هواوی سرگرم توسعه حسگرهای تصویربرداری CMOS اختصاصی خود است

شرکت هواوی در حال توسعه حسگر تصویربرداری CMOS خود است؛ اقدامی که با آغاز تحریم‌ها علیه هواوی کلید خورد و موجب ایجاد شکاف میان برند چینی و شرکت تامین‌کننده لنزهای مورد نیاز آن یعنی سونی شد.

به گفته یکی از کارشناسان در شبکه اجتماعی چینی Weibo، روند توسعه از ویفر تا تراشه را در بر گرفته و چندین تغییر خلاقانه از جمله نازک‌تر شدن لایه‌های توقف مرتبط با لایه‌های همپا را شامل می‌شود. این نوآوری‌ها امکان سازگاری با فناوری رایج نور پس‌زمینه (BSI) را فراهم می‌کنند.

اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که دلیل هواوی برای توسعه سنسورهای CMOS جدید چیست؟ با اعمال تحریم‌ها علیه هواوی، تامین‌کننده اصلی حسگرهای تصویربرداری مورد نیاز این شرکت یعنی سونی، روند تحویل سفارش‌ها به برند چینی را متوقف کرد.

این موضوع بر فعالیت هر 2 شرکت تاثیرگذار بود. بنابراین سونی به‌دنبال دریافت مجوز برای از سرگیری عرضه سنسورهای خود رفت؛ اما رابطه این شرکت ژاپنی با هواوی از قبل تیره شده بود. در نتیجه تعلیق فروش سنسورهای CMOS سونی به هواوی موجب کاهش چند میلیارد دلاری درآمد غول ژاپنی شد. 

این سرمایه‌گذاری مختص هواوی نبوده و بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در چین مشغول توسعه حسگرهای CMOS خود هستند. در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2022 در ماه ژانویه سال گذشته یکی دیگر از برندهای چینی با نام OmniVision از سنسور 200 مگاپیکسلی CMOS خود موسوم به OVB0B رونمایی کرد.

این سنسور دارای رزولوشن 16384×12288 پیکسلی بوده و با وجود پیکسل‌های 0.61 میکرونی رکورددار کوچک‌ترین اندازه پیکسل در جهان است. این حسگر دارای اندازه بزرگ 1/1.28 اینچی بوده و با استفاده از تکنیک خوشه‌بندی پیکسلی قادر به ارائه 12.5 میلیون پیکسل با اندازه معادل 2.44 میکرون در خروجی است.

سری اخیرا معرفی شده میت 60 هواوی احتمالا جزو آخرین مدل‌هایی است که از سنسورهای ساخت شرکت سونی استفاده می‌کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها گوشی‌های آینده سری P70 یا میت 70 احتمالا از حسگر CMOS جدید هواوی بهره‌برداری خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری هواوی در زمینه فناوری بومی CMOS و نوآوری‌هایی نظیر تراشه کایرین 9000S به منزله یک گام روبه جلو مهم برای کمپانی به‌شمار رفته و پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای را برای سری محصولات هواوی به ارمغان خواهد آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH