بررسی لپ‌تاپ گیمینگ MSI سایبورگ 15 A12V

با نقد و بررسی جامع و همه‌جانبه لپ‌تاپ گیمینگ MSI سایبورگ 15 A12V همراه ما باشید.

تصور شما از یک لپ‌‌تاپ گیمینگ چیست؟ یک لپ‌تاپ احتمالا بزرگ و سنگین، با فن‌های بزرگ، نورپردازی RGB و طراحی تهاجمی! اما آیا نمی‌توان یک لپ‌تاپ گیمینگ با وزن معقول و طراحی ساده و در عین حال جذاب داشت؟ لپ‌تاپی که در هیچ بخشی ضعف بزرگی نداشته باشد و در عین حال تمام نیازهای شما از یک لپ‌تاپ گیمینگ را برآورده کند.

از سری لپ‌تاپ‌های جذاب MSI به مدل سایبورگ 15 اینچی می‌رسیم که لپ‌تاپی گیمینگ و در عین حال سبک و نسبتا باریک است که مفهوم جدیدی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ را برای ما معنا می‌کند.

ام‌اس‌آی نام این لپ‌تاپ را سایبورگ گذاشته، سایبورگ به موجوداتی گفته می‌شود که نیمی انسان و نیمی ربات هستند، درواقع تلفیق انسان و ربات و ماشین می‌شود سایبورگ!

حال سایبورگ MSI هم تلفیقی از یک لپ‌تاپ سبک دم دستی و یک لپ‌تاپ قدرتمند همه کاره است که تلفیقی پرطرفدار و به شدت کاربردی خواهد بود.

مشکل بزرگ لپ‌تاپ‌ها گیمینگ و قدرتمند آن است که معمولا وزن زیاد و ابعادی بزرگ دارند و برای استفاده روزمره و جابه‌جایی زیاد مناسب نیستند. در واقع این دست از لپ‌تاپ‌ها بیشتر به عنوان سیستم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کمتر از جای خود تکان می‌خورند.

طبیعتا کسی که برای کار دانشگاهی یا برای شغل خود به دنبال لپ‌تاپ باشد و قرار است هر روز آن را با خود به دانشگاه یا محل کار ببرد، به دنبال لپ‌تاپ با وزن زیاد و ابعاد بزرگ نخواهد بود.

اما این چالش در برخی از مدل‌ها مانند MSI سایبورگ 15 اینچی حل شده است. در این مدل در عین حال که لپ‌تاب ابعادی مناسب و وزنی سبک دارد، اما کاملا عناصر گیمینگ و جذاب طرفداران گیم و همچنین سخت‌افزاری قدرتمند و همه‌کاره را می‌توان در قالب یک مدل داشت.

اما واقعا سایبورگ MSI از نظر طراحی نمره قبولی می‌گیرد یا برای آن که وزن آن سبک باشد از متریال بی‌کیفیت ساخته شده؟ با توجه به ابعاد معمولی آن، سیستم خنک‌کنندگی چطوری کار می‌کند؟ آیا می‌توان بازی‌های روز را بر روی آن اجرا کرد؟ آیا ابعاد معمولی این لپ‌تاپ باعث ضعف در عملکرد سخت افزار می‌شود؟

طبیعتا قرار نیست مدام از سایبورگ تعریف و تمجید کنیم و انتقادهایی به این مدل وارد است، به این ترتیب اگر به دنبال یک لپ‌تاپ سبک ولی گیمینگ و قدرتمند هستید تا پایان نقد و بررسی سایبورگ 15 A12V همراه ما باشید.

مشخصات لپ‌تاپ MSI سایبورگ 15 A12V

ابعاد
 359.36 در 250.34 در 21.35 میلی‌متر
وزن
 1.98 کیلوگرم
صفحه نمایش
 صفحه IPS LEVEL با اندازه 15.6 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080 و 144 هرتز
پردازنده (CPU)
 Intel Core i7-12650H
گرافیک (GPU)
 GeForce RTX 4050
حافظه اصلی
 1x M.2 SSD 1TB 
رم
 16 گیگابایت DDR5-5200
سیستم عامل
 ویندوز 11
وبکم
 HD 720P
باتری
 53.5 وات‌ساعت با شارژر 120 واتی

اقلام داخل جعبه لپ‌تاپ MSI سایبورگ 15 A12V

اگر اهل دنبال کردن برند MSI و مطالعه بررسی‌های لپ‌تاپ‌های این برند باشید، باید بدانید که MSI درون جعبه لپ‌تاپ‌های خود چه اقلامی برای خریداران می‌گذارد.

جعبه سایبورگ 15 A12V تقریبا استاندارد تمامی جعبه‌های لپ‌تاپ‌های MSI است. با خرید سایبورگ دو جعبه دریافت می‌کنید. جعبه اول ساده و معمولی است که بعد از باز کردن آن، جعبه اصلی لپ‌تاپ و البته کیف کوله حمل آن با برند MSI را می‌توانید ببینید. جعبه اصلی را کنار می‌گذارید، زیرا خود کوله بخش جذابی از آنباکسینگ لپ‌تاپ‌های MSI است.

معمولا کوله‌های MSI رنگ طوسی دارند و ظاهر آن‌ها، ساده و شکیل است. جنس پارچه و کیفیت دوخت بالاست و با در دست گرفتن آن متوجه کیفیتش خواهید شد. این کوله نه آنقدر ساده است که ظاهری خسته کننده داشته باشد و نه آنقدر شلوغ و خفن که مشخص باشد لپ‌تاپ گیمینگ درون آن قرار گرفته است.

ظاهر کیف برای استفاده در جمع رسمی و خودمانی، دانشگاه و محل کار و خلاصه هر محیطی مناسب است. ترکیب رنگ طوسی و مشکی با عناصر ریزی که در طراحی آن استفاده شده باعث می‌شود تا کیف ظاهر جذابی داشته باشد و حتی افراد سخت سلیقه هم از این کوله خوششان بیاید. از این نظر سایبورگ یک امتیاز خوب دارد زیرا لازم نیست برای خرید کیف لپ‌تاپ هزینه کنید.

کیف خیلی بزرگ و جادار نیست ولی خود لپ‌تاپ و اقلام همراه با آن به همراه لوازم جانبی مورد نیاز برای بازی درون آن جا می‌شود و از این نظر خیالتان راحت باشد.

اما جعبه دوم که لپ‌تاپ درون آن ظاهر جذاب‌تری دارد. اگر درب جعبه را باز کنید خود لپ‌تاپ را درون کاوری مشکی با لوگوی MSI می‌بینید. به جز لپ‌تاپ، آداپتور شارژ و برگه‌های راهنما و گارانتی هم درون جعبه هستند.

طراحی و کیفیت ساخت MSI سایبورگ 15 A12V

همان ابتدا وزن سبک دستگاه شما را متعجب و شگفت‌زده می‌کند. البته نمی‌خواهیم بگوییم که سایبورگ تنها لپ‌تاپ گیمینگ سبک بازار است ولی یکی از معدود مدل‌ها در این دسته قرار می‌گیرد. این لپ‌تاپ 1.98 کیلوگرم وزن دارد. طبیعتا با عنوان یک لپ‌تاپ مستقل در دسته لپ‌تاپ‌های سبک بازار قرار نمی‌گیرد ولی در میان مدل‌های گیمینگ جزو لپ‌تاپ‌های سبک است. لپ‌تاپ MSI کاتانا 15 B13V که چندی پیش بررسی کردیم، 2.25 کیلوگرم وزن داشت.

msi سایبورگ

لپ‌تاپ بدنه‌ای مستحکم دارد، لوگوی اژدهای MSI روی بدنه خودنمایی می‌کند. در اطراف لپ‌تاپ بخش‌هایی با پلاستیک شفاف ساخته شده و شاید ابتدا فکر کنید این بخش‌ها با LED روشن می‌شوند ولی اینگونه نیست.

طراحی متفاوت دو تکه

البته همین بخش‌های پلاستیکی شفاف باعث شده است لپ‌تاپ ظاهری متفاوت و جذاب داشته باشد و از سادگی در بیاید. همچنین بخش‌های داخلی از زیر این پلاستیک شفاف مشخص هستند که به جذابیت لپ‌تاپ کمک کرده است.

لپ‌تاپ با طراحی که دارد می‌تواند خود را معرفی کند، این مدل نه ساده‌ است، نه بی‌کیفیت و نه سنگین و بزرگ! از همان ابتدا که سایبورگ را در دست می‌گیرید حس خوبی نسبت به آن دارید و می‌دانید که با لپ‌تاپی با کیفیت، گیمینگ و خوش ساخت طرف هستید.

در مورد جنس اصلی بدنه دقیق نمی‌توان صحبت کرد ولی به نظر می‌رسد قسمت اصلی پشت نمایشگر آلومینیومی باشد و بقیه قسمت‌ها از پلاستیک ساخته شده باشند. البته کلا کیفیت ساخت این مدل بسیار بالاست و قسمت‌های پلاستیکی هم استحکام و دوام بالایی دارند.

بالای نمایشگر یک قسمت اضافی وجود دارد که از بدنه بیرون می‌زند و باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید نمایشگر را باز کنید. این تیکه از پشت پلاستیک شفاف دارد ولی از جلو محل قرار گیری دوربین وبکم و میکروفون است. درواقع این تیکه باعث شده تا بالای نمایشگر فریم صاف نباشد. قسمت پایین نمایشگر از پشت هم از پلاستیک شفاف ساخته شده، همچنین لولاها هم همین وضعیت را دارند.

پلاستیک شفاف در دو نوار فریم‌های کناری و پشت لپ‌تاپ قسمت فن هم دیده می‌شود. بقیه قسمت‌ها رنگ مات دارند.

در قسمت پلاستیکی شفاف زیر لپ‌تاپ عبارت MSI TRUE GAMING دیده می‌شود که ظاهری جذاب به این قسمت داده است. به طور کلی قسمت‌های پلاستیک شفاف بیشتر این مدل را به سایبورگ مشابه کرده‌اند. در قسمت مقدمه معنی سایبورگ و تلفیقی بودن این لپ‌تاپ را بررسی کردیم، این طراحی دو تکه می‌تواند کنایه با نام سایبورگ لپ‌تاپ داشته باشد.

لولا

لولا ابعاد بزرگی دارد ولی مستحکم است و در هر زاویه‌ای می‌ایستد. نمایشگر را می‌توان تا 180 درجه باز کرد، این خود یکی از قابلیت‌های این مدل است که معمولا در بقیه لپ‌تاپ‌های گیمینگ دیده نمی‌شود. لولای بزرگ باعث شده تا ارتفاع نمایشگر در حالت 90 درجه مناسب باشد و کمی بالاتر از لپ‌تاپ‌های معمولی باشد. لولا نه خیلی سفت است و نه خیلی شل، میزان نیروی مورد نیاز برای باز و بسته کردن آن معمولی است.

ابعاد

سایبورگ 15 A12V در حالت بسته 22.9 و در حالت باز 21.9 میلی‌متر ضخامت دارد که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ بسیار خوب و مناسب است. طول و عرض لپ‌تاپ به ترتیب 359 و 250 میلی‌متر هستند که نمی‌توان آن را در دسته لپ‌تاپ‌های جمع و جور قرار دارد ولی نسبت به بقیه لپ‌تاپ‌های گیمینگ ابعاد بسیار خوبی دارد.

رنگ

این لپ‌تاپ تنها در رنگ مشکی مات ساخته شده، بدنه نور را منعکس نمی‌کند و اثر انگشت هم کم بر روی بدنه می‌ماند ولی اگر حواستان نباشد کثیف خواهد شد.

درگاه‌ها

در فریم سمت راست لپ‌تاپ به ترتیب از بالا پورت DC In شارژر، پورت RJ 45، HDMI 2.1 با قابلیت انتقال تصاویر 4K و 60 فریم، پورت USB 3.2 Type C و پورت USB 3.2 Type A قرار دارد.

در سمت مقابل یک قفل کنسینگتون در کنار خروجی فن، همچنین یک USB 3.2 Type A و یک جک صدای ورودی/خروجی قرار دارد.

ترکیب درگاه‌ها برای کارهای روزمره بد نیست، اکثر کارهای روزانه را می‌توان با این درگاه‌ها انجام داد ولی وجود درگاه تاندربولت می‌تواند این لپ‌تاپ را کارآمدتر کند. همچنین این لپ‌تاپ با وجود گرافیک قدرتمندی که دارد می‌تواند برای ادیت یا تدوین هم مناسب باشد ولی خبری از درگاه کارت حافظه نیست! نبود این ویژگی کاربردی نشان می‌دهد به این لپ‌تاپ باید صرفا به چشم یک لپ‌تاپ گیمینگ نگاه کنیم تا هر نوع لپ‌تاپ دیگری!

msi سایبورگ

ام‌اس‌آی اعلام کرده که در طراحی این مدل از هنرمندی به نام PAUL CHEPTEA کمک گرفته، او در ساخت بازی‌هایی مانند بتلفیلد شناخته می‌شود و در طراحی این لپ‌تاپ از فضای فیلم‌های بلید رانر و Dune الهام گرفته شده است. در طراحی سایبورگ هم تلاش شده تا تم فضای سایبرپانکی برای کاربر القا شود.

رنگ سبزآبی ال‌ای‌دی کیبورد تا حد زیادی این فضا را القا می‌کند، خود طراحی لپ‌تاپ نیز تا حد زیادی نمایان کننده طراحی مفهومی سایبرپانکی و سایبورگی است ولی احساس میکنم اگر بیشتر از عناصر LED استفاده می‌شد، نتیجه نهایی موفقیت‌آمیزتر بود.

کیبورد و ترک‌پد

کیبورد و ترک‌پد را می‌توان یکی از نقاط قوت سایبورک MSI دانست. هم کیبورد و هم ترک‌پد کیفیت بالایی دارند و کار کردن با آن‌ها لذت بخش است.

کیبورد

اما ابتدا به سراغ کیبورد می‌رویم. در این مدل یک کیبورد کامل ولی جمع‌وجور داریم، برخی از دکمه‌ها بار تراکم زیادی کنار هم هستند ولی تقریبا تمامی دکمه‌های مورد نیاز از یک کیبورد استاندارد در این مدل وجود دارد و هیچ دکمه‌ای حذف نشده است. کیبورد شامل تمام کلیدهای اصلی، دکمه‌های سری F، پرینت‌اسکرین و نام‌پد است.

بخش نام‌پد و اعداد در سمت راست جای گرفته‌اند ولی ابعاد کوچکتری دارند و تراکم دکمه در این منطقه بالاست. به همین دلیل شاید در ابتدای کار، به راحتی نتوانید با نام‌پد کار کنید ولی رفته رفته به دکمه‌های کوچک آن عادت خواهید کرد. شخصا زیاد از دکمه‌های نام‌پد استفاده می‌کنم و به زودی توانستم به دکمه‌های نام‌پد این کیبورد عادت کنم.

اما دکمه‌های معمولی کیبورد ابعاد خوبی دارند و آنقدری بزرگ‌ هستند که موقع تایپ، اشتباهی دو دکمه را فشار ندهید. ارتفاع دکمه‌ها کم است و دکمه‌ها خیلی نرم فشرده می‌شوند. هنگام استفاده از دکمه‌ها حس کلیک نرمی به شما منتقل می‌شود که جذاب است.

اگر اهل تایپ یا بازی طولانی هستید و یا هنگام بازی خیلی هیجانی با دکمه‌های کیبورد برخورد می‌کنید، بهتر است یک کیبورد مکانیکی تهیه کنید، ولی در استفاده عادی برای متن نوشتن و حتی بازی، می‌توان روی این کیبورد حساب باز کرد هر چند که حس استفاده از یک کیبورد گیمینگ یا مکانیکی را به شما نمی‌دهد.

msi سایبورگ

دکمه Fn در سمت راست کیبورد طراحی شده، این در حالیست که این دکمه معمولا در سمت چپ قرار دارد و ما به وجود دکمه Fn در سمت چپ عادت داریم، بنابراین وجود دکمه Fn در سمت راست کمی کار را کند می‌کرد و دلیلی هم ندارد تا دکمه Fn را در سمت راست استفاده کنیم.

دکمه اینتر هم اگر بزرگتر طراحی می‌شد استفاده از آن آسان‌تر بود ولی به جز این موارد مشکل دیگری با کیبورد نداشتیم.

همانطور که گفتیم خود لپ‌تاپ هیچ نورپردازی LED ندارد ولی کیبورد با پس‌زمینه تک رنگ سبزآبی و همچنین فونت خاصی که دارد، به فضای سایبرپانکی مورد نظر مدیران MSI نزدیک شده است.

چهار دکمه WASD هم طراحی شفاف و متفاوتی دارند که به زیبایی کیبورد کمک کرده و جلوه خاصی به آن داده، هرچند نور LED کیبورد RGB نیست ولی در برنامه MSI CENTER می‌توان نور کیبورد را شخصی‌سازی کرد.

نکته نهایی آن است که فاصله نسبتا خوبی بین کیبورد و لبه پایینی آن وجود دارد و این فضا باعث می‌شود شما بتوانید به راحتی دستتان را بر روی لپ‌تاپ بگذارید و تایپ کنید.

ترک‌پد

اما بخش بعدی ترک‌پد است، شخصا اهل استفاده از ترک‌پد نیستم ولی ترک‌پد سایبورگ MSI اندازه بزرگ و کیفیت بالایی دارد و کار کردن با آن لذت‌بخش است. ترک‌پد روکش شیشه‌ای دارد و حس لمس آن توسط انگشتان شما بسیار خوشایند است. کاملا مشخص است از ترک‌پد یک لپ‌تاب با کیفیت استفاده می‌کنید و این ترک‌پد می‌تواند جای ماوس را برای شما پر کند.

msi سایبورگ

کار با ترک‌پد بسیار خوب و راحت است، هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد و ژست‌های حرکتی مختلف را می‌توان بر روی ترک‌پد اجرا کرد. اگر ترک‌پد بزرگ‌تر بود، استفاده از آن بهتر می‌شد ولی اندازه آن کوچک هم نیست و می‌توان گفت اندازه استاندارد و معمولی دارد. البته خود MSI می‌گوید این ترک‌پد 32 درصد از ترک‌پدهای معمول بازار بزرگ‌تر است ولی خیلی اینگونه حس نمی‌شود.

به طور کلی حس استفاده از ترک‌پد و کیبورد بسیار خوب بود و این دو بخش جزو نقطه قوت‌های لپ‌تاپ سایبورگ 15 A12V به حساب می‌آیند. وجود کیبورد و ترک‌پد مناسب باعث می‌شود این لپ‌تاپ به جز اجرای بازی، برای تولید محتوا و اجرای برنامه‌های گرافیکی یا طراحی هم مناسب باشد.

وب کم و میکروفون

سایبورگ MSI از یک وبکم HD با کیفیت خوب بهره می‌برد. همانطور که در بخش طراحی گفتیم، این وبکم در یک حاشیه اضافی در بالای نمایشگر قرار دارد. برای وبکم این لپ‌تاپ درپوش جهت ایمنی بیشتر در نظر گرفته نشده ولی با وجود ارتفاع بالای مانیتور به واسطه وجود لولاهای بزرگ و بالاتر بودن سطح وبکم نسبت به دیگر مدل‌های معمول، زاویه نمای وبکم بسیار خوب است و در اکثر مواقع دقیقا مقابل صورت شما قرار می‌گیرد.

msi سایبورگ

وبکم کیفیت خوبی دارد که برای برقراری تماس ویدیویی مناسب است ولی اگر استریمر هستید یا تولید محتوای حرفه‌ای دارید، بهتر است از یک وبکم حرفه‌ای استفاده کنید.

میکروفون لپ‌تاپ هم کیفیت قابل قبولی دارد و صدا با وضوح مناسبی ضبط می‌شود. همچنین محل قرارگیری سه میکروفون این لپ‌تاپ در کنار خود دوربین وبکم است. لازم به ذکر است که اگر به دنبال تولید محتوای حرفه‌ای هستید بهتر است از یک میکروفون حرفه‌ای هم استفاده کنید، میکروفون این مدل صرفا برای تماس ویدیویی مناسب است.

صفحه نمایش لپ‌تاپ سایبورگ 15 A12V

مشخصات ابتدایی صفحه نمایش بر روی کاغذ بسیار معمولی است. نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن فول‌اچ‌دی 1920 در 1080 و پنل IPS-LEVEL، اما در عین حال این نمایشگر به رفرش‌ریت 144 هرتزی هم مجهز شده که باعث می‌شود بیشتر حال و هوای گیمینگ داشته باشد.

msi سایبورگ

نمایشگر این لپ‌تاپ فوق‌العاده نیست ولی کیفیت خوبی دارد. نسبت متداول 16:9 تصویر، ابعادی استاندارد را ارائه می‌دهد. پنل روکش مات دارد و روشنایی آن بسیار مناسب است. برای استفاده درون اتاق هیچ مشکلی با روشنایی صفحه ندارید ولی روشنایی آنقدر بالا نیست که در فضای باز بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

پوشش رنگی

از نظر پوشش رنگی که برای گیمرها و طراحان گرافیکی اهمیت فراوانی دارد باید گفت که، این مانیتور قادر است پوشش 44 درصدی فضای رنگی  AdobeRGB ،  پوشش 63 درصدی sRGB و همچنین 42 درصدی DCI-P3 را ارائه می‌دهد. به این ترتیب سایبورگ با وجود سخت‌افزار مناسب اصلا برای کارهای ادیت و ویرایش تصویر و ویدیو به ویژه برای افرادی که به دقت رنگ توجه فراوانی دارند، مناسب نیست.

در این رده رقبایی مانند ایسوس  TUF Gaming A16 و XMG Fusion 15 ار نظر دقت رنگ دست برتر را دارند و نمایشگرهای آنها قادر به پوشش فضای رنگی sRGB بیشتر هستند.

زمان پاسخ‌گویی

این نمایشگر با زمان پاسخگویی میانگین 14 میلی‌ثانیه (بازه 0.1 تا 240 میلی‌ثانیه) برای رنگ‌های مشکی و سفید رتبه خوبی نسبت به میانگین نمایشگرهای بازار دارد ولی این اعداد برای نمایشگرهای گیمینگ معمولی هستند و نمونه‌های بهتر هم در بازار پیدا می‌شود.

همچنین در آزمایش‌های انجام شده میانگین 22 میلی‌ثانیه (بازه 0.25 تا 636 میلی‌ثانیه) برای رنگ‌ طوسی ثبت شده است.

زمان پاسخگویی نمایشگر بیانگر این موضوع است که صفحه با چه سرعتی می‌تواند از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. زمان پاسخ آهسته باعث می‌شود تصاویر خروجی تار شوند، موضوعی که برای گیمرها اهمیت فراوانی دارد.

به طور کلی کیفیت نمایشگر بالاست، رنگ‌ها با دقت خوبی به نمایش در می‌آیند و نمایش رنگ مشکی هم با ارفاق، قابل قبول است. این نمایشگر برای فیلم دیدن مناسب است، همچنین گیمرها نیز اگر حساسیت زیادی نداشته باشند از نمایشگر سایبورگ رضایت خواهند داشت، ولی برای کار ادیت و ویرایش ویدیو و تصویر می‌توان گزینه‌های دیگری را نیز انتخاب کرد.

شاید بتوان گفت واژه خوب، بهترین کلمه برای توصیف صفحه نمایش سایبورگ 15 A12V باشد، این نمایشگر فوق‌العاده نیست ولی خوب است.

سخت افزار MSI سایبورگ 15 A12V

اما در بخش سخت افزار می‌توانیم انتظار درخشش مجدد سایبورگ را داشته باشیم، اما این انتظار برآورده می‌شود؟

پردازنده

پردازنده این لپ‌تاپ یعنی اینتل Core i7-12650H با ده هسته را می‌توان یکی از پردازنده‌های قدرتمند حال حاضر در میان لپ‌تاپ‌ها خطاب کرد. این CPU برای اجرای بازی‌های روز دنیا کافی است و درواقع هر عملیاتی را که شما بخواهید، از پس آن بر می‌آید. البته که تراشه‌های قدرتمندتری هم وجود دارند ولی اگر به دنبال یک لپتاپ پر قدرت و همه‌کاره هستید، تراشه i7-12650H کافیست.

این تراشه در اوایل سال 2022 معرفی شد و 6 هسته عملکردی (P-cores، با معماری Golden Cove) و 4 هسته از 8 هسته کارآمد (E-cores، با معماری Gracemont) دارد، البته باید بدانید 6 هسته پردازشی P از Hyper-Threading پشتیبانی می‌کنند.

msi سایبورگ

در بحث عملکرد، نرخ کلاک پردازنده از 2.3 تا 4.7 گیگاهرتز می‌رسد که رقمی قابل توجه است.

واقعیت آن است که با وجود 10 هسته پردازشی، عملکرد چند رشته‌ای این تراشه با اختلاف سریعتر از تراشه‌های قدیمی سری Tiger Lake-H با سرعت کلاک مشابه است. با توجه به پیشرفت‌های معماری این مدل، عملکرد تک هسته‌ای نیز بهتر از پردازنده‌های Tiger Lake با کلاک مشابه یا بالاتر است. خود MSI می‌گوید این تراشه نسبت به نسل قبلی تا 30 درصد افزایش عملکرد دارد.

عملکرد تراشه در اجرای بازی‌های سنگین و عملکرد چند وظیفه‌ای مناسب است، شاید باتوجه به ابعاد لپ‌تاپ نباید انتظار داشته باشیم که این مدل برای کارهای سنگین مناسب باشد، ولی در تست‌های ما سایبورگ به خوبی از پس اجرای بازی و نرم‌افزاری‌های سنگین برآمد و در رده قیمتی که دارد یک لپ‌تاپ قدرتمند محسوب می‌شود.

کارت گرافیک

اما در کنار این پردازنده قدرتمند از سری کارت گرافیک مدعی انویدیا GeForce RTX 40 استفاده شده است. این سری را در لپ‌تاپ‌های فوق‌قدرتمند بازار می‌بینیم که عمده دلیل آن به علت معماری جدید انویدیا Ada Lovelace است که با وجود DLSS 3 مجهز به هوش مصنوعی، جهشی کوانتومی در عملکرد را به ارمغان می‌آورد.

لپ‌تاپی که ما در اختیار داشتیم به گرافیک انویدیا GeForce RTX 4050 مجهز شده بود، این لپ‌تاپ با گرافیک RTX 4060 هم تولید شده که طبیعتا قدرت گرافیکی بالاتری دارد. اما انویدیا GeForce RTX 4050 از 6 گیگابایت حافظه GDDR6 و بوست کلاک 1605MHz بهره می‌برد.

msi سایبورگ

این لپ‌تاپ از رم DDR5-4800 تا 64 گیگابایت پشتیبانی می‌کند، همچنین یک درگاه NVMe PCIe Gen4 برای حافظه پرسرعت M.2 SSD در نظر گرفته شده است. از دیگر بخش‌های سخت‌افزاری میتوان به پشتیبانی از وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 اشاره کرد.

اما این سخت‌افزار در عملکرد چگونه است؟ در بخش گیم نگاهی به جدول زیر داشته باشید، MSI اعلام کرده که لپ‌تاپ سایبورگ 15 A12V با گرافیک 4050 می‌تواند بازی‌های مختلف را با فریم‌ریت نوشته شده در جدول زیر اجرا کند.

نام بازی

گرافیک

FPS لپ‌تاپ سایبورگ

CS:GO

FHD Medium

+300

Forza Horizon 5

FHD Medium

+90

CyberPunk 2077

FHD ULTRA، RTX ON

+60

Assassin‘s Creed Valhalla

FHD ULTRA، RTX ON

+60

بازدهی

ما نیز بازی فارکرای 6 را بر روی این لپ‌تاپ نصب کردیم که بدون مشکل و هیچ لگی اجرا شد، اگر قصد بازی طولانی دارید می‌توانید از فن لپ‌تاپ استفاده کنید که بازدهی آن پایین نیاید ولی اگر حواستان به دمای لپ‌تاپ باشد، می‌توانید ساعت‌ها بدون هیچ مشکلی و لگی بازی سنگینی مانند فارکرای 6 را بازی کنید.

بنچمارک

از نظر امنیاز بنچمارک‌ها، رتبه این لپ‌تاپ نسبت به MSI کاتانا 15 B13V که چندی پیش بررسی کردیم در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد. آن مدل از پردازنده Core i7 -13620H و گرافیک GeForce RTX 4060 بهره می‌برد. طبیعتا لپ‌تاپ سایبورگ که در دست ما قرار دارد نسخه ضعیف‌تری است ولی با این وجود امتیازات خوبی به دست آورده است.

به طور کلی سایبورگ 15 A12V یک لپ‌تاپ قدرتمند گیمینگ است که برای اجرای بازی‌های سنگین و برنامه‌های سنگین گرافیکی مشکلی ندارد، اما باید بدانید این مدل از آن لپ‌تاپ‌های گیمینگ اصطلاحا هیولا نیست. اگر می‌خواهید قدرتمندترین لپ‌تاپ بازار برای اجرای بهترین بازی‌های روز با بالاترین کیفیت را داشته باشید به سراغ این مدل نیایید، ولی سایبورگ در رده‌ای که قرار دارد یک لپ‌تاپ به صرفه محسوب می‌شود و به جز سخت‌افزار قدرتمندی که دارد، از طراحی جذابی بهره می‌برد که می‌تواند یک مزیت ویژه باشد.

برنامه اختصاصی

برای برنامه اختصاصی باید به MSI Center اشاره کنیم، قبلا در مورد این برنامه صحبت کرده‌ایم. MSI Center تا حد زیادی نیاز‌های شما را برطرف می‌کند که با آن می‌توانید شرایط لپ‌تاپ را در هر لحظه مانیتور کنید و میزان مصرف پردازنده، گرافیک، رم و حافظه را مشاهده کنید. همچنین مشاهده دمای پردازنده از قابلیت‌های خوب این برنامه است.

برنامه MSI Center قسمتی به نام گیم سنتر دارد که در آن تعدادی از ویژگی‌های خودکار برای افزایش پردازش و کیفیت بازی در هنگام اجرا اعمال می‌شود، با وارد کردن بازی‌های خود به این بخش، در هنگام اجرای آن بازی‌ها، عملکردهای لپ‌تاپ به گونه‌ای خواهد شد که شما بهترین بازدهی لپ‌تاپ برای بازی را دریافت کنید.

فن و خنک‌کنندگی

بحث طراحی این لپ‌تاپ شد، سوال بعدی آن است که لپ‌تاپ MSI سایبورگ با توجه به ابعادی که دارد، داغ نمی‌شود؟ آیا سیستم خنک‌کنندگی این لپ‌تاپ به خوبی کار می‌کند؟  MSI اعلام کرده که در این مدل از نسل جدید سیستم خنک‌کنندگی خود استفاده کرده است. در این سیستم هوا از زیر لپ‌تاپ وارد شده و از خروجی کنار آن به بیرون پرتاب می‌شود، البته در فریم بالای لپ‌تاپ، درست زیر نمایشگر هم یک خروجی هوا وجود دارد.

اگر زیر لپ‌تاپ را مشاهده کنید، لوله‌های مسی بخش خنک‌کنندگی مشخص هستند. البته با توجه به ابعاد لپ‌تاپ، تعداد لوله‌ها نسبت به برخی مدل‌ها کمتر است.

در طول استفاده ما، زمانی که از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ استفاده کردیم، صدای فن بلند نشد و لپ‌تاپ هم دمای معمولی داشت. در بازی هم صدای فن بلند نشد و لپ‌تاپ دمای خوبی داشت ولی اگر بازی طولانی شود، با نگاهی به زیر لپ‌تاپ متوجه داغ شدن آن خواهید شد. می‌توانید با زدن کلید ترکیبی FN+UP فن را روشن کنید که صدای زیادی هم دارد ولی قدرت خنک‌کنندگی آن هم بالاست و می‌تواند دما را متعادل کند. هنگام بازی دما تا حد زیادی به بالای کیبورد منتقل شده و مزاحم بازی کردن شما نمی‌شود اما بالای کیبورد واقعا داغ خواهد شد!

با توجه به فضای زیر لپ‌تاپ، استفاده از یک پایه مناسب می‌تواند کمک زیادی به عبور جریان هوا در سایبورگ کند، همچنین یک فن لپ‌تاپ خوب که باعث تقویت عبور جریان هوا شود قطعا به این مدل کمک خواهد کرد.

ولی باید بدانید که بدنه باریک و اندازه مناسب این لپ‌تاپ گیمینگ باعث نشده که در بخش فن و خنک‌کنندگی شعفی مشاهده شود. سایبورگ 15 A12V به خوبی خنک می‌شود و دمای خود را حفظ می‌کند، طبیعتا برای کارهای سنگین می‌توانید از فن کمک بگیرید ولی لازم نیست فن همواره روشن باشد، فکر میکنم اگر هر 30 دقیقه، حدود 5 دقیقه فن لپ‌تاپ را روشن کنید کافی باشد. برای خلاص شدن از صدای فن هم می‌توانید از هدفون استفاده کنید!

اسپیکرها

شرکت MSI در این مدل از دو اسپیکر 2 واتی استفاده کرده که در مجموع سیستم پخش سایبورگ را 4 واتی می‌کنند. اسپیکرها در دو طرف بخش زیرین لپ‌تاپ قرار دارند. اگر زیر لپ‌تاپ را ببینید دو خروجی کوچک اسپیکر در سمت چپ و راست قابل مشاهده هستند.

طراحی جدید برخی لپ‌تاپ‌ها به گونه‌ای است که خروجی صدا زیر لپ‌تاپ قرار دارد و درواقع شما صدا را از بدنه می‌شنوید و بسته شدن مسیر خروجی صدا مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

با این وجود هنگام پخش موسیقی اگر کمی لپ‌تاپ را بلند کنید، متوجه می‌شوید که صدای آزاد شده بهتر می‌شود، به این ترتیب برای بهتر شنیده‌تر شدن صدا نیز استفاده از یک فن یا پایه لپ‌تاپ توصیه می‌شود.

msi سایبورگ

اما خود اسپیکرها صدای مناسبی دارند، بلندی صدا قابل قبول است و هنگام اجرای بازی یا گوشی دادن به موسیقی، از عمق و بیس صدا رضایت کافی را خواهید داشت. شاید این اسپیکرها نتوانند به بهترین شکل صدای موسیقی و اجزای آن را تفکیک کنند ولی در مجموع عملکرد اسپیکر راضی کننده است.

به طور کلی نمی‌توان توقع زیادی از اسپیکرهای لپ‌تاپ داشت، مدل‌های کمی هستند که اسپیکرشان کیفیت صدای فوق‌العادای دارد و بقیه مدل‌های بازار با یک اسپیکر معمولی عرضه می‌شوند. اگر شما به دنبال دریافت بهترین کیفیت هنگام فیلم دیدن، گوش دادن به موسیقی و بازی هستید، بهتر است از یک هدست گیمینگ با کیفیت استفاده کنید.

باتری MSI سایبورگ 15 A12V

شاید بتوان گفت که وزن سبک و ابعاد خوب سایبورگ بر روی باتری آن تاثیر می‌گذارد ولی واقعیت آن است که ظرفیت باتری این مدل برابر با خیلی از لپ‌تاپ‌های این رده است و سایبورگ از این نظر ضعفی ندارد. MSI در این مدل از یک باتری سه سلولی 53.5 وات‌ساعتی استفاده کرده که می‌توان گفت برای مدلی در این رده خیلی زیاد نیست ولی لپ‌تاپ کاتانا و برخی از مدل‌های رقیب هم ظرفیتی مشابه با سایبورگ دارند.

هرچند که در این رده لپ‌تاپ‌هایی با باتری 80 وات‌ساعتی و بیشتر هم قابل خریداری است ولی هدف ما این است که بگوییم سایبورگ با توجه به ابعاد خوبش، به ظرفیت باتری مجهز شده که در بقیه مدل‌های این رده هم دیده می‌شود و صرفا از این نظر ضعیف‌ترین نیست.

همانطور که گفتیم باتری 53.5 وات‌ساعتی ظرفیت زیادی برای یک لپ‌تاپ گیمینگ در این رده نیست ولی با این وجود شارژدهی لپ‌تاپ مناسب است. باید بدانید که سایبورگ 15 A12V یک لپ‌تاپ گیمینگ نسبتا کم‌مصرف است و این مصرف کم در این بخش خودش را نشان می‌دهد.

در استفاده عادی می‌توانید سه تا چهار ساعت از باتری استفاده کنید که خیلی هم بد نیست، چنین آماری را برای لپ‌تاپ گیمینگ می‌توان مناسب نامید. ولی در هر صورت باتری نقطه قوت سایبورگ نیست و از باتری صرفا برای کارهای دم دستی و مواقع لزوم می‌توانید استفاده کنید. برای انجام کارهای سنگین و بازی که طبیعتا باید لپ‌تاپ را به برق متصل کنید.

درون جعبه یک آداپتور 120 واتی است که کمی بیشتر از سه ساعت طول می‌کشد تا باتری را شارژ کند. در این خصوص می‌شد مانند کاتانا از یک اداپتور 200 واتی استفاده کرد ولی MSI تصمیم گرفته در این مدل آداپتور شارژ، سرعت پایین‌تری داشته باشد.

جمع بندی لپ‌تاپ MSI سایبورگ 15 A12V

سایبورگ یک لپ‌تاپ با طراحی خوب و سخت‌افزار خوب و می‌توان گفت قیمت خوب است که نسبت به بقیه لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزش افزوده بزرگی دارد.

این مدل با وزن کمتر از 2 کیلوگرم جزو لپ‌تاپ‌های گیمینگ سبک محسوب می‌شود، ابعاد آن هم مناسب است و مانند اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ طراحی بزرگ و ضمخت ندارد.

در بخش طراحی ایراد خاصی نمی‌توان گرفت، متریال بدنه کیفیت بالایی دارند و در بخش‌هایی از پلاستیک شفاف استفاده شده که ظاهری متفاوت به سایبورگ داده است. لولا کیفیت بسیار خوبی دارد و مستحکم است، همچنین روکش مات بدنه لکه‌پذیری زیادی ندارد و راحت هم می‌توان لپ‌تاپ را تمیز کرد.

msi سایبورگ

در بخش درگاه‌ها می‌توان مجموعه خوبی از درگاه‌های مختلف را در اختیار داشت، پورت HDMI این مدل می‌تواند ویدیوهای 4K و 60 فریم بر ثانیه انتقال دهد که بسیار خوب است.

ولی نبود درگاه تاندبولت می‌تواند یک گزینه منفی باشد، درگاه تاندربولت کاربرد لپ‌تاپ را افزایش می‌داد. همچنین چنین لپ‌تاپی با توجه به وزن مناسبی که دارد می‌تواند برای افرادی که در کار رندرگیری هستند، به کار بیاید برای همین وجود درگاه کارت حافظه هم اتفاق خوبی می‌توانست باشد.

msi سایبورگ

نمایشگر معمولی است، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم، میزان روشنایی برای استفاده داخل اتاق مناسب است، ابعاد و رزولوشن و رفرش ریت 144 هرتزی هم کاملا مناسب یک لپ‌تاپ گیمینگ هستند. پوشش رنگی خیلی زیاد نیست ولی اگر این مورد برای شما خیلی اهمیت نداشته باشد، به راحتی می‌توانید از بازی کردن با آن لذت ببرید.

در بخش سخت‌افزار از یک تراشه قدرتمند و کارت گرافیک جدید برای اجرای جدیدترین بازی‌های روز دنیا استفاده شده، قدرت سخت‌افزار برای هدف ساخت لپ‌تاپ یعنی گیمینگ کاملا مناسب است و از این لپ‌تاپ می‌توان برای کارهای سنگین گرافیکی دیگر نیز استفاده کرد.

نقاط مثبت و منفی MSI سایبورگ 15 A12V

نقطه قوت
نقطه ضعف
طراحی زیبا و سبک
کیبورد خوب و کار راه انداز
وبکم مناسب
بلندگوهای خوب
سخت افزار قدرتمند
سیستم خنک‌کننده خوب
اجرای اکثر بازی‌های تاپ بازار با نرخ‌فریم مناسب
نمایشگر معمولی
پورت‌های محدود

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH