نکات مهم انتخاب مانیتور اداری و مقایسه مانیتور اداری با لپ‌تاپ

مانیتور اداری (Office Monitor) به مانیتورهایی گفته می‌شود که به‌طور اختصاصی برای کارهای روزمره و اداری در محیط‌های اداری، شرکت‌ها، سازمان‌ها و محیط‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مانیتورها باوجود اینکه کاربری گیمینگ یا طراحی‌ و تدوین حرفه‌ای ندارند، تمرکز خود را بر روی بهبود عملکرد کارمندان گذاشته و معمولا با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری در بازار موجود هستند.

به‌طورکلی فضای کار شما ممکن است دارای یک کیس قدرتمند با حافظه فراوان، یک کیبورد و ماوس عالی و حتی یک صندلی راحت باشد؛ اما اگر مانیتور مناسبی نداشته باشید، بهره‌وری شما کاهش می‌یابد. اگر قصد دارید یک مانیتور اداری مناسب برای خود تهیه کنید یا متخصص آی‌تی یک سازمان هستید و وظیفه خرید تعدادی مانیتور برای شرکت را دارید، بهتر است به ویژگی‌های اساسی و قیمت مانیتور، توجه کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که کدام ویژگی به افزایش بهره‌وری و کارایی کمک می‌کند. برای این منظور در ادامه برخی ویژگی‌های اساسی مربوط به مانیتورهای اداری را بررسی می‌کنیم.

این نوع مانیتورها، عموماً ویژگی‌های خاص و حرفه‌ای‌تری نسبت به مانیتورهای گیمینگ یا طراحی حرفه‌ای ندارند. ویژگی‌های مهم مانیتور اداری عبارتند از:

  1. شدت روشنایی (Brightness): این نوع مانیتورها به دلیل استفاده در محیط‌های روشن، معمولاً شدت روشنایی مناسبی دارند تا تصویر به‌خوبی در محیط‌های روشن قابل مشاهده باشد. همچنین برخی مانیتورهای اداری دارای روکش مات Anti Glare هستند که از انعکاس نور جلوگیری می‌کند و برای استفاده در محیط‌های پرنور مناسب هستند. مانیتورهای اداری جی‌پلاس دارای این ویژگی می‌باشند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمایشگرهای اداری این برند می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.
  2. فیلتر نور آبی (Blue Light Filter): برخی از مانیتورهای اداری دارای فیلتر نور آبی هستند که این ویژگی به کاربر کمک می‌کند تا چشم‌های خود را از نور آبی مضر مانند آنچه از نور LED می‌آید، حفاظت کند و خستگی چشم را کاهش دهد. البته لازم به ذکر است برخی نرم‌افزارها به فعال‌سازی فیلتر نور آبی در نمایشگر یا گوشی کمک می‌کنند.
  3. کنتراست (Contrast): مانیتورهای اداری معمولاً کنتراست خوبی دارند که تصاویر و محتوا را واضح و شفاف نشان می‌دهد. به‌طورکلی شاخص کنتراست، یکی از پارامترهای مهم در ارزیابی مانیتورها است که برای مقایسه روشن‌ترین سفیدی و تیره‌ترین سیاهی مانیتور کاربرد دارد. این شاخص میزان توانایی مانیتور در نمایش تضاد بین سفیدی و سیاهی تصویر را نشان می‌دهد و میزان کنتراست مانیتورها معمولا به صورت عددی نسبت به یک مشخص می‌شود. برای مثال کنتراست مانیتورهای اداری جی‌پلاس، 1000 به 1 می‌باشد؛ در حالیکه مانیتورهای گیمینگ جی پلاس کنتراست بیشتری با نسبت 3000 به 1 دارند.

  1. نوع پنل (Panel Type): انواع مختلف پنل‌ها برای مانیتورهای اداری وجود دارند، مانند IPS، TN و VA. هر نوع پنل ویژگی‌ها و عملکرد مختص به خود را دارد و شما می‌توانید بسته به نیاز خود بهترین پنل را انتخاب کنید. برای نمونه، پنل IPS معمولاً زوایای دید بیشتر و رنگ‌های دقیق‌تری دارد.
  2. اتصالات: مانیتورهای اداری دارای اتصالات متنوعی مثل HDMI، DisplayPort و VGA هستند تا با انواع دستگاه‌ها و سیستم‌ها سازگار باشند. این موضوع در رابطه با مانیتورهای اداری به جهت اتصال به پرینتر، اسکنر، لپ‌تاپ و… اهمیت بیشتری دارد.
  3. اندازه: مانیتورهای اداری در اندازه‌های مختلف 22، 24 یا 27 اینچی موجود هستند و شما بسته به میزان فضایی که در اختیار دارید، می‌توانید سایز مناسب مانیتور را انتخاب نمایید.
  4. قابلیت‌های کاربردی: برخی از مانیتورهای اداری دارای ویژگی‌های کاربردی‌تری مثل پایه (VESA mount) برای نصب روی دیوار یا بازوی مانیتور و همچنین قابلیت Pivot برای تغییر جهت نمایش (عمودی یا افقی) هستند.

در نهایت، انتخاب مانیتور مناسب برای استفاده در محیط‌های اداری بستگی به نیازها، بودجه و استفاده‌های مورد انتظار شما دارد. بهتر است با مشاورین فروش مجرب مشورت کرده یا قبل از خرید، نقدها و بررسی‌ها را مطالعه نمایید.

مقایسه مانیتور اداری با لپ تاپ

اندازه مانیتور

مانیتورهای اداری نسبت به لپ‌تاپ‌ها، صفحه‌نمایش بزرگتری دارند که به کاربر امکان مشاهده و کار با محتواهای گسترده‌تر را می‌دهند. اندازه صفحه‌نمایش در مانیتورهای اداری معمولاً بین 22 تا 27 اینچ است، که به صورت رایج توسط بسیاری از شرکت‌ها تولید و ارائه می‌شوند. همچنین، برخی از مانیتورها در اندازه‌های بزرگتر مانند 32 اینچ نیز موجود هستند.

اندازه‌های بزرگ‌تر مانیتورها، به‌ویژه اندازه‌های بین 27 تا 32 اینچ، معمولاً برای کارهایی مثل طراحی حرفه‌ای، ویدئوگرافیک، ویرایش ویدیو، بازی‌های گرافیکی پیشرفته و کاربردهای دیگری که نیاز به دقت و جزئیات بیشتر دارند، مناسب‌تر هستند.

انتخاب اندازه مناسب مانیتور برای استفاده در محیط‌های اداری بستگی به نیازها و البته فضای کاری شما دارد. اگر نیاز به مشاهده و کار با محتواهای گسترده و بزرگ‌تر دارید، انتخاب مانیتور با اندازه بزرگ‌تر مناسب‌تر است. اما اگر فضای کاری شما محدود است و نیاز به قرار گرفتن مانیتور در فضای کوچک‌تری دارید، مانیتورهای با اندازه کوچک‌تر نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

قابلیت جابه‌جایی

لپ‌تاپ‌ها نسبت به مانیتورهای اداری، قابلیت جابه‌جایی راحت‌تری دارند و به همین جهت برای افرادی که دائما در جلسات مختلف حضور دارند و به حمل سیستم خود نیاز دارند، لپ‌تاپ گزینه بهتری می‌باشد.

قیمت

مانیتورها نسبت به لپ‌تاپ، هزینه کمتری دارند و هنگامی که یک سازمان می‌خواهد تعداد زیادی سیستم اداری تهیه کند، خرید مانیتور اداری به‌صرفه‌تر است.

طراحی جمع‌وجور

لپ‌تاپ‌ها نسبت به مانیتور، طراحی یکپارچه‌تری دارند و فضای کمتری اشغال می‌کنند. البته در حال حاضر مانیتورهای با طراحی باریک و مینیمال هم در بازار موجود هستند. اما به‌طورکلی لپ‌تاپ‌ها فضای کمتری می‌گیرند و به جای ثابت و مشخصی هم نیازی ندارند.

قابلیت ارتقاء

ارتقاء مانیتور نسبت به لپ‌تاپ، راحت‌تر است و هزینه کمتری دارد. به عنوان مثال اضافه کردن یک کارت گرافیک بهتر، حافظه بیشتر، هارد دیسک سریع‌تر یا SSD به کیس سیستم شما، راحت‌تر است و این امکان را فراهم می‌کند که مدت طولانی‌تری از سیستم خود استفاده کنید. این درحالیست که گزینه‌های ارتقای لپ‌تاپ معمولا محدودتر از سیستم‌های پی‌سی هستند.

احتمال خرابی

مانیتور و کیس در یک مکان ثابت قرار دارند و همین مسئله سبب می‌شود تا کمتر در معرض فرسودگی قرار بگیرند. به‌علاوه سیستم‌های PC، به باتری و طول عمر آن وابسته نیستند. در حالیکه اکثر لپ‌تاپ‌ها به علت جابه‌جایی زیاد، ممکن است آسیب ببیند و باتری آن‌ها پس از مدتی، کارایی خود را از دست می‌دهد.

وضعیت کار ارگونومیک

یکی از مزیت‌های مهم سیستم‌های رومیزی در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها این است که به علت جای ثابت، شما باید فاصله مناسب تا مانیتور را حفظ کنید و اغلب موقعیت مناسب‌تری هنگام نشستن پشت سیستم دارید. اینکه لپ‌تاپ‌ها به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و در حالت‌های مختلف قابل استفاده هستند، باعث می‌شود در موقعیت‌های غیر ارگونومیک و در هرجایی مانند قطار، ماشین، روی مبل و … با سیستم خود کار کنید.

هزینه نگهداری

به‌طور متوسط هزینه تعمیر سیستم‌های رومیزی و مانیتورها در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها کمتر است و دسترسی به قطعات مختلف سیستم‌های PC راحت‌تر است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH