اندروید 14 مدت شارژدهی باتری دستگاه‌ها را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد

تعداد زیادی از کاربرانی که گوشی‌های گوگلی سری پیکسل 7 و پیکسل 6 خود را به اندروید 14 ارتقاء داده‌اند؛ در گزارش‌های خود به مدیریت بهتر گرما و طول عمر باتری اشاره نموده‌اند. این دستاورد مدیون بهینه‌سازی‌های متعدد اعمال شده برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهبود برنامه‌ریزی رویدادها و حافظه پنهان اپلیکیشن‌ها است. به‌نظر می‌رسد که گوگل سرگرم مقابله با بازیگران خرابکاری است که قصد دارند تا با عرضه سیستم‌عامل جدید، محدودیت‌های برنامه پس‌زمینه را دور بزنند.

افشاگر مشهور با نام Mishaal Rahman به نقل از Oasis Feng؛ توسعه‌دهنده برنامه Greenify اعلام کرده که برخی کتابخانه‌ها مانند MarsDaemon می‌توانند برنامه‌ها را به‌صورت نامحدود در پس‌زمینه اجرا نمایند. به بیان ساده این پدیده از طریق اجرای تعدادی فرآیند مختلف محقق می‌شود؛ فرآیندهایی که به منظور جلوگیری از اجرای یک برنامه در پس‌زمینه بر توقف سایر فرآیندهای مربوط به همان برنامه نظارت می‌کنند. هنگامی‌که یک فرآیند، توقف اجرای فرآیند دیگری را تشخیص می‌دهد؛ آن‌را به‌عنوان یک فرآیند جدید مجددا اجرا خواهد کرد. با توقف هر فرآیند، این زنجیره تکرار شده و به شکلی موثر مانع از انتقال مطلوب برنامه مورد نظر به حالت hibernate توسط سیستم می‌شود.

اندروید 14 این حفره را برطرف می‌کند. این امر با فریز کردن کامل برنامه و تمامی فرآیندهای آن پیش از توقف تک تک فرآیندها توسط سیستم تحقق پیدا می‌کند. در ادامه تنها فرآیندها باقیمانده از سر گرفته شده و این امر می‌تواند از راه‌اندازی دوباره فرآیندهای متوقف شده در پس‌زمینه جلوگیری نماید. Mishaal Rahman خاطرنشان می‌کند که این کتابخانه به خودی خود مخرب نیست؛ اما بدافزارها به منظور تداوم فعالیت خود تا حداکثر زمان ممکن غالبا از آن استفاده می‌کنند.

از طرفی به‌نظر می‌رسد که توسعه فعال کتابخانه MarsDaemon دیگر متوقف شده است. به گفته Oasis Feng این کتابخانه از مدتها قبل به‌طور عمده در کشور چین بلا استفاده شده است. این در حالیست که کتابخانه مذکور ظاهرا پیش‌تر در چین به شکلی گسترده مورد استفاده قرار گرفته بود. این پدیده از آنجا ناشی می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان چینی از مدت‌ها قبل‌تر از خود گوگل، محدودیت‌های پس‌زمینه‌ای سختی را بر روی گوشی‌های اندرویدی خود اعمال نموده‌اند.

گوگل با عرضه اندروید 14 علاوه بر جلوگیری از تلاش‌های مخرب مرزی برای فعال نگه داشتن برنامه‌ها در پس‌زمینه، بسیاری از جنبه‌های دیگر را نیز بهبود بخشیده است. غول جستجوگر، سیستم پخش داخلی را بهینه‌سازی نموده و در نتیجه نحوه تعامل اندروید با برخی تغییرات خاص نظیر اتصال و شارژ باتری به اپلیکیشن‌ها منتقل شده است. همچنین توسعه‌دهندگان تشویق می‌شوند تا از آلارم‌های دقیق در برنامه‌های خود استفاده نکرده و از امکانات ارائه شده در اپلیکیشن تقویم (calendar) یا هشدار (alarm) بهره‌برداری نمایند.

امکان ارسال پیام به کاربران در یک زمان دقیق مشخصا بر شارژدهی باتری گوشی‌های اندرویدی تاثیرگذار است. در واقع برنامه‌های جدیدا نصب شده که سیستم‌عامل اندروید 13 یا ورژن‌های پس از آن‌را هدف‌گیری می‌کنند؛ مشخصا بایستی مجوز ارسال آلارم را از کاربران دریافت نمایند.

بعلاوه Mishaal Rahman ادعا کرده که گوگل در حافظه نهان برنامه‌ها نیز بهبودهایی را اعمال نموده است. پیش‌تر برای فریز شدن یک برنامه داخل حافظه نهان، کاربران بایستی برای مدت 10 دقیقه منتظر می‌ماندند؛ اما اکنون این روند به 10 ثانیه تقلیل یافته است. حداکثر تعداد برنامه‌های ذخیره شده در حافظه نهان نیز از 32 به 1024 افزایش یافته است. تمامی این تغییرات در کنار هم احتمالا به شارژدهی بهتر باتری و کاهش دمای دستگاه در جدیدترین و بهترین گوشی‌های هوشمند مجهز به اندروید 14 کمک می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH