مقایسه جامع دو مدل میان‌رده ردمی نوت 12 و گلکسی A24

اگر به دنبال خرید یک گوشی میان‌رده با حدود قیمتی 7 یا 8 میلیون تومان باشید، با دو مدل جذاب از سامسونگ و شیائومی  مواجه خواهید شد.

در حال حاضر برای خرید گوشی میان‌رده در رده قیمتی 7-8 میلیون تومان دو مدل گلکسی A24 4G از سامسونگ و ردمی نوت 12 4G از شیائومی پیش روی شما قرار دارد.

البته مدل‌های دیگری هم در این رده هستند ولی گلکسی A24 و ردمی نوت 12 از مدل‌های جدید دو برند سامسونگ و شیائومی هستند که در بازار موجود بوده و با توجه به امکانات خوبی که دارند، مورد توجه خریداران قرار گرفته‌اند.

اما کدام یک از این دو مدل بهتر است؟ اگر به دنبال خرید یک میان‌رده با کیفیت باشیم، باید کدام گوشی را خریداری کنیم؟

با نگاهی به مشخصات هر دو مدل درمی‌یابید که از نظر سخت‌افزاری شباهت بسیاری بین این دو گوشی وجود دارد و هر دو مدل در بسیاری از شاخص‌ها در یک رده هستند، اما برتری نهایی با کدام مدل است؟ هر کدام از گوشی‌ها چه نقاط مثبت و منفی دارند و برای کدام دسته از خریداران مناسب هستند؟

با ما همراه باشید تا دو گوشی میان‌رده و پرطرفدار گلکسی A24 و ردمی نوت 12 را با یکدیگر مقایسه کنیم:

مقایسه گلکسی A24 و ردمی نوت 12 از نظر قیمت

اولین نکته برای خرید یک تلفن همراه قیمت آن است. در این خصوص باید گفت که شیائومی ردمی نوت 12 در سه نسخه با رم 4، 6 و 8 گیگابایت روانه بازار شده، همه نسخه‌های این گوشی دارای حافظه 128 گیگابایتی هستند ولی نسخه رم 8 با حافظه 256 گیگابایت هم عرضه شده است.

اما گلکسی A24 در سه نسخه رم 4، 6 و 8 گیگابایت تولید شده که هر سه نسخه آن در بازار ایران دارای حافظه 128 گیگابایتی هستند.

با این وجود قیمت هر دو گوشی در نسخه‌های مختلف در زمان نگارش این مقاله برابر با جدول زیر است:

ردمی نوت 12
گلکسی A24
رم 4 حافظه 128 گیگابایت
7.200.000
7.300.000
رم 6 حافظه 128 گیگابایت
7.700.000
8.500.000
رم 8 حافظه 128 گیگابایت
8.000.000
9.000.000
رم 8 حافظه 256 گیگابایت
8.700.000
موجود نیست

اقلام درون جعبه گلکسی A24 و ردمی نوت 12

سامسونگ سیاست نامحبوب حذف شارژر در گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده را روز به روز گسترش می‌دهد و مدل‌های بیشتری از این برند بدون شارژر وارد بازار می‌شود. در حالی که گلکسی A23 دارای شارژر بود اما گلکسی A24 بدون شارژر وارد بازار شده است. به این ترتیب اقلام درون جعبه این گوشی شامل خود تلفن همراه، سوزن درگاه سیمکارت، کابل USB-C به USB-C و برگه‌های راهنما و گارانتی هستند.

به این ترتیب شما هنگام خرید این گوشی باید یک شارژر خریداری کنید، در بازار فعلی خرید یک شارژر 25 واتی سامسونگ که برای استفاده با گلکسی A24 مناسب است حدود 500 تا 650 هزار تومان قیمت دارد. البته شما برای شارژ این گوشی می‌توانید از شارژر‌های قدیمی خود نیز استفاده کنید.

اما شیائومی همچنان برای گوشی‌های خود جعبه پر و پیمانی در نظر می‌گیرید و در جعبه ردمی نوت 12 نه‌تنها شارژر 33 واتی وجود دارد، بلکه یک قاب ژله‌ای برای محافظت از گوشی هم دیده می‌شود.

به این ترتیب شیائومی در جعبه ردمی نوت 12 علاوه بر خود گوشی، یک شارژر فست 33 واتی، یک قاب ژله‌ای با کیفیت معمولی، سوزن درگاه سیمکارت و برگه‌های بروشور و گارانتی قرار داده است.

ردمی نوت 12
گلکسی A24
شارژر 33 واتی
××
قاب ژله‌ای
××
سوزن درگاه سیمکارت
سوزن درگاه سیمکارت
بروشور و کارت گارانتی
بروشور و کارت گارانتی

با خرید ردمی نوت 12 نیازی به خرید شارژر ندارید، همچنین قاب ژله‌ای کارراه‌انداز است و می‌توان از آن استفاده کرد، البته اگر به دنبال خرید یک قاب با طراحی زیبا و مقاومت بالا هستید بهتر است برای گوشی خود قاب جداگانه تهیه کنید.

طراحی و کیفیت بدنه گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24

هر دو گوشی دارای بدنه و فریم پلاستیکی هستند که با توجه به رده قیمتی آن‌ها قابل توجیه است. طراحی بدنه هر دو گوشی هم تا حد زیادی مشابه است و تنها در برخی جزئیات تفاوت دارند.

در نقد و بررسی گلکسی A24 اشاره کردیم که این مدل از طراحی مکعبی بهره می‌برد، این یعنی که بدنه گوشی با زاویه 90 درجه به فریم متصل شده و زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید لبه‌های تیز آن کاملا در دست احساس می‌شود. همچنین هیچ خمیدگی یا انحنایی در قسمت پشتی گوشی نیست و بدنه کاملا تخت است.

در ردمی نوت 12 هم همین مدل طراحی مشاهده می‌شود ولی لبه‌ها مانند گلکسی A24 تیز نیستند و با توجه به ضخامت کمتر فریم، گوشی کمی بهتر در دست قرار می‌گیرد.

ابعاد و وزن

گلکسی A24 ضخامتی 8.3 میلی‌متری دارد و با توجه به طراحی مکعبی آن، ضخامت گوشی بسیار بیشتر از چیزی که وجود دارد به نظر می‌رسد. از طرفی ردمی نوت 12 ضخامت 7.9 میلی‌متر دارد که باعث می‌شود باریک‌تر باشد و طراحی استخوانی‌تری داشته باشد.

ردمی نوت 12 همچنین 12 گرم سبک‌تر از گلکسی A23 است و با توجه به طراحی باریک‌تری که دارد، در مجموع مدل خوش‌دست‌تری است.

ردمی نوت 12
گلکسی A24
ابعاد
165.7 در 76 در 7.9
162.1 در 77.6 در 8.3
وزن
183.5 گرم
195 گرم
روکش محافظ
گوریلا گلس 3
××
گواهی ایمنی
ضد گرد و غبار پاشش آب – IP53
××

طراحی

در پشت گوشی طراحی دوربین هر دو مدل متفاوت است، سامسونگ از طراحی مشابه با پرچمداران سری گلکسی S23 بهره می‌برد و اگر در نگاه اول دو مدل گلکسی S23 و A24 را ببینید شاید متوجه تفاوت آنها نشوید. این می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد زیرا شاید بقیه فکر کنند که شما مدلی پرچمدار خریداری کرده‌اید.

در گوشی سامسونگ سه دوربین در پشت بدنه قرار دارند که به صورت جداگانه از بدنه بیرون زده‌اند و ماژولی یکپارچه ندارند. بیرون زدگی دوربین‌ها به شکلی نیست که باعث لق خوردن گوشی شود ولی گرد و غبار دور آن‌ها جمع می‌شود و تمیز کردن آن کمی سخت است.

در مدل شیائومی یک ماژول مربعی دوربین در پشت گوشی دیده می‌شود که در آن دو لنز بزرگ و یک لنز کوچک قرار دارد، علاوه بر آن که ماژول دوربین از بدنه بیرون زده، خود لنز دوربین‌ها نیز از ماژول بیرون زده‌‌اند. به این ترتیب بیرون‌زدگی دوربین ردمی نوت بیشتر از گلکسی A24 است و همین موضوع باعث می‌شود این گوشی در یک سطح صاف لق بخورد.

عرض هر دو گوشی تقریبا برابر است ولی طول ردمی نوت 12 بیشتر بوده و با گوشی کشیده‌تری طرف هستیم.

فریم و درگاه‌ها

فریم سمت راست هر دو گوشی محل قرارگیری حسگر اثر انگشت و دکمه ولوم است. در فریم سمت چپ فقط درگاه سیمکارت دیده می‌شود. در فریم پایین نیزدرگاه شارژ و اسپیکر دیده می‌شود، تنها تفاوت آن است که جک هندزفری ردمی نوت 12 در فریم بالایی آن و جک هندزفری گلکسی A24 در فریم پایینی آن قرار دارد.

مقاومت و گواهی‌های ایمنی

ردمی نوت 12 گواهی مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و غبار را دریافت کرده، همچنین نمایشگر آن با گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود در برابر خط و خش مقاوم است و حتی از شکستگی نمایشگر بر اثر افتادن گوشی از ارتفاع 40 سانتی‌متری هم محافظت می‌کند.

ولی گلکسی A24 هیچ گواهی مقاومتی ندارد و حتی از روکش گوریلا گلس هم خبری نیست، موردی که برای این میان‌رده کمی عجیب و غیرمنتظره بود.

رنگ‌ها

مدل سامسونگ در رنگ‌های مشکی، سبز لیمویی، سیلور و زرشکی تولید شده است. بر روی بدنه این گوشی لک اثرانگشت و غبار می‌ماند ولی این لک‌ها در مدل‌های تیره مشخص می‌شوند و در مدل‌های روشن خیلی به چشم نمی‌آیند.

گوشی شیائومی در رنگ‌های طوسی عمیق، سبز نعنایی و آبی یخی به بازار آمده است و کلا لک زیادی به بدنه آن جذب نمی‌شود. در موضوع رنگ همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد ولی شخصا فکر می‌کنم رنگ‌های ردمی نوت 12 زیبا‌تر هستند.

جمع‌بندی

به طور کلی ردمی نوت 12 گوشی بزرگ‌تر ولی باریک‌تر و سبک‌تری است و طراحی بهتری دارد، از طرفی گلکسی A24 کمی ضخیم و کلفت طراحی شده که خیلی مناسب نیست. ردمی نوت 12 گواهی مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب را دارد و نمایشگر آن از روکش گوریلا گلس 3 بهره می‌برد ولی هیچکدام از این موارد در گلکسی A24 نیست.

از دیگر موارد مهم آن است که بیرون زدگی دوربین گلکسی A24 بسیار کم است و باعث لق خوردن گوشی نمی‌شود اما در ردمی نوت 12 بیرون زدگی دوربین به مقداری است که باعث لق خوردن گوشی شود.

مقایسه صفحه نمایش گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24

اگر بخواهیم از نظر ابعاد صحبت کنیم، باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A24 نمایشگر کوچکتری دارد، این مدل 6.5 اینچی بوده و از پنل سوپرامولد بهره می‌برد. اما ردمی نوت 12 دارای نمایشگر امولد 6.67 اینچی است.

بر اساس آمار و مشخصات، رزولوشن و تراکم پیکسل هر دو مدل مشابه هم بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند. روشنایی صفحه ردمی نوت 12 حدود 200 نیت بیشتر است و در شرایطی که زیر تابش نور خورشید باشید، نمایشگر مدل شیائومی روشن‌تر می‌شود و می‌تواند تصاویر و متن را راحت‌تر نمایش دهد ولی در عمل مجددا باید بگوییم که اختلاف چندان نیست.

ردمی نوت 12
گلکسی A24
پنل
امولد
سوپرامولد
اندازه
6.67 اینچ
6.5 اینچ
حداکثر روشنایی
1200 نیت
1000 نیت
رفرش‌ریت
120 هرتز
90 هرتز
رزولوشن
1080 در 2400
1080 در 2340
تراکم پیکسلی
395
396
نسبت صفحه
20:9
19.5:9
نسبت صفحه به بدنه
85.3
82.4

یکی از نکات مهم آن است که نسبت صفحه نمایش به بدنه در مدل ردمی نوت 12 بیشتر است، درواقع این مدل حاشیه دور نمایشگر کمتری دارد و این امر در ظاهر و زیبایی گوشی تاثیر می‌گذارد. در گلکسی A24 به ویژه در لبه پایینی نمایشگر حاشیه ضخیمی دیده می‌شود.

اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان‌رده سامسونگ و شیائومی، رفرش‌ریت یا نرخ‌تازه‌سازی تصویر آن‌هاست. ردمی نوت 12 از رفرش‌ریت 120 هرتز بهره می‌برد در حالی که گلکسی A24 دارای رفرش‌ریت 90 هرتزی است.

به این ترتیب در نمایشگر شیائومی حرکات صفحه و انیمیشن‌های رابط کاربری نرم‌تر و سیال‌تر دیده می‌شوند و حس کار با نمایشگر جذابتر است. البته صفحه نمایش 90 هرتز نیز نسبت به نمایشگرهای 60 هرتز فعلی جذابیت بیشتری دارد و مصرف باتری آن نیز کمتر از صفحه‌های 120 هرتز است اما از نظر نمایش روان گرافیک‌ها و انیمیشن‌ها به پای صفحه 120 هرتزی نمی‌رسد.

اما بحث اصلی در خصوص مقایسه نمایشگر‌ها کیفیت نمایش رنگ‌هاست. در اینجا یک تفاوت عمده در خصوص صفحه نمایش گلکسی A24 و ردمی نوت 12 وجود دارد.

ابتدا باید گفت که نمایشگر هر دو مدل کیفیت بسیار بالایی دارد و رنگ‌ها را بسیار شفاف و غنی نمایش می‌دهند. اما اگر بخواهیم با سخت‌گیری قضاوت کنیم باید بگوییم که مدل شیائومی رنگ‌ها را براق‌تر و با کنتراست بیشتری نشان می‌دهد، به گونه‌ای که احساس می‌کنید شفافیت تصاویر در گوشی شیائومی بیشتر است.

درواقع رنگ‌ها در مدل شیائومی کمی سینمایی‌تر و شاداب‌تر هستند، اما این باعث می‌شود که در نمایش نقاط‌ تیره با رنگ مشکی اغراق شده مواجه باشیم این در حالی است که نمایشگر سامسونگ با کنتراست طبیعی‌تر رنگ‌ها را نشان می‌دهد و زمانی که یک تصویر یا فیلم با فضای تاریک را مشاهده می‌کنید، رده‌های رنگ مشکی به طور کامل مشخص هستند و شما جزئیات بخش تاریک صفحه را مشاهده می‌کنید اما در مدل شیائومی بخش تیره کاملا تیره است.

درواقع در نمایشگر سامسونگ جزئیات را بهتر می‌توانید ببینید در حالی که در نمایشگر شیائومی با وجود کنتراست بیشتر، برخی از جزئیات مشخص نیستند.

اما همانطور که گفتیم در استفاده عادی کیفیت هر دو نمایشگر بسیار بالاست و اگر خیلی حساس و تیزبین نباشید تفاوت این دو نمایشگر را متوجه نخواهید شد.

امنیت و قفل‌های بیومتریک

در مقال جامع نقد و بررسی گلکسی A24 به این موضوع اشاره کردیم که گوشی میان‌رده سامسونگ از نظر دقت و سرعت حسگر اثر انگشت و دوربین تشخیص چهره به مقداری که باید نیست. هم حسگر اثرانگشت و هم دوربین تشخیص چهره در این مدل خطاهای زیادی دارند و نمی‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد.

در این خصوص ردمی نوت 12 وضعیت بهتری دارد، سرعت حسگر و قفل چهره در این مدل بیشتر نیست ولی در استفاده متعدد با تعداد خطاهای کمتری مواجه می‌شوید بنابراین به نظر می‌رسد که دقت آن بیشتر است.

رابط کاربری گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24

رابط کاربری شاید بخشی باشد که بیشترین ارتباط را با سلیقه افراد دارد. به این ترتیب در این بخش نظر کلی را به سلیقه شما واگذار می‌کنیم اما برخی از مطالب باید گفته شود.

در مدل شیائومی با رابط کاربری MIUI 14 بر اساس اندروید 13 کار خواهید کرد، در گوشی سامسونگ نیز One UI 5.1 بر پایه اندروید 13 تولید شده به این ترتیب در هر دو مدل از اندروید 13 استفاده خواهید کرد.

نکته بسیار مهم و وجه برتری سامسونگ در این بخش آن است که این شرکت کره‌ای برای گلکسی A24 آپدیت اندروید 17 را هم در نظر گرفته، یعنی مدل سامسونگ تا 4 سال آپدیت خواهد شد و همچنین 5 سال آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. اما شیائومی برای ردمی نوت 12 تنها 2 سال آپدیت اندروید را در نظر گرفته و تا 4 سال آپدیت امنیتی را عرضه خواهد کرد. بنابراین در هنگام انتخاب این دو مدل به تعداد آپدیت‌های دریافتی آن‌ها دقت داشته باشید.

ردمی نوت 12
گلکسی A24
رابط کاربری
MIUI 14
One UI 5.1
آپدیت اندروید
2 سال
4 سال
آپدیت امنیتی
4 سال
5 سال
تبلیغات
بله
خیر
برنامه تجاری پیش‌فرض
بله
بله

نکته بعدی آن است که رابط کاربری سامسونگ به طور کلی مینیمال‌تر و ساده‌تر طراحی شده ولی رابط کاربری شیائومی شلوغ‌تر است. این مورد به نوع استفاده شما بستگی دارد، چه کاربر عادی باشید و چه حرفه‌ای می‌توانید از هر دو رابط کاربری به خوبی استفاده کنید.

هر دو رابط کاربری کاملا نرم و روان و بدون مشکل اجرا می‌شوند و باگ یا کندی در آن‌ها ندیدیم. رابط کاربری شیائومی برنامه‌های پیشفرض بیشتری دارد، البته تعدادی از آن‌ها برنامه‌های تجاری هستند که می‌توانید پاک کنید. تعداد برنامه‌های پیشفرض سامسونگ کمتر است و مثلا برنامه موسیقی را باید دانلود کنید، همچنین این رابط کاربری هم برنامه تجاری مانند اسپاتیفای، فیسبوک یا نتفلیکس دارد که در صورت عدم استفاده می‌توانید آن‌ها را پاک کنید.

شیائومی در رابط کاربری خود از تبلیغات استفاده می‌کند و به ادعای خود بخشی از هزینه‌های گوشی را با این تبلیغات جبران می‌کند، البته این تبلیغات را می‌توان بست. اما رابط کاربری سامسونگ تبلیغات ندارد و با رابط کاربری اصیل‌تری طرف هستید.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های رابط کاربری شیائومی و سامسونگ، نوار نوتیفیکیشن است که طبق تصویر سامسونگ از نوار نوتیفیکیشن کلاسیک اندروید بهره می‌برد ولی شیائومی بخشی به نام کنترل سنتر دارد که به کنترل سنتر آیفون شبیه است، البته در بخش تنظیمات می‌توانید آن را به نوار نوتیفیکیشن کلاسیک اندروید تغییر دهید.

رابط کاربری سامسونگ بخشی به نام پنل اج دارد. این پنل به صورت پیشفرض فعال است که با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به سمت مرکز، نمایان می‌شود.

این پنل یکی از آسان‌ترین مسیرها برای اجرای مالتی‌تسکینگ در رابط کاربری سامسونگ است، برای اینکار کافیست آیکون برنامه مورد نظر خود را در پنل اج لمس و به صفحه اصلی درگ کنید، در این زمان می‌توانید این برنامه را در نیمه بالایی صفحه، نیمه پایینی صفحه یا به صورت یک پنجره پاپ‌آپ در میان صفحه باز کنید.

در دیگر بخش‌ها تفاوت عمده‌ای مشاهده نمی‌شود. هر دو رابط کاربری دارای گیم لانچر هستند که کارایی‌های متنوعی دارند. می‌توان در هر دو گوشی منو را فعال کنید یا غیرفعال کنید.

همچنین اکثر بخش‌های منو مانند تنظیمات نمایشگر، بخش AOD، حفظ حریم خصوصی و دیگر بخش‌ها بر اساس اندروید بوده تنها در برخی جزئیات با هم متفاوت هستند.

سخت افزار گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24

بخش سخت‌افزار از اصلی‌ترین قسمت‌های مقایسه دو مدل ردمی نوت 12 و گلسی A24 است. عملکرد سخت‌افزار می‌تواند بر روی کل کارکرد گوشی تاثیر بگذارد و درواقع پردازنده گوشی قلب تپنده آن است.

در این بخش سخت‌افزار هر دو مدل را بررسی خواهیم کرد. اما ابتدا بهتر است برای آشنایی بیشتر با سخت‌‌افزار هر دو مدل به جدول زیر توجه کنید:

ردمی نوت 12
گلکسی A24
پردازنده
 کوالکام اسنپدراگون 685
مدیاتک هلیو G99
معماری
6 نانومتری
6 نانومتری
هسته‌های پردازشی
4×2.8 گیگاهرتز
4×1.9 گیگاهرتز
2×2.2 گیگاهرتز
6×2.0 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی
Adreno 610
Mali-G57 MC2
رم
4، 6 و 8 گیگابایت
4، 6 و 8 گیگابایت
حافظه اصلی
128 و 256 گیگابایت
128 گیگابایت

گلکسی A24 با تراشه مدیاتک هلیو G99 ساخته شده که در برخی از گوشی‌های این رده قیمتی دیده می‌شود. این تراشه قدرت پردازشی مناسبی دارد و پردازش گرافیکی آن بر عهده تراشه Mali-G57 MC2 است. گوشی سامسونگ در سه نسخه رم 4، 6 و 8 گیگابایت عرضه شده و هر سه نسخه با حافظه 128 گیگابایت عرضه‌ شده‌اند.

اما شیائومی گوشی خود را با تراشه اسنپدراگون 685 روانه بازار کرده که از پردازنده گرافیکی Adreno 610 بهره می‌برد. نسخه‌های رم 4، 6 و 8 این گوشی در ایران قابل خریداری هستند و هر دو نسخه با حافظه 128 گیگابایت به فروش می‌رسیدند.

اگر بخواهیم روی کاغذ سخت افزار هر دو مدل را بررسی کنیم، هیچ‌کدام از مدل‌ها برتری قابل توجهی ندارند، اما از نظر تست‌ها و بنچ‌مارک‌ها برتری با هلیو G99 است. در تست‌هایی که منابع مختلف انجام داده‌اند برتری در اکثر بخش‌ها و مشخصه‌ها با هلیو G99 است.

از طرفی در تست‌های بنچ‌مارک‌هم برتری با هلیو G99 است و این تراشه چینی با اختلاف چند درصدی توانسته تراشه آمریکایی اسنپدراگون را شکست دهد.

این موضوع نشان می‌دهد که سامسونگ بی‌دلیل به سراغ تراشه‌های مدیاتک نرفته و این تراشه‌ها کیفیت بالایی دارند و باعث شده تا در بنچ‌مارک‌ها گوشی گلکسی A24 بتوانید شیائومی ردمی نوت 12 را شکست دهد.

اما در استفاده روزمره تفاوت خاصی میان این دو گوشی نیست. هر دو مدل به خوبی از پس کارهای معمولی روزانه برمی‌آیند و می‌توان برنامه‌های نیمه سنگین را در آن اجرا کرد. همچنین در اجرای بازی هم مشکل خاصی وجود ندارد و هر دو گوشی می‌توانند بازی کالاف دیوتی را بدون لگ اجرا کنند. در بازی کالاف دیوتی می‌توانید گرافیک را بر روی High انتخاب کنید ولی باید فریم‌ریت را پایین بیاورید در هر دو مدل نمی‌توان گرافیک و فریم‌ریت را همزمان بر روی High گذاشت.

هر دو گوشی در کنترل دما عملکرد خوبی دارند و حتی در هنگام بازی و عکس‌برداری شاهد داغ شدن گوشی‌ها نیستیم و تنها پشت آن‌ها کمی گرم می‌شود که طبیعی است.

ارتباطات و اتصالات

در این بخش با جدول زیر به خوبی می‌توان تمامی موارد را بررسی و مقایسه کرد:

ردمی نوت 12
گلکسی A24
دو سیمکارت
بله
بله
کارت حافظه
microSDXC
microSDXC
بلوتوث
5.0
5.3
NFC
بله
بله
مادون قرمز
بله
خیر
رادیو
بله
بله
جک هدفون
بله
بله

دوربین

در بخش دوربین هم با مشخصاتی مشابه و نزدیک به هم طرف هستیم و این کیفیت پردازشگر گرافیکی و ادیت نرم‌افزاری بر روی عکس‌ها است که می‌تواند تفاوت را رقم بزند.

هر دو گوشی از دوربین‌های اصلی سه‌گانه واید، اولتراواید و ماکرو بهره‌ می‌برند، همچنین دوربین اصلی هر دو مدل 50 مگاپیکسلی است و دوربین سلفی هر دو مدل هم 13 مگاپیکسلی است. یکی از تفاوت‌ها در مگاپیکسل دوربین اولتراواید است و دیگری در دیافراگم دوربین سلفی ردمی نوت 12 که نور کمتری را نسبت به گلکسی A24 دریافت می‌کند و این مورد می‌تواند بر روی کیفیت عکس‌های سلفی این گوشی تاثیر منفی بگذارد.

ردمی نوت 12
گلکسی A24
دوربین اصلی
50 مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8، اتوفوکوس دوال فاز
50 مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8، اتوفوکوس دوال فاز، لرزشگیر اپتیکال
دوربین اولتراواید
8 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، گستره دید 120 درجه
5 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، گستره دید 123 درجه
دوربین ماکرو
2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
2 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی
13 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.5
13 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2
فیلم‌برداری
1080p@30fps
1080p@30fps

در قسمت دوربین نتایج متفاوتی به دست آمده است که با توجه به آن نمی‌توان یک گوشی را به طور مطلق برتر دانست ولی در ادامه چند نمونه از تصاویر دوربین این دو گوشی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

یک قانون کلی در مورد تصاویر دوربین این دو مدل آن است، قانونی که در قسمت نمایشگر این دو مدل نیز برقرار بود. دوربین گلکسی A24 تصاویر را با رنگ طبیعی‌تر و کنتراست پایین‌تر نشان می‌دهد، اما گوشی شیائومی ادیت بیشتری بر روی تصاویر انجام می‌دهد و رنگ‌ها در آن برجسته‌تر هستند.

همچنین جزئیات در تصاویر روز دوربین شیائومی بهتر نشان داده می‌شود در حالی که کیفیت گوشی سامسونگ در شب به مراتب بهتر است.

به تصاویر پایین دقت کنید. در این تصاویر عکس‌های گوشی‌های شیائومی کنتراست بیشتری دارند و اصلاح شده‌ هستند، البته با زوم در تصاویر متوجه می‌شوید که جزئیات در این تصاویر بهتر است. اما گوشی سامسونگ تصاویری با کنتراست کمتر را ارائه میدهد.

در تصاویر با زوم 2 برابر هم شرایط مانند موارد گفته شده‌ است. گوشی شیائومی تصاویر را با کنتراست بیشتر، رنگ‌های برجسته‌تر و جزئیات بهتر نشان می‌دهد ولی در تصاویر گوشی سامسونگ رنگ تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر است.

در عکس‌های پرتره هر دو گوشی خطای بسیار کمی داشتند و سوژه به‌خوبی از پس‌زمینه جدا شده است.

در تصاویر شب شرایط به طور کامل متفاوت است. سامسونگ که در گرفتن عکس‌های شب تخصص دارد در مدل‌های میان‌رده نیز کیفیتی متفاوت را عرضه می‌کند.

در تمام تصاویر شب که با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گرفته شده، کیفیت تصاویر بسیار بالاست و نویز کمی در عکس‌ها دیده می‌شود. همچنین جزئیات به خوبی مشخص هستند و رنگ‌ها اصلاح‌ شده و کاملا شاداب هستند.

در نقطه مقابل عکس‌های شب دوربین اصلی ردمی نوت 12 کیفیت خوبی ندارد، تصاویر با نویز زیاد و کیفیت پایینی ثبت شده‌اند و خوب نیستند.

اما می‌توان قابلیت عکاسی در شب را برای هر دو گوشی فعال کرد، در این بخش کیفیت تصاویر شیائومی بسیار بهتر از حالت عادی است و می‌توان نمره قبولی داد ولی کیفیت نایت مود سامسونگ به مراتب بهتر است.

اما اگر بخواهید در شب عکس سلفی بگیرید باید گفت که کیفیت هر دو گوشی قابل قبول است. شیائومی عکس‌ها را با کنتراست بیشتری ثبت می‌کند و جزئیات در آن بهتر مشخص هستند ولی تصاویر سامسونگ با نور طبیعی‌تر ثبت می‌شود.

دوربین اصلی سامسونگ گلکسی A24 از لرزشگیر اپتیکال بهره می‌برد و به همین دلیل در تصاویر گرفته شده با این مدل تصاویر کمتر به دلیل لرزش تار می‌شود. همچنین در فیلم‌برداری هم تصویر لرزش کمتری دارد، چنین قابلیتی در گوشی ردمی نوت 12 نیست.

هر دو مدل در بخش فیلم‌برداری می‌توانند به صورت 1080p و 30 فریم فیلم‌برداری کنند و خبری از فیلم‌برداری 4K و با 60 فریم هر هیچ کدام از این دو مدل نیست.

اسپیکر و باتری گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24

هر دو مدل تنها یک اسپیکر در فریم پایینی گوشی خود دارند و خبری از اسپیکر استریو نیست. اسپیکر تکی به خوبی کار می‌کند و در حد این دو مدل خوب است. بلندی صدا و کیفیت آن در هر دو مدل قابل قبول است و با افزایش صدا هم کیفیت موسیقی خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرید.

در بخش باتری باید گفت که هر دو مدل از باتری 5 هزار میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری استفاده می‌کنند، بنابراین از نظر ظرفیت تفاوتی نیست. طبیعتا در بخش شارژدهی نیز نتایج بسیار مشابه هستند. به طور کلی می‌توان گفت که هر دو گوشی شارژدهی مناسبی دارند. با هر دو مدل در صورت استفاده نیمه سنگین می‌توانید تا یک روز بدون نیاز به شارژر سر کنید. اگر استفاده شما کمتر باشد شارژدهی هر دو مدل بیشتر از یک روز خواهد بود.

اگر بخواهیم ریز شویم باید بگوییم که در شرایط مشابه ردمی نوت 12 معمولا 2-3 درصد شارژ بیشتری مصرف می‌کند و دلیل آن استفاده از نمایشگر 120 هرتزی است، در صورتی که گلکسی A24 از صفحه نمایش 90 هرتزی استفاده می‌کند.

فیلم‌برداری، بازی آنلاین، آپلود و دانلود بیشترین میزان مصرف باتری را دارند که گلکسی A24 در این موارد حدود 7-8 درصد در طول 30 دقیقه مصرف می‌کند. میران مصرف ردمی نوت 12 هم حدودا 10 تا 20 درصد بیشتر است.

باید توجه داشته باشید که استفاده از نمایشگر 60 هرتزی هر دو گوشی به ویژه ردمی نوت 120 باعث افزایش چشم‌گیر مصرف باتری آن‌ها خواهد شد.

 

ردمی نوت 12
گلکسی A24
میزان شارژ در 15 دقیقه
32 درصد
26 درصد
میزان شارژ در 30 دقیقه
55 درصد
46 درصد
زمان کامل شارژ
70 دقیقه
90 دقیقه

در بخش اقلام داخل جعبه اشاره کردیم که گلکسی A24 بدون شارژر عرضه شده ولی از شارژر 25 واتی پشتیبانی می‌کند اما ردمی نوت 12 با شارژر 33 واتی عرضه می‌شود. به این ترتیب سرعت شارژ شدن ردمی نوت 12 بیشتر است و این گوشی حدودا در عرض یک ساعت و 10 دقیقه شارژ می‌شود.

اما اگر از شارژر 25 واتی برای شارژ گلکسی A24 استفاده کنید، این گوشی در مدت حدودا یک ساعت و 30 دقیقه شارژ می‌شود.

جمع بندی گوشی ردمی نوت 12 و گلکسی A24

واقعیت آن است که هر دو گوشی تا حد زیادی مشابه به هم هستند و قابلیت‌هایی مشابه دارند ولی اگر بخواهیم در هر بخشی نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم. می‌توانیم تفاوت‌هایی پیدا کنیم. با این وجود نمیتوان با قاطعیت گفت که کدام مدل بهتر است، زیرا اختلاف این دو مدل در این حد نیست.

تنها شاید در بخش اقلام داخل جعبه و طراحی بتوان مدل شیائومی را برتر و در بخش سخت‌افزار مدل سامسونگ را برنده مطلق اعلام کرد. در دیگر بخش‌ها رقابت این دو مدل بسیار نزدیک‌ است.

به عنوان مثال در قسمت نمایشگر، ردمی نوت 12 صفحه بزرگ‌تری دارد و با پنل امولد 120 هرتزی می‌تواند نظر مثبت شما را جلب کند اما اگر این نمایشگر را در کنار صفحه نمایش سوپرامولد گلکسی A24 بگذارید متوجه می‌شوید که رنگ‌های پنل سامسونگ طبیعی‌تر است و جزئیات در بخش‌های تیره صفحه بهتر دیده می‌شود.

یا در بخش دوربین کیفیت تصاویر ردمی نوت 12 در روز بهتر است در حالی که عکس‌های شب گلکسی A24 رقیبی ندارد.

به طور کلی هر دو گوشی کیفیت بالایی دارند و اگر به دنبال خرید یک میان‌رده توانمند هستید که از پس کارهای مختلف بر بیاید می‌توانید یکی از این دو مدل را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

وجه برتری ردمی نوت 12
ویژگی‌های برابر
وجه برتری گلکسی A24
اقلام درون جعبه
اسپیکر
نمایشگر
طراحی
گیمینگ
رابط کاربری
حسگر اثر انگشت و دوربین تشخیص چهره
شارژدهی
سخت‌افزار
عکاسی در روز
عکاسی پرتره
عکس‌برداری در شب
عکاسی سلفی
سرعت شارژ
 

 

22 در مورد “مقایسه جامع دو مدل میان‌رده ردمی نوت 12 و گلکسی A24”

  1. سلام ممنون از مطالب شما
    فقط یه سوال من سامسونگ a20s داشتم خیلی هنگ میکرد بعد گفتن سری a سامسونگ همش همینجوره حالا میخوام a24 بگیرم میترسم اینم هنگ کنه واقعیت داره؟

    1. سعید صانعی

      سلام، خیر سری گلکسی a رو خیلی‌ها داشتند و دارند و راضی هستند، شاید اون یک مدلی که شما گرفتید مشکلی داشته واگر نه بقیه گوشی‌های این سری کیفیت بالایی دارند

  2. سلام بنظر شما برای یه گوشی مقرون به صرفه چقدرباید هزینه کرد بهتراست
    از گوشی بیشتر برام اینها مهم هستند
    باطری دوربین گشت تو سایتهای مجازی  صدای اسپیگر گیفیت صفحه نمایش
    هنگ لگ نکنه کرم داغ نشه و اهل بازی گیم هم نیستم بتونم چند سالی ازش استفاده کنم.

  3. من همین الان دارم با گوشی ردمی نوت ۱۲ ۴جی رم ۶ ۱۲۸ گیگ تایپ میکنم . از لحاظ دوربین خیلی خیلی خوبه و به دلتون میچسبه و از نظر سخت افزاری هم باز جوابه یعنی هر بازی و بدون مشکل باز می‌کنه اجرا می‌کنه یه ویژگیه بسیااار مهم که تو این مقاله گفته نشد گوشی اصلا داغ نمیکنه . الان شما ۳ساعت کالاف بزن اصلا داغ نمیشه گوشی و دست رو اذیت نمیکنه . از لحاظ تصویر خیلییی خوبه و این صفحه نمایشگر در حد یه گوشیه ۱۳ . ۱۴ میلیونی هستش . فقط بعضی مواقع خیلی کم در رابط کاربری لگ میزنه و اسپیکرشم چون یه بانده هستش تعریفی ندارد . من خودم قبلش سامسونگ داشتم و تجربه کار با شیایومی رو نداشتم و این اولین گوشی شیایومی من هستش . و واقعا من رو راضی کرده . در کل در خریدش شک نکنید

    0
    6
  4. سلام وقت بخیر
    من مطالبو خوندم ولی بازم موندم بین سامسونگ و شیائومی
    ازین میترسم ک میگن شیائومی بعضیاش یهو خاموش میشه
    به سامسونگم زیاد علاقه ندارم
    یکی راهنمایی کنه چی خوبتره

    0
    4
    1. سعید صانعی

      سلام، ببینید گوشی‌های شیائومی مشکل خاموش شدن نداره، من موارد زیادی رو دیدم که استفاده کردن و راضی بودن
      ولی در نهایت تصمیم با خود شماست، در این رده همین دو مدل از همه بهتر هستند و طبق نیازتون یکیش رو انتخاب کنید

      1
      1
    2. مسعودپیرخواه

      یک هفته‌ تحقیق کردم تاازنظرحافظه داخلی ودوربین ورام و اندرویدو پردازشگر وتولیدجدیدو….دربرندشیائومی باآنالیزکردن کیفیت ومزایاو قیمت بصرفه در این رنج قیمت گوشی را گرفتم اصلاراضی نیستم وقبلاگوشی ال جی کا10داشتم کارایی ال جی بسیار بیشتروراحتترازشیائومی هست وآپشن این گوشی بسیار کمترازLG.k10وسامسونگ A23 هست وراحت وخوشدست نیست طبقه‌بندی منوی آن بسیارنامنظم هست وبدتراز آن ودرمنوهاانتخاب گزینه کمتروبسیارمحدودی دارد که گوشی های ارزانترازاین دربرندال جی وسامسونگ بهترازهواوی وشیائومی که چینی هستندعمل میکندگول تبلیغات رانخوریدکه شیایومی باکاهش قیمت باتولیدات متنوع همه را راضی میکندبدانیدهرچقدرپول دهید همان اندازه آش میخوریدبه نظر کاربران که وقت میگذارندومفصل توضیح میدهندتوجه کنیدتاازتجربه دیگران استفاده بهینه کنید

      3
      1
    3. مجتبی حاجی زاده

      شیامومی بخر ضرر نمیکنی سامسونگ پول اسمش رو میخوره از لحاظ کاربردی و دوام و زیبایی و کلاس شیامومی بهتر هست

  5. نکته خیلی مهم تو آپدیت هر دو گوشی هستش؛ همین موضوع بیشتر باعث باگ و هنگ کردن‌های شیاومی میشه🙌

    3
    6
  6. سلام، واقعیت هر دو عالین، اما با قابلیت های متفاوت. اما اگر میخواهید سرعت بهتری تجربه کنید شیائومی تجربه خوبیه.😎😵

    6
    15

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH