سیستم‌عامل اندروید 14 گوگل رسما معرفی شد

روز گذشته شرکت گوگل با اقدامی غیرمنتظره، علاقه‌مندان سیستم‌عامل اندروید را غافلگیر کرد. در رویداد روز گذشته از گوشی‌های پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو که انتشار شایعات درباره آنها از مدت‌ها قبل آغاز شده بود؛ رونمایی شد. این مدل‌های پرطرفدار با ضمانت 7 ساله به‌روزرسانی اندروید عرضه شده و این موضوع آنها را به گزینه‌های جذابی برای مشتریان تبدیل می‌کند.

با این‌حال سری پیکسل 8 بزرگترین شگفتی‌‌ساز رویداد روز گذشته گوگل نبود. غول جستجوگر از نسل جدید سیستم‌عامل‌ موبایلی خود با نام اندروید 14 رونمایی کرد. اندروید 14 جدیدترین ویژگی‌ها را برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی به ارمغان می‌آورد.

هر سال اندروید آپدیتی را ارائه می‌کند که در صدد بهبود، سفارشی‌سازی و تضمین تجربه‌ای بهتر برای کاربران است. پس از موفقیت اندروید 13 و بسیاری از ویژگی‌های جدید آن، دنیای فناوری مشتاقانه منتظر انتشار اندروید 14 بود. اکنون این لحظه فرا رسیده است. اندروید 14 با تمرکز بر مقوله سفارشی‌سازی، کنترل و ویژگی‌های دسترسی پیشرفته، تجربه‌ای باز تعریف شده از گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد.

امسال توجه اصلی گوگل بر مقوله شخصی‌سازی متمرکز بوده است. سیستم‌عامل iOS اپل تلاش می‌کند تا تجربه‌ای مشابه را به عموم کاربران ارائه دهد؛ اما اندروید گوگل نویدبخش خلق تجربه کاربری شخصی‌سازی شده تری است. امسال گوگل مجموعه‌ای از ابزارهای سفارشی‌سازی بهبودیافته (Enhanced Personalization) را به سیستم‌عامل موبایلی خود اضافه کرده و از این طریق امکان دستیابی به تجربه کاربری شخصی‌سازی شده‌تر را فراهم نموده است.

به‌عنوان مثال گوگل زبان طراحی Material You خود که با اندروید 13 معرفی شد را به سطح جدیدی ارتقاء می‌دهد. این ویژگی با توجه به رنگ‌آمیزی والپیپر فعلی، آیکون‌های برنامه‌ها، عناصر رابط کاربری، تنظیمات و بسیاری از موارد دیگر را با یک طرح رنگی خاص تنظیم می‌کند. اکنون با انتشار به‌روزرسانی جدید، کاربران می‌توانند میانبرهای سفارشی را بر روی لاک اسکرین ایجاد نمایند. این پدیده دسترسی سریع به برنامه‌ها و عملکردهای مورد علاقه کاربران را امکان‌پذیر می‌کند.

بعلاوه تغییرات سفارشی اعمال شده در هوم اسکرین و لاک اسکرین مشخصا برای ارائه الگوهای ویجت‌ها، رنگ‌ها و فونت‌ها طراحی شده‌اند. همچنین اندروید 14 یک سورپرایز لذتبخش را برای هنرمندان در نظر گرفته است. والپیپرهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مولد از مدل‌های انتشار متن به تصویر تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده نموده و امکان ساخت تصاویر والپیپر هماهنگ با دید کاربران را فراهم می‌کند. از سوی دیگر اندروید 14 برای افرادی که به زیبایی‌شناسی مینیمال علاقه دارند؛ یک تم تک‌رنگ پیچیده را معرفی نموده که کل فضای دستگاه را با رنگ‌های کم‌فروغ می‌پوشاند.

نسخه جدید اندروید فراتر از امکانات شخصی‌سازی، کیفیت تصویری و ویدیویی بی‌عیب و نقصی را ارائه می‌دهد. ویژگی جدید Ultra HDR تضمین می‌کند که عکس‌ها با رنگ‌های پویاتر، هایلایت‌های روشن‌تر و سایه‌های عمیق‌تر نمایش داده می‌شوند. در نتیجه تصاویر به زیباترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند. بعلاوه نمایشگرهای HDR بدون به خطر افتادن کیفیت ذاتی تصاویر ثبت شده می‌توانند آن‌ها را نمایش دهند.

نسخه جدید اندروید امکان کنترل بهتر سلامت، امنیت و داده‌های کاربران را فراهم می‌کند. Health Connect پلتفرم جدیدی است که برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های سلامت از برنامه‌های مختلف یک راهکار مرکزی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این ویژگی امکان ردیابی آسان‌تر وضعیت سلامت و تناسب اندام را فراهم نموده و کنترل بیش‌تر روی افرادی که به داده‌های شما دسترسی دارند را ممکن می‌کند.

اندروید 14 از به‌روزرسانی‌های جدید امکانات اشتراک‌گذاری داده رونمایی کرده و در خصوص نحوه استفاده برنامه‌ها از داده‌های کاربران، نگرش عمیق‌تری را ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال اکنون هنگامی که یک برنامه داده‌های مربوط به موقعیت مکانی را با اشخاص ثالث به اشتراک می‌گذارد؛ این موضوع به شما اطلاع داده می‌شود.

اندروید 14 امکانات بیش‌تری را برای افراد کم‌بینا و کم‌شنوا در خود جای داده است. این ویژگی‌ها موجب دسترس‌پذیری بهتر پلتفرم برای کاربران دچار محدودیت‌های بینایی و شنوایی می‌شوند. به‌عنوان مثال استفاده از ذره‌بین بهبودیافته ماهیتی بصری‌تر پیدا کرده و امکان تنظیم اندازه فونت کاشی تنظیمات سریع (Quick Settings) امکان تغییر سریع اندازه متن روی دستگاه را فراهم می‌کند.

همچنین اندروید 14 دارای ویژگی‌های جدیدی برای سمعک نظیر تنظیمات جریان اختصاصی و امکان دسترسی سریع به کنترلرهای سمعک از طریق یک میانبر است. بعلاوه اکنون کاربران می‌توانند اعلان‌های فلاش را فعال نموده و هنگام دریافت اعلان‌ها، الگوهای بصری نور فلاش را مشاهده کنند.

بر اساس اعلام گوگل، نسخه پایدار اندروید 14 از روز گذشته برای دستگاه‌های پیکسل منتشر شده است. این سیستم‌عامل در اواخر سال جاری میلادی برای محصولات تولیدکنندگانی مانند سامسونگ، ریلمی، اوپو، وان‌پلاس، Nothing، iQOO، ویوو، تکنو، سونی، شارپ و شیائومی قابل دسترس خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH