گوگل روی توسعه “حالت تعمیر” برای اندروید کار می‌کند

بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه‌ای پیش از ارسال آن برای تعمیر یک روش استاندارد محسوب می‌شود. این‌کار ضمن حذف هرگونه پین و اثرانگشت، اطلاعات شخصی کاربران را نیز ایمن نگه می‌دارد. این قفل‌ها می‌توانند از راه‌اندازی گوشی توسط تکنسین تعمیرات و تست آن برای مشاهده موفقیت‌آمیز بودن فرآیند تعمیر جلوگیری نمایند.

با این‌حال راهکار بهتری نیز وجود دارد. بدین منظور شرکت سامسونگ در سال گذشته از ویژگی Maintenance mode رونمایی کرد و حالت Repair Mode برای گوشی‌های پیکسلی گوگل نیز در آینده‌ای نزدیک ارائه خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این ویژگی در بسته ماه دسامبر Pixel Feature Drop گنجانده خواهد شد.

اما این امکانات، ویژگی‌های انحصاری دستگاه‌های پیکسلی گوگل به‌شمار می‌روند و اکنون غول جستجوگر در حال پیاده‌سازی یک ایده بومی در سیستم‌عامل اندروید است که برای تمامی شرکت‌های سازنده قابل دسترس خواهد بود.

با توجه به قطعه کد شناسایی شده در منبع پروژه متن باز اندروید (AOSP) این ویژگی تحت عنوان Repair Mode ارائه خواهد شد. این قطعه کد توسط یک تحلیل‌گر با نام Mishaal Rahman یافت شده است. روش کار بدین‌ترتیب است که کاربران با استفاده از روش احراز هویت مورد نظر خود این حالت را فعال نموده و پس از تحویل گرفتن گوشی خود از تعمیرگاه برای غیرفعال کردن حالت Repair Mode بایستی از همان روش احراز هویت استفاده نمایند.

توصیف حالت Repair Mode در سورس کد پروژه متن باز اندروید

ظاهرا زمانی‌ که حالت Repair Mode در وضعیت فعال قرار دارد؛ گوشی مشغول اجرای یک سیستم‌عامل جدید با یک حساب‌کاربری تازه و بدون هرگونه داده خواهد شد. بدین‌ترتیب حساب فعلی و داده‌های کاربر در دستگاه باقی می‌مانند؛ اما در وضعیت قفل شده قرار گرفته و غیرقابل دسترس خواهند بود.

شرکت‌های تولیدکننده در صورت تمایل می‌توانند از راهکارهای بومی خود استفاده کرده و حالت تعمیر را غیرفعال کنند. این ویژگی به منزله یک موهبت برای شرکت‌هایی خواهد بود که هنوز چنین حالتی را توسعه نداده‌اند. فرآیند توسعه حالت Repair Mode هنوز به پایان نرسیده و به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌های بتا QPR1 اندروید 14 برای دستگاه‌های پیکسلی ادغام شده است. کاربران برای فعال‌سازی حالت Repair Mode بایستی به یک برنامه راهنما دسترسی داشته باشند؛ اما این برنامه هنوز آماده نشده است.

حالت Repair Mode در بخش تنظیمات

گوگل حالت Repair Mode را بر پایه آپدیت‌های دینامیکی سیستم بنا نهاده است. این پدیده به‌طور معمول به کاربران امکان می‌دهد تا یک ایمیج جدید اندروید را دانلود نموده و بدون بازنویسی آن روی نسخه فعلی سیستم‌عامل‌، ایمیج مورد اشاره را به‌عنوان یک سیستم‌عامل مهمان اجرا نمایند.

این روش یک راهکار عالی برای اجرا و تست ایمیج سیستمی عمومی (GSI) محسوب می‌شود. با این‌حال برای حالت Repair Mode تنها ایمیج اصلی سیستم‌عامل با یک حساب‌کاربری جدید راه‌اندازی می‌شود. این ایده به تکنسین تعمیرات امکان می‌دهد تا برای تست عملکرد صحیح یا نادرست بخش‌های مختلف به سخت‌افزار گوشی دسترسی داشته باشد؛ الگویی که در بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه‌ای نیز دقیقا به چشم می‌خورد. با این‌حال فرآیند بازیابی داده‌ها پس از تحویل گرفتن گوشی از تعمیرگاه در مقایسه با سیستم بکاپ اندروید بسیار ساده‌تر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH