کوالکام از جدیدترین تراشه لپ‌تاپی خود با نام Snapdragon X Elite رونمایی کرد

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تراشه موبایلی جدید کوالکام موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 3 در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پرچمدار اندرویدی آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. اما از سوی دیگر کوالکام از تراشه رده بالا نسل جدید خود با نام Snapdragon X Elite برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر معماری ARM رونمایی کرد.

کوالکام امیدوار است تا با عرضه جدیدترین تراشه خود بخش بزرگی از بازار چیپست‌های مخصوص کامپیوترهای شخصی را تصاحب نماید. کمپانی آمریکایی ادعا کرده که تراشه جدید Snapdragon X Elite از توانایی بالایی در زمینه عملکرد پردازشی و بهره‌وری انرژی برخوردار است.

تراشه Snapdragon X Elite بر پایه گره فرآیندی 4 نانومتری تولید شده و مجهز به 12 هسته پردازشی Oryon با عملکرد بالا و فرکانس 3.8 گیگاهرتز بوده و فرکانس آن در حالات تک هسته‌ای و دو هسته‌ای با حداکثر 4.3 گیگاهرتز ارتقاء یافته است. کوالکام ادعا کرده که CPU جدید این شرکت در زمینه پردازش چند هسته‌ای با پردازنده‌های نسل سیزدهمی اینتل رقابت نموده و در عین‌حال میزان مصرف انرژی توسط آن نیز 68 درصد کمتر است.

مقایسه انجام شده میان تراشه M2 مبتنی بر معماری ARM اپل و تراشه Snapdragon X Elite نشان می‌دهد که حداکثر عملکرد نیمه‌هادی در پردازش چند هسته‌ای 50 درصد بهبود یافته است. در بخش گرافیکی نیز تراشه Snapdragon X Elite مجهز به پردازنده گرافیکی یکپارچه آدرنو با نرخ 4.6 ترافلاپ عملیات محاسباتی در هر ثانیه بوده و از DirectX 12 API نیز پشتیبانی می‌شود. این تراشه قادر به مدیریت حداکثر 3 نمایشگر اکسترنال اولترا اچ‌دی با نرخ نوسازی 60 هرتزی است.

ویرایشگرهای ویدیو می‌توانند از واحد پردازش ویدیویی آدرنو (VPU) بهره‌برداری کنند. این واحد از قابلیت رمزنگاری 10 بیتی برای ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم برثانیه پشتیبانی نموده و قادر به رمزگشایی فایل‌های AV1، H.264 و HEVC (H.265) است.

همچنین کوالکام از واحد پردازش عصبی Hexagon NPU با قابلیت انجام 45 ترا عملیات محاسباتی در هر ثانیه استفاده کرده است. این واحد در زمینه پردازش اعمال مرتبط با هوش مصنوعی مولد فوق‌العاده ظاهر می‌شود. تراشه Snapdragon X Elite قادر به مدیریت بیش از 13 میلیارد پارامتر در حال اجرا روی دستگاه بوده و در هر ثانیه 30 توکن را تولید می‌کند.

این تراشه از رم LPDDR5X با حداکثر پهنای باند 136 گیگابایت برثانیه، حافظه کش مجموعا 42 مگابایتی و حافظه داخلی PCIe نسل 4 یا UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. از جنبه امکانات ارتباطی نیز تراشه جدید کوالکام دارای سیستم FastConnect 7800 بوده و از اتصال وای‌فای 7 و بلوتوث 5.4 پشتیبانی می‌کند. همچنین مودم اسنپدراگون X65 5G امکان اتصال به شبکه موبایل با حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت برثانیه را فراهم می‌کند.

تراشه Snapdragon X Elite به لطف استفاده از مبدل Qualcomm Aqstic DAC از قابلیت پخش بدون اتلاف صدا پشتیبانی می‌کند. همچنین این تراشه مجهز به پردازنده سیگنال تصویر Qualcomm Spectra بوده و از دوربین‌های دوگانه با حداکثر رزولوشن 36 مگاپیکسل و قابلیت ضبط ویدیویی 4K HDR پشتیبانی می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH