هر کدام از این موارد به اپلیکیشن پیام‌رسان را مسدود کنند.

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

دوربین

بله بله بله بله بله

مخاطبان

بله بله بله بله بله

فایل‌ها و دیتا‌ها

بله بله بله بله بله

موقعیت مکانی

بله بله بله بله بله

میکروفن

بله بله بله بله بله

دستگاه‌های نزدیک

بله خیر بله بله بله

تماس

بله خیر بله بله بله

تغییر اتصال بلوتوث

بله خیر بله بله بله

تغییر اتصال وای‌فای

خیر خیر خیر بله خیر

میانبر صفحه خانه

بله بله بله بله بله

نمایش در صفحه قفل

بله بله بله بله بله

نمایش پاپ‌آپ در صفحه

بله بله بله بله بله

پشتیبانی پیام‌رسان‌های ایرانی

اما در آخر به موضوع پشتیبانی پیام‌رسان‌ها داخلی خواهیم پرداخت. یکی از مهم‌ترین چالش‌های کاربران ایرانی ارتباط با پشتیبانی پلتفرم‌هایی است که در داخل ایران حضور ندارند. اما پلتفرم‌های داخلی آنهم با چند میلیون کاربر باید از یک تیم پشتیبانی مجرب و حرفه‌ای برخوردار باشند تا به سرعت پاسخگوی نیازها و مشکلات کاربران باشند.

اگر پیام‌رسان ایرانی از تیم پشتیبانی مناسبی بهره‌ نبرد و از نظر سرعت و دقت پاسخ‌گویی از پیام‌رسان خارجی شکست بخورد، بهتر است کسب و کار خود را تعطیل کند تا بیش از این در پیشگاه کاربرانی که به دنبال حمایت از پلتفرم بومی هستند، سرافکنده نشود!

یکی از مواردی که باید جزو نقطه قوت بهترین پیام رسان های ایرانی باشد، پشتیبانی است. هیچ دلیلی ندارد یک پلتفرم با کاربران متعدد نتواند به موقع به سوال کاربران خود پاسخ دهد. به این ترتیب ما از تیم پشتیبانی پیام‌رسان‌های ایرانی چند موردی که برای خودمان سوال بود را مطرح کردیم تا دقت و سرعت تیم پشتیبانی در پاسخ دادن به کاربران را بسنجیم.

پشتیبانی پیام‌رسان بله: در منوی اصلی برنامه بله گزینه پشتیبانی قابل مشاهده است. با ورود به این بخش وارد بازو یا ربات پشتیبانی می‌شوید. البته پیام‌رسان بله یک ربات اطلاع‌رسانی و یک کانال راهنمای بله دارد که انصافا اطلاعات بسیار خوبی ارائه می‌دهند و با مطالعه این دو کانال می‌توانید تا حد زیادی به پاسخ پرسش‌های خود برسید. اما اگر باز هم سوال یا موردی وجود داشته باشد، می‌توانید از ربات پشتیبانی استفاده کنید.

در این ربات ابتدا اعلام می‌شود که نظرات و بازخوردهای کاربران برای تیم بله اهمیت دارد و تمامی این بازخوردها توسط تیم کارشناسان مورد بازبینی و بررسی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با لمس دکمه “شروع” کار ربات را آغاز کنید و بین دسته‌بندی‌های مختلف، موضوع اولیه سوال خود را مشخص کنید. در این بخش می‌توانید حتی درخواست کنید تا بله یک ویژگی جدید به پیام‌رسان خود اضافه کند، موضوعی که قابل توجه است. همچنین در این بخش امکان ورود به قسمت سوالات متداول هم وجود دارد.

در این بخش شما می‌توانید با انتخاب قسمتی که در خصوص آن اشکالی را مشاهده کردید یا سوال در مورد آن را دارید انتخاب کرده و سپس مراحل مختلف را با ربات پشت‌سر بگذارید تا در نهایت سوال یا اشکال موجود را به شکل پیام نوشته و ارسال کنید.

پس از ارسال پیام از شما خواسته می‌شود که در صورت وجود عکس یا ویدیو در خصوص سوال یا مشکل پیش آمده آن را ارسال کنید و در غیر این صورت دکمه ادامه را بزنید. در این جا باگ عجیبی وجود دارد و با زدن دکمه ادامه مجددا پیام ارسال عکس و فیلم تکرار می‌شود. مجددا با زدن دکمه ادامه این سوال تکرار می‌شود! گزینه دیگری به عنوان بازگشت به منوی اصلی وجود دارد که با زدن آن مجددا پیام اول خوش‌آمد گویی را دریافت می‌کنید. ما در تست خود مجددا مراحل را پیش رفتیم تا سوال خود را بپرسیم ولی باز با همان باگ مواجه شدیم و در حقیقت امکان ارسال پیام به پشتیبانی وجود نداشت.

در نهایت یک تصویر بی‌ربط برای ربات پشتیبانی فرستادیم تا از مرحله ارسال عکس و ویدیو عبور کنیم، باگ پشتیبانی بله آن است که نمی‌توان سوال را بدون ارسال عکس مطرح کرد و حتما باید یک عکس بفرستید تا سوال شما ثبت شود!!

در نهایت هم پاسخی به سوال ما داده نشد!

پشتیبانی پیام‌رسان روبیکا: در روبیکا با ورود به صفحه خانه، گزینه پشتیبانی در میان گزینه‌های بخش سرویس من مشخص است. با زدن این بخش دو مورد پشتیبانی تلفنی و پشتیبانی ربات قابل انتخاب هستند. با ورود به ربات، دسته بندی سوال خود را باید انتخاب کنید و سپس متن سوال یا مشکل را ارسال کنید.

ما دو سوال از بخش ربات پشتیبانی پرسیدیم که یکی از آن‌ها ساعت 16:10 دقیقه بود که فردای آن روز ساعت 11:29 به ما پاسخ داده شد، همچنین یک بار ساعت 15:52 سوال کردیم که ساعت 16:16 به ما پاسخ داده شد. البته دقت پاسخ پایین بود و به جواب تمام سوال‌هایی که داشتیم نرسیدیم.

نکته قابل توجه آن است که در بخش پشتیبانی به انتخاب گزینه تلفن پشتیبانی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و هیچ شماره یا تماسی برقرار نمی‌شود! به نظر می‌رسد هیچ عملکردی برای این گزینه تعریف نشده است!

پیام‌رسان ایتا: در منوی برنامه ایتا گزینه‌ای به نام “قابلیت‌های ایتا” وجود دارد که با لمس آن به کانال راهنمای استفاده از ایتا می‌رسید. در این کانال به پرسش‌های بسیاری پاسخ داده شده و شما با سرچ کلیدواژه مورد نظر احتمالا به پاسخ سوال خود برسید.

در همین منوی اصلی می‌توانید گزینه تنظیمات را بزنید و در بخش تنظیمات گزینه “پرسیدن سوال” را انتخاب کنید. در این بخش وارد کانال راهنما می‌شوید و به شما گفته می‌شود که در صورت مطالعه کانال راهنما اگر به سوال خود نرسیدید می‌توانید به کانال تیم پشتیبانی بروید و سوال خود را مطرح کنید.

ما در این بخش یک بار سوال خود را ساعت 16:15 دقیقه مطرح کردیم که ساعت 9:27 روز بعد به ما پاسخ دقیق داده شد، همچنین یک بار ساعت 13:22 سوال خود را ارسال کردیم که ساعت 13:42 به سوال ما جواب دقیق داده شد.

پیام‌رسان سروش پلاس: در پیام سروش پلاس نیز یک کانال پشتیبانی از سروش وجود دارد که در آن به بسیاری از سوالات مهم و متداول پاسخ داده شده است. اما برای ارتباط با پشتیبانی بایدبه بخش “حساب من” رفته و گزینه “پشتیبانی” را بزنید. شما در بخش پشتیبانی با سه گزینه مواجه هستید. ابتدا رفتن به بخش سوالات متداول، دوم ارسال ایمیل و سوم ورود به کانال پشتیبانی که در خط بالا در مورد آن صحبت کردیم.

نکته جالب آن است که برای ارسال پیام به تیم پشتیبانی سروش پلاس باید به آن‌ها ایمیل بزنید، حال این که یک پلتفرم پیام‌رسان چرا به جای استفاده از زیرساخت خود به ایمیل وابسته شده خود جای تامل دارد. به هر شکل ما مجبور شدیم برای تیم پشتیبانی سروش پلاس ایمیل بفرستیم و پس از یک روز پاسخ سوال ما به شکل ایمیل دریافت شد.

پیام‌رسان آیگپ: در پیام‌رسان آیگپ بخشی برای اتصال به پشتیبانی قرار ندارد. شما باید در منوی نمایه گزینه “پرسش‌های متداول آیگپ” را انتخاب کنید. سپس به صفحه وب آیگپ می‌روید و در آن جا می‌توانید از طریق بخش تماس با ما نسبت به ارسال تیکت اقدام کنید. اتفاقی که در سروش پلاس رخ داده در آیگپ هم شاهد هستیم، پلتفرم پیام‌رسانی که خود زیرساخت ارسال و دریافت پیام‌ را دارد چرا باید کاربران را برای ارتباط با پشتیبانی به محیطی دیگر منتفل کند؟ این کار کمی بیهوده به نظر می‌رسد.

در آیگپ تمام بخش‌های ارسال تیکت توسط پیامک به شما اعلام می‌شود و در صورت دریافت پیام هم با پیامک اطلا‌ع‌رسانی صورت می‌گیرد. پیام ارسالی ما تقریبا بعد از 24 ساعت پاسخ داده شد و این پاسخ توسط پیامک اطلاع رسانی شد.

برای دریافت پاسخ باید به پیام‌رسان آیگپ رفته، وارد منو شوید و بخش سوالات متداول را بزنید. دوبار برای ورود به این بخش با مشکل مواجه شدیم و پیام عدم اتصال به سایت را دریافت کردیم.

با ورود به این قسمت باید شماره تیکت خود را وارد کرده و پاسخ آن را دریافت کنید. پروسه ارسال و دریافت جواب در آیگپ بیش از حد پیچیده است و به راحتی شما را گیج می‌کند.

بله

روبیکا

ایتا

سروش پلاس

آیگپ

سهولت دسترسی به پشتیبانی

آسان آسان آسان سخت سخت

امکان برقرای تماس

خیر این گزینه کار نمی‌کند خیر خیر خیر

سرعت پاسخ‌گویی

پاسخی دریافت نشد مناسب مناسب مناسب مناسب

دقت پاسخ‌گویی

پاسخی دریافت نشد پایین بالا بالا بالا

بهترین پیام رسان ایرانی

انتخاب بهترین پیام رسان ایرانی با شماست، این گزینه برای هر شخصی دارای شاخص‌های متفاوتی است. شاید برخی محیط شلوغ روبیکا و خدمات متعددش را دوست داشته باشند و بعضی به دنبال محیط ساده و تکراری ایتا باشند. همچنین برخی‌ها از پیام‌رسان‌ها برای ارسال پیام استفاده می‌کنند و بعضی به دنبال ایجاد کسب و کار خود هستند. به این ترتیب انتخاب بهترین پیام رسان ایرانی را بر اساس شاخص‌های بالا به عهده خود شما می‌گذاریم. ما در این مطلب تلاش کردیم تا نگاهی جامع و همه جانبه به همه خدمات اصلی و قابلیت‌های پیام رسان های ایرانی داشته باشیم تا شما بهترین پلتفرم را انتخاب کنید.

 

نظر خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. شما از کدام پیام‌رسان ایرانی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟

11 در مورد “بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟ مقایسه جامع برترین پیام‌رسان‌های ایرانی”

  1. سلام،‌ببخشید حتما این لیست رو بروزرسانی نمایید و شبکه اجتماعی ویراستی که این روزها اکثر افراد سیاسی و مقامات کشور و مسئولین با تیک آبی در آن حضور دارند هم به این لیست اضافه نمایید،‌ممنونم…

  2. این اطلاعات مال کِی هس؟ نوشته تیر ۱۴۰۲. ولی انگار خیلی قدیمی هس. طبق اعلام آیگپ، حداکثر حجم ارسالی برای آی‌گپ قبلا ۲ گیگ بود و الان ۵ گیگابایته، شما نوشتید ۱۰۰ مگابایت! برای مقایسه همین به این صفحه اومدم که ناامید شدم

    1. سعید صانعی

      سلام، این مقاله برای تیر امسال هست
      اطلاعات هم از کانال اطلاع رسانی پیام‌رسان‌ها یا پشتیبانی آن‌ها به دست اومده، ممکنه الان تغییر کرده باشه

  3. من اکثر پیام رسان های فوق را نصب کرده بودم.ولی حالا می بینم اکثر افراد دوست دارند در ایتا پیام بفرستم یا با آنان تعامل کنم. دلیلش را نمی دانم.به نظرم ایتا میخ خود را محکم تر کوبیده است! حالا که این طور است لطفاً به بالابردن کیفیت آن بیشتر توجه شود .ممنونم

  4. سلام
    مقاله خوبی بود اما کامل نبود
    یه نمونه روبیکارو بگم
    قابلیت ساخت بات نداره(تقریبا هیچ کدوم ندارن)
    سرعت پایین بعضی مواقع
    وقتی پیامی پاک میشه برای کاربر چند ثانیه بعد پاک میشه(فقط پیام هایی که به صورت غیر مستقیم و توسط سورس هایی که به api روبیکا دسترسی دارن پاک میشن بعد ۱۰ ثانیه برای کاربران دیگه پاک میشه)
    و ….
    بازم ممنون از مقالتون

  5. من هم روبیکا دارم هم بله هم ایتا هم سروش
    ولی من « ایتا» را قبول دارم
    البته باید در بروزرسانی بعدی قابلیت تماس صوتی و تصویری و استوری کردن عکس و پیام را بگذارند

    3
    12
  6. بله و روبیکا بهترین هستن.
    ایتا افتضاحه، سروش هم همینطور.
    «گپ» هم خیلی خوبه ولی کاربر زیادی نداره

    5
    5
  7. من تقریبا از همه اشون استفاده کردم.. ولی فقط و فقط روبیکا و ایتا رو نصب کردم من..
    شغل من ارتباط با مرغداران گوشتی در کشور هست..
    تقریبا از 750 مرغداری که دارم 697 نفر ایتا را نصب کرده اند. و وااقعا کار من سریع و دقیق انجام میگیره.. البته گاهی کندی داره با وایفا ولی با نت خیلی خوبه

    1
    11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH