بررسی کامل گلکسی زد فلیپ 5 سامسونگ

در این مقاله به صورت جامع نسل جدید گوشی تاشو سامسونگ یعنی گلکسی زد فلیپ 5 را نقد و بررسی خواهیم کرد.

گوشی‌های تاشو سامسونگ به پله پنجم رسیدند، حال سامسونگ پنجمین سری از پرچمداران تاشو خود را روانه بازار کرده و می‌توان گفت دیگر همه با این گوشی‌های پرچمدار و قابلیت‌های آن‌ها آشنا هستند.

باید گفت از میان دو گوشی تاشو سامسونگ، مدل گلکسی زد فلیپ از ابتدای عرضه تاکنون تغییرات بیشتری را به خود دیده و بیشتر آپدیت شده است. این سری در سال جدید هم با یک تغییر بزرگ در بخش نمایشگر بیرونی روانه بازار شد و کارایی نمایشگر دوم گلکسی زد فلیپ نسبت به قبل کاملا متفاوت شد.

سری زد فلیپ از محبوب‌ترین گوشی‌های تاشو در بازار است و دیگر کمپانی‌های بزرگ تولید کننده تلفن هوشمند نیز نمونه‌های رقیب گلکسی زد فلیپ را روانه بازار کرده‌اند. اما تغییری که در سری گوشی‌های تاشو با فرم فلیپ مشاهده کردیم بزرگ‌تر شدن نماشگر دوم آن‌هاست و حالا سامسونگ آخرین شرکتی است که این تغییر را در مدل تاشو خود ایجاد می‌کند.

با نگاهی به تمامی گوشی‌های تاشو با فرم فلیپ که امسال روانه بازار شدند متوجه می‌شویم که همه این مدل‌ها نمایشگر بیرونی بزرگی دارند و کارایی این نمایشگر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. طبیعتا سامسونگ از این تغییر عقب نمی‌ماند و حالا زد فلیپ 5 نیز با نمایشگر دوم بزرگ‌تر روانه بازار شده و در رابط کاربری OneUI قابلیت‌‌های ویژه‌ای برای این بخش در نظر گرفته شده است، به طوری که حال بدون نیاز به باز کردن گوشی می‌‌توانید بسیاری از کارهای روزمره خود را انجام دهید.

در ادامه به طور کامل در مورد کیفیت ساخت، نمایشگر دوم، سخت‌‌افزار و کارایی گلکسی زد فلیپ 5 صحبت خواهیم کرد، بنابراین همراه آی‌تی‌رسان باشید:

مشخصات گلکسی زد فلیپ 5

ابعاد
85.1 در 71.9 در 15.1 میلی‌متر در حالت بسته
165.1 در 71.9 در 6.9 میلی‌متر در حالت باز
وزن
187 گرم
نمایشگر
نمایشگر اصلی: 6.7 اینچ Foldable Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن 1080 در 2640
نمایشگر دوم : 3.4 اینچ سوپر امولد با رزولوشن 720 در 748
پردازنده
اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی 
پردازنده گرافیکی
Adreno 740
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 256 گیگابایت
سیستم عامل
اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1.1
دوربین اصلی
دوگانه: 12 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل اولتراواید
دوربین سلفی
 10 مگاپیکسل
باتری
3700 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

اقلام درون جعبه گلکسی زد فلیپ 5

تجربه جعبه‌گشایی گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده سامسونگ مشابه هم شده است. در جعبه گوشی‌های سامسونگ تنها خود گوشی و کابل شارژ قرار دارد و خبری از آداپتور شارژ یا هر نوع قلم اضافه دیگری نیست. البته باید گفت که در درون جعبه سوزن درگاه سیمکارت و برگه‌های راهنما هم وجود دارند.

کابل USB-C به USB-C نیز در جعبه وجود دارد و باید آداپتوری برای آن خریداری کنید که از درگاه USB-C پشتیبانی می‌کند.

گلکسی زد فلیپ 5

قیمت گلکسی زد فلیپ 5

این مدل هنوز به طور عمده وارد بازار ایران نشده است. در حال حاضر تنها چند فروشگاه این گوشی را به فروش گذاشته‌اند که قیمت آن را در ادامه می‌بینید:

گلکسی زد فلیپ 5 مدل 8/256: 51.900.000 میلیون تومان

احتمال دارد قیمت این مدل بعد از مدتی کاهش پیدا کند.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی زد فلیپ 5

اگر تغییر ابعاد نمایشگر بیرونی گلکسی زد فلیپ 5 را کنار بگذاریم، شاید در نگاه اولیه نتوان تفاوت خاصی بین فلیپ 5 و فلیپ 4 قائل شد. مشخصات، طراحی، جنس بدنه و وزن گوشی نسبت به نسل قبلی خود بدون تغییر مانده و البته نمایشگر دوم بزرگ‌تر شد ولی با کمی دقت دومین تغییر را خواهید دید.

سامسونگ در این گوشی از لولای جدیدی استفاده کرده که حالت خمیدگی نمایشگر را درون خود جای می‌دهد و به این ترتیب دو لبه گوشی به طور کامل روی هم قرار می‌گیرند.

در مدل‌های سال گذشته همواره یک فاصله میان قسمت لولا وجود داشت و دو لبه گوشی کامل روی هم قرار نمی‌گرفتند، اما حالا این گپ از بین رفته است. البته همچنان نمایشگر در قسمت تا روی هم قرار نمی‌گیرد ولی خمیدگی آن به داخل بدنه رفته و اثر این خمیدگی نمایشگر را در حالت تا از بیرون گوشی نمی‌توانید مشاهده کنید.

گلکسی زد فلیپ 5

در واقع بزرگ‌ترین پیشرفت‌‌های گلکسی زد فلیپ 5 نسبت به نسل قبلی خود به‌روزرسانی لولا و بزرگ‌تر شدن نمایشگر دوم هستند.

ابعاد و وزن

این گوشی تاشو 187 گرم وزن دارد، یعنی دقیقا برابر با مدل سال گذشته، همچنین ابعاد آن در حالت باز 165.1 میلی‌متر طول، 79.1 میلی‌متر عرض و 6.9 میلی‌متر ضخامت است که تنها طول آن یک صدم میلی‌متر نسبت به قبل کوچک‌تر شده است.

گلکسی زد فلیپ 5 در حالت تا شده 85.1 میلی‌متر طول، 71.9 میلی‌متر عرض و 15.1 میلی‌متر ضخامت دارد. اگر یادتان باشد تا سال گذشته ضخامت گوشی‌های سری فلیپ در حالت بسته به صورت بازه عددی عنوان می‌شد، به عنوان مثال گلکسی زد فلیپ 4 در حالت بسته از 17.1 تا 15.9 میلی‌متر ضخامت داشت.

این موضوع به دلیل همان فاصله بین لبه‌های گوشی در حالت تا بود که موجب می‌شد گوشی در قسمت لولا پهنای بیشتری نسبت به دو لبه انتهایی داشته باشد. ولی حالا گلکسی زد فلیپ 5 ضخامتی یک دست و باریک‌تر از قبل دارد که حس در دست گرفتن آن حتی از قبل هم بهتر شده است.

درگاه‌ها

دکمه‌ها و درگاه‌ها نسبت به سال گذشته هیچ تغییری ندارند. در فریم پایینی درگاه USB-C شارژ در کنار میکروفون و اسپیکر دیده می‌شود. در نیمه بالایی فریم سمت راست حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور و دکمه ولوم قرار دارد. در فریم سمت چپ تنها درگاه خشاب سیمکارت دیده می‌شود و در فریم بالایی نیز تنها یک میکروفون وجود دارد.

در پشت گوشی نیمه پایینی هیچ عنصری وجود ندارد و یک بدنه صاف با روکش شیشه‌ای را مشاهده می‌کنیم. در نیمه بالایی نمایشگر دوم با ظاهری مانند پوشه‌های ویندوز قرار گرفته، درواقع در بخشی از پنل بالایی که محل قرارگیری دوربین‌های گوشی است، نمایشگر عرض کمتری دارد.

دو دوربین با بیرون‌زدگی کمی نسبت به بدنه دیده می‌شوند و اندازه کوچکی دارند و فلاش نیز در کنار آن‌ها جای گرفته است.

لولا

فریم به طور کلی از آلومینیوم ساخته شده است، بدنه بیرونی لولا نیز آلومینیومی است و نام سامسونگ بر روی آن حک شده است. در حالتی که گوشی را ببندید، لولا دیده می‌شود و زمانی که گوشی را باز می‌کنید دو لبه سمت بالا و پایینی گوشی بر روی هم قرار می‌گیرند و لولا زیر آن‌ها قرار می‌گیرد و دیگر دیده نمی‌شود.

در سمت راست و چپ خط تا نمایشگر دو برجستگی کوچک نیم‌دایره‌ای شکل وجود دارد که در هنگام بستن گوشی فضای بین دو لبه لولا پوشانده شود.

این گوشی مانند سال گذشته ضد آب است و به مدت 30 دقیقه تا عمق یک و نیم متری آب می‌توانید از آن استفاده کنید.

ساخت گوشی تاشو با وجود لولا و ظرافت‌های خاصی که دارد آن هم مقاوم در برابر آب، واقعا یک شاهکار مهندسی است که تیم متخصص سامسونگ موفق به انجام آن شده ولی دیگر مدل‌های رقیب فلیپ چنین قابلیتی ندارند.

استحکام

بدنه شیشه‌ای پشت گوشی دارای روکش گوریلا گلس ویکتوس 2 است ولی نمایشگر اصلی گوشی روکش پلاستیکی دارد و باید بیشتر از آن مراقبت کنید. نمایشگر دوم هم با روکش گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود.

لولا بسیار محکم است و فکر می‌کنم نسبت به سال قبل سفت‌تر شده، برای باز و بسته کردن گوشی نیاز به دو دست وجود دارد. لولا تقریبا از زاویه 40 تا 130 درجه می‌ایستد و اگر زاویه دو سمت گوشی کمتر یا بیشتر باشد، لولا کاملا بسته یا باز خواهد شد. اما در این بازه می‌توان لولا را در هر زاویه‌ای نگه‌داشت.

رنگ‌ها

گلکسی زد فلیپ 5 در چهار رنگ اصلی و چهار رنگ اختصاصی که تنها در فروشگاه آنلاین سامسونگ می‌توان خریداری کرد، عرضه شده است. رنگ‌های اصلی شامل نعنایی، مشکی گرافیتی، کرمی و لوندر می‌شوند که همگی از رنگ‌های ملایم و جذابی هستند که ظاهر شیک فلیپ 5 را جذاب‌تر می‌کنند.

اگر از فروشگاه آنلاین سامسونگ اقدام به خریداری زد فلیپ 5 کنید می‌توانید رنگ‌های طوسی، آبی، زرد و سبز را نیز سفارش دهید.

ما رنگ لوندر این گوشی را در اختیار داشتیم که رنگی صورتی/بنفش کمرنگ و جذابی بود. فریم گوشی نقره‌ای است و تنها قسمت پایینی پشت گوشی رنگ لوندر یا هر رنگ دیگری دارد و این باعث می‌شود تاثیر رنگ در گوشی خیلی زیاد نباشد.

در مورد نمایشگر دوم گلکسی زد فلیپ 5 به طور کامل صحبت خواهیم کرد ولی طراحی گوشی نسبت به سال گذشته تغییر چندانی پیدا نکرده اما بهبود خوبی پیدا کرده است. فاصله در قسمت لولا از بین رفته و باعث شده تا گوشی در حالت بسته به یک مکعب کامل تبدیل شود. ابعاد گوشی در حالت باز عادی است ولی در حالت بسته بسیار کوچک بوده و هنگامی که آن را در جیب می‌گذارید شاید اصلا احساس نکنید که گوشی در جیب شماست.

گلکسی زد فلیپ 5

شخصا در حال حاضر نمی‌توانم گوشی عادی خودم را به همراه ایرباد و قلم همراه در یک جیب شلوار قرار دهم زیرا همه در کنار هم جا نمی‌شوند ولی این مدل در حالت بسته به راحتی در کنار بقیه اقلام در یک جیب جا می‌شود.

گوشی با این که تاشو است ولی اصلا حس چیپ بودن یا شکنندگی ندارد و هم نمایشگر و هم لولای آن کاملا مستحکم است. در هنگام استفاده در حالت باز هم اصلا پیش نمی‌آید که صفحه خم شود یا از حالت خود خارج شود.

به طور کلی تجربه استفاده از گلکسی زد فلیپ 5 مانند سال گذشته عالی است و حتی کاربرد آن در حالت بسته افزایش پیدا کرده است که در قسمت نمایشگر بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نمایشگر تاشو گلکسی زد فلیپ 5

وقتی بحث گوشی‌های تاشو به میان می‌آید همه چیز در مورد نمایشگر آن‌هاست. صفحه نمایشی که از وسط تا می‌شود و البته باید در حد یک پرچمدار کیفیت داشته باشد.

نمایشگر اصلی و تاشو گلکسی زد فلیپ 5 نسبت به سال گذشته تغییرات بسیار کمی داشته، در این مدل از همان صفحه تاشونده داینامیک امولد 2X با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز استفاده شده است. این نمایشگر هرچند بسیار مستحکم است ولی شیشه‌ای نیست و روکشی پلاستیکی دارد برای همین حس لمس شیشه را به شما نمی‌دهد.

گلکسی زد فلیپ 5

اما این بدان معنا نیست که کیفیت نمایشگر پایین است یا کیفیت خوبی ندارد، برعکس، نمایشگر گلکسی زد فلیپ 5 از دیگر پرچمداران سامسونگ چیزی کم ندارد و با قابلیت تا شوندگی آن در واقع قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهد.

مشخصات

این صفحه نمایش با وجود رفرش‌‌ریت 120 هرتز بسیار نرم و روان اجرا می‌شود و همه انیمیشن‌های رابط کاربری بسیار سیال به حرکت در می‌آیند.

با وجود پشتیبانی از +HDR10 و البته استفاده از پنل امولد، نمایش رنگ‌ها در گلکسی زد فلیپ 5 فوق‌العاده است و به ویژه رنگ مشکی بسیار عمیق نشان داده می‌شود. همچنین جزئیات در صحنه‌های تاریک فیلپرچمدام‌های سینمایی یا سریال‌ها کاملا مشخص است و کنتراست تصویر کاملا طبیعی و واقعی است.

گلکسی زد فلیپ 5

این نمایشگر از رزولوشن مناسب 1080 در 2640 با تراکم 245 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد و به این ترتیب تمامی تصاویر و ویدیوها کاملا شفاف و با کیفیت در آن به نمایش در می‌آیند.

حاشیه دور نمایشگر برای یک مدل پرچمدار نسبتا زیاد بوده ولی قابل قبول است.

اما نکته مهمی که باعث تفاوت این نمایشگر نسبت به صفحه نمایش گلکسی زد فلیپ 4 می‌شود میزان روشنایی آن است. سامسونگ میزان روشنایی نمایشگر را در این مدل از 1200 نیت نسل قبلی به 1750 نیت رسانده که باعث می‌شود زمانی که نور آفتاب مستقیم به گوشی می‌تابد یا نور در محیط زیاد است مشکلی برای دیدن جزئیات در صفحه نمایش نداشته باشید و به راحتی بتوانید با گوشی در بیرون از خانه کار کنید.

خط تا

نکته بسیار مهم در خصوص این نمایشگر آن است که در وسط آن یک خط تا وجود دارد. در واقع یک فرورفتگی در خط تا نمایشگر به صورت خطی افقی وجود دارد که تاکنون در تمامی مدل‌های تاشو از تمامی شرکت‌ها بوده و به نظر می‌رسد حداقل فعلا نمی‌توان یک گوشی تاشو بدون این فرورفتگی ساخت.

احساس می‌شود این خط تا با وجود آن که لولا جدید شده عمق بیشتری پیدا کرده و در هنگام استفاده بیش از قبل آزاردهنده است. البته این مورد شاید برای هر شخص متفاوت باشد ولی ما هنگام استفاده از گوشی وجود این خط فرورفتگی را آزاردهنده دیدیم و بعد از چند روز استفاده هم به آن عادت نکردیم.

این خط هنگام استفاده از گوشی هم از نظر بصری و هم در لمس شما کاملا مشخص است و موجی را در میان صفحه ایجاد می‌کند، این موج هنگامی که در حال وبگردی یا خواندن متن هستید بر روی نوشته‌ها و تصاویر تاثیر می‌گذارد، مثلا زمانی که در حال وبگردی هستید و صفحه را اسکرول می‌کنید، به طور واضح موج میان صفحه بر روی نوشته‌‌ها مشخص خواهد بود.

راهی برای خلاص شدن از این موج یا فرورفتگی وجود ندارد و باید به آن عادت کرد، البته این موج تجربه کلی شما از نمایشگر را خیلی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد ولی در هر صورت آزار دهنده است.

نمایشگر دوم یا کاور دیسپلی

نمایشگر ثانویه، دوم، کاور دیسپلی یا نمایشگر بیرونی، مهم نیست چه اسمی به این نمایشگر بدهید مهم آن است که این نمایشگر چه کارایی دارد؟

سامسونگ نمایشگر دوم سری زد فلیپ را در مدل ابتدایی در 1.1 اینچ تولید کرد. این نمایشگر نسبت به آن چیزی که در گلکسی زد فلیپ 5 می‌بینیم در واقع هیچ کار مهمی انجام نمی‌داد.

این نمایشگر در مدل‌های بعدی به 1.9 اینچ تبدیل شد و شما می‌توانستید کارهای بیشتری با آن انجام دهید. اما حالا پس از آن که تمامی رقبای سامسونگ از نمایشگر با اندازه بزرگ‌تر در مدل‌های رقیب گلکسی زد فلیپ استفاده کردند، سامسونگ هم نمایشگر بیرونی این مدل را از 1.9 اینچ به 3.4 اینچ تغییر داد.

گلکسی زد فلیپ 5

نمایشگر 3.4 اینچ در گذشته نه‌چندان دور اندازه نمایشگر گوشی‌های پرچمدار بود ولی حالا یک نمایشگر کوچک ثانویه محسوب می‌شود.

این نمایشگر شکل پوشه مانند دارد و مربعی کامل نیست. البته سامسونگ از کیفیت این نمایشگر نکاسته و صفحه نمایش 3.4 اینچی کاور دیسپلی با پنل سوپرامولد همراه با رزولوشن 720 در 748 و تراکم 306 پیکسل ساخته شده است.

نمایشگر دوم 60 هرتز است ولی به علت کوچک بودن نمایشگر این موضوع خیلی به چشم نمی‌آید. کیفیت نمایشگر بالاست و رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

همانطور که گفتیم صفحه نمایش دوم از روکش گوریلا گلس ویکتوس 2 بهره می‌برد و مقاوم است. با توجه به آن که صفحه نمایش بیرونی بسیار بیشتر از نمایشگر اصلی در معرض آسیب قرار دارد استفاده از روکش گوریلا گلس تا حد زیادی خیال شما را راحت می‌کنید.

اما در بخش رابط کاربری در خصوص کارایی این نمایشگر صحبت خواهیم کرد.

قفل‌های بیومتریک

حسگر اثر انگشت گلکسی زد فلیپ 5 در نیمه بالایی سمت راست فریم قرار دارد و زمانی که گوشی باز است، دسترسی به آن کمی دشوار می‌شود. یعنی در حالت باز فاصله حسگر از فریم پایینی گوشی، بیش از مدل‌های معمولی بازار بوده و به همین دلیل باید انگشت شصت خود را کمی بالا بکشید تا به حسگر برسید.

اما در حالت بسته حسگر کاملا دم دست است و تنها کافیست به جای آن عادت کنید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده و قفل گوشی را باز کنید.

سرعت و دقت حسگر اثر انگشت بالاست و خطای بسیار کمی دارد، این حسگر، می‌تواند اثر انگشت را در حالت‌های مختلف شناسایی و گوشی را باز کند، حتی اگر دست شما خیس هم باشد باز حسگر به خوبی می‌تواند اثر انگشت را تشخیص دهد، البته گاها با پیام خطا مواجه می‌شوید اما این مقدار خطا زیاد نیست.

گلکسی زد فلیپ 5

اما قفل تشخیص چهره نیز چیزی از حسگر اثر انگشت کمتر ندارد و آن هم با سرعت و دقت بسیار بالایی عمل می‌کند. مهم نیست که گوشی روی میز باشد یا در مقابل صورت شما، با لمس صفحه، قفل چهره به سرعت، شما را تشخیص داده و قفل صفحه باز می‌شود.

ضمن این که هم با دوربین اصلی و هم دوربین سلفی داخل گوشی می‌توانید از قفل تشخیص چهره استفاده کنید. در استفاده طولانی متوجه می‌شوید که سرعت تشخیص قفل چهره دوربین اصلی بالاتر است حال این مورد می‌تواند بر اثر محل قرار گیری دوربین یا کیفیت آن باشد.

اما به هر شکل در استفاده روزمره هر بار می‌خواهید گوشی را روشن کنید معمولا ابتدا نگاهی به نمایشگر کاور اسکرین خواهید انداخت و در این فرصت قفل صفحه با حسگر یا تشخیص چهره باز می‌شود، بنابراین وقتی گوشی را باز می‌کند قفل صفحه باز شده است.

رابط کاربری سامسونگ

مانند دیگر گوشی‌های سامسونگی که در سال 2023 روانه بازار شدند، این مدل نیز با اندروید 13 و رابط کاربری One UI عرضه شد. البته رابط کاربری این مدل به دلیل وجود نمایشگر دوم و صفحه تاشو، دارای قابلیت‌‌های ویژه‌ای است که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نکته‌ای که در ابتدا باید گفت مربوط به برنامه‌های نصب شده است. زمانی که گوشی را برای بار اول راه‌اندازی می‌کنید با صفحه زیر مواجه خواهید شد. تعداد زیادی از برنامه‌ها نصب نشده‌اند و شما باید دیتای آن‌ها را نصب کنید. البته این کار با یک کلیک به صورت یکپارچه انجام می‌شود. اما در هر صورت برنامه‌های پیشفرض زیادی که همگی از سرویس‌های سامسونگ و گوگل هستند در رابط کاربری این مدل دیده می‌شود که البته خودتان باید آن‌ها را دانلود کنید تا در دسترس قرار بگیرند واگر نه قابل استفاده نیستند.

از برنامه‌های تجاری تنها نام فیسبوک به چشم می‌خورد و همچنان برنامه موزیک را باید خودتان دانلود کنید.

رابط کاربری کلی دقیقا مانند دیگر گوشی‌های سامسونگ است. یک رابط کاربری ساده، شکیل و زیبا، در عین حال روان و سریع که قابلیت‌های زیادی دارد.

البته شما قابلیت‌های اصلی رابط کاربری سامسونگ را می‌شناسید پس بهتر است به قابلیت‌های خاص این گوشی بپردازیم.

نمایشگر کاور دیسپلی دارای یک صفحه لاک اسکرین است که بعد از بار کردن آن وارد صفحه خانه می‌شوید. اگر انگشت خود را بر روی صفحه خانه نگه‌دارید می‌توانید دیگر طرح‌های پیشفرض صفحه خانه کاور دیسپلی را ببینید و آن را تغییر دهید. در برخی از این صفحات به جز اعلام ساعت، دیگر اطلاعات مانند میزان شارژ باتری، تعداد نوتیفیکیشن، تاریخ و مواردی از این دست را مشاهده کنید. به انتخاب خود می‌توانید صفحه خانه را تغییر دهید.

اگر از صفحه خانه به سمت چپ بروید با نوتیفیکیشن‌های خود مواجه می‌شوید و می‌توانید تمام نوتیفیکیشن‌ها را چه متنی و چه تصویری مشاهده کنید.

اما اگر به سمت راست بیایید می‌توانید دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نمایشگر دوم را ببینید.

به طور پیشفرض در نمایشگر کاور دیسپلی نمی‌توانید هر اپلیکیشنی را اجرا کنید و از این نظر محدودیت دارید، خود سامسونگ برنامه‌های آب و هوا، تماس، تقویم، واچ‌لیست مالی و ضبط صدا را برای این بخش در نظر گرفته که با رفتن به سمت راست از صفحه اصلی یکی یکی این برنامه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

شما می‌توانید در منو تنظیمات برخی از این برنامه‌ها را غیرفعال کنید یا ترتیب مشاهده آن‌‌ها را در منو تنظیمات تغییر دهید.

اما در بخش آزمایشگاه یا Lab رابط کاربری سامسونگ می‌توانید تعداد برنامه‌های بیشتر مانند مسیج، یوتیوب و مپ را نیز در صفحه کاور دیسپلی داشته باشید. البته کار کردن با یوتیوب یا دادن پیام در برنامه مسیج در نمایشگر کوچک کاور دیسپلی کار راحتی نیست و احتمالا بعد از چند بار استفاده دیگر به سراغ آن‌ها نروید ولی تا حدودی می‌توان با برنامه مپ کار کرد.

ولی مهم‌ترین آپشن برنامه کاور دیسپلی آن است که می‌توانید دوربین را فعال کنید و از خود عکس بگیرید. معمولا گزینه دوربین در صفحه خانه این بخش دیده می‌شود.

شما می‌توانید با دوربین اصلی از خود سلفی بگیرید و با توجه به ابعاد کم گوشی در حالت بسته، گوشی خیلی خوب و محکم در دست قرار می‌گیرد.

همچنین برنامه موسیقی به طور پیشفرض در میان برنامه‌های این صفحه دیده نمی‌شود ولی اگر در حال گوش دادن به موسیقی باشید و گوشی را ببندید می‌توانید از نمایشگر دوم بخش موسیقی را مدیریت کنید.

ضمن این که بخش‌هایی مانند موسیقی یا ضبط صدا می‌توانند در پس‌زمینه رابط کاربری کاور دیسپلی پخش شوند و شما همزمان به دیگر بخش‌ها بروید، در این حالت یک افکت نوار صوتی در بخشی از نمایشگر که عرض بیشتری دارد به نمایش در می‌آید که شبیه به افکت‌های داینامیک آیلند سری آیفون 14 است.

گلکسی زد فلیپ 5

در منوی تنظیمات بخشی جداگانه برای نمایشگر کاور دیسپلی وجود دارد که با ورود به آن می‌توانید صفحات خانه کاور دیسپلی خود را مشاهده کنید و صفحه جدید بسازید، همچنین هر وقت خواستید از صفحه جدید استفاده کنید یا تصاویر و استایل این صفحه را تغییر دهید.

شما می‌توانید زمان روشن بودن صفحه کاور دیسپلی را بین 5 تا 30 ثانیه تعیین کنید همچنین می‌توان نمایش نوتیفیکیشن‌ها در صفحه کاور دیسپلی را متوقف کرد. گزینه‌ دیگری نیز وجود دارد که با فعال کردن آن، هر بار نوتیفیکیشنی برای شما می‌آید صفحه کاور دیسپلی روشن می‌شود.

اما در بخشی که می‌توانید صفحه کاور دیسپلی مخصوص خود را بسازید، آپشن‌های زیادی برای شخصی‌سازی این بخش وجود دارد، شما می‌توانید از طرح‌های آماده استفاده کنید یا از گالری یک والپیپیر خاص یا تصویر خودتان را بر روی کاور دیسپلی بیندازید. همچنین اجزای مختلف صفحه، نوع نمایش ساعت، فونت ساعت، رنگ و بقیه جزئیات را نیز تغییر دهید.

در رابط کاربری در برخی از برنامه‌‌ها می‌توانید از قابلیت فلکس مود استفاده کنید. حالت فلکس به زمانی گفته می‌شود که گوشی را به صورت 90 درجه تا کردید و برنامه در حال اجرا به دو بخش تبدیل می‌شود و بخش اصلی برنامه به نیمه بالایی صفحه و پنل و منوی برنامه به نیمه پایینی صفحه منتقل می‌شوند، دقیقا مانند لپ‌تاپی که کیبورد و تاچ‌پد آن هم لمسی هستند.

حالت فلکس مود در برنامه‌های مختلف مانند دوربین، گالری، تقویم، مپ و یوتیوب به خوبی کار می‌کند، البته ما تمامی برنامه‌ها را تست نکردیم اما اکثر برنامه‌ها از این حالت پشتیبانی نمی‌کنند.

در حالت فلکس مود بخش پایین صفحه معمولا روی میز یا هر سطح دیگری قرار می‌گیرد حکم تاچ‌پد را دارد و با آن مانند تاچ‌پد لپ‌تاپ می‌توانید کار کنید. البته همچنین منوها و گزینه‌های آن صفحه در پایین در دسترس هستند و می‌توان از آن استفاده کرد. البته واقعیت آن است که قابلیت فلکس مود خیلی در گلکسی زد فلیپ 5 کاربردی نیست و به جز موارد خاص، خیلی به سراغ این حالت نخواهید رفت.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌هایی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی زد فلیپ 5 می‌توانند تست‌های ویژه ما را رد کند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

بله

کار کردن با یک دست آسان است؟

تقریبا

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

سخت افزار گلکسی زد فلیپ 5

سامسونگ برای گلکسی زد فلیپ 5 همانند دیگر پرچمدارانش از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی استفاده کرده، پرچمداران امسال سامسونگ تنها با تراشه اسنپدراگون روانه بازار شدند و خبری از نسخه اگزینوس نبود.

اگر بخواهیم کمی در مورد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که این تراشه با پیکره‌بندی مشابه مدل استاندارد عرضه شده و مجهز به یک هسته پردازشی کورتکس X3، دو هسته کورتکس A715، دو هسته کورتکس A710 و سه هسته کورتکس A510 است. البته در این نسخه خاص فرکانس هسته اصلی کورتکس X3 از 3.2 گیگاهرتز به 3.36 گیگاهرتز رسیده است.

گلکسی زد فلیپ 5

بنابراین کوالکام یک پردازنده اورکلاک شده از تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 را برای سامسونگ تولید کرده تا پرچمداران این شرکت از نظر سخت‌افزاری نسبت به دیگر پرچمداران اندرویدی بازار برتری داشته باشند.

پرچمداران جدید سامسونگ با وجود تراشه جدید نسبت به تراشه‌های سال قبل در عملکرد، بازدهی و نتایج بنچمارک، پیشرفت‌های بسیاری داشتند.

رم و حافظه

گلکسی زد فلیپ 5 در یک نسخه رم 8 گیگابایت از نوع چهار کاناله LPDDR5 عرضه شده است، حافظه هم در دو نسخه 256 و 512 گیگابایت عرضه شده و نسخه‌های رم و حافظه کاملا محدود هستند. ما در این نقد و بررسی نسخه 8 گیگابایت با حافظه 256 گیگابایت را در اختیار داشتیم. حافظه داخلی تمامی نسخه‌ها از نوع پرسرعت UFS 4.0 است.

بازدهی

اما در بخش گیمینگ و اجرای اپلیکیشن‌ها هیچ نقصی در گلکسی زد فلیپ 5 دیده نمی‌شود. همانطور که گفتیم رابط کاربری به روانی اجرا می‌شود و برای اجرای برنامه‌ها حتی در حالت مالتی تسکینگ مشکلی وجود ندارد. پردازنده اصلی و تراشه گرافیکی به خوبی از پس تمام چالش‌های گرافیکی به ویژه در بازی‌ها بر می‌آید و هیچ لگ یا کندی حتی در چند دست بازی دیده نمی‌شود.

گلکسی زد فلیپ 5

ما بازی کالاف دیوتی موبایل را در این گوشی اجرا کردیم که با بالاترین حالت گرافیکی و فریم‌ریت اجرا شد و در چند دست متداول هیچ لگ و کندی نداشت، تنها موضوع آن بود که پشت گوشی در قسمت دوربین کمی گرم شد ولی این حرارت بازی را تحت تاثیر قرار نداد.

بنچمارک

گلکسی زد فلیپ 5 توانسته امتیازات بالایی در بنچمارک‌ها به دست بیاورد البته نمی‌توان این گوشی را قدرتمندترین مدل بازار نامید به ویژه با وجود بدنه باریکی که دارد، در دفع حرارت ضعف دارد و پایداری سخت افزاری آن در حد بهترین‌ها نیست ولی در عین حال هیچ مشکلی برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌ها ندارد.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

vivo X Fold 2
 *****
1314521
56fps
4769/1389
Xiaomi 13 Pro
 *****
1281666
127fps
5087/1490
Xiaomi 13 Ultra
 *****
1268538
110fps
5556/2000
Galaxy Z Fold 5
1492816
1250358
83fps
5020/1957
Xiaomi 13
 ***** 
1248260
127fps
5129/1492
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
1235547
74fps
5269/2096
Galaxy Z Flip 5
1053068
1200783
49fps
4968/1927
 +Galaxy S23
 ***** 
1206479
129fps
4836/1528
Galaxy S23 Ultra
 *****
1152678
126fps
4428/1330
 Oneplus 11
 *****
1140661
126fps
4899/1150
Galaxy S23
 ***** 
1101778
109fps
4407/1229
Galaxy Z Fold 4
 ***** 
1012360
102fps
4028/1337
Huawei Mate 50 Pro
 ***** 
979921
101fsp
4927/1537

ارتباطات

گوشی گلکسی زد فلیپ 5 از یک سیمکارت پشتیبانی می‌کند و خبری هم از درگاه کارت حافظه نیست.

این گوشی از 5G و NFC پشتیبانی می‌کند و به بلوتوث 5.3 مجهز شده اما رادیو ندارد. از نظر سنسورها می‌توان گفت که این مدل از مجموعه کاملی از حسگرها شامل شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج پشتیبانی می‌کند.

دوربین گلکسی زد فلیپ 5

به طور کلی در مشخصات گلکسی زد فلیپ 5 شاهد صرفه‌جویی در مشخصات سخت افزاری هستیم و دلیل اصلی این اتفاق کمبود فضا برای استفاده از تجهیزات بیشتر است. سری فلیپ تنها دو دوربین اصلی دارد که با توجه به ابعاد این گوشی، استفاده از دو دوربین قابل توجیه است ولی دوربین‌های این مدل 12 مگاپیکسلی هستند.

کمبود فضا برای استفاده از سه دوربین یا دوربین تله‌فوتو برای این گوشی گران‌قیمت را درک می‌کنیم اما سامسونگ می‌توانست از سنسورهای باکیفیت‌تری استفاده کند.

مشخصات دوربین گلکسی زد فلیپ 5 را در ادامه می‌بینیم:

 دوربین 12 مگاپیکسلی واید، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال

دوربین 12 مگاپیکسل اولتراواید: دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه

یکی از جذابیت‌های کار کردن با گوشی تاشو در هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری آن است که هیچ نیازی به پایه ندارید، به راحتی می‌توانید گوشی را در حالت نیمه باز در سطوح صاف قرار دهید و خود را درون نمایشگر کاور دیسپلی ببینید تا زاویه تصویر در بهترین حالت ممکن باشد. به این ترتیب می‌توانید با استفاده از تایمر از خودتان عکس و فیلم بگیرید و لحظات مختلف را ثبت کنید.

به ویژه افرادی که با گوشی کار تولید محتوا انجام می‌دهند و نیاز دارند که از خودشان فیلم بگیرند، می‌توانند از قابلیت تاشو گوشی که به عنوان یک پایه عمل می‌کند به خوبی بهره‌‌مند شوند.

کیفیت تصاویر در روز

استفاده از دوربین 12 مگاپیکسلی در این مدل بدان معنا نیست که تصاویر کیفیت بالایی ندارند، ولی باید گفت که در حد پرچمداران سامسونگ نیستند و شاید بتوان این تصاویر را با مدل بالا رده گلکسی S21fe مقایسه کرد. با این وجود اگر با گلکسی S23 اوترا کار نکرده باشید، دوربین هنگام تصویربرداری در طول روز تمامی توقعات شما را برآورده می‌کند.

همنطور که گفتیم کیفیت تصاویر این دوربین قطعا به پای پرچمدارانی مانند گلکسی S23 اولترا نمی‌رسد ولی در حد پرچمداران چند سال پیش سامسونگ است و هنوز هم کیفیت بسیار بالایی دارد.

کیفیت عکس‌برداری در روز بسیار خوب است، تصاویر کاملا شفاف، بدون نویز یا نقص خاصی گرفته می‌شوند و همه جزئیات در تصویر مشخص است. این دوربین حتی در شرایط سخت مانند زمانی که نور شدید و سایه شدیدی در یک عکس وجود دارد و یا زمانی که نور خیلی زیاد نیست نیز تصاویر بسیار خوبی می‌گیرد و می‌تواند به شکل کاملا خوبی از پس ایجاد تعادل میان رنگ‌های مختلف و نور محیط و کاهش نویز بر بیاید.

رنگ در تصاویر اصلاح می‌شود و در واقع این رابط کاربری و پردازنده هستند که با ادیت تصاویر، ضعف سخت‌افزاری آن را می‌پوشانند، اما خروجی تصاویر کاملا قابل قبول بودند.

عکس‌برداری در شب

در تصاویر شب هم اثر ادیت رنگی دیده می‌شود، سامسونگ توانسته است تا فرمول مناسبی را در پردازش عکس‌های شب و با نور کم پیدا کند و حالت شبی که برای گوشی‌های این شرکت عرضه می‌شود به محض آن که نور محیط کم شود از شما برای فعال شدن اجازه می‌گیرد و یا به صورت خودکار فعال می‌شود.

عکس‌های شب نور مناسبی دارند اما همراه با نویز هم هستند، با این وجود از کیفیت این تصاویر رضایت داریم و شفافیت‌ عکس‌ها، رنگ‌ها، نقاط تاریک و سایه‌ها خوب است.

هر چند به طور کلی باید در نظر داشته باشید که گلکسی زد فلیپ قرار نیست از نظر دوربین در حد گلکسی S23 اولترا یا حتی گلکسی زد فولد باشد.

پرتره

گلکسی زد فلیپ 5 عموما در تصاویر پرتره کار را به خوبی در می‌آورد و عکس‌ها کم نقص هستند ولی اگر عنصری در تصویر باشد که کار را سخت کند، احتمالا پرتره شما خراب می‌شود. در تصاویری که ما گرفتیم معمولا قسمتی از عینک که در کنار صورت قرار می‌گیرد در تصاویر پرتره خراب می‌شد، همچنین موی بند و شاخ برگ درختان در تصاویر پرتره به خوبی در نمی‌آید.

ماکرو

در گوشی‌های پرچمدار خبری از دوربین ماکرو نیست ولی با زوم بر روی سوژه می‌توانید جزئیات کوچک و ریز آن را به خوبی ثبت کنید. تقریبا تمامی پرچمداران سامسونگ در تصاویر ماکرو عملکردی درخشان دارند و شاید شما خیلی به این تصاویر علاقه نداشته باشید ولی با کمی ذوق می‌توانید عکس‌های ماکرو جذابی بگیرید. البته حالت ماکرو گلکسی زد فلیپ 5 آنقدر خوب است که شما را بر سر ذوق می‌آورد.

سلفی

در خصوص عکس سلفی با دو حالت طرف هستیم، یک دوربین سلفی داخل گوشی و دیگری سلفی با دوربین اصلی یا اولتراواید به کمک کاور دیسپلی! طبیعتا کیفیت بالای دوربین اصلی باعث می‌شود شما طرف عکس گرفتن با دوربین سلفی داخل گوشی نروید، زیرا این دوربین با وجود آن که کیفیت خوبی دارد ولی اصلا در حد دوربین اصلی زد فلیپ نیست.

با دوربین اصلی می‌توانید عکس‌های سلفی بگیرید، ابعاد کوچک گوشی کمک می‌کند تا گوشی را بسیار خوب و مستحکم در دست بگیرید و راحت عکس‌های سلفی تهیه کنید. البته دوربین به حاشیه کناری گوشی نزدیک است و گاهی ممکن است انگشت شما جلوی دوربین بیاید.

ولی هم می‌توانید پرتره با زوم 2 برابر، هم عکس‌های اولتراواید سلفی بگیرید و دست شما برای گرفت تصاویر سلفی کاملا باز است.

از آن‌جایی که دوربین اولتراواید سامسونگ زاویه بسیار گسترده‌ای دارد، گرفتن عکس‌های سلفی با آن باعث می‌شود دست شما که برای گرفتن گوشی دراز شده، حالت جالبی نداشته باشد ولی زاویه گسترده دوربین باعث شده تا مثلا بتوانید با 20 نفر از دوستان خود سلفی بگیرید!

همچنین می‌توانید از خود سلفی‌هایی با زوم 2 برابر و پرتره بگیرید که در هیچ مدل غیر تاشویی چنین امکانی وجود ندارد. کیفیت عکس‌های سلفی با دوربین اصلی بسیار خوب است و نقصی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

فیلم‌برداری

فیلم برداری با این گوشی به طور کلی تجربه خوبی است. شما می‌توانید با دوربین اصلی و سلفی به صورت 4K و 60 فریم فیلم‌برداری کنید. همواره از دوربین اصلی می‌توانید ویدیوهای سلفی بگیرید که قابلیت بسیار جذابی است. البته برای گرفتن ویدیوهای اولتراواید با دوربین اصلی کیفیت را به 1080 و 30 فریم تغییر دهید.

گلکسی زد فلیپ 5

فیلم‌های خروجی بسیار روان هستند و لرزشگیر به خوبی کار خود را انجام می‌دهد، لرزش دست در ویدیوها زیاد حس نمی‌شود. همچنین برای فیلم‌برداری +HDR10 را در اختیار داریم که به بهبود داینامیک‌رنج ویدئو کمک می‌کند.

اسپیکرهای استریو

سامسونگ برای اسپیکرهای استریو گلکسی زد فلیپ 5 همانند دیگر پرچمداران خود با شرکت AKG همکاری کرده است. در این مدل یک اسپیکر در فریم پایینی قرار دارد و اسپیکر دوم همان اسپیکر مکالمه است. بلندی صدای این دو اسپیکر یکسان نیست و زحمت بیشتر بر دوش اسپیکر فریم پایینی است ولی با این وجود فضای استریو موسیقی به خوبی تشکیل شده است.

صدای اسپیکرهای استریو این گوشی بلند و شفاف هستند و تفکیک صدای بسیار خوبی دارند. به علت باریک بودن گوشی، فریم پایینی عرض زیادی ندارد و به همین دلیل ممکن است در هنگام بازی دست‌تان جلوی اسپیکر فریم پایینی را بپوشاند، در این حالت صدا کمی کاهش پیدا می‌کند و باید حواستان باشد که دست‌تان جلو اسپیکر را نپوشاند.

باتری گلکسی زد فلیپ 5

قبلا در این مورد صحبت کرده بودیم که به علت طراحی خاص سری گلکسی زد فلیپ، جای زیادی برای قراردادن چند دوربین یا باتری با ظرفیت زیاد وجود ندارد، به همین علت سامسونگ در این سری از باتری‌هایی با ظرفیت کم استفاده می‌کند.

مدل جدید فلیپ با باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی روانه بازار شده که با وجود ظرفیت کمش، تا حد زیادی می‌تواند مشابه یک گوشی عادی شارژدهی داشته باشد. در استفاده عادی با وجود نمایش 120 هرتز، شارژدهی باتری تا یک روز جواب می‌دهد. اگر کمی استفاده شما سنگین‌تر باشد، حدودا بعد از 10 ساعت استفاده باید گوشی را به شارژ بزنید.

گلکسی زد فلیپ 5

اما نکته مهم آن است که با بزرگ‌ شدن نمایشگر بیرونی، شما برخی از کارهای خود با گوشی را از نمایشگر بیرونی انجام می‌دهید و همین مورد باعث می‌شود در مصرف باتری گوشی صرفه‌جویی شود.

در هنگام وبگردی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی به مدت نیم ساعت حدودا 10 درصد شارژ گوشی مصرف می‌شود، در هنگام بازی کالاف دیوتی نیز بعد از حدود یک ساعت بازی کردن، مصرف بیش از 15 درصد بود. به این ترتیب شارژدهی گوشی نه خیلی خوب است و نه خیلی بد!

امیدوار بودیم حجم باتری در این مدل نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند اما اینگونه نشد. البته این مدل از فست شارژ 25 واتی، شارژ وایرلس 15 واتی و ریورس شارژ 4.5 واتی پشتیبانی می‌کند. آداپتور شارژ نیز در جعبه محصول نیست و باید به صورت جداگانه خریداری شود.

جمع‌بندی بررسی گلکسی زد فلیپ 5

در مدل گلکسی زد فلیپ 5 به جز نمایشگر بیرونی جدید، به‌روزرسانی هیجان انگیز دیگری را شاهد نیستیم. تقریبا همان گوشی سال گذشته با سخت‌افزار و رابط کاربری جدیدتر به دست ما رسیده ولی آپدیت نمایشگر بیرونی می‌تواند تفاوت‌های زیادی را رقم بزند.

طراحی زد فلیپ 5 بسیار خوب است و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد، البته شما باید بدانید که یک گوشی تاشو دارید و باید بیشتر مراقب آن باشید. همچنین با مواردی مانند خط وسط نمایشگر یا دوربین و باتری ضعیف‌تر نسبت به گلکسی S23 اولترا که تقریبا هم قیمت (در تاریخ درج مقاله) این محصول است، باید کنار بیایید.

گلکسی زد فلیپ 5

اکثر مواقعی که به گوشی نیاز دارید باید آن را باز کنید اما کاربردهای بخش کاور دیسپلی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و می‌توان از این بخش استفاده کرد ولی مطمئن هستیم بیشترین کاربرد این صفحه برای شما دیدن نوتیفیکیشن‌ها، گوشی دادن به موسیقی و گرفتن عکس سلفی خواهد بود.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
خیر
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
خیر
طرفداران عکاسی
خیر
طرفداران شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
خیر
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
خیر
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
خیر

 

انتظار نداریم کاربران در کاور دیپسپلی به ارسال اس‌ام‌اس، یا دیدن ویدیو و کارهایی از این قبیل بپردازند، صفحه کاور دیسپلی آنقدر بزرگ‌ نیست که بتوان برای چنین کارهایی در آن راحت بود.

دوربین‌ها مانند سال گذشته بسیار خوب و با کیفیت هستند ولی به پای پرچمداران نمی‌رسند. اگر انتخاب اول شما برای گوشی، دوربین است؛ باید به سراغ گلکسی S23 اولترا بروید. اما اگر دوربینی مشابه با کیفیت پرچمداران می‌خواهید، گلکسی زد فلیپ 5 کار شما را راه می‌اندازد.

باتری نیز  کمتر از حالت عادی پرچمداران شارژدهی دارد ولی باید قبول کنید که این مدل تاشو علاوه بر طراحی فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار سبک و خوش دست است و شاید فعلا نتوان در آن دوربین تله‌فوتو یا باتری 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرد.

لولاها و طراحی بدنه مانند سال گذشته بسیار خوب و با کیفیت است البته طراحی لولا تغییر کرده و به داخل بدنه رفته، با این طراحی دو لبه گوشی به طور کامل روی هم قرار می‌گیرند که به جذابیت این گوشی می‌افزاید.

گلکسی زد فلیپ 5

خط وسط نمایشگر یکی از مواردی است که نمی‌توان با آن کنار آمد، از استفاده روزمره مدام دست‌تان روی فرورفتگی وسط نمایشگر رد می‌شود و می‌تواند روی مختان برود. احساس می‌شود این فرورفتگی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و حتی شاید در استفاده طولانی مدت، عمیق‌تر هم بشود.

به طور کلی کارایی گلکسی زد فلیپ 5 مخصوصا در حالت بسته نسبت به سال گذشته بیشتر شده ولی همچنان ایرادهای اصلی این فرم فکتور همراه سری فلیپ بوده و تاکنون سامسونگ راه حلی برای برطرف کردن آن پیدا نکرده است.

نقاط ضعف و قوت گلکسی زد فلیپ 5

نقاط قوت نقاط ضعف
طراحی تاشو عالی

لولاهای بهبود یافته و مستحکم

ضد آب

نمایشگر عالی

سخت افزار خیلی خوب

دوربین‌های مناسب

اسپیکر خوب

دوربین می‌توانست بهتر باشد

باتری با ظرفیت کم

فرورفتگی در میانه نمایشگر اصلی

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH